Berta Sándor

Nem jó ötlet forga­lom­ban autószoftvert frissíteni

Egy kínai gyártó autonóm gépkocsija Peking központjában menet közben indította el a frissítés letöltését. Forgalmi dugó lett a végeredmény.

Az önállóan közlekedő járművek fedélzeti rendszere alapvető a működéshez, miként az is, hogy a szoftver naprakész legyen és zökkenőmentesen fusson. Amint most kiderült, komoly probléma lehet, ha a rendszer frissítése véletlenül menet közben elindul.

A NIO Inc. nevű startup egyik elektromos autója Pekingben, a Tienanmen tér előtt lévő Chang’an Avenue egyik sávjában haladt. A sofőr a cég egyik ügyfele volt, mellette pedig a NIO egyik munkatársa ült. A 2 x 5 sávos úton nagy volt a forgalom, ami nem csoda, lévén az a kínai főváros fontos épületei mellett halad el és részben autópályaként is üzemel. A vezető véletlenül aktiválta a fedélzeti rendszer frissítési funkcióját. Miután a Teslákhoz hasonlóan a NIO gépkocsijaiban is van beépített mobilinternet, így a frissítés el is indult.


A folyamat végeztével a jármű leállt és egy órán keresztül el sem lehetett indítani, ezáltal pedig komoly dugót okozott. Annyira súlyos volt a helyzet, hogy amikor a rendőrök megérkeztek, hogy kivizsgálják, mi okozta a dugót, akkor a sofőr és az utasa még az ablakokat sem tudták leengedni. A NIO elnézést kért a történtek miatt és hangsúlyozta, hogy a szoftverfrissítés előtt figyelmeztették a vezetőt, hogy csak akkor indítsa el a folyamatot, ha az autó biztonságos pozícióban parkol. A gyártó mindent elkövet azért, hogy a jövőben hasonló eset ne történhessen meg és ezért akár a frissítési folyamatot is kész módosítani.

A NIO-t négy évvel ezelőtt alapították és az elindulása után három hónappal dobta piacra az első elektromos gépkocsiját, az ES8-at. A vállalkozás az előző pénzügyi esztendőt több mint 420 millió dolláros bevétellel zárta.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • inkvisitor #15
    Talán egyszerűbb lenne akkor indítani a frissítést, hogy a vezető nincs a kocsiban és zárva vannak az ajtók, valamint engedélyezve a frissítések telepítése manuálisan
  • Antracit #14
    A Win10-et is erővel kell rávenni hogy ne legyen automata frissítés, az nem jó menet (munka) közben PC-n se, nemhogy kocsin.

    Ha ráérős vagyok akkor majd kézzel indítom a frissítést, előre felkészülve lélekben hogy netán nem úgy sikerül ahogy kellene és itt is "beáll a forgalom" :-)
  • ostoros #13
    Meddig tartott a win 10-nek, míg eljutott idáig?
  • kvp #12
    "Csak a kis diskurzusunk egyáltalán nem erről szól. Hanem arról, hogy amennyiben a felhasználó manuálisan aktiválja a frissítést, akkor milyen esetben mondhatja azt neki azt az MI, hogy: "Ne viccelj már, itt nem szabad frissíteni!"."

    Az auto, mint minden intelligensebb mobiltelefon, a win10 vagy egy tesla megjegyezheti, hogy a felhasznalo frissitest kert es ekkor elore letolti a szoftvert. Aztan amikor az altalam irt feltetelek megfelelnek, akkor nekiall az addigra mar letoltott frissitesnek. Igazabol nem tul nehez feladat, csak a cikkben szereplo kinai gyarto nincs a helyzet magaslatan.
  • takysoft #11
    Emellett most frissítettem Android 9 Pie-ra a Oneplus 5-öm.
    A teljes procedúra kb 5-8 perc volt. A letöltés kezdetétől az újraindítás végéig.

    Tegyenek rendes SoC-t, meg UFS 2.1(/3) tárhelyet a kocsiba, és lemegy majd ott is gyorsan. Abban sincs összetettebb rendszer, mint egy telefonban :D
  • takysoft #10
    "ezért akár a frissítési folyamatot is kész módosítani"

    akár???? azzal kéne kezdeni :)

    Emellett egy okosabb frissítési megoldás esetén az autó simán frissíthető úgy, hogy közben működik. Linuxokat is lehet így frissíteni.
    Egyedül az aktuálisan futó alkalmazások neccesek. A Kernel, az X, a daemon-ok stb.
    Linux esetén egyszerűen a következő restart után már az új verzió indul, és kész.
  • M2 #9
    Csak a kis diskurzusunk egyáltalán nem erről szól. Hanem arról, hogy amennyiben a felhasználó manuálisan aktiválja a frissítést, akkor milyen esetben mondhatja azt neki azt az MI, hogy: "Ne viccelj már, itt nem szabad frissíteni!".
  • kvp #8
    A szokasos megoldas az, hogy akkor nincs biztosan hasznalatban az auto, ha a sebvalto parkolasi allasban van (azaz a rogzitofek behuzva) es a riaszto bekapcsolva. A legtobb nyugati auto ilyenkor all neki frissiteni, mig a Tesla eseten pl. manualisan szokas aktivalni, de akkor is csak letolti es majd a kovetkezo leallaskor frissit. (alapbol a windows 10 is ilyen) Teslak es elektromos autok eseten meg lehet olyan opcio is, hogy amikor toltore teszik, akkor is frissithet (fuggetlenul attol, hogy ulnek-e benne), mert begudva biztos nem megy sehova.
  • M2 #7
    Biztos meg lehet, csak nem is olyan egyszerű. Parkolóban áll a többi autó között vagy egy dugóban? Az érzékelők pont ugyanazt "látják" mindkét esetben. A GPS koordináta sem döntő, hisz az utaktól pár méterre már lehet parkolni is.
  • morguldae #5
    "A vezető véletlenül aktiválta a fedélzeti rendszer frissítési funkcióját." - ha idióták vezetnek egy autót akkor ne csodálkozzunk!.... Egy ilyen esetből nem kell általánosítani. És főleg nem a gyártó cég hibája! De majd kijavítják idióták ellen is! Ez az az eset amikor hatszor annyi programsor kódot kell írni valamire, mert mindig akad egy csomó idióta, aki nem tudja felfogni a dolgokat!...
    Utoljára szerkesztette: morguldae, 2019.02.06. 08:24:06