Berta Sándor

Bekapcsolt robotpilóta mellett aludt egy Tesla-sofőr az autópályán

Az illető maximálisan ki akarta használni a fedélzeti rendszer adta lehetőségeket.

A kanadai rendőrök fogták el azt a vezetőt, aki miután beszállt a Tesla Model S típusú gépkocsijába, beállította a tempomatot, hogy az autópályán 140 kilométer/órás sebességgel haladjon, majd nyugodtan elaludt az ülésében. A 20 éves fiatalember az ülését is annyira hátratolta, hogy kívülről úgy tűnt, senki sem ül a járműben.

Szerencsére a kanadai rendőröknek sikerült az autót megállítaniuk, igaz, azt nem közölték, hogy hogyan, majd 24 órára bevonták a vétkes személy jogosítványát. Utólag kiderült, hogy az elfogás előtti méréskor a sebesség 150 kilométer/óra volt. A sofőrnek a bíróság előtt is felelnie kell a tettéért.

A probléma nem új, sok vezető értelmezi félre az autonóm közlekedést lehetővé tévő rendszereket, amelyek feladata elsősorban a sofőr segítése. A Tesla modelljeiben elvileg van egy biztonsági megoldás, amely garantálja, hogy a vezető éber marad, hogy vészhelyzet esetén bármikor beavatkozhasson. Éppen ezért az illetőnek a kezeit folyamatosan a kormányon kell tartania és finom nyomást kifejtenie, különben megszólal a riasztó. Bizonyos gépkocsi-tulajdonosok azonban különleges eszközöket alkalmaznak és így szimulálják azt, hogy a kezeik a kormányon vannak. Az ügyben érintett fiatalember is minden bizonnyal egy ilyen megoldást használhatott.

Nem ez az első ilyen jellegű eset: tavaly szeptemberben a The Guardian számolt be arról, hogy Massachusetts területén egy autópályán videóra vettek egy autóst és az utasát, akik a közlekedő járműben aludtak. A Tesla körülbelül 100 kilométer/órás sebességgel haladhatott.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • duke #16
    "A közúti közlekedés sajátja, hogy a vezető, az emberi vezető fontos eleme a biztonságnak. Nem kiiktatható, munkája, felelőssége csak addig csökkenthető, amíg az a biztonságot jelentősen nem veszélyezteti. "

    Valojaban nyakatekert magyarazatot probalsz kitalalni arra, miert ne vegyek ki a kormany a kezedbol, es miert hagyjanak teged es masokat az utcan jatszadozni. A dolog ennel szazszor egyszerubb. Az emberek nem tudnak, de leginkabb nem is akarnak vezetni, mert a vezetest szorakozasnak fogjak fol, es eszukbe sincs feszulten koncentralni minden masodpercben. Ezert nincs mas megoldas mint hogy robottal kell kivaltani az alkalmatlan embert. Vegig gondolva amugy nevetseges, hogy emberek 100 millioit "kenyszeritjuk" hogy betegen, faradtan almosan, reszegen, idegesen, alkalmatlanul, figyelmetlenul kezeljenek egy veszelyes technologiat. Szerintem mar 50 evvel ezelott az onvezetesre kellett volna torekedni, nem pedig hagyni a roncsderbit.
  • defiant9 #15
    Ahogy a konkrét eset mutatja az önvezetés már jelenlegi fejlettségi szintjén is értéket teremt az ilyen járművet(=Tesla) vásárlóknak. Az kb. senkit nem érdekel a gyakorlatban hogy nem lesz olyan L5 ami a behavazott nepáli utakon is elboldogul. Az önvezetésre épülő car sharing(aka. taxi) pedig szintén az egyik első use case lesz ahol ilyen autókat látunk majd.
  • NEXUS6 #14
    Rendszerszemlélettel megközelítve a dolgokat, az önvezetés fejlesztése egy olyan, szinte hiába való küzdelemnek tűnik, ami úgy próbál egy olyan, az emberi vezetők számára kitalált környezetben mesterséges intelligenciát használni, hogy ezzel biztosítsa az egyre magasabb szinten elvárt kényelem és biztonság egymásnak ellentmondó követelményeit is.

    Eközben létezik a feltett kérdésekre, igényekre egy sokkal egyszerűbb módon megvalósítható és akár magas szinten automatizálható rendszer is. Úgy hívják, tömegközlekedés.

    A fenti gondolatnak, az önvezetésnek a legdúrvább vadhajtása a magas költségek miatt közösségi, megosztásos alapon üzemeltetett önvezető autók rendszere, amely még az individualizációra való igényt is negligálja, ami az egyedi, szállítási szempontból célszerűtlen, kiskapacitású saját autók létét indokolná. Kb annyira értelmes, mintha a buszon lehetne egy saját bérelhető helyed, ami csak neked van fenntartva, oda más nem ülhetne. XD

    A közúti közlekedés sajátja, hogy a vezető, az emberi vezető fontos eleme a biztonságnak. Nem kiiktatható, munkája, felelőssége csak addig csökkenthető, amíg az a biztonságot jelentősen nem veszélyezteti. Ilyen általános nézőpontból a teljesen önvezető és teljesen felelős emberi vezető nélküli (5. szintű) jármű egy fából vaskarika, egy olyan dolog, amit lehet közelíteni, de soha nem lehet elérni.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2020.09.25. 02:19:29
  • Tetsuo #13
    Evidens, hogy lehet Wheel Boostert kapni csakúgy, mint biztonsági öv kiiktatót és hozzá pólót. Arra vagyok kíváncsi az alvásérzékelőt hogy cselezik ki? Már tuti van olyan is.

    Autópályán néhány éve már nem szabadna bajnak lennie az önvezetésből, mégis megesik persze, ergo az általam ez idő alatt "még húsz évként" becsült fejlesztési időszak az átlagos használatig úgy tűnik tovább csúszik, illetve semmi kiugró fejlődés nincs az ügyben továbbra sem.
  • defiant9 #12
    "Szoval az egyik nagy kerdes az, hogy hogyan lett kiiktatva a sofor eberseg ellenorzese"
    Aliexpress-en 60-70 dodo:

    Specifiction:
    Name:Car Steering Wheel Booster
    Material: Metal
    Color: Silver/Black
    Applicable Models: For Tesla Model 3/Y/S/X
    Fuction:Assisted autopilot, can free your hands, safer and more stable
    Weight:400g

    https://www.aliexpress.com/item/1005001309941525.html
    ‘Autopilot Buddy’ that tricks Tesla vehicles declared ‘unsafe’ by US

    Utoljára szerkesztette: defiant9, 2020.09.24. 18:33:36
  • kvp #11
    "Olyan nem lehet hogy az általános megkülönböztetett jelzés elengedő protokoll szerint ha van lehetőség minimálisan gyorsít(itt 10km/h) és amint tud jobbra húzódik? Elvileg ez adná villogós autónak a maximális haladási sebességet."

    Rakerestem. 2018 korul adtak hozza. Ez megmagyarazza, hogy miert gyorsitott ki, huzott felre es hagyta elozni a rendoroket. A lassulo rendor mogott haladva allora fekezes az alap, azt a butitott europai szoftver verzio is tudja.

    Viszont elvileg csak navigate on autopilot-tal lehetne teljesen autonom modban hasznalni, abban pedig benne van az osszes engedelyezett ut sebesseglimitje. Szoval az egyik nagy kerdes az, hogy hogyan lett kiiktatva a sofor eberseg ellenorzese, a masik hogy hogyan vettek ra autonom navigacios modban a gyorshajtasra. (utobbi lehet egy bug is, tehat nem akart gyorshajtani a tulaj)
  • defiant9 #10
    " hogy a sebesseghatar felismeres sem mukodott jol, mert ha latja mennyi a maximum, akkor magatol nem gyorshaj"
    Atópályán menet közben valszeg nincsenek táblák ha nem változik a korlát, felhajtott, rátekerte a tempomatot, aztán szunya, lehajtó előtt meg kapta volna az ébresztést. Az hogy a megengedett fölé tekerte az tényleg hab a tortán, nem mindegy lett volna neki hogy 1 óra vagy 1 óra 5 percet utazik, ha úgyis alszik.
  • defiant9 #9
    "Nem ismerte fel miert jon utanna egyre gyorsabban a hatso auto es az automata tempomat a kovetesi tavolsag tartasa miatt gyorsitott,"
    Olyan nem lehet hogy az általános megkülönböztetett jelzés elengedő protokoll szerint ha van lehetőség minimálisan gyorsít(itt 10km/h) és amint tud jobbra húzódik? Elvileg ez adná villogós autónak a maximális haladási sebességet.
  • t_robert #8
    Amúgy én is aludtam már vezetés közben. Miután dolgoztam egyben több, mint 24 órát. Vasárnap reggeltől hétfő kora délutánig.(leltároztunk) Aztán hazafele tartva szunyáltam pár száz métert a soroksári úton kifele. Szerencsére egy olyan 2-3 kilométeres szakaszon, ami 3 sávos és egyenes, mint a nyíl. A kerék összetartás és kerék utánafutás igyekszik egyenesen tartani a kormányt. És éppen üres volt szinte teljesen az út. Arra riadtam fel, hogy elszunyókáltam pár száz métert. Még szerencse, mert egyébként kénytelen lettem volna a Trabant(úgy 20 éve volt) autópilótájára hagyatkozni... :)

    Utoljára szerkesztette: t_robert, 2020.09.24. 15:18:12
  • t_robert #7
    Amúgy tesztelgették nálunk is a TESLA S-t.... (ami a régebbi típus bár folyamatosan frissítik a szoftverét) Autópályán elég megbízhatóan működik. Nagyjából Budapesttől a Balatonig autópályán csak 2-3 szor kellett beleavatkozni a vezetésbe. De ahogy letértek a pályáról a kocsi mindent elkövetett a kisebb mellék utakon, hogy meggyilkolja a gazdáját vagy valaki mást..... gyakorlatilag ott működik jól, ahol teljesen szabályos kiépített út van útburkolati jelekkel, táblákkal. sávokkal, záróvonalakkal stb. egy nagyon jól kiépített városi út vagy autóút vagy autó pálya esetén. Ha ennél vizuális információkkal gyatrább úton teljesen megbízhatatlan. csóri autónak fogalma sincsen merre megy pontosan az út....