Berta Sándor
Uber-baleset - elkészült a jelentés
Egyértelművé vált, hogy a közösségi utazásmegosztó robotautója hibázott.
A National Transportation Safety Board (NTSB) nyilvánosságra hozta az Uber márciusi balesetével kapcsolatban készített jelentését. Mint ismeretes, március közepén a közösségi utazásmegosztó egyik önállóan közlekedő gépkocsija egy éjszakai tesztút során elütött egy nőt, aki éppen áthaladt az úttesten. Ez volt az első halálos gázolás, amelyben egy robotjármű is érintett volt. A rendőrség közlése szerint az autó egyáltalán nem nem fékezett és nem is próbálta meg elkerülni az ütközést.
A belső tér felvétele alapján a volánnál ülő vezető sem figyelt az útra, hanem folyamatosan a műszerfal alá tekintgetve nézett ott valamit. Az éjszaka, a négysávos úttest menetiránnyal szembeni oldaláról átkelő nő teljesen váratlan helyen bukkant fel és valószínűleg egy mindkét kezét a kormányon tartó, folyamatosan figyelő sofőr sem tudott volna lefékezni időben. Két héttel ezelőtt ismertté váltak az eddigi vizsgálatok eredményei, amelyek alapján szoftverhiba történt. A fedélzeti számítógép észlelte azokat a szenzoradatokat, amelyek egy akadályt jeleztek az úton, de ezeket a jelzéseket egyszerűen figyelmen kívül hagyta, mert úgy ítélte meg, hogy téves riasztásról van szó.
Most kiderült, hogy a gépkocsi ugyan már hat másodperccel az ütközés előtt látta a nőt, de nem tudta megfelelően azonosítani és az önálló üzemmódban a Volvoba épített saját vészfékezés is ki volt kapcsolva. A szoftver először ismeretlen objektumként azonosította az illetőt, majd járműként, végül pedig kerékpárként és bizonytalan volt abból a szempontból, hogy milyen irányba is mozog. Csak 1,3 másodperccel a halálos baleset előtt jutott az Uber programja arra a következtetésre, hogy szükség lenne a vészfékezésre, de a döntés következmények nélkül maradt.
Az Uber azt közölte, hogy a vészfékezés le van kapcsolva akkor, amikor a robotautót a számítógép vezérli. Ennek oka, hogy elkerüljék a gépkocsi kiszámíthatatlan viselkedését. Ehelyett a vállalkozás arra épít, hogy a biztonsági sofőr avatkozik közbe. Ugyanakkor a vészhelyzetről a rendszer nem tájékoztatja a vezetőt. A sofőr egyébként a kihallgatásakor azt állította, hogy az ütközéskor az egyik képernyőt nézte, s sem a saját, sem a céges okostelefonja nem volt bekapcsolva.
A National Transportation Safety Board (NTSB) nyilvánosságra hozta az Uber márciusi balesetével kapcsolatban készített jelentését. Mint ismeretes, március közepén a közösségi utazásmegosztó egyik önállóan közlekedő gépkocsija egy éjszakai tesztút során elütött egy nőt, aki éppen áthaladt az úttesten. Ez volt az első halálos gázolás, amelyben egy robotjármű is érintett volt. A rendőrség közlése szerint az autó egyáltalán nem nem fékezett és nem is próbálta meg elkerülni az ütközést.
A belső tér felvétele alapján a volánnál ülő vezető sem figyelt az útra, hanem folyamatosan a műszerfal alá tekintgetve nézett ott valamit. Az éjszaka, a négysávos úttest menetiránnyal szembeni oldaláról átkelő nő teljesen váratlan helyen bukkant fel és valószínűleg egy mindkét kezét a kormányon tartó, folyamatosan figyelő sofőr sem tudott volna lefékezni időben. Két héttel ezelőtt ismertté váltak az eddigi vizsgálatok eredményei, amelyek alapján szoftverhiba történt. A fedélzeti számítógép észlelte azokat a szenzoradatokat, amelyek egy akadályt jeleztek az úton, de ezeket a jelzéseket egyszerűen figyelmen kívül hagyta, mert úgy ítélte meg, hogy téves riasztásról van szó.
Most kiderült, hogy a gépkocsi ugyan már hat másodperccel az ütközés előtt látta a nőt, de nem tudta megfelelően azonosítani és az önálló üzemmódban a Volvoba épített saját vészfékezés is ki volt kapcsolva. A szoftver először ismeretlen objektumként azonosította az illetőt, majd járműként, végül pedig kerékpárként és bizonytalan volt abból a szempontból, hogy milyen irányba is mozog. Csak 1,3 másodperccel a halálos baleset előtt jutott az Uber programja arra a következtetésre, hogy szükség lenne a vészfékezésre, de a döntés következmények nélkül maradt.
Az Uber azt közölte, hogy a vészfékezés le van kapcsolva akkor, amikor a robotautót a számítógép vezérli. Ennek oka, hogy elkerüljék a gépkocsi kiszámíthatatlan viselkedését. Ehelyett a vállalkozás arra épít, hogy a biztonsági sofőr avatkozik közbe. Ugyanakkor a vészhelyzetről a rendszer nem tájékoztatja a vezetőt. A sofőr egyébként a kihallgatásakor azt állította, hogy az ütközéskor az egyik képernyőt nézte, s sem a saját, sem a céges okostelefonja nem volt bekapcsolva.