Berta Sándor

Félre­értelmezik a közlekedési táblákat a robotautók

Egy kutatási projekt megerősítette, hogy az autonóm gépkocsik tévesen interpretálhatják a közlekedési táblákat.

A Princeton és a Purdue Egyetem munkatársai a tudományos anyagukban bemutatták, hogy mennyire egyszerűen be lehet csapni az önállóan közlekedő közúti járművekbe beszerelt rendszereket. A projekt neve Deceiving Autonomous Cars with Toxic Signs (Darts) volt.

A szakemberek szerint egy ilyen jellegű támadás 90 százalékban sikeres lehet, még akkor is, ha a fejlesztők nem tekinthetnek be az adott algoritmus forráskódjába. Külön érdekesség volt, hogy a programban még a Kentucky Fried Chicken (KFC) egyik tábláját is felhasználták, hogy a képfelismerő megoldásokat megtévesszék és azt az érzetet keltsék, hogy valójában egy Stop-tábláról van szó. Gyakran az is elég volt, ha minimálisan módosítottak egy táblát vagy annak színeit. A gépi tanulási algoritmusnak már ilyenkor is gyakran téves döntést hozott. Sőt, ami még meglepő volt, hogy a septében elkészített, a valóságban nem is létező táblák szintén megtévesztették a rendszereket.


Ezek a dolgok azért is fontosak, mert az életben sem mindig tökéletesek a körülmények, gyakran sérülhetnek meg például vandalizmus miatt a közlekedési táblák, miként az időjárási körülmények is komoly mértékben befolyásolhatják a szenzorok működését.


A táblákat többféle távolságból, szögből és magasságból kipróbálták

Tavaly augusztusban már kiderült, hogy egyszerűen megtéveszthetők az autonóm autók. A Washingtoni, a Michigani, a Stony Brook és a Berkeley Egyetem tudósaiból álló csoport rájött arra, hogy elegendő a közlekedési táblákat, illetve azok egyes részeit vagy betűit egyszerűen leragasztani és így máris téves információk jutnak el az önállóan közlekedő gépkocsikhoz. A Sony 2017 októberében egy új CMOS képszenzort jelentett be. A 7 megapixeles chippel akár 160 méterről is képes felismerni egy közlekedési táblát a járműben lévő vezetést segítő rendszer.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Macropus Rufus #59
    https://index.hu/tech/2018/03/19/uber_onvezeto_auto_halalos_baleset/

    már varható volt.
  • NEXUS6 #58
    Ja olvastam, kommenteltem, rahedli gyökerekről szóló tapasztalatot beírhatnék, még azon kívül is. Pedig én aztán tényleg nem vezetek túl sokat év 10 000 km, talán, az is nagyrészt pályán.
    Kicsit el is szomorítottak a kommentek, mert a kommentelék jelentős részéről simán szólhatna a cikk.

    Ennek ellenére is azt mondom, hogy az, hogy vannak gyökerek nem azt jelenti hogy mindenki az, és hogy ne lehetne jelentősen javítani a statisztikát. Nálunk ha jól emléxem 2X annyian halnak meg 10 000 emberre vetítve közúti balesetben, mint pl az Egyesült Királyságban. A Balkánon meg 2X annyian, mint nálunk.

    Az önvezérlő kocsi viszont nem tudjuk, hogy valójában mit tud egy vegyes forgalomban, a tiszta robot forgalom nálunk kb 100 év múlva megvalósuló utópia. Én ezzel komolyan nem foglalkoznék bár szeretem a sci-fit.

    A robikocsi elterjedésénél vegyük figyelembe, hogy társadalom egyik kicsiny része egyre gazdagabb és egyre nagyobb vagyona van, ez egy általános trend. Na most jelenleg ők vesznek villany, meg önvezérlő kocsit, amit eszük ágában nincs megosztani. Vajon mitől is változna meg minden, és mitől lesz egy luxustermékből egyszercsak a nyugdíjas józsibácsi 20 éves Astrája!? Ami mellesleg ugye marhára nem nevezhető luxus terméknek. Persze ha épp egy 50 ezer Ft-os madarasteszkós bicóval közlekedik az emberfia, akkor minden autó az.

    Van még BP-n kb belvárosban 2 autómegosztó cég jelenleg, ami ebben a körzetben akár ki is válthatja a saját/céges kocsit, de az általad jelzett kényelmi szolgáltatásokat ennyiért nem biztosítja. Sőt valszeg nem a házad elött találsz üreset jóeséllyel, ha indulsz, szal 15 perc laza séta, -22 fokban, ami persze jobb mint ülni egy hideg kocsiban. :)
    Index cikk

  • NEXUS6 #57
    Hát ez pont így van!
    A kérdés az, hogy vajon melyik a nehezebb: a létező, emberek által elfogadott, a biztonságot általában biztosító (a robotkocsi is így közlekedne) és be is tartható szabályozást hatékonyabban betartatni, vagy egy teljesen új technológiát elfogadtatni?

    Illetve, vajon miért hiszik azt egyesek, hogy az egyik kizárja a másikat, de legalább is csökkenti annak érvényesülését?
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2018.03.02. 12:37:25
  • duke #56
    Valodi komoly buntetesekkel talan, ra lehetne venni az embereket a normalis viselkedesre, letoltendo borton, millios buntetes, auto elkobzas. Valoszinubb viszont, hogy parasztlazadas lenne belolle. Barmelyik kormany belebukna ha az autosok elidegenithetetlen alapveto emberi jogat megprobalna korlatozni az autos szorakozashoz, menozeshez, szaguldozashoz, kenyelmeskedeshez.

    Szoval nincs tarsadalmi tamogatottsag, ezert vannak ezek a jelkepes "buntetesek". Ezert nem lehet mar 100 eve megoldani, mert sokan az autos szorakozas jogat fontosabbnak tartjak, mint az emberek elethez valo jogat.
  • kvp #55
    "Es ugyse lehet egyiknek se megmagyarazni, hogy ne menjen 90-el mert legfeljebb a 30 biztonsagos. Na ezert nem alkalmas az ember a vezetesre."

    Meg lehetne, ha tenyleg rendesen buntetnek a szabalysertest. Mondjuk a jogositvany es az auto elvetelevel. Utobbi lehetne az anyagi helyzet szerinti penzbuntetes, akinek dragabb autora telik, az tobbet 'fizetne'. Egy ido utan mar az 50-es korzetben is csak 30-al mernenek menni az emberek, meg kis eso eseten is a megengedett felevel, ha egyaltalan mert 'mi van ha eppen ma jar arra egy rendor es veszi el az automat gyorshajtas vagy szabalyatlankodas miatt'?

    A vicces az, hogy ezt teljesen demokratikus alapon is meg lehet csinalni, csak megfelelo tarsadalmilag tamogatott torveny kell ra. Ez utobbi az ami jelenleg nem jonne ossze, marmint a szabalyok betartasanak tarsadalmi tamogatasa.
  • Tinman #54
    Ezt olvasd el pls, friss. A kommenteket is feltétlenül!

    És ez csak EGYETLEN probléma az emberi sofőrök egy részével, de amint látod mégis nagyon is jelenlevő, égető gond és nincs rá megoldás. Egy önvezető SOHA nem fogja nyomni a gázt, ha éppen előzésbe kezd egy másik jármű, sőt a KRESZ-nek megfelelően SEGÍTI az előzést, vagyis legalább a gázból visszavesz.

    "Másrészt az a forgatókönyv, hogy majd egyszerre majd valamikor a jövőben nálunk is minden kocsit lecserélnek irreális."

    Az autó alapvetően luxus. Erre kínál majd megoldást egy olyan önvezető flotta, persze havidíjért, mely használatakor egyszerűen nem lesz szükséged saját autóra. Valójában ez a jövő és nem az, hogy minden ember vesz magának egy méregdrága önvezetőt.

    Ha most csak a céges autóm költségeit nézem, havi szinten átlag 70-80.000 Ft-al lehet számolni és ez csak az üzemanyag, ebben semmiféle kopás, amortizáció nincs. Már pedig ha ennyiért lenne egy önvezető onnantól nem kérdés, hogy erre váltanánk, hiszen a karbantartásra és amortizációra onnantól nekünk nincs gondunk.

    Nem mellesleg rohadtul jó lenne, ha reggel 7:10-re ott állna a fűtött autó, járó motorral indulásra készen. Most az van, hogy 7-kor ki kell mennem beindítani, mert -22 fok volt ma reggel is, abba úgy üljön be az akinek 2 anyja van, de mire indultam volna szokás szerint jégkaparás. És akkor már lehet gondolkodni a nyári gumikon, olajcsere, meg a többi kín... és ez csak a céges.
  • duke #53
    Egyetertek, ideges tudok lenni, mikor bemondjak, hogy a "hirtelen" jott rossz ido, eso, ho miatt rengeteg balesett tortent. HAZUGSAG !!!
    A hirtelen az jelentene, hogy verofenyes szaraz napsutesben, 2 masodperc alatt leesik fel meter ho. Na az varatlan lenne. A valosagban egy hettel a "varatlan" esemeny elott, mar mindenkit figyelmeztetnek. Majd mikor bekovetkezik a "varatlan" esemeny, akkor fel nap alatt leesik 5 centi ho.
    Es ezt a brutalis varatlansagot nem tudja a sok feleszu lekezelni.
    Igen mert sok idiota, varatlanul nem tud a szaraz utra megengedett sebeseg masfel ketszerese helyett, csupan csak a megengedett sebeseggel, ne adja isten, ami szentsegtores lenne, esetleg meg akar annal lassaban is menni.
    Es ugyse lehet egyiknek se megmagyarazni, hogy ne menjen 90-el mert legfeljebb a 30 biztonsagos. Na ezert nem alkalmas az ember a vezetesre.
    Utoljára szerkesztette: duke, 2018.02.28. 16:25:39
  • NEXUS6 #52
    Háj! :)

    Na ja, ezért kéne szerintem is kötelező vezetéstechnikai oktatás, minden jogsit szerzettnek. A téli időjárás nem tekinthető extrémnek abban az értelemben hogy azért valahogy pl a svédek, osztrákok elbírnak ezzel is és elég jó statisztikát produkálnak azért. Nem az emberek vezetnek általában rosszul, hanem a rosszul vezető emberekből a körülmények megváltozása még rosszabbat hoz ki. Nem az embert, hanem a rosszul vezető embert kell kiszűrni, és akár egy autómata vezetővel helyettesíteni, ami remélhetőleg előbb utóbb jobban fog nála vezetni. (Jelenleg még nem ez a helyzet, max 3. szintű robotautót lehet kapni egyelőre).

    Szerintem.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2018.02.28. 16:01:14
  • Agyturbinikusz #51
    Hello :)

    Hogy miért is nem alkalmas az ember vezetésre, hosszútávon, több dologban is előjön, Pl.: nem tud alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez
    A többiben mindkettőkkel egyetértek, mert ahogy latom megvan a közös nevező
    Utoljára szerkesztette: Agyturbinikusz, 2018.02.28. 02:32:00
  • NEXUS6 #50
    Köszönöm én is, hogy a szurkapiszkákat nem reagáltad túl!

    Igen, rengeteg ember kap jogsit, akinek nem kéne, pl. idősebbek, akik hivatásosak voltak, emlékezetből vezetnek és elvből ragaszkodnak, ahhoz hogy jogsijuk legyen. Emberileg megértem, de jogilag, erkölcsileg kevésbé. Valóban, az ő szempontjukból is megoldás lehet az önvezérlő kocsi.
    Az, hogy más esetében az oktató, vizsgabiztos gecizik, hogy egy kis kenőpénzhez jusson, miközben emberünk teljesen rendben, csak jelzi az egész terület uraló káoszt.

    Az, hogy mi zavarja az AI-t és mi nem, ma szerintem még nem tudjuk. Én is azért hoztam a játékos példát, mert ponthogy 10-20 évvel ezelött egy sokkal primitívebb hw-en sokszor jobb botokat, NPC-t írtak. Látok némi hasonlóságot az ott levő kihívások és megoldások között, pl útkeresés programozása.
    Szóval ez alapján azt, hogy egy technika bevezetése majd megoldja az egész rendszert átható problémákat én nem remélem, mert még azt sem látjuk, hogy ez a technológia mire képes.

    Másrészt az a forgatókönyv, hogy majd egyszerre majd valamikor a jövőben nálunk is minden kocsit lecserélnek irreális. A kocsik átlagélettartama 14 év körüli. Ez azt jelenti, hogy ott van az átlagmagyar használtan vett 20 éves átlagú kocsija, meg az állami, nagyvállalkozó flottások pár évente cserélt új kocsija. A kisember tehát nemhogy önvezérlő kocsihoz, de már egy 10 éves haszmálthoz sem fog jóeséllyel soha hozzájutni. Nem azt mondom, hogy ennek örülni kell, hanem hogy ez a realitás.

    A szigorításokat viszont meg lehetne csinálni, a legtöbb szakmai kérdés. Azonban azért a rendőrök helyzete se kifejezetten irígylésre méltó. Amikor az egzisztenciális helyzete komolyan befolyásolja, hogy szakmailag döntsön, akkor valszeg nem is fog.
    A jól karbantartott úthálózatot te is említed, ezek önmagukban is javíthatnák a helyzetet, talán általad is tolerálható szintre.

    A gazdagok meg majd járnak az önvezérlő kocsijaikon és talán ennek is köszönhetően még kevésbé lesz számukra veszélyes a dolog, amellett hogy a jobb felszereltség, nagyobb átlagtömeg miatt ma is jobb eséllyel éli túl egy gazdagember a balesetet, mint egy szegény.