Berta Sándor

Az egész gazdaságot felpörgetik az autonóm járművek

Mintha olcsóbb lenne a benzin: a logisztikai ágazaton keresztül minden cég, a pékektől kezdve a ruhaboltokig érezni fogják szállítási költségeik csökkenését.

A Német Ipari- és Kereskedelmi Kamara (DIHK) tanulmánya szerint az automatizált és autonóm vezetés nem csupán a logisztikai ágazat számára lesz előnyös, hanem az összes vállalatnak. Ahogy Martin Wansleben, a szervezet ügyvezetője rámutatott, a közúti közlekedés olcsóbb, megbízhatóbb, biztonságosabb és környezetbarátabb lesz. Az útvonalak optimalizálhatókká válnak, az árucikkek pedig gyorsabban és pontosabban juthatnak el a megrendelőkhöz.

Wansleben meg van győződve arról, hogy Németország rendelkezik azzal a tudással és tapasztalattal, amelynek a segítségével az új technika bevezetésének terén vezető pozíciót tölthet be. Ehhez azonban az iparnak támogatásra van szüksége a politika részéről, például szükség lehet a keretfeltételek kidolgozására és a közlekedési előírások módosítására. A tanulmány alapján a német autópályák kapacitása akár tíz százalékkal is növelhető az automatizált, illetve autonóm vezetés segítségével. Ez az arány a közlekedési csomópontokban akár 20 százalék is lehet, mindez pedig hozzájárul a dugók megszűnéséhez.

Még a legóvatosabb becslések szerint is a német gazdaság 2030-ig évente 8 milliárd euróra tehet szert az önállóan közlekedő gépkocsik pozitív hatásainak köszönhetően, hosszú távon pedig a költségcsökkenések miatt évente minimum 15 milliárd euró megtakarításával lehet számolni. Wansleben kiemelte, hogy ez az összeg megfelel annak, amelyet a német állampolgárok évente gépjárműadó címén befizetnek a költségvetésnek. Szintén a kedvező hatások között lenne, hogy a szén-dioxid-kibocsátás is 6,2 millió tonnával csökkenne. Ez egy 700 000 lakosú nagyváros szén-dioxid-kibocsátásának felelne meg.

Az autonóm vezetésnek további hasznos hatásai is lesznek, így például új perspektívák nyílnak a gyéren lakott vidéki területek számára. A javuló mobilitás miatt ezek a régiók vonzóbbak lesznek gazdasági beruházási helyszínekként. Ez kedvezőn hat majd az agglomerációkra és a városoknak is kevesebb értékes belvárosi területet kell parkolási célokra fenntartaniuk. Az így felszabaduló értékes területeket más módon lehet majd hasznosítani.

Svájci tudósok szintén úgy számoltak, hogy az önállóan közlekedő járművek komoly költségcsökkentést eredményezhetnek. Csökkenhet az üzemanyag- és áramfogyasztás, valamint a balesetek száma. Az elérhető megtakarítás akár több százmilliárd euró is lehet évente.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • AgentKis #117
    Na ezzel mit kezd majd a taxislobbi?
    Utoljára szerkesztette: AgentKis, 2018.08.16. 14:21:56
  • fonak #116
    Attól függ, ha a targoncásnak annyit kell fizetni, mint amennyit egy egyetemi prof keres, akkor lehet, hogy a tőkés elgondolkodik rajta, hogy hosszú távon jobban jár akkor is, ha újra kell építeni a komplett raktárat. Feltéve persze, hogy be tud erre ruházni.
  • Sequoyah #115
    Az a vicc, hogy neha borzasztoan primitiv szakmak tudnak automatizalhatatlanok lenni:) Egy targoncast egy hagyomanyos raktarban lehet egyaltalan automatizalni, vagy a fonok mindig hulye keresekkel jon hogy mit hova hogyan kene bepakolni?
    Perze ujra lehet epiteni a komplett raktarat, teljesen automatizaltan, mint ahogy az Amazon is csinalja nehol...
  • Sequoyah #114
    Ugyan az, mint az osszes tobbi szakmaval az elmult 2-300 evben. Mi lett a sok foldmuvessel? MI lett a kikotoi rakodomunkasokkal.

    Jo esetben a mai fiatalok mar nem mennek el kamionosnak, hanem tovabbtanulnak mas, megmarado szakmak iranyaban. Es ultraoptimista esetben a nyugdijba meno kamionosok aranya megegyezik az autonom jarmuvek novekedesenek aranyaval, es 40 ev mulva 0 db munkanelkuli kamionos lesz. Ez vegul is nem lehetetlen, mert az autonom jarmuvek sem 5 ev alatt terjednek el...
    Illetve egy reszuk biztosan el tud helyezkedni mashol, akar atkepzessel.
    Rossz esetben rovidtavon hozzaadodnak a munkanelkuliekhez, mig par evtized alatt ki nem hal ez a reteg.

    De ez lenne a szocialis rendszer lenyege. Ezen emberek szivnak majd azert, hogy a tobbsegnek, a tarsadalomnak jobb legyen. Osszessegeben megeri, de a terhet ez a nehany egyen viseli, amit a haszonelvezo tobbsegnek illik kompenzalni.
    De ez nem ujdonsag, szamtalan iparagban megtortent mar az utobbi 200 evben.
  • defiant9 #113
    Targoncás az hiányszakma. Ameddig nem jönnek oda is a robotok...
  • enyac #112
    És mi lesz a hivatásos sofőrökkel? Az átlagos kamionosból a legritkább esetben lehet szoftverfejlesztőt faragni...
  • Sequoyah #111
    Itt van par link hogy kicsit okosodj a smart gridrol:
    https://www.smartgrid.gov/the_smart_grid/smart_grid.html
    https://www.reuters.com/article/us-utilities-smartgrid-epri/u-s-smart-grid-to-cost-billions-save-trillions-idUSTRE74N7O420110524
    https://www.energy.gov/articles/how-smart-grid-helps-homeowners-reduce-their-energy-use

    Keresek olyan szakerto velemenyt is ahol az az allitas hogy a smart grid nem fog mukodni, de istennek se talalok ilyet. Szolj ha te talalsz.
    A legkozelebb hozza ez all:
    https://www.washingtonpost.com/news/energy-environment/wp/2015/01/29/americans-are-this-close-to-finally-understanding-their-electricity-bills/?noredirect=on&utm_term=.d6a8a4aef1e7
    De ez is csak odaig jut, hogy felkesz a rendszer, es szukseg van a dinamikus arazasra, valamint a IoT-re is, hogy azt is lassuk forintositva hogy mi mennyit is fogyaszt.
  • Sequoyah #110
    Miutan kiderult hogy hazgsag amit irtal, tenyekkel is be lett bizonyitva, aztan a tucatnyi valos eletbeli pelda amit tobben is felhoztunk az "basztal barmit is irni", igen besultel...

    Tobbieknek egyebkent: a "A vásárló rosszul jár a dinamikus árképzéssel", ahol szerencsetlen molninak hozzaszolasokon keresztul soroltuk a peldakat, de most persze letagadja hogy barmit is irtunk volnam ahol szinten nem reagalt azon hozzaszolasokra, amik tenyszeruen bizonyitjak hogy hol teved...

    De nem is ertem miert szolsz hozza olyan temakhoz mint a "smart grid", mikozben sajat allitasod szerint meg smartphone-od sincs, es egyaltalan nem vagy kepben a modern technologiakkal.
  • molnibalage83 #109
    Bullshitnek szép amit írsz. Kifejtettem számokkal és tényekkel, hogy miért. Te basztál bármit is írni. Láthatólag minden hülyeséget élből megkajálsz.
  • molnibalage83 #108
    Besültem? Epic beszólás...