Berta Sándor
Elérhetetlen álom lehet az 5. szintű önvezetés
Messze nem csak a balesetmentes haladás jelent kihívást a sofőr nélkül közlekedő autók létrehozásában.
Április elején a General Motors tulajdonában lévő Cruise egyik robottaxija összezavarta a rendőröket, most pedig a Wired írta meg, hogy a cég egyik önállóan közlekedő autója, amely biztonsági sofőr nélkül közlekedett San Francisco területén, rossz helyen parkolt és ezáltal akadályozta a helyi tűzoltóság egyik gépkocsijának a haladását.
A California Public Utilities Commission jelentéséből derült ki, hogy április elején bevetésre ment a városi tűzoltóság egyik járműve, és egy olyan utcába hajtott be, ahol a fő sávban útját állta egy kukásautó. A tűzoltóság gépkocsijának vezetője ezért úgy döntött, hogy a másik sávban halad tovább, de ez is meghiúsult, ugyanis ott parkolt a Cruise járműve. Egy emberi sofőr ilyenkor visszatolatott volna, hogy átengedje a fecskendőt, de a Cruise autója a helyén maradt. A helyzetet végül a kukások oldották meg, akik abbahagyták a szemetesek ürítését és elálltak az útból. A helyi tűzoltóság utólag megerősítette az esetet és rámutatott, hogy azért fog kampányolni, hogy az autonóm autók gyártóit képezzék ki az ilyen esetek kezelésére.
A Cruise szóvivője azt nyilatkozta, hogy a gépkocsijuk reagált a tűzoltóság járművének felbukkanására és felvette a kapcsolatot a cég távsegítő munkatársaival, akik távolról is tudják vezérelni a bajba jutott járműveket. A jármű átsorolt a másik sávba, és a tűzoltóautó mindössze 25 másodperc késlekedés után tovább tudott haladni. Ráadásul kapcsolatba léptek a tűzoltósággal és az önkormányzattal is, az utóbbi ugyanis attól tartott, hogy az önállóan közlekedő gépkocsik megnövelhetik a vészhelyzeti mentőcsapatok reakcióidejét.
A GM két éve mutatta be kormány nélküli járművét
Egy ilyen incidens olyan ritka, hogy az önvezető járművek fejlesztői számára nehéz előre látni. Szakértők szerint az autonóm járműszoftverek fejlesztése során továbbra is elő fognak fordulni hasonló közúti események. Az ilyenek miatt kell embereket alkalmazni a vezető nélküli technológia távoli megfigyelésére, és azt is segítik megmagyarázni, hogy az iparban miért vallják ma már sokan, hogy soha senki nem fog olyan autót építeni, amely minden úton, minden körülmények között működni tudna. De még ha a teljes önvezetés - az 5. szintű autonómia - elérhetetlen álom is, az autógyártók és a szoftverfejlesztők rengeteg pénzt költenek ennek az álomnak a beteljesülésére. A General Motors tulajdonában lévő Cruise 2025-ig 35 milliárd dollárt költ erre a célra.
De bevétel is kell, a Cruise mostani célja megszerezni az engedélyt az állam első, vezető nélküli fuvarozási szolgáltatásának elindításához. Ez nem lesz sima ügy, mert a helyi önkormányzatnak két további eset nem tetszik: az egyik április végén történt, amikor egy munkaterületen áthaladó Cruise jármű megállt egy átkelőhelyen, és öt percig nem mozdult, elzárva a forgalmat; áprilisban pedig egy másikat is rögzített kamera, amelyben a rendőrök egy Cruise járművet állítottak meg sofőr nélkül, mert nem volt bekapcsolva a fényszórója. Az autonóm járművek jelenleg a város területének kétharmadán közlekedhetnek, de csak este 10 és reggel 6 óra között. Ha meg is kapják az engedélyt viteldíjak szedéséhez, továbbra is csak éjszaka és kora reggel, eső és ködmentes időben működhetnének taxiként.
A San Francisco-i tisztviselők valószínűleg nem fogják megadni a kibővített engedélyt, mert a Cruise járművei az utasok felvételekor és kiszálláskor nem húzodnának ki a járdaszegélyre, hanem mindezt a forgalmi sávokban végeznék. Eközben a normál taxik büntetést kapnak, ha az utascserét a járdaszegélytől 18 centinél távolabb végzik. A kérvényben a Cruise ügyvédje azzal érvel, miszerint a törvény megengedi bármely autónak, hogy megálljon a forgalmi sávban, ha az „ésszerűen szükséges”. A jármű szoftvere alapértelmezés szerint előnyben részesíti az útpadkára húzódást, de néha "törvényes és biztonságos kettős parkolást” hajtanak végre, ha ez az egyetlen lehetőség.
Április elején a General Motors tulajdonában lévő Cruise egyik robottaxija összezavarta a rendőröket, most pedig a Wired írta meg, hogy a cég egyik önállóan közlekedő autója, amely biztonsági sofőr nélkül közlekedett San Francisco területén, rossz helyen parkolt és ezáltal akadályozta a helyi tűzoltóság egyik gépkocsijának a haladását.
A California Public Utilities Commission jelentéséből derült ki, hogy április elején bevetésre ment a városi tűzoltóság egyik járműve, és egy olyan utcába hajtott be, ahol a fő sávban útját állta egy kukásautó. A tűzoltóság gépkocsijának vezetője ezért úgy döntött, hogy a másik sávban halad tovább, de ez is meghiúsult, ugyanis ott parkolt a Cruise járműve. Egy emberi sofőr ilyenkor visszatolatott volna, hogy átengedje a fecskendőt, de a Cruise autója a helyén maradt. A helyzetet végül a kukások oldották meg, akik abbahagyták a szemetesek ürítését és elálltak az útból. A helyi tűzoltóság utólag megerősítette az esetet és rámutatott, hogy azért fog kampányolni, hogy az autonóm autók gyártóit képezzék ki az ilyen esetek kezelésére.
A Cruise szóvivője azt nyilatkozta, hogy a gépkocsijuk reagált a tűzoltóság járművének felbukkanására és felvette a kapcsolatot a cég távsegítő munkatársaival, akik távolról is tudják vezérelni a bajba jutott járműveket. A jármű átsorolt a másik sávba, és a tűzoltóautó mindössze 25 másodperc késlekedés után tovább tudott haladni. Ráadásul kapcsolatba léptek a tűzoltósággal és az önkormányzattal is, az utóbbi ugyanis attól tartott, hogy az önállóan közlekedő gépkocsik megnövelhetik a vészhelyzeti mentőcsapatok reakcióidejét.
A GM két éve mutatta be kormány nélküli járművét
Egy ilyen incidens olyan ritka, hogy az önvezető járművek fejlesztői számára nehéz előre látni. Szakértők szerint az autonóm járműszoftverek fejlesztése során továbbra is elő fognak fordulni hasonló közúti események. Az ilyenek miatt kell embereket alkalmazni a vezető nélküli technológia távoli megfigyelésére, és azt is segítik megmagyarázni, hogy az iparban miért vallják ma már sokan, hogy soha senki nem fog olyan autót építeni, amely minden úton, minden körülmények között működni tudna. De még ha a teljes önvezetés - az 5. szintű autonómia - elérhetetlen álom is, az autógyártók és a szoftverfejlesztők rengeteg pénzt költenek ennek az álomnak a beteljesülésére. A General Motors tulajdonában lévő Cruise 2025-ig 35 milliárd dollárt költ erre a célra.
De bevétel is kell, a Cruise mostani célja megszerezni az engedélyt az állam első, vezető nélküli fuvarozási szolgáltatásának elindításához. Ez nem lesz sima ügy, mert a helyi önkormányzatnak két további eset nem tetszik: az egyik április végén történt, amikor egy munkaterületen áthaladó Cruise jármű megállt egy átkelőhelyen, és öt percig nem mozdult, elzárva a forgalmat; áprilisban pedig egy másikat is rögzített kamera, amelyben a rendőrök egy Cruise járművet állítottak meg sofőr nélkül, mert nem volt bekapcsolva a fényszórója. Az autonóm járművek jelenleg a város területének kétharmadán közlekedhetnek, de csak este 10 és reggel 6 óra között. Ha meg is kapják az engedélyt viteldíjak szedéséhez, továbbra is csak éjszaka és kora reggel, eső és ködmentes időben működhetnének taxiként.
A San Francisco-i tisztviselők valószínűleg nem fogják megadni a kibővített engedélyt, mert a Cruise járművei az utasok felvételekor és kiszálláskor nem húzodnának ki a járdaszegélyre, hanem mindezt a forgalmi sávokban végeznék. Eközben a normál taxik büntetést kapnak, ha az utascserét a járdaszegélytől 18 centinél távolabb végzik. A kérvényben a Cruise ügyvédje azzal érvel, miszerint a törvény megengedi bármely autónak, hogy megálljon a forgalmi sávban, ha az „ésszerűen szükséges”. A jármű szoftvere alapértelmezés szerint előnyben részesíti az útpadkára húzódást, de néha "törvényes és biztonságos kettős parkolást” hajtanak végre, ha ez az egyetlen lehetőség.