Jobban kell bízniuk az embereknek az autonóm járművekben

Fontos lenne, hogy a technológia egyszerre növelje a bizalmat, a biztonságot és a kényelmet.

A Continental egy olyan megoldást alkotott meg, amely az intuitív ember-gép párbeszédek megvalósításáért ötvözi az audio- és a vizuális interfészeket. Karsten Michels, a gyártó rendszerekért és technológiákért felelős vezetője hangsúlyozta, hogy folyamatos természetes párbeszédet tudnak felépíteni az emberek és a járművek között, s ez a dialógus nem csupán a bizalmon, hanem a lelkesedésen is alapul. Ez pedig elengedhetetlen ahhoz, hogy az autonóm autók sikeresek legyenek.

Az új rendszert a Continental vezető nélküli technológiák fejlesztési platformja, a CUbE segítségével hozták létre a szakemberek és a célja az, hogy a felhasználók megbízzanak az önállóan közlekedő gépkocsikban. A megoldás lényege, hogy a felhasznált technológiák pozitív felhasználói élményeket kínáljanak a teljes folyamat során, s ne csupán például egy robottaxi megrendelése legyen gyors, egyszerű és hatékony, hanem az utasok célig való elszállítása is. A megvalósított koncepció segíti továbbá az embereket a következő útjuk megtervezésében és fontos információkat biztosít a társadalmi eseményekkel kapcsolatban.


A társaság a 2020-as Consumer Electronics Show (CES) keretében mutatta be azt, hogy a felhasználók egy okostelefonos alkalmazáson keresztül kényelmesen megrendelhetnek egy robotbuszt és lefoglalhatják az ülőhelyüket. A kapcsolódó szoftverben folyamatosan követhetik az autó pozícióját, majd az érkezéskor egy személyre szabott üdvözlet fogadja őket. Egy nagy méretű képernyőn minden fontos információt láthatnak az adott járatról, az elérhető helyi szolgáltatásokról, valamint a helyi kulturális, társadalmi programokról és nevezetességekről. Emellett akusztikus módon is értesülhetnek minden eseményről.

A robotbusz számára a legfontosabb a biztonság lesz, ezért a felszerelt szenzorok minden gyalogos jelenlétét regisztrálni fogják és erről tájékoztatják majd az utasokat, olyan formában is, hogy azt a színvakok is láthassák. Ezzel párhuzamosan a jármű a járókelőknek szintén jelezni fogja, hogy észlelte őket és felszólítja az érintetteket arra, hogy térjenek ki a busz útjából.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • t_robert #8
    ezt se tudjuk. egy automata rendszer még vegyes rendszerben is jobb lehet, mint a pusztán emberi résztvevők kiszámíthatatlansága. Egy sor érzékelő és egy gyors szoftver előbb felismerheti a veszélyt. sokkal elöbb, mint ahogy az ember reagál. ha egy automata 0,1 mp alatt képes felmérni és ellenintézkedésbe kezd veszélyhelyzetben ez simán jóval kevesebb, mint egy ember helyzetértékelése és cselekvésére szükséges 1-1,5 mp. marhára nem mindegy a következményeket tekintve, hogy mondjuk egy 60-nal menő autó 1 másodperccel előbb kezd kitérni vagy fékezni, mint egy ember. marhára nem mindegy, hogy egy gyalogos elött 1 méterrel áll meg egy autó vagy a gyalogos után 15 méterrel. Mint ahogy az se mindegy, ha elkerülhetetlen mondjuk a gázolás, hogy a korábbi fékezés miatt már csak 13 km/h sebességel üt el az autó vagy ember fékez késöbb és még így is 48 km/h sebességgel üt el. Nem mindegy egy horzsolás mert mondjuk lazán fellök egy kicsit vagy ott pusztul valaki 50-nel neki vágodik 1 tonna.....
    szóval egy fejlett automata rendszer csökkentheti még bamba emberek mellett is a következményeket.
  • t_robert #7
    Nem is állította senki, hogy jövőre itt az önvezető autók kora. Pusztán annyit látni, hogy a világ intenzíven kísérletezik vele és hogy robbanás szerűen fejlődik az elektroniksu a feldolgozó kapacitás az érzékelök szinvonala.
    Ami azt jelenti egyre több adatot és információt tudunk egyre gyorsabban és pontosabban feldolgozni az egyre nagyobb kapacitás egyre jobb automata rendszereket eredményez. Azt, hogy ez mikor éri el azt a szintet, hogy bármikor rábizza az ember az elektronikára a vezetést nem tudjuk. Azt tudjuk, hogy ma közelebb vagyunk ehhez a ponthoz, mint két éve és 2 év múlva közelebb leszünk hozzá, mint ma. stb. az irány egyértelműen látszik és vélhetően be is fog következni. Hogy mikor azt nem tudjuk de vélhetően azért egy generáción belül a fejlődés tempója alapján. Hogy ez 11 év vagy 27 senki nem tudja. Az biztos, hogy ha volna ma egy 5 éves gyerekem és azt mondaná, hogy ő majd 25 évesen taxi sofőr vagy kamiont akar vezetni azt mondanám neki inkább valami mást javasolnék kisfiam.... :)
  • t_robert #6
    én bízom, amíg nem kezd el mondjuk a járdán kergetni egy automata kisbusz... :)
  • kvp #5
    "Akkor a vezetéssegítő rendszereket nem méregdrága extraként építsük be hanem kb non profit alapon. (nem fog menni mert nem az a cél, hogy kevesebb baleset legyen max duma szinten a politikusoknál)."

    Az EU-ban kotelezo lesz ez is. Mar megvan ra a torveny es kb. annyira erdekli a vezetoket, hogy ettol dragak lesznek a kocsik, mint amennyire jelenleg. Tehat akinek nem lesz penze megfelelo auomata kocsira, az jarhat gyalog, esetleg tomegkozlekedessel. Ezutan ket dolog tortenhet, vagy leviszi annyira az arakat az olcso kinai technologia, mint mindenhol mashol vagy az auto ujra csak a kivaltsagosok kozlekedesi eszkoze lesz. Az EU jelenlegi donteshozoinak mindket megoldas megfelel.

    Egyebkent limitalt automatikus uzem mar most is megoldhato, ezek a jarmuvek joreszt virtualis kotottpalyas automatikus buszok. Meg egyelore lassuak, de viszonylag gyorsan javul a tudasuk. Ha pedig ezeknek kiepitik az infrastrukturat, akkor azt varoson belul mar az automata autok is hasznalhatjak. A gyors urbanizacio miatt konnyen megeshet, hogy a legtobb ember csak varoson belul, tovabba a nagyvarosok kozti autopalyakon tudja majd hasznalni az automata jarmuvet. Viszont ez a legtobb embernek eleg is. A videkiek meg vagy eleg gazdagok lesznek az embervezette auto megvasarlasahoz vagy bekoltoznek a varosba munkasnak (esetleg munkanelkulinek) es meghagyjak a videket a tenyleg gazdagoknak, akik nem csak az automata autokat, de akar az emberi sofort is meg tudjak fizetni.
  • Ender Wiggin #4
    15-20 év? Maximum pár országban. Az egész önvezetés nagyban függ az infrastruktúrától. És még a fejlett országokban is lesz mindig egy újabb az AI számára értelmezhetetlen közlekedési szituáció (főleg, mivel az "életterét" továbbra is meg kell osztania a nem önvezető egyéb tényezőkkel, melyek továbbra is részt vesznek a közlekedésben), ami nincs az adatbázisban és akkor mit csinálna a szunyokáló ember?

    A világ nagyobb részében, ahol sem utak, sem közlekedési kultúra? Szerinted?
  • dyra #3
    Kevesebb baleset?

    Akkor a vezetéssegítő rendszereket nem méregdrága extraként építsük be hanem kb non profit alapon. (nem fog menni mert nem az a cél, hogy kevesebb baleset legyen max duma szinten a politikusoknál).

    Továbbá egyenlőre van több milliárd jármű a világban amit max közlekedési lámpák segítettek eddig. Ehhez képest a balesetek száma nem sok. Ugyanilyen statisztikája az 5 -ös szintű önvezető autóknak nincs. Lehet, hogy az ideális tesztvárosokban pengén teljesítenek csak a világ nem olyan.

    Az uber önvezető autója úgy ment át a bringáson mintha ott se lett volna. Ki volt a hibás? A mókus a volánnál.. Na ennyit az önvezetésről. Majd ha 100% felelősséget vállal a tesla az autopilotért meg a többi cég beszélhetünk róla. Addig kb nem is engedélyezném mert baleset veszélyes.

    Ez az egész koncepció még borzasztóan gyerekcipőben van.
    Utoljára szerkesztette: dyra, 2020.01.16. 17:39:43
  • t_robert #2
    Senki nem mondta, hogy a robotizált közlekedés nem fog áldozatokat követelni. a cél az volna, hogy mondjuk 10-szer kevesebbet követljen, mint az emberi irányítású járművek. Mos éves szinten úgy 1,3-1,5 millióan halnak meg közúti balesetekben évente és pár millióan maradandó sérüléseket vagy egészség károsodást szenvednek. Ha mondjuk sikerrülne a halálozási számot automatizált közlekedéssel levinni. 300 ezerre az már évi 1 millió megmentett élet.... amúgy autómata uber kisérleti jármű 1 ember halálát okozta, olyan balesetben amit a Tesla okozott talán világ szerte 1-2 tucat volt. (olyan esetket most nem számolom, mikor valaki takarásból elélépt 3 méteren belül egy Teslának. az elkerülhetetlen még automata mellett is. Amúgy a tesla soha nem volt teljesen önvezető jármű. valójában egy fejlett vezető támogató rendszerekkel felszerelt eszköz, mely igényli az emberi felügyletet. Ha mondjuk egy 5-ös skálán értékelve a teljesen automata rendszer 5 pontos a Tesla jelenleg valahol a 2-3 körül tart a skálán. A gyakorlatban bár nem a legújabb hanem a 3 évvel ezelötti modellekkel tesztet, amit egy magyar tulajdonos csinált. otthonról lement Budapestről gyakorlatilag valahová a balaton felvidékre. (egy idősebb 60 körüli fickó....
    Mivel a tesla ütközés elháritással és úttartással van felszerelve. Gyakorlatilag 2-3 szor kellett csak az autópályán beleavatkozni a vezetésbe. az út 99,9%-ban egy autópályán hibátlanul tartott az irány lassitot, gyorsitott a forgalom ritmusában. (sávváltáshoz kikell rakni az indexet a többit a kocsi elintézi, ha biztonságosan megteheti. Egy autóút vagy autópálya szépen kimért felfestett sávok vannak, amik egyértelművé teszik, hol halad az út. tudja követni a kocsi.
    Abban a pillanatban, ahogy leért balatonra és áttért a északi part fele, ahol gyakorlatilag már csak egy országút halad romlott a helyzet. amikor meg végképpen letért az országútról és rátéert a kis faluk közt vezető aszfalt darabokra, amik az utat jelentik teljes lett a káosz. nagyjából göze nem volt a kocsinak hol is megy az út. Simán átronygyolt volna a körforgalmakon neki ment volna az úton belógó parkoló járműveknek. Tehát ahol nem egyértelmű az út vezetés, nincsenek vonalak sávok teljesen megkergül és életveszélyessé válik. Göze nincsen csori autónak, hogy hol halad és merre. erősen támaszkodik az egyértelmű útburkolati jelekre. Ezek hiányába elkeveredik. Ezért is van sávtartó automatikáva felszerelve. ah nincsen sáv meghülyül.. :)
    de senki nem is állítótta, hogy a robot autok tökéletesek és kész vannak. majd úgy 15-20 év múlva lesz, mikor valaki békésen szonyokálhat már amig az autó magától elmegy A-ból B-be. előbb vagy utobb biztonságosan el fog menni, de az nem ma van vagy holnap. amit tudunk, hogy ez biztosan be fog következni valamikor. :)
  • A1274815 #1
    "Jobban kell bízniuk az embereknek az autonóm járművekben "

    Szerintem ezt mondjátok azoknak, akiket kinyírt a Tesla meg az Uber szoftverei.