Berta Sándor
Konvojokban haladhatnak az elektromos buszok
Münchenben elektronikus módon kapcsolnák össze a járműveket. Az elektromos meghajtású, autonóm buszok biztonságosabbá és hatékonyabbá tehetik a személyszállítást.
A TEMPUS projekt keretében a Karlsruhei Technológiai Intézet (KIT) kutatói München városával és az EBUSCO járműgyártóval közösen olyan automatikus és elektromos buszrendszert fejlesztenek ki, amelyet az Isar partján lévő metropoliszban állíthatnak majd forgalomba. A tervek alapján a járművek konvojban fognak haladni és "elektronikus vonóhorog" segítségével lesznek összekötve, ezáltal könnyen megoszthatják egymás között az utasforgalmat, továbbá szétválhatnak és újra összekapcsolódhatnak.
A csuklós buszok túl sok energiát emésztenek fel és nem lehet őket elég rugalmasan alkalmazni ahhoz, hogy reagálni lehessen az erősen növekvő utasszámra. A megoldást ezért a konvojban való haladás jelentheti, amelynél annyi jármű állítható be az adott járatra, amennyire az aktuális helyzetben szükség van. Eric Sax professzor, a KIT Információfeldolgozás-technikai Intézetének vezetője kiemelte, hogy a konvojban haladásnál a legelső buszban ül sofőr, a többi jármű pedig automatikusan követni tudja az elsőt. Dr. Svenja Reiss, a Müncheni Közművek (SWM) munkatársa hozzátette, hogy így a buszok működtetését optimálisan a forgalom nagyságához igazíthatják.
Münchenben az a cél, hogy hosszú távon minden busz elektromos meghajtású legyen. Ez egyszerűbbé és olcsóbbá teszi a közösségi személyszállítást. Jelenleg még a koncepciók kialakítása zajlik. A KIT, az SWM és az EBUSCO a jövő év közepéig fejleszti ki az első prototípust, amelyet azután a bajor főváros északi részén fognak tesztelni. Sax közölte, hogy az új járművek várhatóan az évtized közepétől kerülhetnek forgalomba. A TEMPUS projektet a német szövetségi közlekedési és digitális infrastruktúrákért felelős minisztérium 12 millió euróval támogatja. München és Bajorország a bajor főváros északi részén tesztterületet működtetnek az automatizált és hálózatba kötött kipróbálására.
A TEMPUS projekt keretében a Karlsruhei Technológiai Intézet (KIT) kutatói München városával és az EBUSCO járműgyártóval közösen olyan automatikus és elektromos buszrendszert fejlesztenek ki, amelyet az Isar partján lévő metropoliszban állíthatnak majd forgalomba. A tervek alapján a járművek konvojban fognak haladni és "elektronikus vonóhorog" segítségével lesznek összekötve, ezáltal könnyen megoszthatják egymás között az utasforgalmat, továbbá szétválhatnak és újra összekapcsolódhatnak.
A csuklós buszok túl sok energiát emésztenek fel és nem lehet őket elég rugalmasan alkalmazni ahhoz, hogy reagálni lehessen az erősen növekvő utasszámra. A megoldást ezért a konvojban való haladás jelentheti, amelynél annyi jármű állítható be az adott járatra, amennyire az aktuális helyzetben szükség van. Eric Sax professzor, a KIT Információfeldolgozás-technikai Intézetének vezetője kiemelte, hogy a konvojban haladásnál a legelső buszban ül sofőr, a többi jármű pedig automatikusan követni tudja az elsőt. Dr. Svenja Reiss, a Müncheni Közművek (SWM) munkatársa hozzátette, hogy így a buszok működtetését optimálisan a forgalom nagyságához igazíthatják.
Münchenben az a cél, hogy hosszú távon minden busz elektromos meghajtású legyen. Ez egyszerűbbé és olcsóbbá teszi a közösségi személyszállítást. Jelenleg még a koncepciók kialakítása zajlik. A KIT, az SWM és az EBUSCO a jövő év közepéig fejleszti ki az első prototípust, amelyet azután a bajor főváros északi részén fognak tesztelni. Sax közölte, hogy az új járművek várhatóan az évtized közepétől kerülhetnek forgalomba. A TEMPUS projektet a német szövetségi közlekedési és digitális infrastruktúrákért felelős minisztérium 12 millió euróval támogatja. München és Bajorország a bajor főváros északi részén tesztterületet működtetnek az automatizált és hálózatba kötött kipróbálására.