Berta Sándor
Nem az IT-cégek vannak az önvezető autózás élvonalában
A Volkswagen az első német autógyártó, amely szoftverekért felelős vezetőt nevezett ki, ezzel is jelezve, hogy a következő években ez egyre fontosabb terület lesz.
Christian Senger gépészmérnök 1997-ben a BMW-nél kezdte a pályafutását, majd a Continental munkatársa lett, 2016 óta pedig a Volkswagennél dolgozik. Előbb az e-Mobility részleget felügyelte, majd kinevezték szoftverekért felelős vezetőnek. "A gépkocsikban lévő funkciók egyre inkább hálózatba vannak kötve, egyre több a szenzor és az elektronika, ezért fontos, hogy egy ember fogja össze ezt a területet. Itt nem csupán a szoftver- és a hardverfejlesztés elválasztásáról van szó, hiszen a digitalizálás minden területet érinteni fog a kereskedelemtől a beszállítókon át a vezetési élményig. A szoftvereket az egyik kulcsképességünkké akarjuk tenni. Ennek oka, hogy a jövő járművei teljesen hálózatba kötöttek lesznek, gyakorlatilag digitális élettérként működnek majd."
"Az ügyfelek elvárják, hogy egy teljesen csúcstechnikás teljesítményt kapjanak. A retrosármmal senkit sem fogunk meggyőzni és lenyűgözni. Ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy a frissítéseket az autók teljes élettartama alatt biztosítanunk kell majd. Ez a több mint 100 Volkswagen modell esetében sokkal nagyobb feladatot jelent, mint amikor egy okostelefon-gyártó néhány havonta piacra dobja a készülékei új generációját és azokhoz kínál frissítéseket. Pontosan tudjuk, hogy hol és miben kell jobbnak lennünk, de az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy még egyetlen olyan jármű sincs, amelyet IT-cég fejlesztett ki és dobott piacra. Ráadásul azt sem szabad elfelejteni, hogy egy az egyben nem lehet összehasonlítani az IT- és az autóipart. A Volkswagen szoftvervállalattá és platformszolgáltatóvá válik, de tisztában vagyunk azzal, hogy ezt csak a partnereinkkel közösen valósíthatjuk meg" - fejtette ki a menedzser.
A gyártó szoftverekért felelős vezetője rámutatott, hogy a két legjelentősebb partnerük jelenleg az Amazon és a Microsoft. Utóbbi pedig szeretné, hogy olyan partnerei legyenek, mint a Volkswagen, amelynek segítségével tovább tud fejlődni. Nagyon pontosan felmérték, hogy melyik partnerek illenek hozzájuk. Így választották ki az üzemeik hálózatba kötésére az Amazon Web Services által kínált felhőkörnyezetet, míg a Microsoft segítségével elkészíthetik a járműveiket összekötő felhőkörnyezetet.
"A Forddal való lehetséges együttműködésünk sok előnyt kínálna: mindketten erősek vagyunk Európában és Észak-Amerikában, s jól kiegészítjük egymást. Emellett az önvezető technológiát és az autókat is közösen fejleszthetjük ki, ezzel pedig versenyelőnyt szerezhetünk az új vetélytársainkkal szemben. Az együttműködéssel kapcsolatos egyeztetések nagyon jól haladnak" - ecsetelte Christian Senger. A menedzser hozzátette, hogy biztosan lehetővé kell majd tenniük, hogy az ügyfeleik akár az online bevásárlásaikat is intézhessék a gépkocsijaikból. Ugyanakkor szintén fontos, hogy az emberek saját maguk dönthessenek az adataikról és azok esetleges felhasználásáról.
A Volkswagen szoftverekért felelős vezetője kiemelte, hogy versenyezni akarnak az új konkurenseikkel és a technológiai vállalkozásokkal. A szoftverfejlesztőknek biztos állást akarnak kínálni, míg az ügyfeleknek új lehetőségeket. Így például lehetővé válhat, hogy egy kerékcseréhez nem lesz szükség a szervizbe hajtásra; elegendő lesz megosztani a jármű helyzetét és az ahhoz tartozó digitális kulcsot, a szerviz munkatársa pedig elviszi és visszahozza majd az autót. Az ügyfél jobban oszthatja be az idejét, míg a szerviz hatékonyabban végezheti a munkáját.
"A saját operációs rendszerünk fejlesztése nagyon jól halad, a szoftvert több szakaszban fejlesztjük tovább. Már most is több mint 100 millió sor programkód van a gépkocsikban, néhány éven belül ez a szám biztosan eléri a 300 milliót, míg az autonóm járműveknél meghaladhatja az egymilliárdot. Vagyis az operációs rendszerrel szembeni elvárások exponenciálisan fognak növekedni, de már az első verzió is rendszeres frissítéseket kap majd. Az autonóm közlekedés 95 százalékos szintjét viszonylag gyorsan el fogjuk érni, de a 99,9 százalékos szint eléréséhez még rengeteg időre lesz szükség" - szögezte le végül Christian Senger.
Tavaly szeptemberben kiderült, hogy a Volkswagen szakértői szoftvert fejlesztenek ki a különböző szimulált környezetek és vezetési helyzetek modellezésére. Emellett a gyártó öt különleges, átalakított, teljesen automatizált e-Golfot tesztel majd Hamburgban.
Christian Senger gépészmérnök 1997-ben a BMW-nél kezdte a pályafutását, majd a Continental munkatársa lett, 2016 óta pedig a Volkswagennél dolgozik. Előbb az e-Mobility részleget felügyelte, majd kinevezték szoftverekért felelős vezetőnek. "A gépkocsikban lévő funkciók egyre inkább hálózatba vannak kötve, egyre több a szenzor és az elektronika, ezért fontos, hogy egy ember fogja össze ezt a területet. Itt nem csupán a szoftver- és a hardverfejlesztés elválasztásáról van szó, hiszen a digitalizálás minden területet érinteni fog a kereskedelemtől a beszállítókon át a vezetési élményig. A szoftvereket az egyik kulcsképességünkké akarjuk tenni. Ennek oka, hogy a jövő járművei teljesen hálózatba kötöttek lesznek, gyakorlatilag digitális élettérként működnek majd."
"Az ügyfelek elvárják, hogy egy teljesen csúcstechnikás teljesítményt kapjanak. A retrosármmal senkit sem fogunk meggyőzni és lenyűgözni. Ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy a frissítéseket az autók teljes élettartama alatt biztosítanunk kell majd. Ez a több mint 100 Volkswagen modell esetében sokkal nagyobb feladatot jelent, mint amikor egy okostelefon-gyártó néhány havonta piacra dobja a készülékei új generációját és azokhoz kínál frissítéseket. Pontosan tudjuk, hogy hol és miben kell jobbnak lennünk, de az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy még egyetlen olyan jármű sincs, amelyet IT-cég fejlesztett ki és dobott piacra. Ráadásul azt sem szabad elfelejteni, hogy egy az egyben nem lehet összehasonlítani az IT- és az autóipart. A Volkswagen szoftvervállalattá és platformszolgáltatóvá válik, de tisztában vagyunk azzal, hogy ezt csak a partnereinkkel közösen valósíthatjuk meg" - fejtette ki a menedzser.
A gyártó szoftverekért felelős vezetője rámutatott, hogy a két legjelentősebb partnerük jelenleg az Amazon és a Microsoft. Utóbbi pedig szeretné, hogy olyan partnerei legyenek, mint a Volkswagen, amelynek segítségével tovább tud fejlődni. Nagyon pontosan felmérték, hogy melyik partnerek illenek hozzájuk. Így választották ki az üzemeik hálózatba kötésére az Amazon Web Services által kínált felhőkörnyezetet, míg a Microsoft segítségével elkészíthetik a járműveiket összekötő felhőkörnyezetet.
"A Forddal való lehetséges együttműködésünk sok előnyt kínálna: mindketten erősek vagyunk Európában és Észak-Amerikában, s jól kiegészítjük egymást. Emellett az önvezető technológiát és az autókat is közösen fejleszthetjük ki, ezzel pedig versenyelőnyt szerezhetünk az új vetélytársainkkal szemben. Az együttműködéssel kapcsolatos egyeztetések nagyon jól haladnak" - ecsetelte Christian Senger. A menedzser hozzátette, hogy biztosan lehetővé kell majd tenniük, hogy az ügyfeleik akár az online bevásárlásaikat is intézhessék a gépkocsijaikból. Ugyanakkor szintén fontos, hogy az emberek saját maguk dönthessenek az adataikról és azok esetleges felhasználásáról.
A Volkswagen szoftverekért felelős vezetője kiemelte, hogy versenyezni akarnak az új konkurenseikkel és a technológiai vállalkozásokkal. A szoftverfejlesztőknek biztos állást akarnak kínálni, míg az ügyfeleknek új lehetőségeket. Így például lehetővé válhat, hogy egy kerékcseréhez nem lesz szükség a szervizbe hajtásra; elegendő lesz megosztani a jármű helyzetét és az ahhoz tartozó digitális kulcsot, a szerviz munkatársa pedig elviszi és visszahozza majd az autót. Az ügyfél jobban oszthatja be az idejét, míg a szerviz hatékonyabban végezheti a munkáját.
"A saját operációs rendszerünk fejlesztése nagyon jól halad, a szoftvert több szakaszban fejlesztjük tovább. Már most is több mint 100 millió sor programkód van a gépkocsikban, néhány éven belül ez a szám biztosan eléri a 300 milliót, míg az autonóm járműveknél meghaladhatja az egymilliárdot. Vagyis az operációs rendszerrel szembeni elvárások exponenciálisan fognak növekedni, de már az első verzió is rendszeres frissítéseket kap majd. Az autonóm közlekedés 95 százalékos szintjét viszonylag gyorsan el fogjuk érni, de a 99,9 százalékos szint eléréséhez még rengeteg időre lesz szükség" - szögezte le végül Christian Senger.
Tavaly szeptemberben kiderült, hogy a Volkswagen szakértői szoftvert fejlesztenek ki a különböző szimulált környezetek és vezetési helyzetek modellezésére. Emellett a gyártó öt különleges, átalakított, teljesen automatizált e-Golfot tesztel majd Hamburgban.