Berta Sándor
Kamionsofőrok százezrei veszthetik el a munkájukat
De nem eszik olyan forrón a kását, mert az önállóan közlekedő tehergépkocsikhoz megfelelő logisztikai infrastruktúra kiépítésére is szükség van.
A Michigani Egyetem kutatócsoportja az elemzésében kimutatta, hogy a közeljövőben az emberi kamionvezetők munkaidejének 90 százalékát vehetik majd át a robotkamionok. Ez azt jelenti, hogy csak az Amerikai Egyesült Államokban körülbelül 500 000 teherautó-sofőr munkája szűnhet meg. Ugyanakkor a Bloomberg rámutatott, hogy a téma koránt sem ilyen egyszerű, mert egy kamion vezetőjének a munkája rendkívül összetett tevékenység. Az gyakorlatilag a legegyszerűbb dolog, hogy egy jármű több száz kilométert haladjon autonóm módon az autópályán. Az utóbbiak fontos kihajtói mellett ugyanakkor szükség van számos logisztikai bázisra, ahová a tehergépkocsik betérhetnek, letehetik az adott szállítmányokat és újakat vehetnek fel.
Aniruddh Mohan, a Carnegie Mellon Egyetem doktorandusza kiemelte, hogy ahány teherautó-sofőrrel beszéltek, mind azt mondta, hogy a munkájuknak az autópályán haladásos része automatizálható. Ezzel alaposan meglepték a szakembereket, akik azt hitték, hogy a kamionosok szkeptikusabbak lesznek a téma miatt.
A kérdés a munkaerőpiac miatt is rendkívül fontos, hiszen csak az Amerikai Egyesült Államokban 3,3 millió tehergépkocsi-vezető dolgozik jelenleg, akik között már most is rendkívül nagy a lemorzsolódás és csak kevesen maradnak a pályán. Ennek elsődleges oka, hogy gyakran nagyon nagy távolságokat kell megtenniük. Előfordul, hogy az érintett sofőrök egy évben akár 300 napig is úton vannak és évente átlagosan 47 000 dollárt keresnek. A rövid utak általában nehezebbek, ezért azokat jobban is fizetik és vonzóbbak a tapasztaltabb sofőrök számára.
A Michigani Egyetem kutatócsoportja az elemzésében kimutatta, hogy a közeljövőben az emberi kamionvezetők munkaidejének 90 százalékát vehetik majd át a robotkamionok. Ez azt jelenti, hogy csak az Amerikai Egyesült Államokban körülbelül 500 000 teherautó-sofőr munkája szűnhet meg. Ugyanakkor a Bloomberg rámutatott, hogy a téma koránt sem ilyen egyszerű, mert egy kamion vezetőjének a munkája rendkívül összetett tevékenység. Az gyakorlatilag a legegyszerűbb dolog, hogy egy jármű több száz kilométert haladjon autonóm módon az autópályán. Az utóbbiak fontos kihajtói mellett ugyanakkor szükség van számos logisztikai bázisra, ahová a tehergépkocsik betérhetnek, letehetik az adott szállítmányokat és újakat vehetnek fel.
Aniruddh Mohan, a Carnegie Mellon Egyetem doktorandusza kiemelte, hogy ahány teherautó-sofőrrel beszéltek, mind azt mondta, hogy a munkájuknak az autópályán haladásos része automatizálható. Ezzel alaposan meglepték a szakembereket, akik azt hitték, hogy a kamionosok szkeptikusabbak lesznek a téma miatt.
A kérdés a munkaerőpiac miatt is rendkívül fontos, hiszen csak az Amerikai Egyesült Államokban 3,3 millió tehergépkocsi-vezető dolgozik jelenleg, akik között már most is rendkívül nagy a lemorzsolódás és csak kevesen maradnak a pályán. Ennek elsődleges oka, hogy gyakran nagyon nagy távolságokat kell megtenniük. Előfordul, hogy az érintett sofőrök egy évben akár 300 napig is úton vannak és évente átlagosan 47 000 dollárt keresnek. A rövid utak általában nehezebbek, ezért azokat jobban is fizetik és vonzóbbak a tapasztaltabb sofőrök számára.