SG.hu

Felére esett az autonóm járművek tesztkilométereinek száma Kaliforniában

Az önvezető járműtechnológiát fejlesztő technológiai cégek az állami gépjármű-felügyelet új adatai szerint visszafogták a fékezést a kaliforniai közutakon végzett tesztelések terén.

A Department of Motor Vehicles (DMV) közzétette, hogy 2024-ben összesen 4,5 millió autonóm járműtesztkilométert regisztráltak, ami 50%-os csökkenés az előző évhez képest. Ez a szám kétféle engedélyt foglal magában: az autonóm járműveket, amelyek volánja mögött emberi biztonsági vezető ül, és azokat, amelyek lehetővé teszik a vezető nélküli tesztelést. Az autonóm járművek tesztelését az államban szabályozó ügynökség szerint a csökkenés a vezető nélküli tesztelés kategóriájában még jelentősebb. A feljegyzések szerint a vezető nélküli tesztelés 83%-kal csökkent, a 2023-as 3,26 millió mérföldről tavaly mindössze 552 895 mérföldre.

A DMV közzétette az éves kikapcsolási jelentéseket is, amelyek részletezik azokat az eseteket, amikor emberi sofőröknek kellett átvenniük az irányítást a technológia meghibásodása vagy biztonsági aggályok miatt. Ezek a jelentések a múltban ellentmondásosak voltak, mivel a vállalatok eltérő szabványokat használnak, ami lehetetlenné teszi az eredmények összehasonlítását vagy az autonóm járművek technológiájának megfelelőségének értékelését.

Az új adatok egy kevés szereplővel rendelkező iparágat tükröznek, a Waymo kereskedelmi robotaxi üzemeltetőjévé válását, valamint a Cruise felfüggesztését és végső soron bezárását az anyavállalat GM által. A Cruise és a Waymo jelentette a legtöbb tesztkilométert. A Cruise 2023-ban 2,6 millió tesztkilométert tett meg, amíg a DMV fel nem függesztette az engedélyeit az év októberében. A vállalat soha nem kezdte újra a tesztelést Kaliforniában. A Waymo a tesztelést takaréklángra vette, miközben San Franciscóban és Los Angelesben felfuttatta kereskedelmi tevékenységét.

Az elmúlt három évben érezhetően csökkent a DMV által az emberi vezetővel rendelkező járművek tesztelésére kiadott új engedélyek száma. A 2022-es évben négy engedélyt adtak ki. A következő évben két új engedélyt adtak ki. A DMV 2024-ben már csak egy új engedélyt adott ki. Ma már csak 31 vállalat rendelkezik engedéllyel a biztonsági vezetővel történő tesztelésre - és közülük mindössze 11 végzett ténylegesen nyilvános közúti tesztelést 2024-ben. A DMV szerint kilenc vállalat, amely a 2023-2024-es időszakra jelentést nyújtott be, beszüntette a tesztelést és kivonult a programból. A Tesla például a jelentés szerint egyetlen autonóm kilométert sem regisztrált.

Hat vállalat, köztük az AutoX, a Nuro, a WeRide, a Waymo, az Apollo Autonomous Driving és a Zoox kapott engedélyt a vezető nélküli tesztelésre. Csak a Mercedes-Benz (amely fejlett vezetőtámogató rendszerrel rendelkezik, amely lehetővé teszi a kormánykerékről levett kezeket is egyes autópályákon), a Nuro és a Waymo rendelkezik olyan engedéllyel, amely lehetővé teszi a kereskedelmi célú működést. Ez ellentétben áll az autonóm járművek mámoros és felfokozott napjaival, amikor a kockázati pénzek csak úgy ömlöttek a cégekhez, és 60 vállalatnak volt engedélye az úgynevezett „vezethető” autonóm járművek tesztelésére. 2019-ben konszolidáció söpört végig a születőben lévő iparágon.

Ma már kevesebb vállalat hajlandó milliókat ölni az autonóm járműtechnológia fejlesztésébe, bár van néhány újabb kiugró eset. A Wayve májusban 1 milliárd dollárt, a Waymo pedig novemberben 5,6 milliárd dollárt gyűjtött össze. Az eredmény az aktív résztvevők rövid listája, és hogy tesztelés és a kereskedelmi mérföldek tekintetében a Waymo áll az élen. A végeredmény egy konszolidált iparág, amelyből hiányzik a kereskedelmi verseny.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!