Berta Sándor
Nem lesznek alkalmazottak az Uber- és a Lyft-sofőrök
Népszavazás helyezte hatályon kívül a kapcsolódó törvényt.
A szövetségi állam arra akarta kötelezni a közösségi utazásmegosztó cégeket, hogy alkalmazottként foglalkoztassák a nekik dolgozó sofőröket. Erről jogszabály is született, amely hatályba lépett, de a kérdésről - az amerikai elnökválasztással párhuzamosan - népszavazást tartottak és a helyi lakosok 58,3 százaléka elutasította az állam által kidolgozott törvényt.
Az Uber és a Lyft korábban azt közölte, hogy korlátozza vagy akár le is állítja a működését a szövetségi államban, ha hatályban marad a jogszabály. Az utóbbi egyébként érintette többek között az ételszállító ajánlatokat (Doordash, Instacart, Postmates stb.) is. A vita korábban azon robbant ki, hogy az Uber, a Lyft és a többi hasonló cég vállalkozóként foglalkoztatta a sofőröket, míg Kalifornia azt követelte, hogy kapjanak alkalmazotti státuszt, ezáltal pedig akár szociális juttatásokat is. Az Uber most bejelentette, hogy kiegészítő egészségügyi és biztosítási csomagot ad a sofőröknek.
A Reuters kiszámolta, hogy ha hatályban maradt volna a törvény, akkor a két közösségi utazásmegosztónak több mint 392 millió dollár plusz költsége keletkezett volna. Ekkora növekedést jelentettek volna a különböző további juttatások, betegbiztosítások. A népszavazás eredménye annak tükrében nem meglepő, hogy az új szabályozás által érintett vállalatok összesen több mint 205 millió dollárt költöttek kampányra. Ekkora összeget korábban soha nem fizettek ki ilyen célokra Kaliforniában.
2015-ben San Franciscóban három sofőr beadványt nyújtott be az Uber ellen és azt akarták megtudni, hogy ők alkalmazottnak minősülnek-e. Az, hogy független vállalkozónak számítanak, azt jelenti, hogy maguknak kell gondoskodniuk a használt autóról, benzinről és biztosításról, ráadásul az Uber megtakaríthatta a társadalombiztosítási járulékok befizetését is. A társaság viszont úgy vélte, hogy csak egy szolgáltatást közvetít. Ennek a védekezésnek a kivédésére készült az új jogszabály, amelynek értelmében a jövőben a sofőrök alkalmazottnak számítanak. Májusban munkaügyi per indult az Uber és a Lyft ellen, a két társaság a hírre reagálva jelezte, hogy szociális szolgáltatásokat kínálna a sofőröknek.
A szövetségi állam arra akarta kötelezni a közösségi utazásmegosztó cégeket, hogy alkalmazottként foglalkoztassák a nekik dolgozó sofőröket. Erről jogszabály is született, amely hatályba lépett, de a kérdésről - az amerikai elnökválasztással párhuzamosan - népszavazást tartottak és a helyi lakosok 58,3 százaléka elutasította az állam által kidolgozott törvényt.
Az Uber és a Lyft korábban azt közölte, hogy korlátozza vagy akár le is állítja a működését a szövetségi államban, ha hatályban marad a jogszabály. Az utóbbi egyébként érintette többek között az ételszállító ajánlatokat (Doordash, Instacart, Postmates stb.) is. A vita korábban azon robbant ki, hogy az Uber, a Lyft és a többi hasonló cég vállalkozóként foglalkoztatta a sofőröket, míg Kalifornia azt követelte, hogy kapjanak alkalmazotti státuszt, ezáltal pedig akár szociális juttatásokat is. Az Uber most bejelentette, hogy kiegészítő egészségügyi és biztosítási csomagot ad a sofőröknek.
A Reuters kiszámolta, hogy ha hatályban maradt volna a törvény, akkor a két közösségi utazásmegosztónak több mint 392 millió dollár plusz költsége keletkezett volna. Ekkora növekedést jelentettek volna a különböző további juttatások, betegbiztosítások. A népszavazás eredménye annak tükrében nem meglepő, hogy az új szabályozás által érintett vállalatok összesen több mint 205 millió dollárt költöttek kampányra. Ekkora összeget korábban soha nem fizettek ki ilyen célokra Kaliforniában.
2015-ben San Franciscóban három sofőr beadványt nyújtott be az Uber ellen és azt akarták megtudni, hogy ők alkalmazottnak minősülnek-e. Az, hogy független vállalkozónak számítanak, azt jelenti, hogy maguknak kell gondoskodniuk a használt autóról, benzinről és biztosításról, ráadásul az Uber megtakaríthatta a társadalombiztosítási járulékok befizetését is. A társaság viszont úgy vélte, hogy csak egy szolgáltatást közvetít. Ennek a védekezésnek a kivédésére készült az új jogszabály, amelynek értelmében a jövőben a sofőrök alkalmazottnak számítanak. Májusban munkaügyi per indult az Uber és a Lyft ellen, a két társaság a hírre reagálva jelezte, hogy szociális szolgáltatásokat kínálna a sofőröknek.