Berta Sándor
Az egész gazdaságot felpörgetik az autonóm járművek
Mintha olcsóbb lenne a benzin: a logisztikai ágazaton keresztül minden cég, a pékektől kezdve a ruhaboltokig érezni fogják szállítási költségeik csökkenését.
A Német Ipari- és Kereskedelmi Kamara (DIHK) tanulmánya szerint az automatizált és autonóm vezetés nem csupán a logisztikai ágazat számára lesz előnyös, hanem az összes vállalatnak. Ahogy Martin Wansleben, a szervezet ügyvezetője rámutatott, a közúti közlekedés olcsóbb, megbízhatóbb, biztonságosabb és környezetbarátabb lesz. Az útvonalak optimalizálhatókká válnak, az árucikkek pedig gyorsabban és pontosabban juthatnak el a megrendelőkhöz.
Wansleben meg van győződve arról, hogy Németország rendelkezik azzal a tudással és tapasztalattal, amelynek a segítségével az új technika bevezetésének terén vezető pozíciót tölthet be. Ehhez azonban az iparnak támogatásra van szüksége a politika részéről, például szükség lehet a keretfeltételek kidolgozására és a közlekedési előírások módosítására. A tanulmány alapján a német autópályák kapacitása akár tíz százalékkal is növelhető az automatizált, illetve autonóm vezetés segítségével. Ez az arány a közlekedési csomópontokban akár 20 százalék is lehet, mindez pedig hozzájárul a dugók megszűnéséhez.
Még a legóvatosabb becslések szerint is a német gazdaság 2030-ig évente 8 milliárd euróra tehet szert az önállóan közlekedő gépkocsik pozitív hatásainak köszönhetően, hosszú távon pedig a költségcsökkenések miatt évente minimum 15 milliárd euró megtakarításával lehet számolni. Wansleben kiemelte, hogy ez az összeg megfelel annak, amelyet a német állampolgárok évente gépjárműadó címén befizetnek a költségvetésnek. Szintén a kedvező hatások között lenne, hogy a szén-dioxid-kibocsátás is 6,2 millió tonnával csökkenne. Ez egy 700 000 lakosú nagyváros szén-dioxid-kibocsátásának felelne meg.
Az autonóm vezetésnek további hasznos hatásai is lesznek, így például új perspektívák nyílnak a gyéren lakott vidéki területek számára. A javuló mobilitás miatt ezek a régiók vonzóbbak lesznek gazdasági beruházási helyszínekként. Ez kedvezőn hat majd az agglomerációkra és a városoknak is kevesebb értékes belvárosi területet kell parkolási célokra fenntartaniuk. Az így felszabaduló értékes területeket más módon lehet majd hasznosítani.
Svájci tudósok szintén úgy számoltak, hogy az önállóan közlekedő járművek komoly költségcsökkentést eredményezhetnek. Csökkenhet az üzemanyag- és áramfogyasztás, valamint a balesetek száma. Az elérhető megtakarítás akár több százmilliárd euró is lehet évente.
A Német Ipari- és Kereskedelmi Kamara (DIHK) tanulmánya szerint az automatizált és autonóm vezetés nem csupán a logisztikai ágazat számára lesz előnyös, hanem az összes vállalatnak. Ahogy Martin Wansleben, a szervezet ügyvezetője rámutatott, a közúti közlekedés olcsóbb, megbízhatóbb, biztonságosabb és környezetbarátabb lesz. Az útvonalak optimalizálhatókká válnak, az árucikkek pedig gyorsabban és pontosabban juthatnak el a megrendelőkhöz.
Wansleben meg van győződve arról, hogy Németország rendelkezik azzal a tudással és tapasztalattal, amelynek a segítségével az új technika bevezetésének terén vezető pozíciót tölthet be. Ehhez azonban az iparnak támogatásra van szüksége a politika részéről, például szükség lehet a keretfeltételek kidolgozására és a közlekedési előírások módosítására. A tanulmány alapján a német autópályák kapacitása akár tíz százalékkal is növelhető az automatizált, illetve autonóm vezetés segítségével. Ez az arány a közlekedési csomópontokban akár 20 százalék is lehet, mindez pedig hozzájárul a dugók megszűnéséhez.
Még a legóvatosabb becslések szerint is a német gazdaság 2030-ig évente 8 milliárd euróra tehet szert az önállóan közlekedő gépkocsik pozitív hatásainak köszönhetően, hosszú távon pedig a költségcsökkenések miatt évente minimum 15 milliárd euró megtakarításával lehet számolni. Wansleben kiemelte, hogy ez az összeg megfelel annak, amelyet a német állampolgárok évente gépjárműadó címén befizetnek a költségvetésnek. Szintén a kedvező hatások között lenne, hogy a szén-dioxid-kibocsátás is 6,2 millió tonnával csökkenne. Ez egy 700 000 lakosú nagyváros szén-dioxid-kibocsátásának felelne meg.
Az autonóm vezetésnek további hasznos hatásai is lesznek, így például új perspektívák nyílnak a gyéren lakott vidéki területek számára. A javuló mobilitás miatt ezek a régiók vonzóbbak lesznek gazdasági beruházási helyszínekként. Ez kedvezőn hat majd az agglomerációkra és a városoknak is kevesebb értékes belvárosi területet kell parkolási célokra fenntartaniuk. Az így felszabaduló értékes területeket más módon lehet majd hasznosítani.
Svájci tudósok szintén úgy számoltak, hogy az önállóan közlekedő járművek komoly költségcsökkentést eredményezhetnek. Csökkenhet az üzemanyag- és áramfogyasztás, valamint a balesetek száma. Az elérhető megtakarítás akár több százmilliárd euró is lehet évente.