Gyurkity Péter
Felpuhult a hagyományos autók betiltásának javaslata
Az európai miniszterek kompromisszumos változatot fogadtak el, ezzel megmaradt egy kiskapu.
Nem is olyan régen számoltunk be arról, hogy az európai illetékesek döntése értelmében 2035-től betiltják a hagyományos meghajtású autók forgalmazását, onnantól kezdve ugyanis már csak zéró emissziós modelleket lehetne újonnan értékesíteni. Most a környezetvédelmi miniszterek tanácskozása zárult le egy fontos eredménnyel, a javaslat viszont tovább puhult.
Az Európai Tanács hivatalos oldalán megjelent közlemény alapján az illetékes tagállami miniszterek 16 órás vitáját követően született meg a döntés, amely ugyan meghagyja a fenti időpontot, valamint a nulla szén-dioxid-kibocsátású autók kizárólagos forgalmazására vonatkozó javaslatot, ezt viszont azzal egészíti ki, hogy onnantól kezdve a „szén-dioxid-semleges” üzemanyaggal működő autókat is el lehetne adni, vagyis nem száműzik teljes mértékben a hagyományos, belsőégésű motorral felszerelt típusokat. Ez állítólag a komoly német ellenállás miatt került be az anyagba, a méretes autóiparral rendelkező ország képviselői szerint ugyanis nincs kizárva, hogy addigra olyan megoldással állunk majd elő, amely semlegesítheti a károsanyag-kibocsátást.
Ezzel a módosítással tovább puhult a sokak szerint amúgy is eleve felpuhított javaslat, amely most visszakerül az Európai Parlament elé, hogy a képviselők szavazásán keresztül megszülessen a végleges döntés. A vélemények várhatóan megoszlanak majd, sokak szerint ennél jóval szigorúbb lépésre lenne szükség ahhoz, hogy elérjük a korábban kitűzött célt, vagyis a közlekedésből származó kibocsátás 2050-ig történő 90 százalékos csökkentését, mások viszont arra figyelmeztetnek, hogy a mostani változat is hatalmas terhet ró majd az autóiparra, amelynek fel kell készülnie az új érára. A 2035-ös céldátum, valamint a zéró emissziós autók kizárólagos forgalmazása révén hamarabb lecserélődhet majd az európai autópark, kérdéses viszont, hogy mindez mire lesz elég.
A további fejleményekről mi is beszámolunk majd, könnyen lehet viszont, hogy ezzel elérkeztünk az utolsó fázishoz.
Nem is olyan régen számoltunk be arról, hogy az európai illetékesek döntése értelmében 2035-től betiltják a hagyományos meghajtású autók forgalmazását, onnantól kezdve ugyanis már csak zéró emissziós modelleket lehetne újonnan értékesíteni. Most a környezetvédelmi miniszterek tanácskozása zárult le egy fontos eredménnyel, a javaslat viszont tovább puhult.
Az Európai Tanács hivatalos oldalán megjelent közlemény alapján az illetékes tagállami miniszterek 16 órás vitáját követően született meg a döntés, amely ugyan meghagyja a fenti időpontot, valamint a nulla szén-dioxid-kibocsátású autók kizárólagos forgalmazására vonatkozó javaslatot, ezt viszont azzal egészíti ki, hogy onnantól kezdve a „szén-dioxid-semleges” üzemanyaggal működő autókat is el lehetne adni, vagyis nem száműzik teljes mértékben a hagyományos, belsőégésű motorral felszerelt típusokat. Ez állítólag a komoly német ellenállás miatt került be az anyagba, a méretes autóiparral rendelkező ország képviselői szerint ugyanis nincs kizárva, hogy addigra olyan megoldással állunk majd elő, amely semlegesítheti a károsanyag-kibocsátást.
Ezzel a módosítással tovább puhult a sokak szerint amúgy is eleve felpuhított javaslat, amely most visszakerül az Európai Parlament elé, hogy a képviselők szavazásán keresztül megszülessen a végleges döntés. A vélemények várhatóan megoszlanak majd, sokak szerint ennél jóval szigorúbb lépésre lenne szükség ahhoz, hogy elérjük a korábban kitűzött célt, vagyis a közlekedésből származó kibocsátás 2050-ig történő 90 százalékos csökkentését, mások viszont arra figyelmeztetnek, hogy a mostani változat is hatalmas terhet ró majd az autóiparra, amelynek fel kell készülnie az új érára. A 2035-ös céldátum, valamint a zéró emissziós autók kizárólagos forgalmazása révén hamarabb lecserélődhet majd az európai autópark, kérdéses viszont, hogy mindez mire lesz elég.
A további fejleményekről mi is beszámolunk majd, könnyen lehet viszont, hogy ezzel elérkeztünk az utolsó fázishoz.