Berta Sándor
Virtuális társvezető növelheti a közlekedésbiztonságot
A teherautók jelenleg a logisztika egyik fő pillérét jelentik, de a közeljövőben még hatékonyabbak lehetnek.
A Tango nevű projekt keretében az elmúlt 3,5 esztendő során azt vizsgálták a szakemberek, hogy a kettes és a hármas szintű automatizált vezetés (SAE Level 2 és 3) miként valósítható meg a tehergépkocsik területén. A programban a Bosch, a CanControls, a MAN, a Német Médiaügyi Főiskola, a Spiegel Intézet, a Stuttgarti Egyetem és a Volkswagen kutatói vettek részt. A fejlesztők egy olyan aktivitás-asszisztens prototípusát alkották meg, amely gyakorlatilag virtuális társvezetőként működik és képes folyamatosan fenntartani a sofőr figyelmét, segít neki leküzdeni a fáradtság érzését, valamint annyira kényelmessé tenni számára a vezetést, amennyire csak lehetséges. Az új rendszer akár különböző mellékfeladatokat is adhat a vezetőnek.
Michael Schulz, a Bosch projektvezetője kijelentette, hogy a jövőben felváltva következhetnek majd a manuálisan és a robotpilóta által levezetett útszakaszok. A cél az, hogy a rendszer a kamionost mindig optimális állapotban tartsa azért, hogy képes legyen kezelni a különböző, akár váratlan helyzeteket is. Az új megoldás figyelembe veszi a sofőr állapotát és az aktuális közlekedési helyzetet, s zeneszámokat és hangoskönyveket egyaránt lejátszhat, felolvashatja a beérkezett e-maileket, feljegyzéseket rögzíthet, illetve filmeket vetíthet. A rendszer továbbá segíthet a napi és a heti útvonalak megtervezésében, s még akár fitneszgyakorlatok elvégzését is javasolhatja.
A projekt keretében a teherautók vezetőfülkéjébe kamerákat és szenzorokat helyeztek el, amelyeket mesterséges intelligencia módszerekkel ötvöztek. Az eszközök érzékelik, ha a sofőr fáradni kezd, például gyakrabban pislog vagy akár a feje is oldalra dől. Intelligens algoritmusok értékelték ki a rögzített felvételeket és ellenintézkedéseket hoznak. Az utóbbiak között lehettek optikai vagy akusztikai figyelmeztetések, de akár a jármű vezetésébe való aktív beavatkozás is, például a vezérlés átvétele vagy a fékezés. A szakértők számos kamionost kísértek el az útjaira, beszélgettek velük, kielemezték az internetes naplóikat, s a fejlesztések minden egyes szakaszát megvitatták velük, majd a tapasztalatok alapján módosították a rendszert.
A Tango nevű projekt keretében az elmúlt 3,5 esztendő során azt vizsgálták a szakemberek, hogy a kettes és a hármas szintű automatizált vezetés (SAE Level 2 és 3) miként valósítható meg a tehergépkocsik területén. A programban a Bosch, a CanControls, a MAN, a Német Médiaügyi Főiskola, a Spiegel Intézet, a Stuttgarti Egyetem és a Volkswagen kutatói vettek részt. A fejlesztők egy olyan aktivitás-asszisztens prototípusát alkották meg, amely gyakorlatilag virtuális társvezetőként működik és képes folyamatosan fenntartani a sofőr figyelmét, segít neki leküzdeni a fáradtság érzését, valamint annyira kényelmessé tenni számára a vezetést, amennyire csak lehetséges. Az új rendszer akár különböző mellékfeladatokat is adhat a vezetőnek.
Michael Schulz, a Bosch projektvezetője kijelentette, hogy a jövőben felváltva következhetnek majd a manuálisan és a robotpilóta által levezetett útszakaszok. A cél az, hogy a rendszer a kamionost mindig optimális állapotban tartsa azért, hogy képes legyen kezelni a különböző, akár váratlan helyzeteket is. Az új megoldás figyelembe veszi a sofőr állapotát és az aktuális közlekedési helyzetet, s zeneszámokat és hangoskönyveket egyaránt lejátszhat, felolvashatja a beérkezett e-maileket, feljegyzéseket rögzíthet, illetve filmeket vetíthet. A rendszer továbbá segíthet a napi és a heti útvonalak megtervezésében, s még akár fitneszgyakorlatok elvégzését is javasolhatja.
A projekt keretében a teherautók vezetőfülkéjébe kamerákat és szenzorokat helyeztek el, amelyeket mesterséges intelligencia módszerekkel ötvöztek. Az eszközök érzékelik, ha a sofőr fáradni kezd, például gyakrabban pislog vagy akár a feje is oldalra dől. Intelligens algoritmusok értékelték ki a rögzített felvételeket és ellenintézkedéseket hoznak. Az utóbbiak között lehettek optikai vagy akusztikai figyelmeztetések, de akár a jármű vezetésébe való aktív beavatkozás is, például a vezérlés átvétele vagy a fékezés. A szakértők számos kamionost kísértek el az útjaira, beszélgettek velük, kielemezték az internetes naplóikat, s a fejlesztések minden egyes szakaszát megvitatták velük, majd a tapasztalatok alapján módosították a rendszert.