Nagyon közel van a teljesen autonóm vezetéshez a Tesla

Az autógyártó gyorsan elérheti a céljához szükséges szintet.

Elon Musk, a Tesla Motors alapítója és vezetője már régóta álmodik arról, hogy a gépkocsiját egy alkalmazás segítségével hívhatja a pillanatnyi tartózkodási helyéhez és az önállóan oda is megy. Szeretné, ha ez akkor is megvalósulna, ha a jármű éppen az Amerikai Egyesült Államok másik végében található és az egész országon át kell haladnia. Bár e céltól még nagyon messze vannak a jelenlegi autótulajdonosok, ám az nem véletlen, hogy egyre többen támaszkodnak - akár túlzott mértékben is - a gépkocsijukba épített robotpilótára.

A teljes mértékű közlekedési autonómia, amelyhez nincs szükség az emberi sofőr felügyeletére, az úgynevezett hármas szintet jelenti. Ilyenkor a vezető már leveheti a szemét az útról. A négyes szintnél az illető már más dolgokkal is foglalkozhat és akár aludhat is, míg az ötös az elérhető legmagasabb szint, amelynél már minden automatikusan zajlik és teljesen a járműé az irányítás. A Tesla robotpilótája jelenleg a második és a harmadik szint között lehet, azonban a menedzser szerint nagyon közel vannak az ötös szint eléréséhez.

A Reuters a tudósítása szerint Musk a Sanghajban megrendezett World Artificial Intelligence Conference (WAIC) megnyitóján kijelentette, hogy "rendkívül biztos" abban, hogy a Tesla "nagyon gyorsan" el fogja érni a teljes közlekedési autonómiát. A menedzser hozzátette, hogy továbbra is állítja, hogy már az idén kifejlesztik az ötös szintű autonóm közlekedés alapvető funkcióit. Az nem derült ki, hogy ez mit jelent majd a gyakorlatban. Musk elmondta, hogy a konszern egy új hőprojekciós vagy hűtési rendszert is fejleszt, amely lehetővé tenné a jelenleginél korszerűbb számítógépek beépítését a modelljeikbe.

Ágazati adatok alapján a Tesla a múlt hónapban közel 15 000 Kínában gyártott Model 3 típusú autót értékesített. Musk tavaly februárban azt nyilatkozta, hogy már az esztendő végére megjelenhetnek az utakon az első teljesen önállóan közlekedő, robotpilótás gépkocsik és elsősorban a közlekedési hatóságokon fog múlni, hogy engedélyezik-e ezen járművek megjelenését a forgalomban.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #61
    "Nem kötelezhetnek. Ezt felejtsd is el. Nem opció, hogy a human-t kitiltják az utakról."
    Már most is van egy csomó féle behajtási tilalom tábla. Van ahova pl. taxi, bkv bemehet, de más nem. Ugyanilyen lesz majd egyszer az hogy csak autamata opcióval haladni képes jármű hjthat be.

    "30 éve foglalkozom informatikával. Nem láttam még hibátlan szoftvert."
    És hibátlan embert láttál?

    "Itt pedig egy olyan bonyolultságú MI-t kell építeni amire eddig nem volt példa."
    Akkor majd lesz. Az informatika területén gyakorlatilag minden évben elmondhatjuk hogy tovább emelkedett a komplexitása, olyan szintre ami korábban nem volt.

    "Alábecsülöd az emberek képességeit."
    Én nem becsülgetek, a tényeket közlöm. Folyamatosan vétlen áldozatok sznvednek el baleseteket.

    "akkor magad is láthatod, hogy egyszerűen irrealitás"
    Nem látom hogy az lenne. Miért lenne? Már most is olyan komplex helyzeteket old meg az önvezető aminél pl. a faluból a városi forgalomba került human sofőr csak pislogna. Nézz bele esetleg pár videóba és gondoljozz el rajta hogy mi az irreális abban amit látsz?
    Driving autonomously

    "legtöbb helyen nem is lesz gazdaságos"
    A legtöbb hely nem tudom mit takar, de valóban vélhetően sok évtized mire mondjuk az autópark 90%-ában lesz ilyen feature.
    Azonban egy elérhetőségi/elterjedtségi szint után kitilthatóak a nem önvezetők a belvárosból, ez pedig komoly motivációs tényező lesz a terjedésükre. Ahogy már mondtam az elektromos autó akksi sokkal drágább mint az önvezető szenzorok, de az is lóg a levegőben hogy a belső égésűeket kitiltják idővel. Az pedig hogy nyomod veszettül a gázt, majd a piros lámpánál ráfékezel nem más mint felesleges szennyező anyag kibocsájtás, ami rontja a levegő minőséget, megrövidíti mások életét, ezt tudja ez emberi sofőr vezetéstechnikája, az önvezető pedig mentes lenne ettől.

    "A felügyelet nélküli önvezetés még évtizedekig nem fog eljönni."
    Technikailag már el is jött. A waymo one, safety driver nélkül furikázik egy adott területen utasokkal. Ez persze még nem kereskedelmi termék, de a fejlesztők akiknek nálunk sokkal nagyobb rálátásuk van mégsem lőtték le projektet hogy ez egy irreális dolog. Vajon miért égetik a pénzt olyanra ami irreális lenne. Vajon ők tévednek a sok információ birtokában vagy te aki csak úgy gondol valamit és még soha nem látott önvezető szoftvert működni?
  • dyra #60
    Nem kötelezhetnek. Ezt felejtsd is el. Nem opció, hogy a human-t kitiltják az utakról.

    30 éve foglalkozom informatikával. Nem láttam még hibátlan szoftvert.

    Itt pedig egy olyan bonyolultságú MI-t kell építeni amire eddig nem volt példa.

    Alábecsülöd az emberek képességeit. Ha megvizsgálod a közlekedési eszközök sokféleségét és azt, hogy ezeket mind emberek irányítják akkor magad is láthatod, hogy egyszerűen irrealitás és a legtöbb helyen nem is lesz gazdaságos a teljesen önvezető autó.

    A felügyelet nélküli önvezetés még évtizedekig nem fog eljönni.

  • defiant9 #59
    "Ahhoz képest mennyi a baleset?"
    Mégsem mehetsz akármennyivel mert akkor mégtöbb lenne. Ez a sorminta, ha egy megfizethető géppel kevesebb lesz akkor kötelezni fognak rá, és ez így helyes, a vezetés nem szórakozási forma, akkor sem ha spec. vannak akik annak tekintik. Persze lehet az is, el kell menni zárt pályára ahol mást nem veszélyeztet és lehet tolni. Egyébként az állam gyakran azt sem engedi hogy magadat veszélyeztesd, de szerintem ez azért valahol szabadságjog.

    "És a gépek is hibáznak."
    Csakhogy ezek javítható hibák. Ahogy írtam az emebré nem az. Óriási különbség. Emiatt olyan biztonságos ma már a légiközelekdés mert a mérnökök tanultak a hibákból, és újratervezték a megoldásokat. Az ember ilyenre néha még egyén szintjén sem képes (uyaganzt a hibát követi el újra és újra), de az új emebrek előről kezdik a hibákat, így ez folyamtosan a rendszer része. Azt persze naivitás elvárni hogy egyből hibátlan legyen minden, lesznek balesetek, de ez a fejlődés útja.
  • dyra #58
    Csak naponta hány millió kilométert vezetnek kis hazánkban az emberek? Ahhoz képest mennyi a baleset? Tudom ha te halsz meg az is sok de matematikailag ez egy racionális kockázatvállalás az utazásért cserébe.

    A teljesen önvezető autókról meg max spekulációid lehetnek mert még nem vezetnek közel-sem annyit mint a humanok.

    És a gépek is hibáznak. Az UBER-nek az autója átment egy hajléktalan bringáson, ami után persze gyorsan elmondták nem a szoftver tehetett róla hanem a sofőr aki felügyelte az önvezetőt. Vicc!!!
    Utoljára szerkesztette: dyra, 2020.07.22. 18:11:03
  • defiant9 #57
    "Az autózás életérzés. Az önvezető autó az milyen életérzést ad? Te vagy a király?"
    A lövöldözés is az. Mégsem lövöldözhetsz szabadon. Az autózás veszélyes üzem, ezért korlátozzák a gyorshajtást is, pedig úgy ugye még élvezetesebb. El kell fogadni hogy a szabadságot addig ér ameddig nem veszélyeztetsz vele másokat, a példák pedig azt mutatják az ember hibázik(ez a gépekkel ellentétben egy javíthatatlan tulajdonságunk) és ilyenkor mások (is) meghalhatnak.
  • defiant9 #56
    "Miért is lenne olcsó? Mióta szeretett szolgálat a kapitalizmus? "
    Miért lett olcsó az LCD TV? A válasz a piaci verseny, ha kész a technológia, a SW és csak a kormányt kell kciserélni szenzorokra akkor lesz valaki aki úgy gondolja hogy ennek előállítása nem is kerül olyan sokvba és a nagyobb paici részesedés neki nagyobb hasznot jelent és leviszi az árat. (gyk. az árrugalamasság azt jelenti hogy olcsóbban többet vesznek belőle). Ameddig csak kevés szereplőnek lesz önvezetése addig ez az elv nem/korlátozottan érvényesül. Ezért drága pl. az Nvidia GPU, és magas a cég profitja.

    "hogy senki nem tud vezetni, de majd a robotvasak igen"
    Elég ha az nem tud vezetni aki szembe jön veled esetleg ittasan és letarol egy frontális ütközésnél. Ekkor mi lesz a sírkövedre írva, "pedig Ő jól tudott vezetni"? Tele vannak a temetők vétlen áldozatokkal.
  • dyra #55
    "nekem egyre inkább az az érzésem, hogy akik azzal érvelnek, hogy senki nem tud vezetni, de majd a robotvasak igen, hogy igazából ők nem tudnak vezetni."

    Ez pontosan így van. Meg kell nézni hány millió - milliárd ember vezet naponta mennyi kilométert és azokhoz képest mennyi baleset van. Nem egy buszsofőrnek ki van téve a kitüntetés 1 millió levezetett kilométer baleset nélkül stb..

    A valós helyzet az, hogy a tech cégek marketing agymosását nem számítva az emberek nagyon is tudnak vezetni. Megkockáztatom sokan szeretnek is. Lásd autósportok népszerűsége, autósmagazinok népszerűsége, stb..

    Na ha önvezetők lesznek akkor mi értelme lesz neked venni egy cabriot és vezetni a naplemetébe? Pont csak az irányítást adod ki a kezedből az már olyan mintha nem is te mennél hanem vinnének.
    https://www.youtube.com/watch?v=CnxiRt4qeM4&list=PLAER-lwTVIncvgBtuz_jyosFC8riSWk1I&index=21&t=0s

    Az autózás életérzés. Az önvezető autó az milyen életérzést ad? Te vagy a király?

    Továbbá, milyen brutál számítógép kell majd az adatok feldolgozásához ha lesz vagy 8 kamerád és még X szenzorod? Meglesz az önvezető autód bekapcsolod az autopilotát majd kiírja a gép, hogy a várható megtehető távolság robotpilotával feleannyi mint anélküle mert lezabálja az aksit.

    Tegyük hozzá 130-as tempónál egy villanyautóval amúgy se beszélhetünk brutál megtehető távolságokról.

    Komolytalan az egész.
    Utoljára szerkesztette: dyra, 2020.07.21. 14:24:44
  • Macropus Rufus #54
    kár is itt szájat tépni: belátható időn belül nem lesz autonóm közlekedés. Lesznek robot autók ez biztos, de nem lesznek kötelezővé téve. Mint ahogy a lovasszekér sincs betiltva és nem vagyok kötelezve arra, hogy autóval menjek ha van lovaskocsim is. Pár útra nem hajthatok föl de ennyi.
    Ami az önvezetés olcsóságát illeti: mítosz. Miért is lenne olcsó? Mióta szeretett szolgálat a kapitalizmus? :o
    És még valami: mivel nyugaton sem mindenki übergazdag, ott sem fognak eladni sok autonóm vasat. Ennek egyenes következménye az, hogy az autógyárak be fognak dőlni. Gazdasági válság lvl1000.

    nekem egyre inkább az az érzésem, hogy akik azzal érvelnek, hogy senki nem tud vezetni, de majd a robotvasak igen, hogy igazából ők nem tudnak vezetni. A saját vezetési hiányosságaikat kivetítik másokra és rájuk hivatkozva nyomják az autonóm autók a megoldás mindenre szöveget.
  • duke #53
    "miként fog ez elterjedni? Mi lesz az útja?"

    Egeszeben tarsadalmilag az onvezetok sokkal olcsobbak lesznek, ezert siman lehet hogy lesz ra allami tamogatas, adokedvezmeny akarmi(unios tamogatas, vilagbanki tamogatas lesz egy rakas palyazat orszagoknak atlag embereknek). Mert az emberek altal okozott allando balesetek, utlezarasok, dugok baromi sokba kerulnek. Peldaul az allam azt mondja, hogy az emberek halala, balesetielatasa, korhazi kezelese helyett, inkabb kifizeti az onvezeto autok aranak felet, vagy meg tobbet, mert az egy pitianer osszeg lesz a korhaziellatas, a mentok, helyszinelok, rendorok, tuzoltok, ugyvedek, szakertok, birok az eveken at tarto birosagi eljarasok ara helyett. Es akkor nem beszelve a halotakrol, csaladi tragediakrol, amit vegtelen penzzel sem lehetne kivaltani, csak elkerulni az onvezeto autokkal. Szoval a kenyelmen tul boven lesz motivacioja, az allamnak, es az embereknek, hogy onvezetok minnel gyorsabb elterjedjenek.
  • duke #52
    Elektromos autonal a kormanyzast talan lelehetne egyszerusiteni. A kerek elforditasa helyett, fordulatszam kulonbseggel kene kormanyozni, mint a lanctalpas jarmuveknel. Most kapasbol nem vagyok abban biztos, hogy ez minden szempontbol megfelelo lenne-e, de ha igen, akkor nagysagrendileg egyszerubben tisztan elektromos vezerlessel lehetne kormanyozni. Egy rakas mechanikat, szervot es annak javitasat meglehetne sporolni.