Virtuális társvezető növelheti a közlekedés­biztonságot

A teherautók jelenleg a logisztika egyik fő pillérét jelentik, de a közeljövőben még hatékonyabbak lehetnek.

A Tango nevű projekt keretében az elmúlt 3,5 esztendő során azt vizsgálták a szakemberek, hogy a kettes és a hármas szintű automatizált vezetés (SAE Level 2 és 3) miként valósítható meg a tehergépkocsik területén. A programban a Bosch, a CanControls, a MAN, a Német Médiaügyi Főiskola, a Spiegel Intézet, a Stuttgarti Egyetem és a Volkswagen kutatói vettek részt. A fejlesztők egy olyan aktivitás-asszisztens prototípusát alkották meg, amely gyakorlatilag virtuális társvezetőként működik és képes folyamatosan fenntartani a sofőr figyelmét, segít neki leküzdeni a fáradtság érzését, valamint annyira kényelmessé tenni számára a vezetést, amennyire csak lehetséges. Az új rendszer akár különböző mellékfeladatokat is adhat a vezetőnek.

Michael Schulz, a Bosch projektvezetője kijelentette, hogy a jövőben felváltva következhetnek majd a manuálisan és a robotpilóta által levezetett útszakaszok. A cél az, hogy a rendszer a kamionost mindig optimális állapotban tartsa azért, hogy képes legyen kezelni a különböző, akár váratlan helyzeteket is. Az új megoldás figyelembe veszi a sofőr állapotát és az aktuális közlekedési helyzetet, s zeneszámokat és hangoskönyveket egyaránt lejátszhat, felolvashatja a beérkezett e-maileket, feljegyzéseket rögzíthet, illetve filmeket vetíthet. A rendszer továbbá segíthet a napi és a heti útvonalak megtervezésében, s még akár fitneszgyakorlatok elvégzését is javasolhatja.

A projekt keretében a teherautók vezetőfülkéjébe kamerákat és szenzorokat helyeztek el, amelyeket mesterséges intelligencia módszerekkel ötvöztek. Az eszközök érzékelik, ha a sofőr fáradni kezd, például gyakrabban pislog vagy akár a feje is oldalra dől. Intelligens algoritmusok értékelték ki a rögzített felvételeket és ellenintézkedéseket hoznak. Az utóbbiak között lehettek optikai vagy akusztikai figyelmeztetések, de akár a jármű vezetésébe való aktív beavatkozás is, például a vezérlés átvétele vagy a fékezés. A szakértők számos kamionost kísértek el az útjaira, beszélgettek velük, kielemezték az internetes naplóikat, s a fejlesztések minden egyes szakaszát megvitatták velük, majd a tapasztalatok alapján módosították a rendszert.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #2
    "a jövőben felváltva következhetnek majd a manuálisan és a robotpilóta által levezetett útszakaszok."
    Ez kb. nyilvánvaló, fél kontinenst képes átszelni a kamion csak autópályákon, amikre jóval egyszerűbb megcsinálni az önvezetést(ez már valójában javarészt kész is van), ami így L4-nek felel meg. A városi szakaszon, telephelyen belül meg a sofőr intézi a fuvart, akinek így nem kellett kényszerpihenőre mennie valamelyik kamion pakolóba, ezen a szakaszon nem lesz fáradt.

    „felolvashatja a beérkezett e-maileket, feljegyzéseket rögzíthet, illetve filmeket vetíthet”
    Azért ezt ketté kell választani, ha olyan szakaszon vagyunk amikor L3 van ott nagyon nem kellene a sofőr figyelmét elterelni, a hosszú L4-es szakaszon persze ha kialudta magát akkor szórakozhat/intézheti a dolgait.

    Érdekes probléma lesz az hogy most minden kamion kb. egyentempóval halad (jó nem elhanyagolhatóak azért az előzegetések), de ezzel szemben a jövőben sokkal inkább a kívánt érkezési időre optimalizált utazási sebességet választhatnának, tehát nagy szórás alakulhat ki főleg éjjel, sokkal több előzéssel. Erre kell majd valami okos megoldás.
  • NEXUS6 #1
    Szerintem még hosszú évtizedekig ez a 3-as szintű önvezetés lesz a maximum.