Berta Sándor

Uber-baleset - elkészült a jelentés

Egyértelművé vált, hogy a közösségi utazásmegosztó robotautója hibázott.

A National Transportation Safety Board (NTSB) nyilvánosságra hozta az Uber márciusi balesetével kapcsolatban készített jelentését. Mint ismeretes, március közepén a közösségi utazásmegosztó egyik önállóan közlekedő gépkocsija egy éjszakai tesztút során elütött egy nőt, aki éppen áthaladt az úttesten. Ez volt az első halálos gázolás, amelyben egy robotjármű is érintett volt. A rendőrség közlése szerint az autó egyáltalán nem nem fékezett és nem is próbálta meg elkerülni az ütközést.

A belső tér felvétele alapján a volánnál ülő vezető sem figyelt az útra, hanem folyamatosan a műszerfal alá tekintgetve nézett ott valamit. Az éjszaka, a négysávos úttest menetiránnyal szembeni oldaláról átkelő nő teljesen váratlan helyen bukkant fel és valószínűleg egy mindkét kezét a kormányon tartó, folyamatosan figyelő sofőr sem tudott volna lefékezni időben. Két héttel ezelőtt ismertté váltak az eddigi vizsgálatok eredményei, amelyek alapján szoftverhiba történt. A fedélzeti számítógép észlelte azokat a szenzoradatokat, amelyek egy akadályt jeleztek az úton, de ezeket a jelzéseket egyszerűen figyelmen kívül hagyta, mert úgy ítélte meg, hogy téves riasztásról van szó.

Most kiderült, hogy a gépkocsi ugyan már hat másodperccel az ütközés előtt látta a nőt, de nem tudta megfelelően azonosítani és az önálló üzemmódban a Volvoba épített saját vészfékezés is ki volt kapcsolva. A szoftver először ismeretlen objektumként azonosította az illetőt, majd járműként, végül pedig kerékpárként és bizonytalan volt abból a szempontból, hogy milyen irányba is mozog. Csak 1,3 másodperccel a halálos baleset előtt jutott az Uber programja arra a következtetésre, hogy szükség lenne a vészfékezésre, de a döntés következmények nélkül maradt.

Az Uber azt közölte, hogy a vészfékezés le van kapcsolva akkor, amikor a robotautót a számítógép vezérli. Ennek oka, hogy elkerüljék a gépkocsi kiszámíthatatlan viselkedését. Ehelyett a vállalkozás arra épít, hogy a biztonsági sofőr avatkozik közbe. Ugyanakkor a vészhelyzetről a rendszer nem tájékoztatja a vezetőt. A sofőr egyébként a kihallgatásakor azt állította, hogy az ütközéskor az egyik képernyőt nézte, s sem a saját, sem a céges okostelefonja nem volt bekapcsolva.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #17
    A baleset azonban a legújabb vizsgálat szerint simán elkerülhető lett volna, ha a sofőr, Rafaela Vasquez rendesen végezte volna a dolgát. De ahelyett, hogy az utat figyelte volna, állandóan lepillantgatott a telefonjára, és csak fél másodperccel azelőtt nézett fel újra, hogy az autó elütötte Herzberget. A rendőrség a műsort sugárzó Hulutól szerezte meg az adatokat, mely szerint a baleset idején a nő valóban a Voice-ot nézte. Vasquezt valószínűleg emberöléssel vádolják meg.
  • defiant9 #16
    "Techdemónak nem rosszak ezek a vasak, de a jövő még nagyon arrébb van. "
    Ezt a fejlődési ütemet látva azt mondanám 2021-ben már lesznek önvezető licence-ű autók az utakon, autópálya licence(árúszállító kamionok tömkelege) meg szerintem már ma kiadható lenne.

    "Továbbá ott a következő gond: amióta a szgépekkel foglakozom nem volt még olyan alkalmazás ami nem lenne hibás."
    Mégis használjuk őket, nem pedig teremnyi kisasszony adja össze a számokat naphosszat. A felhasználók sem tökéletesek, egyébként nem lenne backspace a billentyűzeten... Soha nem lesz tökéletes a rendszer, de a HW+szenzorok olyan +képességeket adnak amivel egy biológiai agy/érzékszervek nem tudnak versenyezni.

    "Már ott is a káosz."
    Ugyanúgy káosz az is amikor egy sofőr tömegkarambolt okoz aminek következtében hosszú órákra lezárnak egy útszakaszt sok kilométeres dugókat okozva.

    "továbbá elég ha egy alkalmazás blokkolja a kocsik egymásközti kommunikációját és/vagy hibás adatokat közöl a rendszerre"
    Ahogy a repülőgépek, a metró fedélzeti rendszereit vagy a közlekedési lámpákat is meg lehet elvileg zavarni, a gyakorlatban azonban mégsem olyan egyszerű. Várhatóan azért lesz eleinte olyan hír hogy x típust meg tudtak törni. Azonban itt nem arról van szó hogy ezzel megszereznek x pénzt, hanem azt hogy mondjuk halálos baleseteket okoznak mindenféle haszon reménye nélkül de komoly büntetési tétellel fenyegetve. Elég kicsi az az embercsoport akinek megvan a képessége és a motivációja egy ilyen cselekedethez.
  • Macropus Rufus #15
    "Az nem kérdés hogy az önvezetés a jövő. "
    pedig még az. Nagyon sok mindent kell még megoldani. Techdemónak nem rosszak ezek a vasak, de a jövő még nagyon arrébb van.

    " A legbiztonságosabb rendszer pedig az amikor nincsenek is emberi sofőrök az úton, az autók pedig realtime kommunikálnak a központtal/egymással."
    na látod ez az egyik - jelneleg - megoldatlan probléma. Mert hibrid rendszer esetében qurva sok baleset lenne. Továbbá ott a következő gond: amióta a szgépekkel foglakozom nem volt még olyan alkalmazás ami nem lenne hibás. Havonta/évente jönnek a javítások. Csak hát úgy nem mind1, hogy a Cortana lesz jobb, vagy végre 100-nál balos kanyarban is működik a fékem, mert jött patch. Sarkosítottam, de speciel a Tesla Model S esetében egy program frissítés kellett ahhoz, hogy a tanksapka és a kilincs működjön. Ez egy ezeröcsi esetében lehetletlen volt. :) továbbá elég ha egy alkalmazás blokkolja a kocsik egymásközti kommunikációját és/vagy hibás adatokat közöl a rendszerrel. Már ott is a káosz.

  • defiant9 #14
    No, és hibázott-e a kerékpáros aki elkezdte áttolni a tilosban a kerékpárt? Egyértelműen.
    Hibázott a sofőr aki nem az utat figyelte? Egyértelműen.
    Tehát még itt is láthatjuk két, közlekedésben résztvevő ember hibáját. Plusz egy szoftver hibát. Vagyis 2:1. Vakmerőség és figyelmetlenség vs. software bug. Az első kettő korrigálhatatlan, emberi attitűd, mindig lesznek ilyen söfőrők, a software-ben viszont valszeg már javítva is van a hiba.
    Nyilván éles a verseny az önvezetési fejlesztésekben, ezért vállalta be az Uber is a feszített tempót. Kockáztattak, belehibáztak, fizettek egy jókora összeget, elvesztették a teszt license-üket egy időre. Innen nehéz megítélni hogy 'megérte'-e nekik a begyűjtött real-world adatmennyiségért.
    Az nem kérdés hogy az önvezetés a jövő. A legbiztonságosabb rendszer pedig az amikor nincsenek is emberi sofőrök az úton, az autók pedig realtime kommunikálnak a központtal/egymással.
    Egyébként lehet egy érdekes pszichés hatása az ilyen esetnek. A gyalogos megtanulhatná hogy nyugodtan leléphet az önvezető autó elé fékezésre kényszerítve azt és átbattyoghat a soksávos úton ott ahol kedve támad. Egy ilyen hír után viszont meggondolja hogy ez talán mégsem akkora életbiztosítás, ahogy a vonat előtt sem lenne az.
  • fotolit #13
    Engem az érdekelne, hogy ha az önvezető autóm halálra gázol egy kétgyermekes családanyát, akkor kinek lesz a kötelessége felnevelni a hátra maradt porontyokat. Nekem, vagy az autót gyártó cégnek?

    Másrészt elgondolkodtató, hogy 10ezer, ember irányította autóktól hemzsegő városban, vagy 10ezer, gép irányította autóktól zsúfolt városban lépnék-e le bátrabban a zebrára. Az ember hibázik, a gépeket meg az ember készíti...
  • ximix #12
    Az egy több sávos útszakasz (5) egy irányba, a mami elvileg balról tolta át cangát keresztben rajta, a volvo meg a jobb szélen ment, így a mami kb 3 sávon tolta keresztül mikor a csoda szoftver "recycling plastic bag"-nak azonosította, tehát nem a bokor mögül kilépett és. . .

    Elvileg van a tetején egy Lidar ami láthatta az "objektumot", annak kb. méretét és sebességét így kitudta vagy tudná számolni, hogy ha azaz "objektum" továbbra is abban az irányba és azzal a sebességgel halad akkor bizony találkozni fognak.
    Innen már szerintem alap dolognak kéne legyen, hogy lassít csipog és monitoron megjelöli a "sofőrnek" mi is a problem tárgya, ekkor a sofőr cselekszik helyzetnek megfelelően majd ír egy bejegyzést logba, hogy itt bizonytalan volt a jármű tárgyfelismerése..ect, és majd a fejlesztők okoznak vele valamit.
    A másik ha már nem fékez, mert összevissza azonosít legalább két rövid duda beleférne, hogy hátha a "nejlon szatyor" megáll vagy valami .

    (De lehet, hogy magyarok az algoritmus írók és "biciklis vén szatyor"-t tükörbe fordították és hát szegény volvot ez zavarta meg)
    -------------------------------------------------------------------------
    Szintén Uber hír
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-5799073/Uber-says-deeply-troubled-one-drivers-shot-killed-father-one-passenger.html
    Utoljára szerkesztette: ximix, 2018.06.04. 20:30:32
  • molnibalage83 #11
    De pont a megtetett távolságra fajlagosítás miatt lehet összehasonlítani. A néhány millió és mrd km után a statisztikai eltérés kezd elűtnni. Ha csak 1000 km-t menne az összes önvezető autót, akkor lenne igazad.

    Oltári nagy tévedést sikerült leírnod...
    Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2018.06.01. 16:39:30
  • Macropus Rufus #10
    Igen, én is úgy látom, hogy kicsit a ló másik oldalán vannak. Minden human sofőr béna, bezzeg a robot vas. Ez most a ló másik oldala.
    És ahogy írtad: egy ilyen kampány mellett egy ilyen balesetet nehéz ám kimagyarázni.
    Én félek attól, hogy félkész rendszereket engednek az útra, az emberek közé.
    Én monjduk azonnal kitíltanám az ősszes önvezető autót minden útról. Még nem valók oda. Menjenek teszt pályára és körözzenek. Szívassák a fedélzeti rendszreit különböző akadájokkal. Tanuljon az a nyamvad kompjúter.Egy rohadt telefon képfelismerő algoritmusát jobban tréningezik mint egy autó fedélzeti rendszerit. Igenis őt is meg kell tanítani, nem csak a hülye telefont, hogy majomnak azonosítsa a néger embert.
  • NEXUS6 #9
    Én azt látom problémának, hogy az ilyen eszközöket fejlesztők, meg a rajongók inkább elkezdtek egy elég dúrva kommunikációt folytatni, kb azt, hogy minden emberi járművezetőt le kell takarítani az útról, pár éven belül ráadásul!
    Ezzel elég erős várakozásokat generáltak, ami azt okozza, hogy egy-egy ilyen esetnek média szempontból katasztrófa a vége. Győzzenek majd kijönni a dologból, úgy hogy folytathassák a fejlesztést.

    Ráadásul objektívan vizsgálva a dolgokat az tény, hogy egy olyan eszközt amiben ilyen rejtett hibák vannak nem szabad kiengedni az útra. Nem az a kérdés, hogy jobban, vagy rosszabbul vezet az emberhez képest, erre nem lehetnek statisztikák, mert nem is az a lényeg. Hanem hogy olyan hibák vannak belekódolva, ami emberi életek elveszítését okozhatja. Nincs persze tökéletes rendszer, van akit az ABS, vagy épp a légzsák öl meg, de azok nagyon specializált eszközök, a felelősség, a garantált működési paraméterek leszűkíthetők. Ez viszont egy nagyon is általános rendszer, ráadásul még csak kísérleti stádiumban van, nem lehet még csak konkretizálni sem, hogy mikor, milyen körülmények között várható el a működése és mikor nem.
  • Macropus Rufus #8
    véleményem szerint valami köztes megoldás kellene. Defenziv és offenziv stílus keveréke. Mert valamikor az offenzív ment életet, valamikor meg a defenzív. De csak erre vagy csak arra, nem jó megoldás. Az ember sem vagy defenziv vagy offenziz. Ezt az adott szituáció dönti el. Itt most egy defenziv jóbb lett volna.