Berta Sándor

Arizonában leállították az Uber teszteléseit

A cég megegyezett az elütött biciklis családjával, kártérítést fizetnek nekik, így valószínűleg soha nem tudjuk meg mi volt a hiba pontosan.

Másfél héttel ezelőtt az Uber egyik önállóan közlekedő gépkocsija egy éjszakai tesztút során elütött egy nőt, aki éppen áthaladt az úttesten. Ez volt az első halálos gázolás, amelyben egy robotautó is érintett volt. A rendőrség által nyilvánosságra hozott felvételek, amelyeket a jármű kamerái rögzítettek, felvetették azt a kérdést, hogy a beépített szenzorok miért nem észlelték időben a kerékpárt toló nőt. A rendőrség közlése szerint a gépkocsi egyáltalán nem nem fékezett és nem is próbálta meg elkerülni az ütközést. A belső tér felvétele alapján a volánnál ülő sofőr sem figyelt az útra, hanem folyamatosan a műszerfal alá tekintgetve nézett ott valamit. Az Uber az esetre reagálva azonnal felfüggesztette a teszteket Arizonában, Pittsburghben, San Franciscóban és Torontóban.

Most Doug Ducey, Arizona kormányzója bejelentette, hogy visszavonta a közösségi utazásmegosztó robotautók tesztelésére és üzemeltetésére vonatkozó engedélyét, így a vállalkozás egyelőre nem folytathatja a tesztjeit a szövetségi állam útjain. A politikus Dara Khosrowshahi Uber-vezetőnek írt levelében kifejtette, hogy a március 18-i esettel kapcsolatos videofelvételek biztonsági aggályokat vetettek fel. Ducey hozzátette, hogy kormányzóként elvárja, hogy a közbiztonság az autonóm autókat üzemeltetők számára elsődleges prioritású legyen. A baleset tagadhatatlanul kudarc. A kormányzó a hatóságok által nyilvánosságra hozott videókkal kapcsolatban azt nyilatkozta, hogy azok rémisztőek voltak.

Az áldozat férjét és lányát képviselő ügyvéd bejelentette, hogy megállapodást kötött a céggel, így az Uber - valószínűleg dollárban hétszámjegyű kártérítés fejében - megúszott egy több éves, kétes kimenetelű kártérítési pert. A cég ettől függetlenül továbbra is mindenben segíteni akarja a hatóságokat az eset kivizsgálásában és egyúttal kapcsolatban akar maradni a kormányzó hivatalával, hogy bármely aggályra vagy felvetésre azonnal reagálni tudjon.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #1
    Ha repulesrol lenne szo, akkor ilyenkor publikalnak a hivatalos kivizsgalasi jegyzokonyvet. Ezt elvileg ennel a balesetnel is ki lehetne kerni a nyomozo hatosagtol es a konkurensek ha van eszuk meg is teszik. Leginkabb tanulni a hibakbol.

    Egyebkent a baleset tokeletes pelda a defenziv es az offenziv robotauto szoftverekre. A defenziv csak annyival megy amennyire jol lat es hiba eseten megall. Ilyen a google mindket robotauto rendszere is. Az offenziv pedig megy es emberhez hasonlo modon probalja elkerulni vagy csokkenteni a balesetek sulyossaggat. Ilyen offenziv stilusa van a Tesla szoftverenek is, ami hiba vagy donteskeptelenseg eseten egyszeruen csak feltett kezzel visszaadja a vezerlest az embernek, nem pedig megall. Leginkabb azert keszultek ilyenre, mert ezzel lehet emberihez hasonlo vezetesi mintakat reprodukalni. Sajnos ezzel egyutt az elkovetett hibak szama is hasonlova valik.

    ps: Szoval roviden a robotautonak a baleset okozasanak kepessege egy tervezesi dontes es ha megengedjuk neki a bizonytalansagot es a feltetelezest, akkor sokkal egyszerubben kapunk emberhez hasonli viselkedest, emberhez hasonlo hibakkal. Ha ezt kizarjuk, akkor egy sokkal biztonsagosabb rendszert kapunk, ami sok tekintetben lassabban vezet mint egy atlagos ember. (mellekesen pont a kresz szerinti modon, tehat az emberek tobbnyire direkt lepik tul a kepessegeik hatarait a vezetes soran)