Berta Sándor
Veszélybe kerülhet az Uber és a Lyft üzleti modellje
A két közösségi utazásmegosztó működését egy tervezett kaliforniai törvény nehezítheti.
A jogszabály értelmében a jövőben a sofőrök alkalmazottak lennének, ez pedig alapjaiban veszélyeztetné a nagy közösségi utazásmegosztók által alkalmazott üzleti modelleket. A kaliforniai szenátus még a héten elfogadhatja a kidolgozott törvényt, amely gyakorlatilag lehetetlenné tenné, hogy az Uber vagy a Lyft szabad szolgáltatókként alkalmazza a munkatársait, ha azok központi feladatokat látnak el.
Az Uber és a Lyft már korábban figyelmeztette a dolgozóit a várható változások hatásaira, különösen a módosuló bevételekre. Az Uber részvényei például június eleje, a tervezet helyi képviselőházi szavazása óta 30 százalékot veszítettek az értékükből, míg a Lyft részvényei 25 százaléknál kevesebbet érnek.
Az utazásmegosztók és a Grubhub, valamint a Doordash ételszállító vállalkozások 90 millió dollárt különítettek el azért, hogy feltartóztassák a jogszabály elfogadását. Az összegből egy olyan népszavazás kiírását akarják támogatni, amely a törvény egyes részeit támadná. Az erőfeszítéseket eddig nem koronázta siker, sőt, Gavin Newsom kaliforniai kormányzó bejelentette, hogy azonnal aláírja a dokumentumot, amint a szenátus megszavazta azt.
Az Uber és a Lyft azért is ellenzi a jogszabály elfogadását, mert a Barclay's befektetési bank számításai alapján évente 3600 dollárral többet kellene fizetniük a sofőröknek, ha azok alkalmazottak lennének. Utóbbiak jogosultak lennének minimálbérre, állami egészségügyi ellátásra és a munkaadók kötelesek lennének társadalombiztosítási ellátást fizetni nekik, illetve akár szakszervezetet is létrehozhatnának. Az Ubernek Kaliforniában 140 000 vezetője van, a Lyft pedig 80 000 embert alkalmaz sofőrként. A két vállalat nem csupán ezért aggódhat, hanem amiatt is, mert a kaliforniai döntést más demokrata vezetésű szövetségi államok is átvehetik.
A jogszabály értelmében a jövőben a sofőrök alkalmazottak lennének, ez pedig alapjaiban veszélyeztetné a nagy közösségi utazásmegosztók által alkalmazott üzleti modelleket. A kaliforniai szenátus még a héten elfogadhatja a kidolgozott törvényt, amely gyakorlatilag lehetetlenné tenné, hogy az Uber vagy a Lyft szabad szolgáltatókként alkalmazza a munkatársait, ha azok központi feladatokat látnak el.
Az Uber és a Lyft már korábban figyelmeztette a dolgozóit a várható változások hatásaira, különösen a módosuló bevételekre. Az Uber részvényei például június eleje, a tervezet helyi képviselőházi szavazása óta 30 százalékot veszítettek az értékükből, míg a Lyft részvényei 25 százaléknál kevesebbet érnek.
Az utazásmegosztók és a Grubhub, valamint a Doordash ételszállító vállalkozások 90 millió dollárt különítettek el azért, hogy feltartóztassák a jogszabály elfogadását. Az összegből egy olyan népszavazás kiírását akarják támogatni, amely a törvény egyes részeit támadná. Az erőfeszítéseket eddig nem koronázta siker, sőt, Gavin Newsom kaliforniai kormányzó bejelentette, hogy azonnal aláírja a dokumentumot, amint a szenátus megszavazta azt.
Az Uber és a Lyft azért is ellenzi a jogszabály elfogadását, mert a Barclay's befektetési bank számításai alapján évente 3600 dollárral többet kellene fizetniük a sofőröknek, ha azok alkalmazottak lennének. Utóbbiak jogosultak lennének minimálbérre, állami egészségügyi ellátásra és a munkaadók kötelesek lennének társadalombiztosítási ellátást fizetni nekik, illetve akár szakszervezetet is létrehozhatnának. Az Ubernek Kaliforniában 140 000 vezetője van, a Lyft pedig 80 000 embert alkalmaz sofőrként. A két vállalat nem csupán ezért aggódhat, hanem amiatt is, mert a kaliforniai döntést más demokrata vezetésű szövetségi államok is átvehetik.