Berta Sándor

Autonóm közlekedés - megtévesztő a Tesla?

Nagyon figyelemreméltó döntés született Németországban.

A müncheni tartományi bíróság az ítéletében kimondta, hogy a Tesla Motors a jövőben nem reklámozhatja a robotpilóta-rendszerét az autonóm közlekedés kifejezéssel, mert az túlzó és megtéveszti a fogyasztókat. A döntésével a testület teljes mértékben helyt adott a Wettbewerbszentrale nevű szervezet beadványának és a gyártót eltiltotta a gyakorlat folytatásától.

A keresetben a piaci versennyel foglalkozó központ azt kifogásolta, hogy a Tesla Model 3 esetében a vállalat többek között olyan kifejezéseket használt, mint "Robotpilóta inkluzív", "Teljes potenciál az autonóm közlekedéshez" vagy "Navigálás robotpilóta-funkcionalitással". A bíróság álláspontja az volt, hogy ezek a kifejezések téves érzetet kelthetnek a felhasználókban, elsősorban azért, mert a robotpilóta és a "Teljes potenciál az autonóm közlekedéshez" valójában csak az alkalmazott sofőrt segítő rendszer elemei.

A testület rámutatott, hogy a jelenlegi rendszerekkel még nem lehetséges egy olyan út megtétele, amelynél nem kerül sor emberi beavatkozásra. A Tesla viszont a használt kifejezésekkel azt szuggerálja, hogy a modelljei teljesen önállóan is tudnak közlekedni. További kifogásként felmerült, hogy a cég a reklámjaival azt az érzetet is kelti, mint ha Németországban a gépkocsik akár önállóan is közlekedhetnének. Holott a hatályos jogszabályok alapján erre nincs lehetőségük.

Az ügyben döntő tanács nem fogadta el azt az érvelést, hogy a Tesla az oldalán felhívta a fogyasztók figyelmét arra, hogy a vezetőnek aktívan felügyelnie kell a járművét és nem lehetséges az autonóm üzemmód.

Az ítélet nem jogerős, mert a Wettbewerbszentrale még nem döntötte el, hogy kéri-e az ítélet azonnali hatályba lépését, a szervezet először a bíróság indoklását akarja tanulmányozni. Andreas Ottofülling, a Wettbewerbszentrale képviselője mindenesetre teljes sikerről beszélt és kiemelte, hogy a játékszabályokat a Teslának is be kell tartania, az nem alkalmazhat félrevezető reklámokat, illetve nem tehet a hirdetéseiben hamis ígéreteket.

Elon Musk nemrég kijelentette, hogy "rendkívül biztos" abban, hogy a Tesla "nagyon gyorsan" el fogja érni a teljes közlekedési autonómiát. A menedzser hozzátette, hogy továbbra is állítja, hogy már az idén kifejlesztik az ötös szintű autonóm közlekedés alapvető funkcióit.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #4
    Majd szepen lassan hozzacsiszoljuk a felteteleket. Regen csak poros orszagutak voltak, aztan mara eljutottunk az autopalyakig. Varosokban sem lenne nehez megoldani, hogy rendesen tudjon haladni egy onvezeto auto, csak a virtualis jelzeseket kell neki felfesteni a virtualis terkepre. Onnantol meg ha a helyzetet kepes pontosan felismerni (gps-el es 3D-s voxel map illesztessel), akkor onanntol mar csak vonalkovetes az onvezetes. (meg persze meg kell tudnia allni ha elelepnek, ez speciel eleg egyszeruen megoldhato ha nem irjuk tul vakmerore a szoftvert)

    A kulcs az eleg pontos digitalis terkepek keszitese, amin nem csak az van felfestve az autonak, hogy hol van az uttest, hanem a kovetendo nyomvonalakat is bejelolik neki. Vonalkoveto robotot pedig nem annyira nehez epiteni, fuggetlenul attol, hogy valos vagy virtualis a kerdeses vonal. A Tesla fele navigate on autopilot is pontosan ezt probalja, persze csak elore emberek altal bejart es kezzel kijelolt utvonalakon.
  • dyra #3
    A jelenlegi közlekedési féltelek mellett soha nem lesz önvezető autó.
  • t_robert #2
    Hmm volt már hasonló per máshol is talán tavaly Kínában. Ott is úgy reklámozták a Teslákat, mint robot pilótával felszerelt jármű lenne. Pedig csak fejlett vezetés támogató rendszere van nem autonóm. Aztán volt aki elhitte és össze is törte az autót és magát. Utána volt a per ahol a bíróság kötelezte a Tesla forgalmazókat, hogy ne reklámozzák megtévesztően az autó képességeit. Amúgy az önvezetés képességét egy 5 fokozatú skálával szokták jellemezni, ahol a teljes automatikus önvezetés 5-ös szint. Ez alapján a Tesla valahol a 2-es szint elején van. a jelenleg kísérleti őnvezető járművek 3-mas szintűek a legkiválóbb és élenjáróbbak meg elkezdik karcolgatni a 4-es szint elejét.
    Amúgy van a youtubon egy magyar fickó teszte a teslával, ahogy lemegy pestről valahová a balaton felvidékre. és közben rögziti hogy viselkedik a tesla. Amíg szabályos kiépített egyértelmű autópályán megy a kocsi csak 2-3 alaklomommal kell beleavatkozni a vezetésbe. A táblák a sávok, a terelővonalakat érzékeli a kocsi és igyekszik szépen tartani az utat. Aztán mikor leért a Balatonhoz és ráhajtott a pályáról az országútra, ahol már messze nincsenek olyan egyértelmű jelzések. (záróvonalak, sávok, táblák stb.) megörült a kocsi. Mindent elkövetett, hogy megölje a tulajdonost. Vagy simán neki hajtott volna az útszélen parkoló járműveknek vagy keresztül rongyolt volna torony iránt a körforgalmokon stb. Folyamatosan bele kellett kapkodni a kormányba és éberen figyelni. Ha nem akart öngyilkos lenni valaki vagy mást megölni. Na ja 2.es szint....
  • pakeszke #1
    ideje volt az EUs visszavagasnak