Berta Sándor

Az autonóm vezetés megszüntetheti a dugókat

A városok életét megbénító hatalmas torlódások hamarosan a múlté lehetnek. A megavárások enélkül élhetetlenek lesznek.

Az Arthur D. Little stratégiai tanácsadócég nyilvánosságra hozta a közúti közlekedéssel kapcsolatos legújabb elemzését, amelyben összehasonlította egymással a manuálisan vezérelt forgalmat, a teljesen önállóan közlekedő autókat és a két mobilitási formát egyaránt felvonultató vegyes forgalmat. Az anyagot készítő szakember arra a megállapításra jutott, hogy az autonóm közlekedés akár tízszeresére növelhetné az utak áteresztőképességét.

Az alkalmazott szimulációs modellben a német B3-as út Frankfurt am Main és Bad Vilbel közötti szakaszán zajló közlekedést vették figyelembe. A szakértő úgy vélte, hogy az utakban rejlő valódi kapacitáspotenciált csak akkor lehetne kiaknázni, ha új közlekedési szabályokat hoznának és többek között betiltanák a hagyományos, manuális vezetést, valamint bevezetnék a konvojban való haladást.

A B3-as úton az egyik megvizsgált közlekedési lámpa esetében az elemző megállapította, hogy egy-egy zöld szakasz során átlagosan 43 jármű haladt át a kereszteződésen. Az autonóm gépkocsik és az optimalizált közlekedési szabályok segítségével viszont akár több mint 500 autó is átmehetne a kereszteződésen, vagyis 1177 százalékkal lehetne növelni az áteresztőképességet. A szakember átlagosan 3 méter hosszú járművekkel és 1 méteres követési távolsággal számolt. Rámutatott, hogy egy részben automatizált forgalom a jelenlegi szabályok mellett 23 százalékkal tudná megnövelni az út áteresztőképességét.

"A modellünk komoly jelzés azzal kapcsolatban, hogy igenis lehetséges a dugók nélküli közlekedés - a belvárosokban is. Az autonóm gépkocsikban rejlő lehetőségek különösen a globális megavárosok számára rendkívül érdekesek és jelentős mértékben javíthatnak a meglévő helyzeten. Egyértelmű, hogy ez a változás egyaránt hasznos lenne az emberek és a társadalom számára, ugyanakkor tény, hogy nagyok az előfeltételek megteremtésével kapcsolatos társadalmi kihívások. Éppen emiatt a városoknak és a társadalomnak át kell gondolniuk, hogy ezeket a lehetőségeket ki akarják-e aknázni vagy sem" - jelentette ki a tanulmányt készítő Klaus Schmitz.

Elsősorban Kínában van nagy szükség új közlekedési megoldásokra és a társadalmi-jogi feltételek miatt lehet arra számítani, hogy az ottani települések ezt az utat fogják követni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #74
    Továbbra is csak a dedós minősítgetés szintjére pozicionáltad be magad.
  • ostoros #73
    Jól van, csicska hívő...
  • fotolit #72
    Mindegy, hogy 50 ember-vezérelt, vagy 75 autonóm autó hajt át egy kereszteződésnél, ha közben több száz autó érkezik mindenhonnan ugyanazon kereszteződésbe. Ahhoz, hogy ugyanannyi autó haladhasson át egy kereszteződésen, mint amennyi folyamatosan beérkezik oda (főleg a munkaidők lejártakor megugró fogalomra gondolok), ahhoz ez nagyon kevés. Javítana, ez biztos, de meg nem szüntetné.
  • defiant9 #71
    A long combination vehicles konfigurációval jelentős üzemanyagot lehet spórolni(29 liter/100km a dupla kamion nyeresége), értelemszerűen ha még több jármű áll be a vonatba akkor ez még többet hoz. Egy elöl/hátul haladó azonban mindig lesz, több rövidebb vonat fog az autópályán is összeállni a teherforgalom sűrűség függvényében. Az is ki kell dolgozni hogy az elöl és a leghátul haladó kapjon kompenzációs költséget a közbülső sortagoktól mert a levegővel ők küzdenek meg. Ez a rendszer egyébként egy újabb koporsószög lenne a hagyományos(jóideje visszaszoruló) vasúti teherszállítási rendszerben.
  • M2 #70
    Egyébként az is lehetséges, hogy megváltozik az autópálya sávok rendje és a belső sáv lesz a fix 100 km/h vonatozás sávja. A külső sáv meg két funkciót kap: a felhajtók ide sorolnak be, amíg a vonatban kapnak egy helyet, illetve ha nincs rajta jármű, akkor itt lehet gyorsabban haladni (rendőr, mentő, pénzégető gazdagok stb.).
  • M2 #69
    A vonatozásnak egyébként nem sok értelme van 40 km/h sebességnél, inkább majd autópályákon lesz hasznos. Ott meg lehetetlen lesz lelépni egy ilyen vonat elé, mert a kamerák már több száz méterről érzékelik az idiótát és szép lassan megáll a kocsisor.
  • M2 #68
    Jól láthatóan nulla a tudásod a témában. Kamionok mögött meg érdemesebb nagyobb féktávolságot tartani, ugyanis a közhiedelemmel ellentétben RÖVIDEBB a fékútja, mint az átlagos személyautónak.

    Egy kis segítség, hátha összeáll végre a fejedben: a 40 tonna lefelé is hat ám!
  • Macropus Rufus #67
    sztem álljál neki kiszámolni egy 40t kamion mozgási energiáját 40km/h-nál. (e=1/2m*v2)
    Aztán egy 1tonnás személy vas mozgási enegiáját szintén 40-nél
    Aztán számold ki, hogy a 40tonna mozgási energiáját mennyi idő alat tudod nulára csökkenteni. (vedd figyelembe pl. a fékeket/gumit meg ilyesmit). És ugyan azt az 1 tonnásnál is.
    Ugyan ez fordítva: mennyi energia kell ahhoz, hogy 40tonnát 0-ól 40-re gyorsítsak. Ez fizika. Ezt a részét nem fogja tudni semmi áthágni.
    Látni fogod, hogy képtelenség egy 40 tonnást pontosan úgy gyorsítani mint egy 1tonnást és megállítani sem lehet azonos idő alatt.
    Vélhetően az lesz ami lejjebb már írtak: a leggyengébb láncszem fogja a teljes sor sebességét meghatározni. Láttál már kamiont indulni? Nem hinném, hogy ez járható út lesz.
    Ha viszont nem ő lesz a meghatározó a sorban, akkor már is nem fog működni ez a vonatozás, pusztán azért mert a kamion lassabban indúl, nehezebben veszi fel a forgalom ritmusát és ha fel is vette, akkor is képtelen azonos idő alatt megállítani, mivel neki elöbb kell tudnia arról, hogy fékezni kell valami miatt. (pl. a sor elején belépett valaki a kocsik elé.)

    Más: a hozzászólásod jelentősége pontosan nulla. Legalább akiket te lenézel próbáltak érvelni. Lehet, hogy butaságnak tűnik, lehet csak neked tűnik annak. De érveltek. Te meg benyögsz ide valamit aztán ennyi. :p
  • tom_pika #66
    Hihetetlen mennyiségű megalapozatlan (durvábban mondva buta) állítás hangzik itt el, mindenki hozzászól, nem zavarja, ha fizikából, matekból, IT-ből, kommunikáció elméletből stb mondjuk hármasa volt, vagy nem is tanulta.

    De ez a 'különböző paraméterekkel rendelkező autók nem haladhatnak egyszerre' beszólás azt hiszem ma vitte a prímet. Sokszor megfogadtam, hogy a rengeteg önjelölt tudós ostoba hozzászólását nem olvasom el, most megint megfogadom... legalább 2 napig megkímélem magam :-)
  • defiant9 #65
    "Én azt állítottam hogy ugyanúgy megváltás ígéretekkel dolgozik a mai technohívő, mint bármely más vallás. Te ezt nem cáfoltad."
    Nem is volt célom a cáfolat. A célom az volt hogy megmutassam hogy a te állításodban kb. szabadon lehet cserélgetni a tárgyat, ezért valójában üres.
    Tehát én azt állítottam hogy ugyanúgy megváltás ígéretekkel dolgozik a mai tradicionista/konzervativista hívő, mint bármely más vallás. Te ezt nem cáfoltad.

    Azért értelmetlen amit produkálsz mert kiemelsz neked nem tetsző irányzatokat (technokrácia, liberalizmus) és elkezded savazni hogy szerinted ezek vallás eszköztárakkal dolgozik, de az már nem tetszik ha a neked tetsző irányzatokra is ugyanilyen pejoratív megközelítést húzunk rá.

    "amit köszönök ugyan, de nem értem miért vágod magad alatt a fát? Aki a fát maga alatt vágja annak pedig megnevezése: hülye."
    Hülye az aki úgy közöl információt hogy nem találja meg a "legnagyobb közös osztót" és ebből végül egy téves általánosításra mutat rá. Kb. azt mondtad hogy a páros számok a 4 és a 8, ami ugyan igaz, de az okos látja hogy minden kettővel osztható szám páros így felesleges ezt ilyen szűkített formában leírni, mivel így a megállapítás félrevezető.