Berta Sándor
2024 júliusától csak asszisztensrendszerekkel ellátott autók árulhatók
Hatályba lépett az Európai Unió vonatkozó rendelete.
Az EU rendelete szerint 2024 júliusától csak olyan új gépkocsik értékesíthetők az Európai Unió területén, amelyek rendelkeznek asszisztens rendszerekkel, például távolságtartó és tolatási asszisztenssel. A cél az, hogy két éven belül az Európai Unióban minden új autót fel kell szerelni olyan rendszerekkel, amelyek növelik a közlekedésbiztonságot és figyelmeztetnek vagy akár aktívan beavatkoznak veszélyes helyzetekben vagy a közlekedési szabályok megsértése esetén.
A kötelező funkciók közé tartozik a vészfék-asszisztens, amely a fedélzeti rendszerek, például kamera, radar vagy LiDAR-egység segítségével érzékeli az akadályokat és szükség esetén fékez, valamint a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, amely beavatkozik a kormányzásba, ha az adott jármű elhagyja a sávját. A figyelmeztetés önmagában már nem elegendő ebben az esetben. Más megoldásokat úgy terveztek, hogy figyeljék a gumiabroncsok nyomását; figyelmeztessenek, ha a volánnál ülő személy elaludni készül vagy segítsenek tolatáskor, hogy elkerüljék az ütközést más gyalogos vagy kerekes közlekedőkkel. A teherautóknak és a buszoknak elfordulási asszisztenst kell kapniuk.
Míg az ilyen rendszerek elfogadottsága valószínűleg meglehetősen magas, mások ellentmondásosak. Ezek közé tartozik az intelligens sebességasszisztens (ISA), amely a sebességkorlátozások betartását hivatott biztosítani. Az ilyen fejlesztések figyelmeztetnek és akár a motorteljesítményt is csökkentik. Az a tény, hogy a járműveket úgy kell felszerelni, hogy később ittasságérzékelő készüléket lehessen felszerelni, szintén sokaknak nem tetszik. A túlzott sebesség és az alkoholos befolyásoltság alatt történő vezetés azonban a balesetek legfontosabb okai közé tartoznak.
Annak érdekében, hogy a jövőben jobban fel tudják deríteni a baleseteket, a gyártóknak a repülőgépek fekete dobozához hasonló baleseti adatmemóriával kell felszerelniük a gépkocsijaikat. Ez tárolja a járművek adatait, például a sebességet vagy a fékezés időpontját. Az adatokat kifejezetten baleseti kutatásra szánják. Az adatvédelemmel kapcsolatban azonban vannak aggályok. A rendeletet 2019-ben fogadták el és most lépett hatályba. A megvalósítás szakaszosan történik. Először az EU-ban nyilvántartásba vett új járműtípusokra, azaz a típusjóváhagyást igénylő modellekre vonatkozik. 2024 júliusától pedig a gyártók már nem értékesíthetnek ilyen rendszerek nélküli autókat.
Az EU rendelete szerint 2024 júliusától csak olyan új gépkocsik értékesíthetők az Európai Unió területén, amelyek rendelkeznek asszisztens rendszerekkel, például távolságtartó és tolatási asszisztenssel. A cél az, hogy két éven belül az Európai Unióban minden új autót fel kell szerelni olyan rendszerekkel, amelyek növelik a közlekedésbiztonságot és figyelmeztetnek vagy akár aktívan beavatkoznak veszélyes helyzetekben vagy a közlekedési szabályok megsértése esetén.
A kötelező funkciók közé tartozik a vészfék-asszisztens, amely a fedélzeti rendszerek, például kamera, radar vagy LiDAR-egység segítségével érzékeli az akadályokat és szükség esetén fékez, valamint a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, amely beavatkozik a kormányzásba, ha az adott jármű elhagyja a sávját. A figyelmeztetés önmagában már nem elegendő ebben az esetben. Más megoldásokat úgy terveztek, hogy figyeljék a gumiabroncsok nyomását; figyelmeztessenek, ha a volánnál ülő személy elaludni készül vagy segítsenek tolatáskor, hogy elkerüljék az ütközést más gyalogos vagy kerekes közlekedőkkel. A teherautóknak és a buszoknak elfordulási asszisztenst kell kapniuk.
Míg az ilyen rendszerek elfogadottsága valószínűleg meglehetősen magas, mások ellentmondásosak. Ezek közé tartozik az intelligens sebességasszisztens (ISA), amely a sebességkorlátozások betartását hivatott biztosítani. Az ilyen fejlesztések figyelmeztetnek és akár a motorteljesítményt is csökkentik. Az a tény, hogy a járműveket úgy kell felszerelni, hogy később ittasságérzékelő készüléket lehessen felszerelni, szintén sokaknak nem tetszik. A túlzott sebesség és az alkoholos befolyásoltság alatt történő vezetés azonban a balesetek legfontosabb okai közé tartoznak.
Annak érdekében, hogy a jövőben jobban fel tudják deríteni a baleseteket, a gyártóknak a repülőgépek fekete dobozához hasonló baleseti adatmemóriával kell felszerelniük a gépkocsijaikat. Ez tárolja a járművek adatait, például a sebességet vagy a fékezés időpontját. Az adatokat kifejezetten baleseti kutatásra szánják. Az adatvédelemmel kapcsolatban azonban vannak aggályok. A rendeletet 2019-ben fogadták el és most lépett hatályba. A megvalósítás szakaszosan történik. Először az EU-ban nyilvántartásba vett új járműtípusokra, azaz a típusjóváhagyást igénylő modellekre vonatkozik. 2024 júliusától pedig a gyártók már nem értékesíthetnek ilyen rendszerek nélküli autókat.