Berta Sándor
Túl nagy befolyással van a technológiai ágazat a közlekedés fejlesztésére
A világnak el kellene szakadnia az autókra épülő társadalomtól.
Elon Musk 2019. március 15-én mutatta be a Tesla Cybertruckot az izgatott tömegeknek. Idén áprilisban egy újabb prototípust mutattak be, ajtókilincs nélkül, azt állítva, hogy az autó tudni fogja mikor közeledik a sofőr. De a valódi autó még mindig hiányzik. Egy műszaki fantázia egy teherautóról, tele olyan funkciókkal, amelyekre senki sem vágyik, és olyan igényekre reagál, amelyek nem léteznek. Ez Paris Marx kanadai technológiai kritikus, író, podcaster könyvének alapvetése. A Road to Nowhere: What Silicon Valley Gets Wrong about the Future of Transportation című könyv szerzője hadat üzent a Szilícium-völgy technológiai vállalatainak, és az elektromos gépkocsik helyett a tömegközlekedés és a vonatok elterjesztését szorgalmazza az autóközpontú Észak-Amerikában.
Az autók megjelenésük óta a szabadságot, az individualizmust és a társadalmi státuszt szimbolizálják. A buszokat és a villamosokat kiszorították a városból. A háború utáni időszakban az autópályák és felüljárók tönkretették a belvárosokat és a települések szétterülését okozták. Ma is azt állítják sokan, hogy a technológia, nem pedig a várostervezés fog megmenteni minket. A Szilícium-völgy tele van ígéretekkel a mobilitás jövőjét illetően: az önvezető járművek és a Hyperloop nagy sebességű közlekedési rendszer csak két példa erre. Paris Marx úgy véli, hogy az Elon Musk köré épülő autóközpontú technológiai ipar nem fogja megoldani a jövő közlekedési problémáit.
"Az egyéb közlekedési eszközökbe történő szükséges beruházások évek óta késnek. A tömegközlekedés terén fejlesztésekre van szükségünk, de ezeket pénzkidobásként mutatták be és úgy tettek, mintha az önvezető gépkocsik a sarkon túl várnának ránk. A tervek mindig irreálisak voltak - különösen a technológiai cégek által ígért időkeretekben. Néhány országban már használnak ilyen autókat és egyre több vezetéstámogató rendszer kerül minden járműbe, de a valóban autonóm gépkocsiktól sem várható jelentős előrelépés" - jelentette ki a kanadai író.
A szakember szerint a Hyperloop nem több, mint figyelemelterelés. Azóta egyetlen társaság sem tett jelentős előrelépést abban, hogy a technológiát a vonatok vagy a repülőgépek alternatívájává tegye. Európa jobban tenné, ha tovább fejlesztené nagy sebességű vasúthálózatát, mert a Hyperloop csak elvonja a figyelmet.
"Ugyanakkor nem mennék olyan messzire, hogy Elon Muskot gonosznak nevezzem. Ő a Tesla Motors vezetőjeként autókat épít. Nagy befolyása van és nagyon gazdag ember, aki a járműveket minden más közlekedési eszköznél többre becsüli, kivéve talán a magánrepülőjét. Amikor Kaliforniában javaslatok merültek fel a nagy sebességű vonatok bővítésére, a Hyperloop-pal hasonlította össze a terveket, mondván hogy a vonatok a közeljövőben elavulttá válnak. Ezzel biztosította, hogy az embereknek ne legyen alternatívájuk a gépkocsik helyett. Azt is gondolja, hogy mindenki másnak alá kell vetnie magát az ő szeszélyeinek és vágyainak. Szerintem ez komoly probléma, amivel túl kevesen foglalkoznak" - emelte ki a podcaster.
Paris Marx rámutatott arra, hogy az Uber közösségi utazásmegosztó vállalattal kapcsolatos közelmúltbeli leleplezések megmutatták, hogy az európai kormányokat és tisztviselőket hogyan befolyásolták e cég megtévesztő állításai. Ez káros hatással volt a polgárokra.
Az író hangsúlyozta, hogy nincs általában az elektromos autók ellen, de fel kell ismerni, hogy az elektromos járművek is kibocsátanak káros anyagokat és a szén-dioxid-mérlegük nem nulla, ahogyan azt a marketingszlogenek gyakran állítják. Mindenképpen mérsékelni kell a gépkocsik használatát és alternatívákat kell teremteni. Az elektromos autók még mindig nagy méretűek és leginkább ugyanúgy csak egy embert szállítanak. Mint ilyenek, még mindig jelentős környezeti lábnyomot hagynak maguk után.
Az elektromos járművek esetében a kibocsátás a gyártási fázisban, különösen az akkumulátor gyártása során keletkezik. A fenntartható közlekedési alternatívák közé tartozik a jobb és megfizethetőbb tömegközlekedés: több beruházásra van szükség a vasúti hálózatban. Olyan kerékpáros infrastruktúrára is szükség van, amely biztosítja, hogy az emberek biztonságban legyenek a gépkocsiktól és hogy legyen megbízható hely a kerékpárok parkolására. Paris Marx szerint a közlekedésnek olyan rendszernek kell lennie, amely sokaknak biztosít lehetőségeket ahelyett, hogy keveseket szállítana légkondicionált elszigeteltségben. A helyes válaszok nagyon egyszerűek, megvalósításukhoz csak politikai akaratra van szükség, de olyan gondolkodási forradalmat követelnek meg, amelyek az emberek szükségleteit helyezi előtérbe, nem pedig a tech-barát elitek fantáziáit.
Elon Musk 2019. március 15-én mutatta be a Tesla Cybertruckot az izgatott tömegeknek. Idén áprilisban egy újabb prototípust mutattak be, ajtókilincs nélkül, azt állítva, hogy az autó tudni fogja mikor közeledik a sofőr. De a valódi autó még mindig hiányzik. Egy műszaki fantázia egy teherautóról, tele olyan funkciókkal, amelyekre senki sem vágyik, és olyan igényekre reagál, amelyek nem léteznek. Ez Paris Marx kanadai technológiai kritikus, író, podcaster könyvének alapvetése. A Road to Nowhere: What Silicon Valley Gets Wrong about the Future of Transportation című könyv szerzője hadat üzent a Szilícium-völgy technológiai vállalatainak, és az elektromos gépkocsik helyett a tömegközlekedés és a vonatok elterjesztését szorgalmazza az autóközpontú Észak-Amerikában.
Az autók megjelenésük óta a szabadságot, az individualizmust és a társadalmi státuszt szimbolizálják. A buszokat és a villamosokat kiszorították a városból. A háború utáni időszakban az autópályák és felüljárók tönkretették a belvárosokat és a települések szétterülését okozták. Ma is azt állítják sokan, hogy a technológia, nem pedig a várostervezés fog megmenteni minket. A Szilícium-völgy tele van ígéretekkel a mobilitás jövőjét illetően: az önvezető járművek és a Hyperloop nagy sebességű közlekedési rendszer csak két példa erre. Paris Marx úgy véli, hogy az Elon Musk köré épülő autóközpontú technológiai ipar nem fogja megoldani a jövő közlekedési problémáit.
"Az egyéb közlekedési eszközökbe történő szükséges beruházások évek óta késnek. A tömegközlekedés terén fejlesztésekre van szükségünk, de ezeket pénzkidobásként mutatták be és úgy tettek, mintha az önvezető gépkocsik a sarkon túl várnának ránk. A tervek mindig irreálisak voltak - különösen a technológiai cégek által ígért időkeretekben. Néhány országban már használnak ilyen autókat és egyre több vezetéstámogató rendszer kerül minden járműbe, de a valóban autonóm gépkocsiktól sem várható jelentős előrelépés" - jelentette ki a kanadai író.
A szakember szerint a Hyperloop nem több, mint figyelemelterelés. Azóta egyetlen társaság sem tett jelentős előrelépést abban, hogy a technológiát a vonatok vagy a repülőgépek alternatívájává tegye. Európa jobban tenné, ha tovább fejlesztené nagy sebességű vasúthálózatát, mert a Hyperloop csak elvonja a figyelmet.
"Ugyanakkor nem mennék olyan messzire, hogy Elon Muskot gonosznak nevezzem. Ő a Tesla Motors vezetőjeként autókat épít. Nagy befolyása van és nagyon gazdag ember, aki a járműveket minden más közlekedési eszköznél többre becsüli, kivéve talán a magánrepülőjét. Amikor Kaliforniában javaslatok merültek fel a nagy sebességű vonatok bővítésére, a Hyperloop-pal hasonlította össze a terveket, mondván hogy a vonatok a közeljövőben elavulttá válnak. Ezzel biztosította, hogy az embereknek ne legyen alternatívájuk a gépkocsik helyett. Azt is gondolja, hogy mindenki másnak alá kell vetnie magát az ő szeszélyeinek és vágyainak. Szerintem ez komoly probléma, amivel túl kevesen foglalkoznak" - emelte ki a podcaster.
Paris Marx rámutatott arra, hogy az Uber közösségi utazásmegosztó vállalattal kapcsolatos közelmúltbeli leleplezések megmutatták, hogy az európai kormányokat és tisztviselőket hogyan befolyásolták e cég megtévesztő állításai. Ez káros hatással volt a polgárokra.
Az író hangsúlyozta, hogy nincs általában az elektromos autók ellen, de fel kell ismerni, hogy az elektromos járművek is kibocsátanak káros anyagokat és a szén-dioxid-mérlegük nem nulla, ahogyan azt a marketingszlogenek gyakran állítják. Mindenképpen mérsékelni kell a gépkocsik használatát és alternatívákat kell teremteni. Az elektromos autók még mindig nagy méretűek és leginkább ugyanúgy csak egy embert szállítanak. Mint ilyenek, még mindig jelentős környezeti lábnyomot hagynak maguk után.
Az elektromos járművek esetében a kibocsátás a gyártási fázisban, különösen az akkumulátor gyártása során keletkezik. A fenntartható közlekedési alternatívák közé tartozik a jobb és megfizethetőbb tömegközlekedés: több beruházásra van szükség a vasúti hálózatban. Olyan kerékpáros infrastruktúrára is szükség van, amely biztosítja, hogy az emberek biztonságban legyenek a gépkocsiktól és hogy legyen megbízható hely a kerékpárok parkolására. Paris Marx szerint a közlekedésnek olyan rendszernek kell lennie, amely sokaknak biztosít lehetőségeket ahelyett, hogy keveseket szállítana légkondicionált elszigeteltségben. A helyes válaszok nagyon egyszerűek, megvalósításukhoz csak politikai akaratra van szükség, de olyan gondolkodási forradalmat követelnek meg, amelyek az emberek szükségleteit helyezi előtérbe, nem pedig a tech-barát elitek fantáziáit.