Berta Sándor
Uber-baleset - a szoftver hibázott
Legalábbis az eddigi vizsgálatok erre az eredményre jutottak.
Március közepén az Uber egyik önállóan közlekedő gépkocsija egy éjszakai tesztút során elütött egy nőt, aki éppen áthaladt az úttesten. Ez volt az első halálos gázolás, amelyben egy robotautó is érintett volt. A rendőrség által nyilvánosságra hozott felvételek, amelyeket a jármű kamerái rögzítettek, felvetették azt a kérdést, hogy a beépített szenzorok miért nem észlelték időben a kerékpárt toló nőt. A rendőrség közlése szerint a gépkocsi egyáltalán nem nem fékezett és nem is próbálta meg elkerülni az ütközést. A belső tér felvétele alapján a volánnál ülő vezető sem figyelt az útra, hanem folyamatosan a műszerfal alá tekintgetve nézett ott valamit.
Az autó 40 mérföld/óra sebességgel haladt, míg azon a szakaszon 45 mérföld/óra engedélyezett. Az éjszaka, a négysávos úttest menetiránnyal szembeni oldaláról átkelő nő teljesen váratlan helyen bukkant fel és valószínűleg egy mindkét kezét a kormányon tartó, folyamatosan figyelő sofőr sem tudott volna lefékezni időben. Az Uber az esetre reagálva azonnal felfüggesztette a tesztjeit.
A The Information most nyilvánosságra hozta az eddigi vizsgálatok eredményeit, amelyek alapján szoftverhiba történt. A fedélzeti számítógép ugyanis észlelte azokat a szenzoradatokat, amelyek egy akadályt jeleztek az úton, de ezeket a jelzéseket egyszerűen figyelmen kívül hagyta, mert úgy ítélte meg, hogy téves riasztásról van szó. Az Uber eddig nem kommentálta a cikket.
A jelentés szerint az Uber robotjárműveinek a szoftverét úgy programozták, hogy a szenzoradatokat bizonyos esetekben hagyja figyelmen kívül. Ilyen eset az, ha az úton egy veszélytelen tárgy, például egy szálló műanyag zacskó jelenik meg, amelyre nem kell feltétlenül reagálni vagy ami miatt nem kell megállni. A cél az, hogy ilyenkor a komolyabb fékezéseket elkerüljék. A baleset idején azonban ezek a beállítások rosszak voltak és a szoftver úgy döntött, nem kell megállnia, éppen ezért nem is reagált a felbukkanó nőre.
Március közepén az Uber egyik önállóan közlekedő gépkocsija egy éjszakai tesztút során elütött egy nőt, aki éppen áthaladt az úttesten. Ez volt az első halálos gázolás, amelyben egy robotautó is érintett volt. A rendőrség által nyilvánosságra hozott felvételek, amelyeket a jármű kamerái rögzítettek, felvetették azt a kérdést, hogy a beépített szenzorok miért nem észlelték időben a kerékpárt toló nőt. A rendőrség közlése szerint a gépkocsi egyáltalán nem nem fékezett és nem is próbálta meg elkerülni az ütközést. A belső tér felvétele alapján a volánnál ülő vezető sem figyelt az útra, hanem folyamatosan a műszerfal alá tekintgetve nézett ott valamit.
Az autó 40 mérföld/óra sebességgel haladt, míg azon a szakaszon 45 mérföld/óra engedélyezett. Az éjszaka, a négysávos úttest menetiránnyal szembeni oldaláról átkelő nő teljesen váratlan helyen bukkant fel és valószínűleg egy mindkét kezét a kormányon tartó, folyamatosan figyelő sofőr sem tudott volna lefékezni időben. Az Uber az esetre reagálva azonnal felfüggesztette a tesztjeit.
A The Information most nyilvánosságra hozta az eddigi vizsgálatok eredményeit, amelyek alapján szoftverhiba történt. A fedélzeti számítógép ugyanis észlelte azokat a szenzoradatokat, amelyek egy akadályt jeleztek az úton, de ezeket a jelzéseket egyszerűen figyelmen kívül hagyta, mert úgy ítélte meg, hogy téves riasztásról van szó. Az Uber eddig nem kommentálta a cikket.
A jelentés szerint az Uber robotjárműveinek a szoftverét úgy programozták, hogy a szenzoradatokat bizonyos esetekben hagyja figyelmen kívül. Ilyen eset az, ha az úton egy veszélytelen tárgy, például egy szálló műanyag zacskó jelenik meg, amelyre nem kell feltétlenül reagálni vagy ami miatt nem kell megállni. A cél az, hogy ilyenkor a komolyabb fékezéseket elkerüljék. A baleset idején azonban ezek a beállítások rosszak voltak és a szoftver úgy döntött, nem kell megállnia, éppen ezért nem is reagált a felbukkanó nőre.