Berta Sándor
Elegáns tetőmodul autonóm közlekedési szenzorokhoz
Egy új technológiai prototípus mutatta meg, miként nézhetnek ki a jövő önállóan közlekedő autói.
A Webasto és a Bosch közösen fejlesztett ki egy autonóm vezetési prototípust, amelynél a két cég szakemberei összesen 25 különböző érzékelőt, valamint számos további funkciót integráltak a tetőbe. A járművet először a Plug and Play "Startup Autobahn" innovációs platformján, az EXPO2022 kiállításon mutatták be a nagyközönségnek Stuttgartban.
A Webasto tetőérzékelő moduljába (RSM) négy radart, négy LiDAR-egységet és 16 különböző típusú Bosch kamerát építettek be. A készülékek megbízhatóan érzékelik a környezetet és a jövőben a 4-es szintű autonóm vezetést hivatottak lehetővé tenni. A Webasto a minden időjárási körülmények közötti működőképesség biztosítása érdekében az eszközökbe a tisztítás, a jégtelenítés és a köd eltávolítása, valamint az érzékelő hűtése funkciót is integrálta. Az RSM-ben található továbbá a Bosch nagy pontosságú járműmozgás- és helyzetérzékelője (VMPS), amely Safe GNSS-vevőkészülékeket (a navigációs műholdadatokhoz) és gyorsulásérzékelőket használja a gépkocsi abszolút és relatív helymeghatározásához.
"Prototípusunkkal demonstráljuk rendszerintegrátori szakértelmünket. A piacon jelenleg kapható robottaxi prototípusokhoz képest egy elegáns tetőmodullal jelentősen csökkenthetjük a magasságot és a súlyt, ugyanakkor egy átlátszó tolótetőt is beépíthetünk, amely kényelmet, levegőt és fényt hoz a járműbe az utasok számára" - magyarázta Freddy Geeraerds, a Webasto SE igazgatótanácsának tagja, a globális tetőüzletágért felelős vezetője.
Az optimális érzékelőkészlet kombinációjával pontos kép kapható a környezetről. A radarok a távolságok, a sebességek és a kontúrok érzékeléséhez kellenek, különösen rossz időjárás esetén. A LiDAR-egységek nagyon pontos háromdimenziós képet adnak a környezetről és a tárgyakról, érzékelik a mozgásokat és mérik a sebességet. A különböző kamerák használatával pedig nem csupán a távolság, a környezet és a tárgyak, hanem a jelölések, jelzések és közlekedési lámpák is felismerhetők és osztályozhatók.
A Webasto az igényektől függően a kívánt típusú és számú szenzort kombinálja és integrálja a tetőérzékelő modulba. Így lehetővé teszi az autóipari gyártást nagy mennyiségben és elegáns megoldásokat kínál ügyfeleinek az automatizált (2. szint) és a teljesen autonóm vezetés (4. szint) között. A nyitható tetőrendszerek, a napenergia-technológia, a hangulatvilágítás vagy a kapcsolható üvegezés példák olyan funkciókkal, amelyekkel a maximális ügyfélelőny és kényelem érdekében kiegészíthetők.
"Az autonóm vezetés rohamosan fejlődik, és a tető optimális pozíció a környezet érzékeléséhez. A műszaki megoldások már léteznek - a mi RSM-ünk megbízhatóan és biztonságosan érzékeli a környezetet, és stílusosan illeszkedik a jármű formatervébe. Az ügyfelek részéről nagy az érdeklődés, és már nagyon várjuk a jövőbeli projekteket" - mondta Geeraerds.
A Webasto és a Bosch közösen fejlesztett ki egy autonóm vezetési prototípust, amelynél a két cég szakemberei összesen 25 különböző érzékelőt, valamint számos további funkciót integráltak a tetőbe. A járművet először a Plug and Play "Startup Autobahn" innovációs platformján, az EXPO2022 kiállításon mutatták be a nagyközönségnek Stuttgartban.
A Webasto tetőérzékelő moduljába (RSM) négy radart, négy LiDAR-egységet és 16 különböző típusú Bosch kamerát építettek be. A készülékek megbízhatóan érzékelik a környezetet és a jövőben a 4-es szintű autonóm vezetést hivatottak lehetővé tenni. A Webasto a minden időjárási körülmények közötti működőképesség biztosítása érdekében az eszközökbe a tisztítás, a jégtelenítés és a köd eltávolítása, valamint az érzékelő hűtése funkciót is integrálta. Az RSM-ben található továbbá a Bosch nagy pontosságú járműmozgás- és helyzetérzékelője (VMPS), amely Safe GNSS-vevőkészülékeket (a navigációs műholdadatokhoz) és gyorsulásérzékelőket használja a gépkocsi abszolút és relatív helymeghatározásához.
"Prototípusunkkal demonstráljuk rendszerintegrátori szakértelmünket. A piacon jelenleg kapható robottaxi prototípusokhoz képest egy elegáns tetőmodullal jelentősen csökkenthetjük a magasságot és a súlyt, ugyanakkor egy átlátszó tolótetőt is beépíthetünk, amely kényelmet, levegőt és fényt hoz a járműbe az utasok számára" - magyarázta Freddy Geeraerds, a Webasto SE igazgatótanácsának tagja, a globális tetőüzletágért felelős vezetője.
Az optimális érzékelőkészlet kombinációjával pontos kép kapható a környezetről. A radarok a távolságok, a sebességek és a kontúrok érzékeléséhez kellenek, különösen rossz időjárás esetén. A LiDAR-egységek nagyon pontos háromdimenziós képet adnak a környezetről és a tárgyakról, érzékelik a mozgásokat és mérik a sebességet. A különböző kamerák használatával pedig nem csupán a távolság, a környezet és a tárgyak, hanem a jelölések, jelzések és közlekedési lámpák is felismerhetők és osztályozhatók.
A Webasto az igényektől függően a kívánt típusú és számú szenzort kombinálja és integrálja a tetőérzékelő modulba. Így lehetővé teszi az autóipari gyártást nagy mennyiségben és elegáns megoldásokat kínál ügyfeleinek az automatizált (2. szint) és a teljesen autonóm vezetés (4. szint) között. A nyitható tetőrendszerek, a napenergia-technológia, a hangulatvilágítás vagy a kapcsolható üvegezés példák olyan funkciókkal, amelyekkel a maximális ügyfélelőny és kényelem érdekében kiegészíthetők.
"Az autonóm vezetés rohamosan fejlődik, és a tető optimális pozíció a környezet érzékeléséhez. A műszaki megoldások már léteznek - a mi RSM-ünk megbízhatóan és biztonságosan érzékeli a környezetet, és stílusosan illeszkedik a jármű formatervébe. Az ügyfelek részéről nagy az érdeklődés, és már nagyon várjuk a jövőbeli projekteket" - mondta Geeraerds.