Berta Sándor
Félreértelmezik a közlekedési táblákat a robotautók
Egy kutatási projekt megerősítette, hogy az autonóm gépkocsik tévesen interpretálhatják a közlekedési táblákat.
A Princeton és a Purdue Egyetem munkatársai a tudományos anyagukban bemutatták, hogy mennyire egyszerűen be lehet csapni az önállóan közlekedő közúti járművekbe beszerelt rendszereket. A projekt neve Deceiving Autonomous Cars with Toxic Signs (Darts) volt.
A szakemberek szerint egy ilyen jellegű támadás 90 százalékban sikeres lehet, még akkor is, ha a fejlesztők nem tekinthetnek be az adott algoritmus forráskódjába. Külön érdekesség volt, hogy a programban még a Kentucky Fried Chicken (KFC) egyik tábláját is felhasználták, hogy a képfelismerő megoldásokat megtévesszék és azt az érzetet keltsék, hogy valójában egy Stop-tábláról van szó. Gyakran az is elég volt, ha minimálisan módosítottak egy táblát vagy annak színeit. A gépi tanulási algoritmusnak már ilyenkor is gyakran téves döntést hozott. Sőt, ami még meglepő volt, hogy a septében elkészített, a valóságban nem is létező táblák szintén megtévesztették a rendszereket.
Ezek a dolgok azért is fontosak, mert az életben sem mindig tökéletesek a körülmények, gyakran sérülhetnek meg például vandalizmus miatt a közlekedési táblák, miként az időjárási körülmények is komoly mértékben befolyásolhatják a szenzorok működését.
A táblákat többféle távolságból, szögből és magasságból kipróbálták
Tavaly augusztusban már kiderült, hogy egyszerűen megtéveszthetők az autonóm autók. A Washingtoni, a Michigani, a Stony Brook és a Berkeley Egyetem tudósaiból álló csoport rájött arra, hogy elegendő a közlekedési táblákat, illetve azok egyes részeit vagy betűit egyszerűen leragasztani és így máris téves információk jutnak el az önállóan közlekedő gépkocsikhoz. A Sony 2017 októberében egy új CMOS képszenzort jelentett be. A 7 megapixeles chippel akár 160 méterről is képes felismerni egy közlekedési táblát a járműben lévő vezetést segítő rendszer.
A Princeton és a Purdue Egyetem munkatársai a tudományos anyagukban bemutatták, hogy mennyire egyszerűen be lehet csapni az önállóan közlekedő közúti járművekbe beszerelt rendszereket. A projekt neve Deceiving Autonomous Cars with Toxic Signs (Darts) volt.
A szakemberek szerint egy ilyen jellegű támadás 90 százalékban sikeres lehet, még akkor is, ha a fejlesztők nem tekinthetnek be az adott algoritmus forráskódjába. Külön érdekesség volt, hogy a programban még a Kentucky Fried Chicken (KFC) egyik tábláját is felhasználták, hogy a képfelismerő megoldásokat megtévesszék és azt az érzetet keltsék, hogy valójában egy Stop-tábláról van szó. Gyakran az is elég volt, ha minimálisan módosítottak egy táblát vagy annak színeit. A gépi tanulási algoritmusnak már ilyenkor is gyakran téves döntést hozott. Sőt, ami még meglepő volt, hogy a septében elkészített, a valóságban nem is létező táblák szintén megtévesztették a rendszereket.
Ezek a dolgok azért is fontosak, mert az életben sem mindig tökéletesek a körülmények, gyakran sérülhetnek meg például vandalizmus miatt a közlekedési táblák, miként az időjárási körülmények is komoly mértékben befolyásolhatják a szenzorok működését.
A táblákat többféle távolságból, szögből és magasságból kipróbálták
Tavaly augusztusban már kiderült, hogy egyszerűen megtéveszthetők az autonóm autók. A Washingtoni, a Michigani, a Stony Brook és a Berkeley Egyetem tudósaiból álló csoport rájött arra, hogy elegendő a közlekedési táblákat, illetve azok egyes részeit vagy betűit egyszerűen leragasztani és így máris téves információk jutnak el az önállóan közlekedő gépkocsikhoz. A Sony 2017 októberében egy új CMOS képszenzort jelentett be. A 7 megapixeles chippel akár 160 méterről is képes felismerni egy közlekedési táblát a járműben lévő vezetést segítő rendszer.