Berta Sándor
Megdöbbentően egyszerű használni a BMW legújabb segédjét
Az autógyártó több új megoldást is megalkotott, az egyikben ötvözte a különböző technológiákat.
Az BMW a barcelonai Mobil Világkongresszuson jelentette be a Natural Interaction nevű rendszert, amely ötvözi a legfejlettebb beszédvezérlést, a kibővített gesztusvezérlést és a pillantásfelismerését, ezáltal valódi több funkciós kezelést tesz lehetővé. Az első funkciókat 2021-től a BMW iNEXT modellekbe integrálják.
A BMW Natural Interaction lehetőséget ad a vezetőnek arra, hogy az emberek közötti párbeszédekhez hasonlóan a beszédet, a gesztusokat és a pillantásokat egyaránt felhasználja, akár egymással ötvözve is a járművel való kommunikációhoz. Az előnyben részesített üzemmód mindig az adott szituációtól és kontextustól függően intuitív módon kiválasztható. A rendszer részét képezik a beszédfelismerés, az optimalizált szenzorok és a kontextusérzékeny gesztuselemzés. A kéz- és az ujjmozdulatok precíz érzékelése kiterjed arra is, hogy például valaki milyen irányba vagy tárgyra mutat. Gyakorlatilag a teljes belső tér interakciós területként működik. A rendszer a beszédparancsokat is felismeri, s az alapját egy intelligens és tanulékony algoritmus jelenti, amelyet folyamatosan továbbfejlesztenek.
A kombinált megoldás előnye, hogy a sofőr maga döntheti el, hogy a szokásai miatt vagy az adott helyzettől függően milyen módon akar kommunikálni. Amennyiben valaki éppen beszélget, akkor a gesztusokat és a pillantásokat választja, de ha folyamatosan az utat nézi, akkor a beszédet és a gesztusokat. Ilyen módon a gépkocsiban például kinyithatók és bezárhatók az érintés nélkül vezérelhető oldal- és tetőablakok, de beállíthatók a szellőzőnyílások is. Lehetőség nyílik a közvetlen környezettel, például az épületekkel vagy a parkolóhelyekkel való interakciókra is. Megvalósulhat az, hogyha az autós rámutat egy étteremre és megkérdezi, hogy mi annak a neve és meddig van nyitva, akkor precíz választ kap. Vagy felteheti azt a kérdését, hogy parkolhat-e az adott helyen és az mennyibe kerül.
Christoph Grote, a BMW elektronikai alelnöke közölte, hogy a vásárlók az intelligens és hálózatba kötött járművekkel teljesen természetes módon kommunikálhatnak, s nem kell majd a jövőben azon gondolkodniuk, hogy milyen stratégiával jutnak el a céljukig. Szabadon kommunikálhatnak és a gépkocsi meg fogja érteni őket. A BMW Natural Interaction mindenképpen egy jelentős lépés az autonóm autók jövője szempontjából.
A mesterséges intelligencia segítségével folyamatosan tanuló rendszer és a továbbfejlesztett szenzorok a jövőben képesek lesznek arra is, hogy figyelembe vegyék a sofőrök és az utasaik érzelmeit, s észszerűen részt vehetnek az interakciókban. Ezáltal a vezető és a járműve közötti összhatás még inkább az adott szituációra és személyre szabható lesz. Az intelligens asszisztens az összegyűjtött tapasztalatok alapján mindig az adott helyzeteknek és érzelmi állapotnak megfelelően dönthet, s akár várhat is a parancsokra, illetve a kérdésekre vagy önállóan is javaslatokat tehet az interakciókra.
A gyártó kifejlesztett egy Intelligens Személyi Asszisztenst is, amelyet a BMW 3-as limuzin legújabb kiadásába integráltak. A BMW 3-ból eddig több mint 15 milliót szállítottak ki világszerte, ezáltal a legnagyobb darabszámban értékesített prémium kategóriás gépkocsi. Az új rendszer intelligens digitális karaktere ismeri az autó mindegyik funkcióját és azokat célzottan tudja is kezelni. Megtanulja a tulajdonos szokásait és azokat kontextusokba rendezi. Más digitális asszisztensekkel összehasonlítva az új megoldás gyakorlatilag bármilyen névvel ellátható és nem csupán szót fogad, hanem mindig rendelkezésre áll laza beszélgetőpartnerként. A rendszer minden egyes beszédparanccsal, kérdéssel és beállítással egyre jobb lesz, s a jövőben egyre többet tanul majd a tulajdonos kedvenc dolgairól és beállításairól.
Az BMW a barcelonai Mobil Világkongresszuson jelentette be a Natural Interaction nevű rendszert, amely ötvözi a legfejlettebb beszédvezérlést, a kibővített gesztusvezérlést és a pillantásfelismerését, ezáltal valódi több funkciós kezelést tesz lehetővé. Az első funkciókat 2021-től a BMW iNEXT modellekbe integrálják.
A BMW Natural Interaction lehetőséget ad a vezetőnek arra, hogy az emberek közötti párbeszédekhez hasonlóan a beszédet, a gesztusokat és a pillantásokat egyaránt felhasználja, akár egymással ötvözve is a járművel való kommunikációhoz. Az előnyben részesített üzemmód mindig az adott szituációtól és kontextustól függően intuitív módon kiválasztható. A rendszer részét képezik a beszédfelismerés, az optimalizált szenzorok és a kontextusérzékeny gesztuselemzés. A kéz- és az ujjmozdulatok precíz érzékelése kiterjed arra is, hogy például valaki milyen irányba vagy tárgyra mutat. Gyakorlatilag a teljes belső tér interakciós területként működik. A rendszer a beszédparancsokat is felismeri, s az alapját egy intelligens és tanulékony algoritmus jelenti, amelyet folyamatosan továbbfejlesztenek.
A kombinált megoldás előnye, hogy a sofőr maga döntheti el, hogy a szokásai miatt vagy az adott helyzettől függően milyen módon akar kommunikálni. Amennyiben valaki éppen beszélget, akkor a gesztusokat és a pillantásokat választja, de ha folyamatosan az utat nézi, akkor a beszédet és a gesztusokat. Ilyen módon a gépkocsiban például kinyithatók és bezárhatók az érintés nélkül vezérelhető oldal- és tetőablakok, de beállíthatók a szellőzőnyílások is. Lehetőség nyílik a közvetlen környezettel, például az épületekkel vagy a parkolóhelyekkel való interakciókra is. Megvalósulhat az, hogyha az autós rámutat egy étteremre és megkérdezi, hogy mi annak a neve és meddig van nyitva, akkor precíz választ kap. Vagy felteheti azt a kérdését, hogy parkolhat-e az adott helyen és az mennyibe kerül.
Christoph Grote, a BMW elektronikai alelnöke közölte, hogy a vásárlók az intelligens és hálózatba kötött járművekkel teljesen természetes módon kommunikálhatnak, s nem kell majd a jövőben azon gondolkodniuk, hogy milyen stratégiával jutnak el a céljukig. Szabadon kommunikálhatnak és a gépkocsi meg fogja érteni őket. A BMW Natural Interaction mindenképpen egy jelentős lépés az autonóm autók jövője szempontjából.
A mesterséges intelligencia segítségével folyamatosan tanuló rendszer és a továbbfejlesztett szenzorok a jövőben képesek lesznek arra is, hogy figyelembe vegyék a sofőrök és az utasaik érzelmeit, s észszerűen részt vehetnek az interakciókban. Ezáltal a vezető és a járműve közötti összhatás még inkább az adott szituációra és személyre szabható lesz. Az intelligens asszisztens az összegyűjtött tapasztalatok alapján mindig az adott helyzeteknek és érzelmi állapotnak megfelelően dönthet, s akár várhat is a parancsokra, illetve a kérdésekre vagy önállóan is javaslatokat tehet az interakciókra.
A gyártó kifejlesztett egy Intelligens Személyi Asszisztenst is, amelyet a BMW 3-as limuzin legújabb kiadásába integráltak. A BMW 3-ból eddig több mint 15 milliót szállítottak ki világszerte, ezáltal a legnagyobb darabszámban értékesített prémium kategóriás gépkocsi. Az új rendszer intelligens digitális karaktere ismeri az autó mindegyik funkcióját és azokat célzottan tudja is kezelni. Megtanulja a tulajdonos szokásait és azokat kontextusokba rendezi. Más digitális asszisztensekkel összehasonlítva az új megoldás gyakorlatilag bármilyen névvel ellátható és nem csupán szót fogad, hanem mindig rendelkezésre áll laza beszélgetőpartnerként. A rendszer minden egyes beszédparanccsal, kérdéssel és beállítással egyre jobb lesz, s a jövőben egyre többet tanul majd a tulajdonos kedvenc dolgairól és beállításairól.