Berta Sándor

Nem jó ötlet forga­lom­ban autószoftvert frissíteni

Egy kínai gyártó autonóm gépkocsija Peking központjában menet közben indította el a frissítés letöltését. Forgalmi dugó lett a végeredmény.

Az önállóan közlekedő járművek fedélzeti rendszere alapvető a működéshez, miként az is, hogy a szoftver naprakész legyen és zökkenőmentesen fusson. Amint most kiderült, komoly probléma lehet, ha a rendszer frissítése véletlenül menet közben elindul.

A NIO Inc. nevű startup egyik elektromos autója Pekingben, a Tienanmen tér előtt lévő Chang’an Avenue egyik sávjában haladt. A sofőr a cég egyik ügyfele volt, mellette pedig a NIO egyik munkatársa ült. A 2 x 5 sávos úton nagy volt a forgalom, ami nem csoda, lévén az a kínai főváros fontos épületei mellett halad el és részben autópályaként is üzemel. A vezető véletlenül aktiválta a fedélzeti rendszer frissítési funkcióját. Miután a Teslákhoz hasonlóan a NIO gépkocsijaiban is van beépített mobilinternet, így a frissítés el is indult.


A folyamat végeztével a jármű leállt és egy órán keresztül el sem lehetett indítani, ezáltal pedig komoly dugót okozott. Annyira súlyos volt a helyzet, hogy amikor a rendőrök megérkeztek, hogy kivizsgálják, mi okozta a dugót, akkor a sofőr és az utasa még az ablakokat sem tudták leengedni. A NIO elnézést kért a történtek miatt és hangsúlyozta, hogy a szoftverfrissítés előtt figyelmeztették a vezetőt, hogy csak akkor indítsa el a folyamatot, ha az autó biztonságos pozícióban parkol. A gyártó mindent elkövet azért, hogy a jövőben hasonló eset ne történhessen meg és ezért akár a frissítési folyamatot is kész módosítani.

A NIO-t négy évvel ezelőtt alapították és az elindulása után három hónappal dobta piacra az első elektromos gépkocsiját, az ES8-at. A vállalkozás az előző pénzügyi esztendőt több mint 420 millió dolláros bevétellel zárta.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • inkvisitor #15
    Talán egyszerűbb lenne akkor indítani a frissítést, hogy a vezető nincs a kocsiban és zárva vannak az ajtók, valamint engedélyezve a frissítések telepítése manuálisan
  • Antracit #14
    A Win10-et is erővel kell rávenni hogy ne legyen automata frissítés, az nem jó menet (munka) közben PC-n se, nemhogy kocsin.

    Ha ráérős vagyok akkor majd kézzel indítom a frissítést, előre felkészülve lélekben hogy netán nem úgy sikerül ahogy kellene és itt is "beáll a forgalom" :-)
  • ostoros #13
    Meddig tartott a win 10-nek, míg eljutott idáig?
  • kvp #12
    "Csak a kis diskurzusunk egyáltalán nem erről szól. Hanem arról, hogy amennyiben a felhasználó manuálisan aktiválja a frissítést, akkor milyen esetben mondhatja azt neki azt az MI, hogy: "Ne viccelj már, itt nem szabad frissíteni!"."

    Az auto, mint minden intelligensebb mobiltelefon, a win10 vagy egy tesla megjegyezheti, hogy a felhasznalo frissitest kert es ekkor elore letolti a szoftvert. Aztan amikor az altalam irt feltetelek megfelelnek, akkor nekiall az addigra mar letoltott frissitesnek. Igazabol nem tul nehez feladat, csak a cikkben szereplo kinai gyarto nincs a helyzet magaslatan.
  • takysoft #11
    Emellett most frissítettem Android 9 Pie-ra a Oneplus 5-öm.
    A teljes procedúra kb 5-8 perc volt. A letöltés kezdetétől az újraindítás végéig.

    Tegyenek rendes SoC-t, meg UFS 2.1(/3) tárhelyet a kocsiba, és lemegy majd ott is gyorsan. Abban sincs összetettebb rendszer, mint egy telefonban :D
  • takysoft #10
    "ezért akár a frissítési folyamatot is kész módosítani"

    akár???? azzal kéne kezdeni :)

    Emellett egy okosabb frissítési megoldás esetén az autó simán frissíthető úgy, hogy közben működik. Linuxokat is lehet így frissíteni.
    Egyedül az aktuálisan futó alkalmazások neccesek. A Kernel, az X, a daemon-ok stb.
    Linux esetén egyszerűen a következő restart után már az új verzió indul, és kész.
  • M2 #9
    Csak a kis diskurzusunk egyáltalán nem erről szól. Hanem arról, hogy amennyiben a felhasználó manuálisan aktiválja a frissítést, akkor milyen esetben mondhatja azt neki azt az MI, hogy: "Ne viccelj már, itt nem szabad frissíteni!".
  • kvp #8
    A szokasos megoldas az, hogy akkor nincs biztosan hasznalatban az auto, ha a sebvalto parkolasi allasban van (azaz a rogzitofek behuzva) es a riaszto bekapcsolva. A legtobb nyugati auto ilyenkor all neki frissiteni, mig a Tesla eseten pl. manualisan szokas aktivalni, de akkor is csak letolti es majd a kovetkezo leallaskor frissit. (alapbol a windows 10 is ilyen) Teslak es elektromos autok eseten meg lehet olyan opcio is, hogy amikor toltore teszik, akkor is frissithet (fuggetlenul attol, hogy ulnek-e benne), mert begudva biztos nem megy sehova.
  • M2 #7
    Biztos meg lehet, csak nem is olyan egyszerű. Parkolóban áll a többi autó között vagy egy dugóban? Az érzékelők pont ugyanazt "látják" mindkét esetben. A GPS koordináta sem döntő, hisz az utaktól pár méterre már lehet parkolni is.
  • codaco #6
    Igazad van, ettől függetlenül biztos meg lehet állapítani, hogy éppen "használatban" van-e az autó.