Berta Sándor
Bécsben leállították a robotbusz-projektet
A járművek három éven át közlekedtek.
A Bécsi Közlekedési Társaság 2019 június eleje óta tesztelte éles körülmények között a NAVYA nevű gyártó két robotbuszát, amelyek egy körülbelül 2 kilométer hosszú vonalon közlekedtek az Aspern nevű városrészben található Seestadt metróállomás környékén és tíz megállóhelyet érintettek. A járművek ingyenes járatként üzemeltek és egyszerre tíz utast szállítottak. Egy 2019 júliusi baleset után azonban leállították a teszteket, azok ugyanakkor később folytatódtak - egészen mostanáig. A robotbuszok több mint 12 000 kilométert teljesítettek és több mint 8000 utast szállítottak. Most végleg leállították a projektet.
„A projekt rávilágított arra, hogy a személyszállításban még nagyon hosszú út áll előttünk ahhoz, hogy autonóm járműveket tudjunk alkalmazni” – vonta le a következtetést a Wiener Linien ügyvezetője, Günter Steinbauer. A tapasztalatok alapján a NAVYA által szállított modelleknek számos nehéz helyzettel kellett megbirkózniuk, például problémát jelentett számukra többek között az erős szél, a kisebb havazások, az erős eső és a köd. Ezekben a helyzetekben a buszokat manuálisan kellett irányítaniuk a vészhelyzetekben beavatkozásra jogosult sofőröknek. Ezeket a feladatokat a gyártóknak még meg kell oldaniuk ahhoz, hogy a járművek világszerte közlekedhessenek.
A program lezárult, de a résztvevők a közeljövőben is figyelni fogják a piaci folyamatokat. A két kis Navya busz a Wiener Linien leopoldaui garázsában marad és itt várják meg, hogy a gyártó visszavigye őket Franciaországba. Jean-Michel Boëz, a NAVYA üzemvezetője kiemelte, hogy a környezet tökéletes volt az autonóm buszok tesztelésére, annak ellenére, hogy folyamatosak voltak a területen az építkezések és emiatt állandóan módosítani kellett az útvonalat. Ráadásul az utóbbi a NAVYA történetében a leghosszabb feltérképezett útszakasz volt.
A Bécsi Közlekedési Társaság 2019 június eleje óta tesztelte éles körülmények között a NAVYA nevű gyártó két robotbuszát, amelyek egy körülbelül 2 kilométer hosszú vonalon közlekedtek az Aspern nevű városrészben található Seestadt metróállomás környékén és tíz megállóhelyet érintettek. A járművek ingyenes járatként üzemeltek és egyszerre tíz utast szállítottak. Egy 2019 júliusi baleset után azonban leállították a teszteket, azok ugyanakkor később folytatódtak - egészen mostanáig. A robotbuszok több mint 12 000 kilométert teljesítettek és több mint 8000 utast szállítottak. Most végleg leállították a projektet.
„A projekt rávilágított arra, hogy a személyszállításban még nagyon hosszú út áll előttünk ahhoz, hogy autonóm járműveket tudjunk alkalmazni” – vonta le a következtetést a Wiener Linien ügyvezetője, Günter Steinbauer. A tapasztalatok alapján a NAVYA által szállított modelleknek számos nehéz helyzettel kellett megbirkózniuk, például problémát jelentett számukra többek között az erős szél, a kisebb havazások, az erős eső és a köd. Ezekben a helyzetekben a buszokat manuálisan kellett irányítaniuk a vészhelyzetekben beavatkozásra jogosult sofőröknek. Ezeket a feladatokat a gyártóknak még meg kell oldaniuk ahhoz, hogy a járművek világszerte közlekedhessenek.
A program lezárult, de a résztvevők a közeljövőben is figyelni fogják a piaci folyamatokat. A két kis Navya busz a Wiener Linien leopoldaui garázsában marad és itt várják meg, hogy a gyártó visszavigye őket Franciaországba. Jean-Michel Boëz, a NAVYA üzemvezetője kiemelte, hogy a környezet tökéletes volt az autonóm buszok tesztelésére, annak ellenére, hogy folyamatosak voltak a területen az építkezések és emiatt állandóan módosítani kellett az útvonalat. Ráadásul az utóbbi a NAVYA történetében a leghosszabb feltérképezett útszakasz volt.