61
  • defiant9
    #61
    "Nem kötelezhetnek. Ezt felejtsd is el. Nem opció, hogy a human-t kitiltják az utakról."
    Már most is van egy csomó féle behajtási tilalom tábla. Van ahova pl. taxi, bkv bemehet, de más nem. Ugyanilyen lesz majd egyszer az hogy csak autamata opcióval haladni képes jármű hjthat be.

    "30 éve foglalkozom informatikával. Nem láttam még hibátlan szoftvert."
    És hibátlan embert láttál?

    "Itt pedig egy olyan bonyolultságú MI-t kell építeni amire eddig nem volt példa."
    Akkor majd lesz. Az informatika területén gyakorlatilag minden évben elmondhatjuk hogy tovább emelkedett a komplexitása, olyan szintre ami korábban nem volt.

    "Alábecsülöd az emberek képességeit."
    Én nem becsülgetek, a tényeket közlöm. Folyamatosan vétlen áldozatok sznvednek el baleseteket.

    "akkor magad is láthatod, hogy egyszerűen irrealitás"
    Nem látom hogy az lenne. Miért lenne? Már most is olyan komplex helyzeteket old meg az önvezető aminél pl. a faluból a városi forgalomba került human sofőr csak pislogna. Nézz bele esetleg pár videóba és gondoljozz el rajta hogy mi az irreális abban amit látsz?
    Driving autonomously

    "legtöbb helyen nem is lesz gazdaságos"
    A legtöbb hely nem tudom mit takar, de valóban vélhetően sok évtized mire mondjuk az autópark 90%-ában lesz ilyen feature.
    Azonban egy elérhetőségi/elterjedtségi szint után kitilthatóak a nem önvezetők a belvárosból, ez pedig komoly motivációs tényező lesz a terjedésükre. Ahogy már mondtam az elektromos autó akksi sokkal drágább mint az önvezető szenzorok, de az is lóg a levegőben hogy a belső égésűeket kitiltják idővel. Az pedig hogy nyomod veszettül a gázt, majd a piros lámpánál ráfékezel nem más mint felesleges szennyező anyag kibocsájtás, ami rontja a levegő minőséget, megrövidíti mások életét, ezt tudja ez emberi sofőr vezetéstechnikája, az önvezető pedig mentes lenne ettől.

    "A felügyelet nélküli önvezetés még évtizedekig nem fog eljönni."
    Technikailag már el is jött. A waymo one, safety driver nélkül furikázik egy adott területen utasokkal. Ez persze még nem kereskedelmi termék, de a fejlesztők akiknek nálunk sokkal nagyobb rálátásuk van mégsem lőtték le projektet hogy ez egy irreális dolog. Vajon miért égetik a pénzt olyanra ami irreális lenne. Vajon ők tévednek a sok információ birtokában vagy te aki csak úgy gondol valamit és még soha nem látott önvezető szoftvert működni?
  • dyra
    #60
    Nem kötelezhetnek. Ezt felejtsd is el. Nem opció, hogy a human-t kitiltják az utakról.

    30 éve foglalkozom informatikával. Nem láttam még hibátlan szoftvert.

    Itt pedig egy olyan bonyolultságú MI-t kell építeni amire eddig nem volt példa.

    Alábecsülöd az emberek képességeit. Ha megvizsgálod a közlekedési eszközök sokféleségét és azt, hogy ezeket mind emberek irányítják akkor magad is láthatod, hogy egyszerűen irrealitás és a legtöbb helyen nem is lesz gazdaságos a teljesen önvezető autó.

    A felügyelet nélküli önvezetés még évtizedekig nem fog eljönni.

  • defiant9
    #59
    "Ahhoz képest mennyi a baleset?"
    Mégsem mehetsz akármennyivel mert akkor mégtöbb lenne. Ez a sorminta, ha egy megfizethető géppel kevesebb lesz akkor kötelezni fognak rá, és ez így helyes, a vezetés nem szórakozási forma, akkor sem ha spec. vannak akik annak tekintik. Persze lehet az is, el kell menni zárt pályára ahol mást nem veszélyeztet és lehet tolni. Egyébként az állam gyakran azt sem engedi hogy magadat veszélyeztesd, de szerintem ez azért valahol szabadságjog.

    "És a gépek is hibáznak."
    Csakhogy ezek javítható hibák. Ahogy írtam az emebré nem az. Óriási különbség. Emiatt olyan biztonságos ma már a légiközelekdés mert a mérnökök tanultak a hibákból, és újratervezték a megoldásokat. Az ember ilyenre néha még egyén szintjén sem képes (uyaganzt a hibát követi el újra és újra), de az új emebrek előről kezdik a hibákat, így ez folyamtosan a rendszer része. Azt persze naivitás elvárni hogy egyből hibátlan legyen minden, lesznek balesetek, de ez a fejlődés útja.
  • dyra
    #58
    Csak naponta hány millió kilométert vezetnek kis hazánkban az emberek? Ahhoz képest mennyi a baleset? Tudom ha te halsz meg az is sok de matematikailag ez egy racionális kockázatvállalás az utazásért cserébe.

    A teljesen önvezető autókról meg max spekulációid lehetnek mert még nem vezetnek közel-sem annyit mint a humanok.

    És a gépek is hibáznak. Az UBER-nek az autója átment egy hajléktalan bringáson, ami után persze gyorsan elmondták nem a szoftver tehetett róla hanem a sofőr aki felügyelte az önvezetőt. Vicc!!!
    Utoljára szerkesztette: dyra, 2020.07.22. 18:11:03
  • defiant9
    #57
    "Az autózás életérzés. Az önvezető autó az milyen életérzést ad? Te vagy a király?"
    A lövöldözés is az. Mégsem lövöldözhetsz szabadon. Az autózás veszélyes üzem, ezért korlátozzák a gyorshajtást is, pedig úgy ugye még élvezetesebb. El kell fogadni hogy a szabadságot addig ér ameddig nem veszélyeztetsz vele másokat, a példák pedig azt mutatják az ember hibázik(ez a gépekkel ellentétben egy javíthatatlan tulajdonságunk) és ilyenkor mások (is) meghalhatnak.
  • defiant9
    #56
    "Miért is lenne olcsó? Mióta szeretett szolgálat a kapitalizmus? "
    Miért lett olcsó az LCD TV? A válasz a piaci verseny, ha kész a technológia, a SW és csak a kormányt kell kciserélni szenzorokra akkor lesz valaki aki úgy gondolja hogy ennek előállítása nem is kerül olyan sokvba és a nagyobb paici részesedés neki nagyobb hasznot jelent és leviszi az árat. (gyk. az árrugalamasság azt jelenti hogy olcsóbban többet vesznek belőle). Ameddig csak kevés szereplőnek lesz önvezetése addig ez az elv nem/korlátozottan érvényesül. Ezért drága pl. az Nvidia GPU, és magas a cég profitja.

    "hogy senki nem tud vezetni, de majd a robotvasak igen"
    Elég ha az nem tud vezetni aki szembe jön veled esetleg ittasan és letarol egy frontális ütközésnél. Ekkor mi lesz a sírkövedre írva, "pedig Ő jól tudott vezetni"? Tele vannak a temetők vétlen áldozatokkal.
  • dyra
    #55
    "nekem egyre inkább az az érzésem, hogy akik azzal érvelnek, hogy senki nem tud vezetni, de majd a robotvasak igen, hogy igazából ők nem tudnak vezetni."

    Ez pontosan így van. Meg kell nézni hány millió - milliárd ember vezet naponta mennyi kilométert és azokhoz képest mennyi baleset van. Nem egy buszsofőrnek ki van téve a kitüntetés 1 millió levezetett kilométer baleset nélkül stb..

    A valós helyzet az, hogy a tech cégek marketing agymosását nem számítva az emberek nagyon is tudnak vezetni. Megkockáztatom sokan szeretnek is. Lásd autósportok népszerűsége, autósmagazinok népszerűsége, stb..

    Na ha önvezetők lesznek akkor mi értelme lesz neked venni egy cabriot és vezetni a naplemetébe? Pont csak az irányítást adod ki a kezedből az már olyan mintha nem is te mennél hanem vinnének.
    https://www.youtube.com/watch?v=CnxiRt4qeM4&list=PLAER-lwTVIncvgBtuz_jyosFC8riSWk1I&index=21&t=0s

    Az autózás életérzés. Az önvezető autó az milyen életérzést ad? Te vagy a király?

    Továbbá, milyen brutál számítógép kell majd az adatok feldolgozásához ha lesz vagy 8 kamerád és még X szenzorod? Meglesz az önvezető autód bekapcsolod az autopilotát majd kiírja a gép, hogy a várható megtehető távolság robotpilotával feleannyi mint anélküle mert lezabálja az aksit.

    Tegyük hozzá 130-as tempónál egy villanyautóval amúgy se beszélhetünk brutál megtehető távolságokról.

    Komolytalan az egész.
    Utoljára szerkesztette: dyra, 2020.07.21. 14:24:44
  • Macropus Rufus
    #54
    kár is itt szájat tépni: belátható időn belül nem lesz autonóm közlekedés. Lesznek robot autók ez biztos, de nem lesznek kötelezővé téve. Mint ahogy a lovasszekér sincs betiltva és nem vagyok kötelezve arra, hogy autóval menjek ha van lovaskocsim is. Pár útra nem hajthatok föl de ennyi.
    Ami az önvezetés olcsóságát illeti: mítosz. Miért is lenne olcsó? Mióta szeretett szolgálat a kapitalizmus? :o
    És még valami: mivel nyugaton sem mindenki übergazdag, ott sem fognak eladni sok autonóm vasat. Ennek egyenes következménye az, hogy az autógyárak be fognak dőlni. Gazdasági válság lvl1000.

    nekem egyre inkább az az érzésem, hogy akik azzal érvelnek, hogy senki nem tud vezetni, de majd a robotvasak igen, hogy igazából ők nem tudnak vezetni. A saját vezetési hiányosságaikat kivetítik másokra és rájuk hivatkozva nyomják az autonóm autók a megoldás mindenre szöveget.
  • duke
    #53
    "miként fog ez elterjedni? Mi lesz az útja?"

    Egeszeben tarsadalmilag az onvezetok sokkal olcsobbak lesznek, ezert siman lehet hogy lesz ra allami tamogatas, adokedvezmeny akarmi(unios tamogatas, vilagbanki tamogatas lesz egy rakas palyazat orszagoknak atlag embereknek). Mert az emberek altal okozott allando balesetek, utlezarasok, dugok baromi sokba kerulnek. Peldaul az allam azt mondja, hogy az emberek halala, balesetielatasa, korhazi kezelese helyett, inkabb kifizeti az onvezeto autok aranak felet, vagy meg tobbet, mert az egy pitianer osszeg lesz a korhaziellatas, a mentok, helyszinelok, rendorok, tuzoltok, ugyvedek, szakertok, birok az eveken at tarto birosagi eljarasok ara helyett. Es akkor nem beszelve a halotakrol, csaladi tragediakrol, amit vegtelen penzzel sem lehetne kivaltani, csak elkerulni az onvezeto autokkal. Szoval a kenyelmen tul boven lesz motivacioja, az allamnak, es az embereknek, hogy onvezetok minnel gyorsabb elterjedjenek.
  • duke
    #52
    Elektromos autonal a kormanyzast talan lelehetne egyszerusiteni. A kerek elforditasa helyett, fordulatszam kulonbseggel kene kormanyozni, mint a lanctalpas jarmuveknel. Most kapasbol nem vagyok abban biztos, hogy ez minden szempontbol megfelelo lenne-e, de ha igen, akkor nagysagrendileg egyszerubben tisztan elektromos vezerlessel lehetne kormanyozni. Egy rakas mechanikat, szervot es annak javitasat meglehetne sporolni.
  • NEXUS6
    #51
    Amúgy én néhány embernek már most is nem opcionálissá, hanem kötelezővé tenném az önvezérlés használatát! ;)
  • defiant9
    #50
    A válasz tömegtermelés+piaci verseny. Ahogy már írtam 'drive by wire' autókba nem akkora kunszt betenni +ban önvezetés HW-t. Simán lehet hogy a kiszedett elemek(emblematikusan a kormány) költsége kb. fedezi majd a berakottakét(számítógép, lidar(ez ma még drágább)). Ahogy megy le az ár, úgy mondják egyre többen hogy végülis akkor megveszik, tök menő, még a KGFB is olcsóbb rá, a kritikus tömeg elérésekor meg lehet azt mondani hogy akkor ennyi volt és a belvárost átalakítom tisztán önvezető zónává. De megnnyugodhatsz a 10 éves autó beruházásoddal, ez nem a közeljövő :) +a car sharing + a mai fiataloknak kevésbé van már jogsija is ennek a malmára hajtja a vizet
  • dyra
    #49
    Én is kifzetnem, ha lenne pénzem. Biztos lenne helyzet hogy jól jön. Na de nem futja. És mivel a világ lakosságának hasonló az anyagi helyzete szerinted miként fog ez elterjedni? Mi lesz az útja? Felfogom a szabadidőt is mint érv.

    Amit nem értek az az elterjedése.
  • defiant9
    #48
    "Ennyiért veszek autót nagyságrendileg."
    Amiben neked kell markolnod a kormányt a dugóban és az autópályán. Fogd már fel hogy a szabadidő sokaknak értékes, és a kényelem is az amikor nem kel haszontalan monton dolgokkal fárasztani magukat. Akkor is ha számodra ez nincs így, nem tekintesz az időre úgy mint ami pénzt ér.

    "Egyszerűen nem értem a gondolatmentedet."
    Pedig nem túl bogyolult, egy 40.000$ -os elektromos autó árához képest a 7-8e $ az amit hajlandóak még megfizetni a vevők ha tényleg megkapják érte az önvezetést. Ez innen vélhetően már csak olcsóbb lesz, de ez piaci interferenciák eredőjének függvénye. Csak érdekességkép a basic autopilot funkciókat 2000$-árt adta Elon, ezzel is differenciáltan nyitva azok irányába akik 7-et nem adtak volna érte, de a 2 még belefér nekik. Legtöbb gyártó egyébként ugyanígy felárért kínál hasonló funkciókat. te nyilván azokért sem adnál egy kanyi vasat sem, de ilyen a világ, mások vagyunk. Én elfogadtam hogy nem az én értékrendszerem az etalon, csak egy a sok közül, és nyitott vagyok másokkal szemben, nem tekintek amiatt valamit haszonotlannak mert nekem vagy a velem hasonszőrűeknek épp nincs rá szüksége.
  • dyra
    #47
    "Elon egyébként elég jól lőtte be az önvezetés jelenlegi felárát 7-8e $-al"

    Ennyiért veszek autót nagyságrendileg. Nem lenne ezzel baj ha a világ csóró rétegébe tartoznák. Egyszerűen nem értem a gondolatmentedet.
  • defiant9
    #46
    Az hogy neked mikor lesz arról én nem tudok hitelesen nyilatkozni, az elutasító hozzáállásod alapján azt valószínűsítem hogy soha.
    Ahogy leírtam, a várakozások szerint 10 év múlva az új autó eladások 20% rendelkezik majd önvezető képességgel, és kb. ugyannyi lesz elektromos, a két halmaz metszete pedig vélhetően nagy lesz. Az önvezetés lesz a jóval olcsóbb feature, én ilyen távlatban ilyen kereslethez már az akkumulátor nyersanyagárak emelkedését várom.
  • dyra
    #45
    Na akkor térjünk vissza az elejére.

    Mikor lesz nekem magyar atlagjovedelemmel rendelkező atlagpolgarnak olyan autója ami önvezető mondjuk csak egy 3-as szinten van? Épp a napokban veszek egy 10 éves autót a meglévő 20 éves autóm mellé. 2 millam van rá. Mondanom se kell ABS féken és EPS plusz tempomaton kívül semmi nem lesz benne.

    Kérlek akkor már csak erre válaszolj.

    Mivel kb 10 év múlva is hasonló kocsit veszek talán 20 év múlva. Olyan messze vagyunk ettől a forradalomtol hogy az brutál. Atlagjovedelemmel nincs realitása ezeknek az opcioknak a világ túlnyomó részén. Persze lesznek helyek ahol ez az állítás nem igaz. A Bezzeg országokban menni fog.
  • dyra
    #44
    Na akkor térjünk vissza az elejére.

    Mikor lesz nekem magyar atlagjovedelemmel rendelkező atlagpolgarnak olyan autója ami önvezető mondjuk csak egy 3-as szinten van? Épp a napokban veszek egy 10 éves autót a meglévő 20 éves autóm mellé. 2 millam van rá. Mondanom se kell ABS féken és EPS plusz tempomaton kívül semmi nem lesz benne.

    Kérlek akkor már csak erre válaszolj.
  • defiant9
    #43
    "Minden második háznak a garázsában van akna"
    Ez így nem más mint valóltan állítás. A kérdésre isméten nem válaszoltál, tudom hogy kellemetlen mert végül be kellene ismerned hogy magadnak moindasz ellent, de beidézem újra: "Tehát akkor TV kijelzőjénél nincs is igényed a javíthatóságra, de kocsiban lévő panelnél már igen?"

    "Öregem Taxizhatnak is."
    Igen, sokan ezt is teszik, meg van akinek sofőrje van. Ezek sorába illik az hogy önvezető sofőrje van, pontosan ugyanarra a piaci igényre ad választ, és ha azok valid opciók akkor ugyanúgy valid az önvezető sofőr is.

    "Na szerinted miért van mégis mindenkinek kocsija vagy szeretne? Azért mert el akar jutni könnyen gyorsan A-ból B-be akkor is ha csoringer. Őőőőőő"
    Itt most mivel is vitázol? Állítottam én olyat hogy nincs igény a gépjárműre. Koncentrálj kicsit, kezdesz szétesni.

    "Nézd már meg a fejlesztési költségeket"
    Ezek nem publikus adatok, de én elve csak a SW-ről beszétem, arról hogy a Waymo pl. LIDAR-t is fejleszt/gyárt amit azért nem lesz olcsó betenni az plusz költég, egyébként jelen állás szerint ezek a +HW költségek szignifikánsak, simán meg is haladhatják a mennyiségi SW liszensz árat amit mondjuk a Volvo fizet majd a Google-nek. Természetesen semmivel nem támasztottad alá a saját állításod, tőlem várod el hogy igazoljam azt, ez is egy érvelési hiba.

    "Még nem vagyunk az 5-ös szinten!"
    5-ös szint kb soha nem lesz, és nem is sikerült igazolnod az állításod. Elon egyébként elég jól lőtte be az önvezetés jelenlegi felárát 7-8e $-al, de ahogy telik az idő be fog ez menni szépen 5e$ alá, ennyit sokan hajlandóak kifizetni, ez alá már nem is nagyon kell menni hacsak a verseny nem kényszerít.

    "Aha tehát nem tudsz mutatni mert még nincs is. "
    Felteszem ismét a kérdést, te miről vitázol? Az én érveimet azzal söpröd le hogy hát nincs is kereskdelmi forgalomban önvezető autó, de a te érveid ettől validak. Ezek akkor mire vonatkoznak, mi az állításaid tárgya? Remélem érted a problémámat.

    "Mit nem értesz azon, hogy gazdaságilag nem éri meg javítani?"
    Nem azt kérdeztem hogy mi a valós helyezet, azzal tisztában vagyok, hanem ezt akarnám ütköztetni az elvárásaiddal a TV illetve az autó LCD-vel kapcsolatban. Elfogadod hogy egyik sem javítható hanem cserélni kell, nincs olyan elvárásod hogy bármelyik javítható alkatrész legyen (tudod a szerelőakna a garázsban).
  • mrzed001
    #42
    dyra, hagyd, ennek teljesen elmentek mára otthonról.
    2 topicban most zártam le vele a társalgást, mert már szellemeket lát meg a saját hülyeségébe gabalyodik bele.
    Szerintem már csak trollkodni jár ide.
    Nem éri meg az idődet ...
  • dyra
    #41
    "Ne mond, tényleg? Még jó hogy traktora a világ 85%-ának van évtizedek óta magunk bütykölgetjük. Lol. Én tartom hogy az önvezetés számára sem irreális az a piaci részsedés ami elektromos járgányok számára, erre van egybecsengő ellemzői szám is, ami persze ugyanúgy egy tipp, de tőled még ennyire sem fussa, csak a merev elutasítás."

    Öcsém csukott szemmel jársz a világba? Minden második háznak a garázsában van akna. Szerinted annak mi a funkciója? Hűsölésre használják az emberek mi? Tudom ez is valamilyen érvelési hiba. Belinkeltem neked egy cikket arról mi a probléma azzal ha nem tudod magadnak bütykölni és nincs pénzed a szervizre. Azóta ezen lovagolsz. Aztán A világ jövedelmi viszonyaira is hiába hivatkozok leszarod. Mintha nem is lenne ez a probléma, nyomod hogy majd olcsó lesz. De semmi nem mutat arra, hogy ez olcsó lesz. De te beleálltál. Okés nyomjad.

    "Továbbra sem vagy képes felfogni hogy szabadságot vásárolnak az emberek, te csak szemellenzősen azt látod hogy A-ból B-be hogyan lehet legoclsóbban eljutni, persze Dacia Logan-al úgy hogy végig markolod a kormányt. "

    Öregem Taxizhatnak is. De ha nincs lovéd értelemszerűen nem fogsz pedig úgy "szabadságot" vennének maguknak. Nem kéne tankolni, adókat fizetni stb..

    Na szerinted miért van mégis mindenkinek kocsija vagy szeretne? Azért mert el akar jutni könnyen gyorsan A-ból B-be akkor is ha csoringer. Őőőőőő

    "OK. Szerinted hány programozó mennyi munkájára van szükség egy ilyen szoftver létrehozásához?
    A Waymo kapcsán, aki egy nagy szereplő annyi tudható hogy SW/HW mérnökből 610-et alkalmaznak, ez nincs bontva. Legyen 305 SW fejlesztő. Fejlesszenek 10 évig, elején nyilván kevesebben voltak, egy videójáték(ami tisztán SW, nincs HW komponens) egy részét is fejlesztheti 100 ember több éven keresztül, és megengedtem hogy több része legyen(Final Fantasy kapcsán 16-nál tartunk), illetve egy nagyságrendi eltérést a két szám közt. A te állításod annyi hogy köszönöviszonyban sincs, ezt nem tudni mit jelent de vélhetően >2 nagyságrendi különbséget, ha az 1 nem volt elég."

    Ez már fájdalmas. Nézd már meg a fejlesztési költségeket. Nincs játék ami ennek akárcsak a töredékét felemésztette volna. Fogalmad nincs a feladat komplexitásáról.

    "Az autóipari innovációk terén vezető szerepet betöltő Toyota 2019-ben szinte felfoghatatlan összeget, 14 milliárd dollárt fordít kutatási és fejlesztési tevékenységének finanszírozására, amelynek 50%-át teheti ki az önvezető és összekapcsolt autók és az ezekkel kapcsolatos mobilitási szolgáltatások fejlesztésére fordított összeg."
    https://e-cars.hu/2019/07/04/a-toyota-a-fejlesztesi-koltsegeinek-50-at-tervezi-az-onvezeto-autokra-forditani/

    Még nem vagyunk az 5-ös szinten!

    ""Jó akkor mutass másik önvezető autót a jelenlegi piacról."
    Ja hogy te eddig a semmiről beszéltél, most hogy sarokba szorultál pedig abba menekülsz hogy tulajdonképpen nem is létezik a vita alapja ameddig nincs kerekedelmi forgalomban ilyen jármű. Erre miért csak most jösz rá, min vitáztál eddig? Szánalmas taktika."

    Aha tehát nem tudsz mutatni mert még nincs is. A Tesla se az, most egy valamiért fizetsz amit folyamatosan felügyelned kell és bármikor visszaadhatja a kormányt. Kurvajó lehet mikor a kedvenc pornódra recskázól és az a szar csipog vedd át a kormányt most.

    Felteszem újra a kérdést, próbálj meg válaszolni rá:
    "Tehát akkor TV kijelzőjénél nincs is igényed a javíthatóságra, de kocsiban lévő panelnél már igen?"

    A TV kijelzője az újabbak konkrétan nem javíthatóak főcserések. Olcsóbb újat venni. Veled ellentétben én már vittem TVét - Monitort szervizbe. Mit nem értesz azon, hogy gazdaságilag nem éri meg javítani? Ezt szeretnéd az autóknál is?
    Utoljára szerkesztette: dyra, 2020.07.12. 22:09:22
  • defiant9
    #40
    Felteszem újra a kérdést, próbálj meg válaszolni rá:
    "Tehát akkor TV kijelzőjénél nincs is igényed a javíthatóságra, de kocsiban lévő panelnél már igen?"

    "Jó akkor mutass másik önvezető autót a jelenlegi piacról."
    Ja hogy te eddig a semmiről beszéltél, most hogy sarokba szorultál pedig abba menekülsz hogy tulajdonképpen nem is létezik a vita alapja ameddig nincs kerekedelmi forgalomban ilyen jármű. Erre miért csak most jösz rá, min vitáztál eddig? Szánalmas taktika.

    "Még csak köszönőviszonyban sincsenek egymással a fejlesztési költségek"
    OK. Szerinted hány programozó mennyi munkájára van szükség egy ilyen szoftver létrehozásához?
    A Waymo kapcsán, aki egy nagy szereplő annyi tudható hogy SW/HW mérnökből 610-et alkalmaznak, ez nincs bontva. Legyen 305 SW fejlesztő. Fejlesszenek 10 évig, elején nyilván kevesebben voltak, egy videójáték(ami tisztán SW, nincs HW komponens) egy részét is fejlesztheti 100 ember több éven keresztül, és megengedtem hogy több része legyen(Final Fantasy kapcsán 16-nál tartunk), illetve egy nagyságrendi eltérést a két szám közt. A te állításod annyi hogy köszönöviszonyban sincs, ezt nem tudni mit jelent de vélhetően >2 nagyságrendi különbséget, ha az 1 nem volt elég.

    "ha árérzékeny az a szegmens ahova a verdát pozicionálják"
    Továbbra sem vagy képes felfogni hogy szabadságot vásárolnak az emberek, te csak szemellenzősen azt látod hogy A-ból B-be hogyan lehet legoclsóbban eljutni, persze Dacia Logan-al úgy hogy végig markolod a kormányt. Kis sarkos közgazdaságtan: tegyük fel 8 óra a munkaidőd és 80e $ a fizetésed mint sales manager(ez nem kirívó) és 1 órányira laksz a munkahelyedtől. Ha a komrány markolása helyett dolgozol akkor 2óra, azaz évi 20e$-ot ér neked az önvezetés által adott idő. A Tesla 8000$-t kér a full self driving opcióért, tehát már egy év alatt ésszerű befektetés lehet, ezért is életképes az üzelti modell, anélkül is hogy a tevehajcsár piaccal számolniuk kellene. Az hogy a jövőben mennyit kérnek egy ilyen SW-ért leginkább a termék jósága és a piaci vereseny dönti el, de a patchelgetés már jóval kevésbé égeti a pénzt(van mozgástér az árversenyben)

    "Elektromos kocsi nem egyenlő az önvezetéssel."
    Ne mond, tényleg? Még jó hogy traktora a világ 85%-ának van évtizedek óta magunk bütykölgetjük. Lol. Én tartom hogy az önvezetés számára sem irreális az a piaci részsedés ami elektromos járgányok számára, erre van egybecsengő ellemzői szám is, ami persze ugyanúgy egy tipp, de tőled még ennyire sem fussa, csak a merev elutasítás.
  • dyra
    #39
    "Tehát akkor TV kijelzőjénél nincs is igényed a javíthatóságra, de kocsiban lévő panelnél már igen? Mi alapján és hol húzod meg a határt?"

    Gazdasági realitás alapján. A TV-det 20 000 alatt már senki nem javítja meg és abban még nem volt benne ha esetleg valamit cserélni kell. A Tescoban meg veszel 50 000 forintért.

    "A Tesla-ban nem az önveztés kerül +18 millába hanem elsősorban az akksik. Nagyságrendileg azt mondanám hogy az önvezető SW fejlesztési költsége összevethető egy nagyobb több részes játékprograméval, ha kb. azonos vevő mennyiségre terítjük szét akkor kb."

    Jó akkor mutass másik önvezető autót a jelenlegi piacról.

    "SW fejlesztési költsége összevethető egy nagyobb több részes játékprograméval, ha kb. azonos vevő mennyiségre terítjük szét akkor kb. annyit is kellene érte fizetni hogy nyereséges legyen a fejlesztője.(ez persze nem így működik a valós piacon, csak tudom hogy te az ilyen sarkos mérnöki megközelítést emészted meg könnyen :))"

    Még csak köszönőviszonyban sincsenek egymással a fejlesztési költségek. A technológiai kihívásról nem is szólva. A fejlesztési költségeket szétlehet teríteni de a többit már nem annyira pláne ha árérzékeny az a szegmens ahova a verdát pozicionálják és minél olcsóbb ez annál igazabb.

    "Rétegigény meg az általad felhozott traktor :)
    Elektromos autó kapcsán globális 20% 10 év távlatában szokás beszélni, ezzel párhuzamosan megugorhatónak tűnik az önvezető SW is."

    Elektromos kocsi nem egyenlő az önvezetéssel.
  • defiant9
    #38
    "TV nem egy kategória közel sem a kocsival."
    Tehát akkor TV kijelzőjénél nincs is igényed a javíthatóságra, de kocsiban lévő panelnél már igen? Mi alapján és hol húzod meg a határt?
    Egyébként vannak TV-k amik árából simán autót vehetsz, és ugyanúgy nem javítható ahogy az olcsó Tesco TV, ahogy a Dacia Logan vezérlőjét sem tudod forrasztgatni meg a Lexus-ét sem.

    A Tesla-ban nem az önveztés kerül +18 millába hanem elsősorban az akksik. Nagyságrendileg azt mondanám hogy az önvezető SW fejlesztési költsége összevethető egy nagyobb több részes játékprograméval, ha kb. azonos vevő mennyiségre terítjük szét akkor kb. annyit is kellene érte fizetni hogy nyereséges legyen a fejlesztője.(ez persze nem így működik a valós piacon, csak tudom hogy te az ilyen sarkos mérnöki megközelítést emészted meg könnyen :))

    Rétegigény meg az általad felhozott traktor :)
    Elektromos autó kapcsán globális 20% 10 év távlatában szokás beszélni, ezzel párhuzamosan megugorhatónak tűnik az önvezető SW is. Ez nevezhető rétegigénynek, de ilyen alapon egy notebook is az, mi itt vélhetően a világ fejletteb régióiról beszélünk, bár látom a szándékodat amint próbálod tompítani a hatást azzal hogy a tevekaraván upgrade-et is beemelnéd a képletbe.
  • dyra
    #37
    TV nem egy kategória közel sem a kocsival. TV bedöglik lemész veszel egy újat a Tescoban. Még lehet szerelőhöz se viszed mert ha csak nem valami spéci TV nem éri meg vele szarakodni.

    Autóknál teljesen más a szitu.

    Dacia Logan – 2 649 000 forinttól van. A bruttó átlagkereset 388 000 forint.

    Tesla 52 540 EUR - 18 191 974 forintocska autopliottal.

    Na ezek a realitások.

    Nem a világ 85% százaléka a célpiac. Melyik a rétegigény?


    Utoljára szerkesztette: dyra, 2020.07.12. 17:46:23
  • defiant9
    #36
    "Te még ezt meg akarod fejelni"
    Nemtom hogy képzeled de nem én vagyok a világ ura, ez nem az én hatásom. A technológia fejlődési ránya az hogy a korábbi zéró/alacsony szintű elektronika szerepét egy komplex számítógéeps rendszer veszi át, ami házibarkács módszerekkel már nem javítható. Én csak a tényt közlöm. Az elektronikus berendezések teljesítmény/költség mutatója javul, ez is tény. Nézd csak meg hogy pl.egy TV megvásárlása a havi átlagfizetés mekkora része, és ezen az áron mekkora minőséget kapsz egy korábbi jól javítható TV-hez képest. És ez a trend bár nem ilyen drasztikus mértékben de igaz az autókra is:


    "meg a mostani fizuk mellett KB soha"
    Alapvető logika ahhoz kell hogy rájöjj hogy mi ugyanazokat az autókat használjuk mint a németek, ha máskor nem hát akkor amikor ők cserélnek mi pedig behozzuk pár évesen. Ha ők átállnak ahogy mondod akkor alapvető logika kell csak annak belátáshoz hogy idővel(=nem soha) mi is átálljunk. Persze lehet majd találni Amazóniában egy törzset aki még 100 év múlva sem áll át.

    "mivel nem tudja megfizetni."
    A software egy olyan jószág hogy 1x kell kifizetni a fejlesztését, utána az már nem költség hogy 1 vagy 1 milló példányban fut. A mai autók többségében pedig már megszűnt a direkt kapcsolat a kezelőszervek és a kezelt részegységek közt -> "drive by wire" működési rendszer. Valójában ha kihagyod az ember miatt szükséges kezelőszerveket(kormány, pedál, stb.) azzal csak csökken a költség/hibalehetőség. Az érem másik oldala az hogy bekerülnek a szenzorok, emiatt a szumma ma még negatív(de a tömegtermelés ezen tud változtatni) ezt kell fedeznie a szabadidő árának ami miatt hajlandóak fieztni az emberek. Első körben nyilván az osztott használatú járművek esetén éri meg önvezetést használni ami akár napi 24 órában ki van használva(tipikusan taxi).
  • dyra
    #35
    Komolytalan ez a vita, 14,2 a magyar autók átlagéletkora. Ennek oka van. Nézd meg egy ilyen autó átlagárát. KB annyi pénzt költünk átlagban kocsira. Ezek a statisztikai adatok hozzáférhetőek egy sima google kereséssel. Te még ezt meg akarod fejelni egy még bonyolultabb elektronikával és vezetői rendszerrel. És amelett érvelsz, hogy olcsó lesz. Irracionális a beszélgetés.

    Ki hazánk még jól is áll anyagilag pl egy Egyiptomhoz képest amin röhöghetsz csak épp 100 millió lakosa van és sok hasonló ország dettó.

    Alapvető logika kell azt belátni ez az önvezető forradalom a fejlett országokban akár 20 éven belül megtörténhet a nem fejlett országok beleértve kis hazánk meg a mostani fizuk mellett KB soha. De még megbecsülni se merném.

    Egy teljesen felesleges funkció a világ lakosságának jelentős részének mivel nem tudja megfizetni. Ez a szubjektív véleményem. (és mivel emiatt nem fog nagyon elterjedni meg is állíthatja az egészet).

    Az elektromos autózás oké jöjjön de ezek a funkció maradjanak ki, mert irreális új autó árak lesznek amik talán már most is azok.
    Utoljára szerkesztette: dyra, 2020.07.12. 16:51:37
  • kvp
    #34
    "Te a Norvég meg a Svácj és egyéb bezzegországokról beszélsz én meg a világ többi részéről. Nem fogunk egyet érteni. A szegényeknek (bele értve magam is) olyan autó kell amin magunk is eltudják végezni az alapvető karbantartási munkálatokat. Ha egy ilyen önvezetős szar bedöglik vagy meghibásodik, hozzá se fogunk tudni szagolni. Onnantól meg ketyeg a brutál mérnöki óradíj. Nézd meg mennyibe kerül egy 5 éves laptopba egy új alaplap ha egyáltalán találsz. Itt meg 15 - 20 éves autókról beszélünk. Jelenleg a magyar autók átlagéletkora 14,2 év."

    En pont Kinarol beszeltem. Ahol ha bedoglik valami, mondjuk egy auto kozponti egysege, akkor kidobja az ember es berak egy ujat. Laptopnal is ez a helyzet, kidobja es fillerekert vesz egy ujat.

    Egyszeruen annyira egyszeru egy Tesla, hogy sokkal kevesebb szerszammal javithato mint a legtobb modern auto. Rengeteg hazi javitasos video van fent a neten, ahol a viharkaros, selejtes kocsikat javitjak meg. Ok, hogy garanciavesztes es ha eszreveszik a kozpontban, akkor letiltjak a szoftverfrissiteseket meg az ingyenes supercharger hasznalatot, de maga a kocsi minimalis munkaval talpra allithato. Egy Tesla 3-as az kb. a Ford T modell szintje bonyolultsagban. (na jo ezt villamosmernokkent mondom, de ma mar az elektronika alap tudasnak szamit a vilag fejlett reszen, pl. Kinaban) A szoftvere pedig siman cserelheto, alapvetoen egy Tesla linux disztibucio, a forrast a githubon keresd. Persze ha a sebesseghatarokat hack-eli ki belole valaki vagy onvezeto helyett gyalogos elutove alakitja a szoftvert, akkor le fogjak csukni es meg az a szerencsesebb eset.

    "És rohadtul nem lesz népszerű egy olyan intézkedés, hogy Kis Pista östermelő nem tudja bevinni a piacra a portékáját mert a haszongépjárműve nem önvezető. Vagy Nagy Béla nem tudja ellátni a villanyszerelői munkáját mert a gépjárműve nem önvezető."

    Most dolgozo emberekrol van szo, akiknek van jovedelmuk es mivel vallalkozok, ezert meg tudjak fizetni a munajukhoz szukseges eszkozoket. Ha nem is Tesla truck-kal, hanem mondjuk valami kicsi kinai vagy japan autoval fognak jarni, de szerintem egy onvezeto isuzu pont megteszi mindket fent emlitett csoportnak. Mondjuk a laprugos valtozat, hogy konnyu legyen javitani. Egy nvidia self driving kartya kicserelese meg igazabol nem akkora munka, hogy aki a pc-jeben tud videokartyat cserelni, az ne tudna megcsinalni egy kis isuzu teherautoban (nividia kartya van bennuk). Egyszeruen arrol van szo, hogy maga az onvezetes az kb. egy kozepkategorias mobiltelefon hardverkoltsege, csak a szoftver a draga. Viszont ha lesznek azsiai termekek, akkor ez kb. olyan lesz mint most az Android. Alapvetoen benne van a szoftver ara a telefon araban, megis par tizezerert dobjak az ember utan az egeszet. Nem kell mindenkinek Apple telefont es Tesla (teher)autot vennie. Ha olcso kell akkor jo a kinai/japan is. Probaljon meg ma valaki ABS nelkul uj autot venni, siman kotelezove lehet tenni es akkor elobb-utobb mindenkinek ilyen lesz. A varosokba es a foutakra meg nem engedik be a kezzel vezetett kocsikat, ahogy mar ma sem engednek fel lovaskocsival az autopalyara. (pedig egy lo az alapvetoen level 4 onvezeto)

    Az elektromos autok techikailag lehetnek joval olcsobbak is mint a benzinesek, mivel joval kevesebb alkatresz kell belejuk. Csak az aksik ara ami mervado es ha csak varosi hasznalatra kell, akkor mar most is filleres aron lehet kapni kisebb kapacitasu aksikat. Ha elterjednek az utcai toltok, akkor hozzajuk a kis olcso elektromos autok is. (itt a kornyeken - pesten - pont egy sarokra mar ott vannak a kozteruleti toltok es nehanyan mar hasznaljak is oket) Mindenki azt hiszi egy elektromos auto draga. Ezzel szemben egy kis, varosi, 50 km/h-as vegsebessegu kocsi, 100-150 km-es hatotavval kinai gyartotol mar olcsobb mint egy uj nyugati cegtol szarmazo kis, varosi benzines bevasarlo auto. De akinek meg ez is draga, az majd jar tomegkozlekedessel vagy gyalog, esetleg kerekparral vagy elektromos robogoval, esetleg rollerrel. Akinek van rendes munkaja vagy a munkajahoz szuksege van az autora/teherautora, annak lesz elektromos ha csak azzal tud dolgozni.
  • defiant9
    #33
    "hogy ez nem rétegpiac"
    Mármint a használt traktor piac? Hát valóban, szinte mindenkinek van egy otthon. Próbálj relevánsabb terméket mondani. Háztartási gépek, elektronika eszközök, gépjárművek, stb. Kb. csak olyat gyártanak ami házibarkács szinten nem/korlátozottan javíthatóak. Ennek az az oka hogy pl. egy TV csak úgy tud ilyen olcsó/jó lenni hogy tele van pakolva nagy integráltságú javíthatalan elemekkel.

    "De ha a logikádat követem az önvezető autó egy szűk körnek érdekes"
    Mire alapozod ezt? Az önvezetés haszoneleme ahogy mondtam nem más mint szabadidő/biztonság vásárlás, ez legtöbb vevő számára valódi érték. Nem más mint a mosó/mosogatógatógép ahol fizet a (szerinted lusta) háziasszony, cserébe a munkája egy részét a gép végzi el, a keletkező szabaidejét pedig másra fordíthatja.

    "hogy én csak önvezető autóval mehetek majd"
    Spec. ilyet nem vizionáltam, én kb. azt mondtam hogyha olyan ára lesz a te "magam vezetek közterületen" igényednek ami a többség számára hátrányos akkor a liberális/demokratikus elvek mentén korlátozva lesz ezen lehetőséged. Gyalog vagy tömegközlekedve tuti mehetsz majd ekkor is, a kormányt viszont nem rángathatod, nem rombolhatod a közlekedés automatizált hatékonyabb rendszerét a szűklátókűségeddel, vezetési gyengeségeiddel.

    "Engedtessék meg nekem, hogy ezt megitéljem."
    Saját magadra vonatkozóan megteheted, mást viszont objektíven nem lustázhatsz le a szubjektív értékrendszered szerint.
  • dyra
    #32
    "Egy rétegpiacból próbálsz meg átlalánosítani, tipikus érvelési hiba."
    Az összes hozzászólásomban azzal érvelek, hogy ez nem rétegpiac. Nagyon sok ember megjavítja magának amit megtud. Csak alátámasztottam egy cikkel ahol ennek az okait fejtegetik.

    De ha a logikádat követem az önvezető autó egy szűk körnek érdekes és abból vonsz le bármiféle jövővíziót? Az milyen érvelési hiba?

    "A többiek pedig mind mehetnének tömegközlekedési eszközzel."
    Már megint másoknak akaord megmondani hogy mit csináljának. Ha neked megfelelő a tömegközelkedés akkor használd azt, a piac majd kiadja az eredőt."

    Aha, de te "levizionálhatod" nekem, hogy én csak önvezető autóval mehetek majd.

    "Tehát amikor te filmet nézel akkor lusta vagy? Az emberek számára a szabaidő érték, attól szabad hogy bizonyos keretek közt saját maga döntheti el mivel tölti el."

    Engedtessék meg nekem, hogy ezt megitéljem. Az autóban túl kicsi a tér és túl kényelmetlen ahhoz, hogy minőségi időt tölts el. Aludni se jó se tartalmatfogyasztani. Szükségmegoldás mindkettőre. Ez a véleményem.
    Utoljára szerkesztette: dyra, 2020.07.12. 12:56:17
  • defiant9
    #31
    "Nem értem minek hozod ide a szekereket. Ilyen alapon dolgozni se kéne mert az MI mindent jobban és gyorsabban csinál."
    A szekér a megvalósult múlt, azóta is egy valós elérhető opció. A szuper okos MI pedig a jövő, jelenleg még elérhetelten opció. Ugye látod hogy miért hibás az ha egy kalap alá veszed az elérhetőt és az elérhetetlent. Mosógép vs. mosónő ami találóbb hasonlat.
    A szekér olcsó, egyszerű ezért jól javítható közlekedési eszköz, ma is használják sok helyen, de nyilván a mai drágán javítható komplex járművekkel sok téren nem veszi fel a versenyt. Ahogy egy diszkrét tranzisztorokból/elemkeből felépített elektronika sem veszi fel a versenyt az integrált áramkörökkel, de tény hogy a javíthatósági mutatója az előbbiek sokkal jobb.

    "Egyre nagyobb keletje van Amerikában"
    Egy rétegpiacból próbálsz meg átlalánosítani, tipikus érvelési hiba. Mutasd már meg kérlek a számokon keresztül hogy szerzi vissza a paici részesedését egy kifutott régi technológia? A traktort azért cserélik le annó mert nem tudta a termelékenységi számokat hozni(az ugye megvan hogyha valaki meg tudja venni, akkor van valaki akinek meg már nem kell), persze ha olyan kicsi a kihasználtság/birtok hogy ez is elég akkor valós opció, a modern gépek a méretgazdaságos termelés miatt szorították ki a régieket. A jövő az hogy ember sem ül majd bennük, egyre nagyobb fokú lesz az automatizálás. A piac egyébként dönt majd ebben, az számít mi jön aki a végső egyenlegben, ki tud olcsóbban jobban termelni.

    "A-ból B-be akarsz eljutni ez a célod. Ha erre egy régi autó is megteszi akkor megteszi."
    Ahogy a szekér is, meg a ló is, vagy gyalog. Az addicionális előnyök miatt váltanak az emberek a modernebb irányába, ez az ő döntésük a saját preferenciáik alapján, te nem jelentheted ki hogy ez helytelen.

    "Lesz egy autód és teljesen ki leszel szolgáltatva az autó gyártójának. Pistike belehegeszt egy kódot már tilt is le."
    Ugyanez a helyzet a mostani számítógépekkel is. Lehetőség van hogy visszamenj a középkorba és lemondj ezekről a komplex eszközökről, de te leszel a kisebbség.

    "igénye a bonyolult elektronikához annak legyen meg az opció."
    Természetesen, amennyiben jelentős piaci igényről beszélünk akkor lesz rá gyártó is, azt azért ne várd el hogy a te és pár társad miatt valaki veszteségessen gyártson. Láthatóan nincs rá komoly igény, a többség a modern olcsó eszközöket keresi, akkor is ha javíthatatlan.

    "A többiek pedig mind mehetnének tömegközlekedési eszközzel."
    Már megint másoknak akaord megmondani hogy mit csináljának. Ha neked megfelelő a tömegközelkedés akkor használd azt, a piac majd kiadja az eredőt.

    "hogy egy lusta réteg igényeit kielégíti."
    Tehát amikor te filmet nézel akkor lusta vagy? Az emberek számára a szabaidő érték, attól szabad hogy bizonyos keretek közt saját maga döntheti el mivel tölti el. Az önvezető autó vagy a söfőr ilyen relatíve szabadabban eltölthető időt ad neki, ezért cserébe hajlandóak az emberek pénzt adni. Ezért lustának titulálni másokat osotoba, arogáns, egoista szemléletű minősítgetés. Fogadd el hogy nem te vagy a megmondóember, mindenki úgy gondolja hogy saját maga tudja mi jó neki, tudom ez túl liberális, de gondolj úgy rá hogy cserébe neked sem mondják meg hogy mit vegyél meg és mit ne.
  • dyra
    #30
    Nem értem minek hozod ide a szekereket. Ilyen alapon dolgozni se kéne mert az MI mindent jobban és gyorsabban csinál. Kb ez a mondtaom annyira releváns a témába mint a te szekeres mondatod.


    Egyre nagyobb keletje van Amerikában a régi, használt, de jó állapotban levő harminc-, negyvenéves erőgépeknek. A 70-es és 80-as években gyártott traktorok jól összerakott, teljesen működőképes masinák, amelyeket sokkal könnyebb és olcsóbb karbantartani és javítani, mint az újabb, fejlett szoftverekkel megtámogatott gépeket. A szerelést ráadásul a gazdák maguk végezhetik.
    https://hargitanepe.eu/egyszeru-konnyen-javithato-gepeket-keresnek-az-amerikai-gazdak-oreg-traktor-nem-rossz-traktor/

    Az, hogy van egy tehetős réteg aki kipengeti a szervíz szolgáltatások nem kicsi árát nem jelenti azt, hogy az a közlekedési cél szempontjából jobb lenne mert van benne egy számítógép ami helyetted vezet. A-ból B-be akarsz eljutni ez a célod. Ha erre egy régi autó is megteszi akkor megteszi. Elérted a célodat csá. Mit akarsz még?

    A mostani 15 - 20 éves autók ABS fékkel és minimális elektronikával otthon is javíthatók, olajcsere, teleszkópok, kipuffogó javítás, fékpofák, gyertyák stb.. nem egy nagy dolog.

    De itt arról beszélünk, hogy lesz egy zárt OS ami mindent vezérel nem nagyon gondolom megkerülhető lenne. Ennek bármilyen baja van, hozzá se tudsz szagolni még a hibának a detektálása is az ő privilégiumuk lesz.

    Lesz egy autód és teljesen ki leszel szolgáltatva az autó gyártójának. Pistike belehegeszt egy kódot már tilt is le.

    Akinek ez kell vegye. De akinek nincs igénye a bonyolult elektronikához annak legyen meg az opció. És meg is lesz mert itt nem egy olyan innovációról van szó ami fontos lenne. Ha már hatékony és környezetbarát közlekedésről van akkor kezdjünk el beszélgetni a tömegközlekedésről mert ott kezdődik pl ami Svácjban prímán megy. A városok jórésze teljesen jól megközelíthető gyorsan kényelmesen tömegközlekedési eszközökkel. Ott pl már az embernek is hatékonyabb tömegközlekedést használni mert kényelmesen A-ból B-be gyorsabban eljut sokkal mint autóval és a pályaudavarok kb olyan tiszták mint itt a korházak sem. Na efelé kellene menni és akkor max az elővárosig közlekednél autóval kivétel az áruszállítók és még néhány spec szakma. A többiek pedig mind mehetnének tömegközlekedési eszközzel.

    Sajna az önvezető autók ezen folyamatokat még hátráltathatják is és a dugók problémáját nem fogják megoldani. Ahhoz kb a városokat kellene lerombolni és totál más strukturában felépíteni.

    Szóval az önvezető autó nem fejlődés nem előrelépés bár meg kell őket dicsérni, hogy huuu de ügyesek vagytok ezt megcsináltátok csak épp semmi igazi haszna nincs azon kívül, hogy egy lusta réteg igényeit kielégíti.


    Utoljára szerkesztette: dyra, 2020.07.12. 11:03:43
  • Tetsuo
    #29
    Háhá. Elon Musk vajon mire alapozza ezeket a légbőlkapott marhaságait?
    Esetleg a hazug virágnyelve alapján a "nagyon közel van" legalább 20 évet jelent?
  • defiant9
    #28
    "szervizelhetoseggel van a baj"
    Egyetértek, ennek az oka a technológia fejlődés, ahogy távolodik a házibarkács szintről a gyártástechnológia úgy szűnik meg az a lehetőség hogy a saját garázsában bütyköljön az ember. Lehetne szekérrel járni, az olcsón lehetne szervizelni. Azért az szerintem is valós hogy a nem utángyárható cserealkatrészek esetén a gyártó kvázi monopol pozicióban van, amit egy jó kapitalista érvényesít is az áraiban. Versenyhatóság számára is nehéz fogást találni ezen a területen, ez ellen leginkább az a védelem hogyha úgy érzi a vevő hogy szart kapott drágán akkor a köv. vásárlásánál márkát vált.
  • Gabbbbbbbbbbbb
    #27
    Igazad van, ' kicsit' le vagyok maradvs :o Meg mindig nem eleg olcso, de mar majdnem.

    Valaki irta, hogy a szervizelhetoseggel van a baj. Erre csak annyit tudok mondani, hogy a most forgalomban levo autok jelentos reszet sem olyan egyszeru szervizelni. Igen egy alaplapcsere egy laptop aranak akar a 60-70%-aba is kerulhet, de onvezeto autonal sem lesz dragabb. Targoncas Imre is megengedheti maganak, hogy 3-5 evente koltson 50e-et erre. Mire eljutunk a kotelezo onvezetesig mar a regi Ladak, Arok mind szetrohadtak, egyszeruen otthon szerelheto gepbol nem sok marad.
  • dyra
    #26
    "Az ugye tiszta, hogy az optikai infos onvezetes hardverkoltsege minimalis? Ha jon egy kinai ceg, akkor csak egyszer kell ellopnia a nyugati szoftvert es fillerekert tudja gyartani az olcso kinai masolatot, mert nem jon ra az evtizedes kutatas-fejlesztes koltsege. Onnantol nem lesz felara az onvezetesnek es szinte biztos, hogy a kinai allam lesz az egyik elso, aki kotlezove teszi. Mert ott hiaba pattognak a lakosok ha nem tetszik nekik."

    Te a Norvég meg a Svácj és egyéb bezzegországokról beszélsz én meg a világ többi részéről. Nem fogunk egyet érteni. A szegényeknek (bele értve magam is) olyan autó kell amin magunk is eltudják végezni az alapvető karbantartási munkálatokat. Ha egy ilyen önvezetős szar bedöglik vagy meghibásodik, hozzá se fogunk tudni szagolni. Onnantól meg ketyeg a brutál mérnöki óradíj.

    Nézd meg mennyibe kerül egy 5 éves laptopba egy új alaplap ha egyáltalán találsz. Itt meg 15 - 20 éves autókról beszélünk. Jelenleg a magyar autók átlagéletkora 14,2 év.

    És rohadtul nem lesz népszerű egy olyan intézkedés, hogy Kis Pista östermelő nem tudja bevinni a piacra a portékáját mert a haszongépjárműve nem önvezető. Vagy Nagy Béla nem tudja ellátni a villanyszerelői munkáját mert a gépjárműve nem önvezető.

    Blődség amiket írsz. Illetve nem, a bezzegországokban biztos tuti lesz.

    Van ennek piaca biztos van a föld bolygón 1 milliárd ember aki ezt megtudja finanszírozni. Csak Ugye azon kívül még van 7 milliárd aki nem. Az szerinted nem piac?

    Ezt leszámítva biztos vagyok benne, hogy brutálisan megdrágítja az autók gyártását miért is lesz ez olcsó? Vezesd már le kérlek.
  • mrzed001
    #25
    "Előbb utóbb jön egy innovatív Kínai cég aki felismeri benne a piacot és olcsó elektromos vagy gázos/benzines autót fog gyártani sallangok nélkül."

    Momentán 2017-ig a világon legtöbbet eladott elektromos autó a kínai BYD volt. Mostanra sikerült a Tesla-nak beelőznie és átvennie az 1. helyet.
    Szóval nem is értem, hogy miről beszélsz. EV témában EU és USA fényévekkel van elmaradva kína mögött.
    Egyedül a Tesla áll (valós) versenyben jelenleg a kínai autókkal.
  • NEXUS6
    #24
    "Na most onnantol egyertelmuen latszani fog, hogy varosban es autopalyan az onvezeto megoldas a nyero, tehat onnan ki fogjak tiltani az onvezetesre keptelen autokat. A legtobb ember pedig vesz olyan autot ami mindkettot tudja, hogy mehessen vele a pusztaban is, de azert beengedjek a varosokba is."

    A kérdés csak az, hogy ki, mikor és kit fog kitiltani? Ja, meg hogy ki hitelezi meg a nem túl magas jövedelmű állampolgároknak az új önjáró kocsik várhatóan magas árát. ;)
  • kvp
    #23
    "Előbb utóbb jön egy innovatív Kínai cég aki felismeri benne a piacot és olcsó elektromos vagy gázos/benzines autót fog gyártani sallangok nélkül."

    Az ugye tiszta, hogy az optikai infos onvezetes hardverkoltsege minimalis? Ha jon egy kinai ceg, akkor csak egyszer kell ellopnia a nyugati szoftvert es fillerekert tudja gyartani az olcso kinai masolatot, mert nem jon ra az evtizedes kutatas-fejlesztes koltsege. Onnantol nem lesz felara az onvezetesnek es szinte biztos, hogy a kinai allam lesz az egyik elso, aki kotlezove teszi. Mert ott hiaba pattognak a lakosok ha nem tetszik nekik.

    Na most onnantol egyertelmuen latszani fog, hogy varosban es autopalyan az onvezeto megoldas a nyero, tehat onnan ki fogjak tiltani az onvezetesre keptelen autokat. A legtobb ember pedig vesz olyan autot ami mindkettot tudja, hogy mehessen vele a pusztaban is, de azert beengedjek a varosokba is.

    Egyebkent pont a Tesla az, aki szeret lifetime arakat mondani, tehat kifizeted egyszer elore es onnantol az auto elettartalmanak vegeeig ingyenes. Meg aramot is lehetett igy venni elore, de az onvezetest mar ma ki lehet fizetni elore es akkor ingyen jon az upgrade. Vicces, de ez az Apple egyik nyero marketing strategiaja is. Tobbet fizetsz elore mint amugy fizetnel havidijban, de mennyivel jobb, ha azt mondjak, hogy draga ugyan a kocsi vetelara, de minden extra ingyen van hozza. :-D
  • defiant9
    #22
    "Jelenlegi lítium árak mellett"
    Jelnleg a termelési kapacitás meghaladja a keresletet, ennek megfelelően a nyersanyag árak csökkenek.
    Lithium price trends
    Lithium-ion battery pack costs worldwide between 2011 and 2020

    Az elemzések szerint a következő néhány(5) évre vetítve az akku árak feleződése reális forgatókönyv lehet. Hogy ez sok vagy kevés, mindenki eldöntheti.