Berta Sándor
Ismét működhet Londonban az Uber
A közösségi utazásmegosztó kálváriája évek óta tart, most ismét kedvező helyzetbe került.
A Transport for London (TfL) nevű helyi közlekedési hatóság 2017 szeptemberében határozott először úgy, hogy nem hosszabbítja meg az Uber lejáró taxiszolgáltatási engedélyét, azon a címen, hogy a cég - amely 2012 óta van jelen Londonban - nem teljesítette a felelősségteljes vállalati tevékenység kritériumait. A kitiltás ellen minden követ megmozgatott az Uber, végül tavaly júniusban sikerült elérni, hogy visszakapja az engedélyét. Az engedély azonban a társaság által kért öt év helyett csak 15 havi próbaidőre szólt, azzal a kikötéssel, hogy ennek lejártával a hatóságok ismét megvizsgálhatják, hogy az Uber megfelel-e a taxiszolgáltatási szabályoknak. Tavaly novemberben a TfL biztonsági jogsértésekre hivatkozva ismét bevonta a közösségi utazásmegosztó licencét.
Az Uber akkor fellebbezett a döntés ellen és most Westminster Magistrates' Court úgy határozott, hogy a vállalkozás folytathatja a brit fővárosban a tevékenységét. Az ügyben illetékes bíró az ítélet indoklásában kifejtette, hogy a cég rendelkezik a szükséges licencekkel és a TfL tavalyi döntése óta javított a gyakorlatán, valamint erősítette az előírásokat is. A felhasználók számára gyakorlatilag nem történtek változások, mivel a vállalat gépkocsijai a fellebbviteli eljárás ideje alatt is közlekedhettek London utcáin.
Tan Ikram főbíróhelyettes elmondta, hogy az Uber már nem jelent kockázatot a közbiztonságra, főleg azután, hogy szigorította a felülvizsgálati folyamatokat a dokumentumokkal kapcsolatos és biztosítási csalások kezelése érdekében, s most már az élen jár az iparági kihívások kezelésében. A TfL egyik legfontosabb biztonsági aggálya tavaly novemberben az engedély elutasításakor az volt, hogy 14 000 Uber-utat hajtottak végre engedéllyel nem rendelkező sofőrök, akik az alkalmazásba mások személyi igazolványainak felhasználásával jelentkeztek be. Azt Ikram is elismerte, hogy az utazásmegosztó nem végez tökéletes munkát, de folyamatosan igyekszik javítani a dolgokon.
Az új 18 hónapra szóló licenc 21 olyan feltételt fog tartalmazni, amelynek az Ubernek majd meg kell felelnie. A döntést üdvözölte Sadiq Khan londoni polgármester és Jamie Heywood, az Uber regionális vezérigazgatója is, miközben Steve McNamara, a licenccel rendelkező taxisofőrök egyesületének főtitkára „London katasztrófájának” nevezte. A vezető hozzátette, hogy a vállalkozás újra és újra bebizonyította, hogy egyszerűen nem lehet megbízni benne és a profitot mindennél előrébb helyezi. S úgy tűnik, hogy az Uber túl nagy a korlátozó szabályozáshoz és ahhoz, hogy kudarcot valljon.
A Transport for London (TfL) nevű helyi közlekedési hatóság 2017 szeptemberében határozott először úgy, hogy nem hosszabbítja meg az Uber lejáró taxiszolgáltatási engedélyét, azon a címen, hogy a cég - amely 2012 óta van jelen Londonban - nem teljesítette a felelősségteljes vállalati tevékenység kritériumait. A kitiltás ellen minden követ megmozgatott az Uber, végül tavaly júniusban sikerült elérni, hogy visszakapja az engedélyét. Az engedély azonban a társaság által kért öt év helyett csak 15 havi próbaidőre szólt, azzal a kikötéssel, hogy ennek lejártával a hatóságok ismét megvizsgálhatják, hogy az Uber megfelel-e a taxiszolgáltatási szabályoknak. Tavaly novemberben a TfL biztonsági jogsértésekre hivatkozva ismét bevonta a közösségi utazásmegosztó licencét.
Az Uber akkor fellebbezett a döntés ellen és most Westminster Magistrates' Court úgy határozott, hogy a vállalkozás folytathatja a brit fővárosban a tevékenységét. Az ügyben illetékes bíró az ítélet indoklásában kifejtette, hogy a cég rendelkezik a szükséges licencekkel és a TfL tavalyi döntése óta javított a gyakorlatán, valamint erősítette az előírásokat is. A felhasználók számára gyakorlatilag nem történtek változások, mivel a vállalat gépkocsijai a fellebbviteli eljárás ideje alatt is közlekedhettek London utcáin.
Tan Ikram főbíróhelyettes elmondta, hogy az Uber már nem jelent kockázatot a közbiztonságra, főleg azután, hogy szigorította a felülvizsgálati folyamatokat a dokumentumokkal kapcsolatos és biztosítási csalások kezelése érdekében, s most már az élen jár az iparági kihívások kezelésében. A TfL egyik legfontosabb biztonsági aggálya tavaly novemberben az engedély elutasításakor az volt, hogy 14 000 Uber-utat hajtottak végre engedéllyel nem rendelkező sofőrök, akik az alkalmazásba mások személyi igazolványainak felhasználásával jelentkeztek be. Azt Ikram is elismerte, hogy az utazásmegosztó nem végez tökéletes munkát, de folyamatosan igyekszik javítani a dolgokon.
Az új 18 hónapra szóló licenc 21 olyan feltételt fog tartalmazni, amelynek az Ubernek majd meg kell felelnie. A döntést üdvözölte Sadiq Khan londoni polgármester és Jamie Heywood, az Uber regionális vezérigazgatója is, miközben Steve McNamara, a licenccel rendelkező taxisofőrök egyesületének főtitkára „London katasztrófájának” nevezte. A vezető hozzátette, hogy a vállalkozás újra és újra bebizonyította, hogy egyszerűen nem lehet megbízni benne és a profitot mindennél előrébb helyezi. S úgy tűnik, hogy az Uber túl nagy a korlátozó szabályozáshoz és ahhoz, hogy kudarcot valljon.