Berta Sándor
Virtuális utakon tesztelik majd a Volkswagen asszisztenseit
A német autógyártó szakértői szoftvert fejlesztenek ki a különböző szimulált környezetek és vezetési helyzetek modellezésére.
Az elképzelés lényege az, hogy a Volkswagen következő generációs fedélzeti asszisztensei már e program virtuálisan generált vezetési és közlekedéshelyzeti modelljei segítségével tanulhassanak. A társaság gyorsabb és hatékonyabb fejlesztési folyamatokra számít ezen a területen, hosszú távon pedig azt reméli, hogy a virtuális környezetekben akár több millió tesztkilométert is le lehet majd vezetni és ezzel jobbá lehet tenni az automatizált közlekedést. Dr. Frank Welsch, a gyártó fejlesztési vezetője hangsúlyozta, hogy az erős globális fejlesztőcsapatukra építenek és kihasználják a digitalizálás által kínált összes lehetőséget. Ez utóbbiak magukba foglalják a virtuális biztosítást is, amelynek keretében virtuális tesztutakkal tanítják a fedélzeti asszisztenseiket.
A társaság két komoly előnyre akar szert tenni. Az egyik, hogy a virtuális környezetekben a rendszerek akár napokon vagy heteken át működhetnek és tetszőleges helyzetekben tanulhatnak. Ez rendkívül nagy mértékben felgyorsítja a megoldások tanulási sebességét. A másik előny, hogy egyre több rendszer és hálózatba kötött járművekbe szánt funkció válik így kiforrottá. A fedélzeti asszisztenseket ugyanis eddig hardveresen tesztelték, amikor az egyes alkatrészeket adatinterfészeken keresztül kötötték össze a vizsgálóeszközökkel, illetve -rendszerekkel. A hálózatba kötött funkciók számának növekedésével egyre több ilyen hardveres tesztet kell végrehajtani. A virtuális teszteknek köszönhetően ugyanakkor csökkenteni lehet e hardveres tesztek számát.
A bonyolult környezetek szimulálásához elengedhetetlen a megfelelő teljesítményű szoftver. A fejlesztett programnál a szenzorok ugyanúgy feldolgozzák a virtuális környezeti adatokat, mintha azok valódiak lennének. A mérnökök pontosan felmérhetik az adott fedélzeti asszisztens viselkedését, s igény esetén azonnal beavatkozhatnak és optimalizálhatják azt. A szimulációs platformot ráadásul összekötnék a vállalat IT-felhőkörnyezeti csoportjával, hogy kihasználhassák a felhőkörnyezet hatalmas számítási potenciálját. Ezáltal több száz vezetési szituációt lehet egymással párhuzamosan lemodellezni és egyúttal ezeket meg is tanulhatja a fedélzeti asszisztens. Emellett felépítik a közlekedési helyzetek virtuális könyvtárát, amelyhez minden új rendszer hozzáférhet majd.
A Volkswagen már teszteli az új szoftver első verzióját. A tesztek során több ezer parkolóházat szimulálnak szabadon meghatározható paraméterekkel (építészet, közlekedés stb.). Mindez nem véletlen, mert a parkolóházak ideális példát jelentenek az összetettebb környezetek lemodellezésére.
Az elképzelés lényege az, hogy a Volkswagen következő generációs fedélzeti asszisztensei már e program virtuálisan generált vezetési és közlekedéshelyzeti modelljei segítségével tanulhassanak. A társaság gyorsabb és hatékonyabb fejlesztési folyamatokra számít ezen a területen, hosszú távon pedig azt reméli, hogy a virtuális környezetekben akár több millió tesztkilométert is le lehet majd vezetni és ezzel jobbá lehet tenni az automatizált közlekedést. Dr. Frank Welsch, a gyártó fejlesztési vezetője hangsúlyozta, hogy az erős globális fejlesztőcsapatukra építenek és kihasználják a digitalizálás által kínált összes lehetőséget. Ez utóbbiak magukba foglalják a virtuális biztosítást is, amelynek keretében virtuális tesztutakkal tanítják a fedélzeti asszisztenseiket.
A társaság két komoly előnyre akar szert tenni. Az egyik, hogy a virtuális környezetekben a rendszerek akár napokon vagy heteken át működhetnek és tetszőleges helyzetekben tanulhatnak. Ez rendkívül nagy mértékben felgyorsítja a megoldások tanulási sebességét. A másik előny, hogy egyre több rendszer és hálózatba kötött járművekbe szánt funkció válik így kiforrottá. A fedélzeti asszisztenseket ugyanis eddig hardveresen tesztelték, amikor az egyes alkatrészeket adatinterfészeken keresztül kötötték össze a vizsgálóeszközökkel, illetve -rendszerekkel. A hálózatba kötött funkciók számának növekedésével egyre több ilyen hardveres tesztet kell végrehajtani. A virtuális teszteknek köszönhetően ugyanakkor csökkenteni lehet e hardveres tesztek számát.
A bonyolult környezetek szimulálásához elengedhetetlen a megfelelő teljesítményű szoftver. A fejlesztett programnál a szenzorok ugyanúgy feldolgozzák a virtuális környezeti adatokat, mintha azok valódiak lennének. A mérnökök pontosan felmérhetik az adott fedélzeti asszisztens viselkedését, s igény esetén azonnal beavatkozhatnak és optimalizálhatják azt. A szimulációs platformot ráadásul összekötnék a vállalat IT-felhőkörnyezeti csoportjával, hogy kihasználhassák a felhőkörnyezet hatalmas számítási potenciálját. Ezáltal több száz vezetési szituációt lehet egymással párhuzamosan lemodellezni és egyúttal ezeket meg is tanulhatja a fedélzeti asszisztens. Emellett felépítik a közlekedési helyzetek virtuális könyvtárát, amelyhez minden új rendszer hozzáférhet majd.
A Volkswagen már teszteli az új szoftver első verzióját. A tesztek során több ezer parkolóházat szimulálnak szabadon meghatározható paraméterekkel (építészet, közlekedés stb.). Mindez nem véletlen, mert a parkolóházak ideális példát jelentenek az összetettebb környezetek lemodellezésére.