Berta Sándor
Az autonóm kamionok kockázatai a háttérbe szorulnak
Időnként úgy tűnik, mint ha a gyártók csak az előnyökre összpontosítanának.
A Német Repülési és Űrhajózási Központ (DLR) Közlekedéskutató Intézetének tudósai a Hamburgi Műszaki Egyetem munkatársaival közösen az elmúlt években megvizsgálták az automatizált és hálózatba kötött közúti árufuvarozás területén lévő lehetőségeket és kockázatokat. A szakemberek a vizsgálatokat az Automatizált és hálózatba kötött vezetés a logisztikában (ATLaS) nevű program keretében végezték el.
Dr. Stephan Müller, a DLR szakértője elmondta, hogy az általuk megkérdezett vállalatok elsősorban úgy tekintenek az önállóan közlekedő teherautókra, mint a folyamatosan növekvő sofőrhiány egyik lehetséges megoldására. Ehhez viszont az kellene, hogy a technológia legkésőbb tíz esztendőn belül működőképes legyen és megfeleljen a felhasználók igényeinek.
Az árufuvarozási társaságok ugyanakkor nem tartották fontosnak azt, hogy az autonóm kamionok alkalmazása 30-40 százalékkal csökkentheti a költségeket és itt nem csupán a vezetőkkel kapcsolatos kiadások megtakarításáról van szó. A konvojban való haladással például mérsékelhető a légellenállás és ezáltal a fogyasztás is. Az sem keltette fel igazán a figyelmüket, hogy az automatizált tehergépkocsik akár mobil irodákként is működhetnek, amelyekből a sofőrök intézhetik az ügyeiket vagy egyeztethetnek az ügyfelekkel.
Nem szabad arról sem elfeledkezni, hogy a technikának van néhány gyermekbetegsége, miközben a logisztikai vállalkozásoknak nagyon robusztus és megbízható járművekre van szükségük. Ezek a piaci szereplők nem tudnak több millió eurót költeni egy kevésbé biztonságos technológiára. Müller hozzátette, hogy becslések alapján a jelenlegi vasúti teherforgalom kétharmadát lehetne átcsoportosítani az utakra, szóval hatalmas az autonóm árufuvarozás piaca, de ehhez átfogó környezetvédelmi és forgalmi vizsgálatokat kell elvégezni.
A Német Repülési és Űrhajózási Központ (DLR) Közlekedéskutató Intézetének tudósai a Hamburgi Műszaki Egyetem munkatársaival közösen az elmúlt években megvizsgálták az automatizált és hálózatba kötött közúti árufuvarozás területén lévő lehetőségeket és kockázatokat. A szakemberek a vizsgálatokat az Automatizált és hálózatba kötött vezetés a logisztikában (ATLaS) nevű program keretében végezték el.
Dr. Stephan Müller, a DLR szakértője elmondta, hogy az általuk megkérdezett vállalatok elsősorban úgy tekintenek az önállóan közlekedő teherautókra, mint a folyamatosan növekvő sofőrhiány egyik lehetséges megoldására. Ehhez viszont az kellene, hogy a technológia legkésőbb tíz esztendőn belül működőképes legyen és megfeleljen a felhasználók igényeinek.
Az árufuvarozási társaságok ugyanakkor nem tartották fontosnak azt, hogy az autonóm kamionok alkalmazása 30-40 százalékkal csökkentheti a költségeket és itt nem csupán a vezetőkkel kapcsolatos kiadások megtakarításáról van szó. A konvojban való haladással például mérsékelhető a légellenállás és ezáltal a fogyasztás is. Az sem keltette fel igazán a figyelmüket, hogy az automatizált tehergépkocsik akár mobil irodákként is működhetnek, amelyekből a sofőrök intézhetik az ügyeiket vagy egyeztethetnek az ügyfelekkel.
Nem szabad arról sem elfeledkezni, hogy a technikának van néhány gyermekbetegsége, miközben a logisztikai vállalkozásoknak nagyon robusztus és megbízható járművekre van szükségük. Ezek a piaci szereplők nem tudnak több millió eurót költeni egy kevésbé biztonságos technológiára. Müller hozzátette, hogy becslések alapján a jelenlegi vasúti teherforgalom kétharmadát lehetne átcsoportosítani az utakra, szóval hatalmas az autonóm árufuvarozás piaca, de ehhez átfogó környezetvédelmi és forgalmi vizsgálatokat kell elvégezni.