Sikeresen teszteltek robotbuszokat Karlsruhe útjain

Az autonóm járművek nem előre megadott útvonalakon közlekedtek.

A szakemberek az EVA-Shuttle projekt keretében három önállóan közlekedő buszt teszteltek Karlsruhe városában. Az Anna, Ella és Vera nevű járművek alapvetően sikeresen teljesítették a próbautakat és fontos eredményekhez juttatták a kutatókat. Ezek voltak az első olyan tesztek Németországban, amelyekben autonóm buszok nem előre megadott útvonalakon közlekedtek, hanem az utasok utazási igényeit teljesítették.

A gyűjtött eredményekből alapján az ilyen járművekre vonatkozó jelenlegi közlekedési szabályokat módosítani kell. J. Marius Zöllner, a Német Informatikai Kutatóközpont (FZI) professzora elmondta, hogy növelni kell a lehetséges maximális sebességet, továbbá jobb forgalom-előrejelző rendszereket kell kifejleszteni, hogy a kereszteződésekben javítani lehessen a közlekedésbiztonsági helyzeten. A jobb vezetési élmény miatt továbbá csökkenteni kell az autonóm buszoknál a követési távolságot, amelyet szándékosan megnöveltek a tudósok a próbautak előtt.


A három jármű a teszteket 20 kilométer/órás maximális sebességgel teljesítette. A tesztidőszakban szabadon navigálhattak és gyakorlatilag bárhol megálltak, akár egy üzlet előtt is, ha az utas éppen oda akart menni. A helyi közlekedési vállalat szóvivője közölte, hogy 750 út során 1200-an éltek az utazási lehetőséggel - ez napi 35 utast jelent. A nyilatkozatok szerint az utasok 93 százaléka biztonságban érezte magát az utak során és jelezte, hogy ismét használná a robotbuszokat. A többség az igény szerinti, szabad közlekedést értékelte magasra, és az utasok háromnegyede szerint az ilyen járművek javítani tudnának a közlekedési dugókon.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #5
    "hogy leszalljon a jogosulatlan hasznalo, mert a forgalmat feltartja, es azon embereket sem akadalyozhatja akik mar fent ulnek es utaznanak"
    Ilyen esetben simán bemondanám, hogy videófelvétel készült és a rendőrség úton van, amit megállóban vár meg a jármű. Mégis mennyi ideig fog ilyen szituban fennmaradni a járművön egy "jogosultalan használó"? Egy baleset miatti dugó miatt is simán késhet valaki fél órát.

    "de ha 20-40 kilometeres sebesseggel kozlekednek, akkor hany oraval hamarabb"
    jelenleg a városban az autók átlagsebessége a Nagykörúton belül 13 km/h ( az egész városra vetítve ez az érték 22,3 km/h), ezzel szemben a közösségi közlekedés keringési átlagsebessége 21km/h, de a Nagykörúton belül is meghaladja a 15 km/h-t csúcsidőben.
  • vaktyuk12 #4
    Reszben egyetertek, de igazabol ezeknek a jarmuveknek eloszor ugy is a nagy autogyartocegek varosaiban lesz szerepuk. Automatizalt jarmuvek szallitjak majd egyikhelyrol a masikra az alkatreszeket, amit most kisebb elektromos meghajtasu, tobb utanfutos targoncak vegeznek. Teljesen automatizalt szallitast is konnyen elkepzelek, hisz a kamionok automatizalt kozlekedese is kuszobon van. Szerintem elsomenteben ugy is ez lesz megoldva, hisz az autogyartok legnagyobb problemaja a szallitas es annak logisztikaja. A szemelyszallitas csak hab lesz a tortan.
    Egyebbkent, a legnagyobb problemat ezeken a buszokon inkabb az jelenti, hogy csak egy emberrel tudjak kiszurni, hogy valaki felszalhat egy ilyen buszra, vagy sem. Teszem azt, hogy hiv valaki egy buszt es 3-an szallnak fel 1 fo helyett. Ugye jogilag az nem buntetheto aki hivta a buszt, Tehat nem vonhatnak tole le tobb menetdijat, hisz nem bizonyitott a visszaeles. Leszallitani a fizetot meg nem lehet, a jarmu meg nem varakozhat, hogy leszalljon a jogosulatlan hasznalo, mert a forgalmat feltartja, es azon embereket sem akadalyozhatja akik mar fent ulnek es utaznanak. Szoval, ha erre ember kell, akkor minek valtjak le a sofforoket?
    Persze haszna az igy is lenne, hisz a forgalom gyorsulna, de ha 20-40 kilometeres sebesseggel kozlekednek, akkor hany oraval hamarabb kell elindulni a meloba, es foleg mennyi ido lesz az utazas naponta a munkaba valo utazas? Szoval az automatizalt jarmuvek mellett kozlekedo embervezette jarmuvek mennyire fogjak feltartani ezeket a buszokat? Nem beszelve arrol, hogy a 4-5, vagy 20-30 ember kulombozo helyekre utazna, akkor mennyit kellene varni, hogy jojjon egy megfelelo jarmu, ami el tud szallitani arra a helyre ahova utani szeretnek.
    Szoval ez a kozlekedesi mod meg nagyon messze van, es eloszor ugy is az automatizalt aruszallitas lesz megoldva. Erre kellene koncentralni, es a szemelyszallitast kicsit hanyagolni, hogy minden fejleszto arra koncentraljon. Igy leaprozzuk az eroforrasokat es nem halad elore csak a lassan a dolog megoldasa.
  • kvp #3
    Buszbol tobbfele meret letezik. Vannak a nagykapacitasu jarmuvek, amikbol a 100-150 fos is megtelik, mert tomeg van. Meg akkor is ha 5 percenkent jonnek. Ezeket nagyon megeri mukodtetni. Vannak a kisebb kapacitasu jarmuvek, amiken max. 20-25 fo ha van, de ezek jellemzoen ritkabban lakott kornyekeken jarnak ahol nagyobbak a tavolsagok, ott ha lassan megy akkor nem hasznalhato. Minden ennel kisebb utazasi igenyre (kb. 10 fo alatt) jobb a sajat elektromos onvezeto auto vagy ennek berelheto valtozata (lasd: taxi).

    A cikkben egyebkent buszt emlegetnek, de ezek inkabb csak robot taxik. Egyebkent a taxi es a busz kozotti egyik fontos kulonbseg, hogy a taxi nem fix utvonalon kozlekedik. De taxikent nehezebb lenne eladni Europaban. Az USA-ban is a robottaxikat tesztelik inkabb, ott direkt hagyomanyos szemelyautok formajaban, mert olcsobb, egyszerubb es meg gyorsabbak is.

    Az ilyen kis mikrobusz formaju robottaxik jellemzoen akkor keszulnek, amikor a gyarto ceg nem tud elegge gyors es okos vezerlest kesziteni, igy hagyomanyos autoba epitve tul veszelyes lenne. Ezert sem hasznalnak hagyomanyos utcai buszokat sem, azok is tul gyorsak a butabb rendszerek szamara.

    Szemely szerint en azt mondanam, hogy tesztelhetnek barmit, de csak ha egy tetszoleges, normal kereskedelmi forgalomban kaphato jarmuvet alakitanak at. Ha erre nem kepesek, akkor meg tul fejletlen a rendszer.
  • felemelő #2
    Azért azt látni kell, hogy a jövő nem az 50 személyes nagy buszoké, ahol a busz kényszeríti az utast hogy merre menjen, hanem a kisebb buszoké, amik közelebb/konkrétabb helyszínre viszik az utasokat.
    Nem mellesleg ugyanez az idővel: ne félóránként jöjjön az 50 személyes busz, hanem a hárompercenként 5 főt elszállító... persze akkor a buszsofőr tényleg nem kifizetődő.
  • Csaba161 #1
    Ez már a századik ilyen "busz", amibe befér két ember és 20 km/h-val tötymögöl és senki sem akar utazni rajta...