Berta Sándor
Gyorsabban közlekedhetnek majd az autonóm járművek
A számítógéppel vezérelt autók jövőre már száguldhatnak az autópályákon.
Az ENSZ Gazdasági Bizottságának (UNECE) automatizált és hálózatba kötött vezetéssel kapcsolatos nemzetközi szakértői testülete megállapodott arról, hogy a jövőben bizonyos helyzetekben 60 kilométer/óráról 130 kilométer/órára emelik fel az autonóm gépkocsik maximális sebességét és emellett engedélyezhetik azoknak a sávváltásokat is. A módosításokat jóváhagyta az ENSZ Gazdasági Bizottságának járműelőírások harmonizálásáért felelős világfóruma is.
A testület a határozatával az ENSZ 157-es számú rendeletét korszerűsítette. A módosítás 2023 januárjától lép hatályba és azokon a tapasztalatokon alapul, amelyeket a különböző országokban gyűjtöttek a UNECE automatikus sávváltó rendszerekre vonatkozó szabályozásával kapcsolatban. Ez volt az első kötelező jellegű nemzetközi szabályozás az automatizáltság harmadik szintjén lévő autók területén és 2020-ban fogadták el.
Az egyezmény a világ több mint 50 országában érvényes, köztük vannak az európai uniós tagállamok. Az Amerikai Egyesült Államokban, Kínában és számos más országban saját szabványokkal szabályozzák a területet. Francois Guichard, a szakértői grémium titkára azt nyilatkozta, hogy az Európai Unió a munkacsoportban már jelezte, hogy át fogja ültetni az új szabályokat a gyakorlatba és valószínű, hogy a felhasználók 1-2 éven belül már ilyen autókat vezetnek majd.
Az automatizált vezetési rendszerek csak olyan utakon alkalmazhatók, amelyeket a gyalogosok és a kerékpárosok nem használhatnak, és jól látható módon el kell különíteni az egyes irányokba tartó sávokat. Az automatizált közlekedés adatrögzítő rendszerének (DSSAD), vagyis a fedélzeti feketedoboznak - amely többek között azt is feljegyzi, hogy mikor aktiválták az automatizált vezetési rendszert - a jövőben rögzítenie kell a rendszer által kezdeményezett vagy végrehajtott sávváltásokat is.
Németországban a Mercedes-Benz az első gyártó, amelynek terméke átmenetileg akár 60 kilométeres óránkénti sebességgel is képes lesz önállóan haladni. Az első megrendelt „Drive Pilot” rendszerű járműveket a nyáron fogják átadni. Japánban a Honda gyárt erre képes autót. Az automatizált vezetés eddig az autópályán bizonyos forgalmi helyzetekre korlátozódott, például forgalmi dugókra. Kritikus helyzetekben - például alagutakban - a vezetők figyelmeztetést kapnak, és az autonóm vezetést felfüggesztik.
Az ENSZ Gazdasági Bizottságának (UNECE) automatizált és hálózatba kötött vezetéssel kapcsolatos nemzetközi szakértői testülete megállapodott arról, hogy a jövőben bizonyos helyzetekben 60 kilométer/óráról 130 kilométer/órára emelik fel az autonóm gépkocsik maximális sebességét és emellett engedélyezhetik azoknak a sávváltásokat is. A módosításokat jóváhagyta az ENSZ Gazdasági Bizottságának járműelőírások harmonizálásáért felelős világfóruma is.
A testület a határozatával az ENSZ 157-es számú rendeletét korszerűsítette. A módosítás 2023 januárjától lép hatályba és azokon a tapasztalatokon alapul, amelyeket a különböző országokban gyűjtöttek a UNECE automatikus sávváltó rendszerekre vonatkozó szabályozásával kapcsolatban. Ez volt az első kötelező jellegű nemzetközi szabályozás az automatizáltság harmadik szintjén lévő autók területén és 2020-ban fogadták el.
Az egyezmény a világ több mint 50 országában érvényes, köztük vannak az európai uniós tagállamok. Az Amerikai Egyesült Államokban, Kínában és számos más országban saját szabványokkal szabályozzák a területet. Francois Guichard, a szakértői grémium titkára azt nyilatkozta, hogy az Európai Unió a munkacsoportban már jelezte, hogy át fogja ültetni az új szabályokat a gyakorlatba és valószínű, hogy a felhasználók 1-2 éven belül már ilyen autókat vezetnek majd.
Az automatizált vezetési rendszerek csak olyan utakon alkalmazhatók, amelyeket a gyalogosok és a kerékpárosok nem használhatnak, és jól látható módon el kell különíteni az egyes irányokba tartó sávokat. Az automatizált közlekedés adatrögzítő rendszerének (DSSAD), vagyis a fedélzeti feketedoboznak - amely többek között azt is feljegyzi, hogy mikor aktiválták az automatizált vezetési rendszert - a jövőben rögzítenie kell a rendszer által kezdeményezett vagy végrehajtott sávváltásokat is.
Németországban a Mercedes-Benz az első gyártó, amelynek terméke átmenetileg akár 60 kilométeres óránkénti sebességgel is képes lesz önállóan haladni. Az első megrendelt „Drive Pilot” rendszerű járműveket a nyáron fogják átadni. Japánban a Honda gyárt erre képes autót. Az automatizált vezetés eddig az autópályán bizonyos forgalmi helyzetekre korlátozódott, például forgalmi dugókra. Kritikus helyzetekben - például alagutakban - a vezetők figyelmeztetést kapnak, és az autonóm vezetést felfüggesztik.