Berta Sándor

Valós időben egymás­sal kommunikáló autók jöhetnek

A Bosch, a Vodafone és a Huawei azt szeretné elérni, hogy a közúti járművek gyakorlatilag mindennel kommunikálni tudjanak.

A három társaság tavaly február óta teszteli a Cellular-V2X nevű technológiát Európában, a bajorországi A9-es autópályán. A gyártók a tesztekhez kísérleti 5G-modulokat használnak fel. A Cellular-V2X-ből az olyan vezetőt segítő funkciók is profitálnak, mint az adaptív követés és sebességszabályozás (ACC), valamint az adatátviteli megoldások. Az ACC nem csupán figyelmezteti a sofőrt a megfelelő követési távolságok betartására vagy a lehetséges veszélyes helyzetekre, hanem akár automatikusan gyorsítja és le is fékezi a gépkocsit.

A következő lépcsőfokot az jelenti, hogy a járművek megtanulnak a környezetükkel, így egymással is kommunikálni és adatokat cserélni. A közvetlen kommunikáció további információkat szállíthat arról, hogy mi történik a rosszul vagy egyáltalán be nem látható kereszteződésekben, vagy az autó mögött és mellett.


A Cellular-V2X lehetővé teszi a hálózatba kötött gépkocsiknak a pozíciójuk és a sebességük megosztását több mint 300 méteres körzetben, ráadásul mindez kerülők és időveszteség nélkül valósulhat meg. Ezáltal egy jármű pontosan érzékelheti, hogy a mellette, előtte és mögötte haladók hogyan közlekednek. Amennyiben például valaki hirtelen manőverbe kezd, akkor az ACC ezt azonnal észleli, még akár a vezető vagy a felszerelt radar, illetve szenzor előtt is. Ezután a jármű automatikusan az új helyzethez igazítja a sebességét. Amennyiben a forgalom normalizálódik, akkor a rendszer újra gyorsít és beállítja a kívánt tempót.

Mindez még kényelmesebbé teszi a vezetést és az autósnak immár a hirtelen manőverekkel sem kell foglalkoznia. Ezáltal a forgalom folyamatosabbá és hatékonyabbá válhat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • CsZ #2
    Érdekelne, hogyan azonosítják magukat egymás felé a résztvevők.
  • kvp #1
    Viszonylag egyszeru technologia, de csak akkor uzembiztos ha egyreszt van eleg savszelesseg egy varosi dugoban allo autosor osszes jarmuve szamara, masreszt minden jarmunek van ilyen jeladoja. A jelado nelkuli gyalogosok kezele pedig nem megoldott.

    A teljesen onvezeto, a kulvilagtol utkozeselkerulesi informaciot nem elvaro autok egyszerubbnek tunnek, mivel a sajat szenzoraikra kell csak hagyatkozniuk, azok allapota meg ismert szamukra es nincs a radios adatatvitelbol eredo bizonytalansag sem. Arrol nem beszelve, hogy egy kulso adatokat nem igenylo auto beeresztheto embervezette autok es gyalogosok kozze is. Radios kapcsolatot szerintem csak utvonaltervezeshez erdemes hasznalni, ott viszont a felhoben tartolt forgalmi adatok segitsegevel mar a teljes forgalom optimalizalhato. Viszont a tenyleges utovonalon vegigmenest mar erdemes csak tisztan az autora bizni.

    Egyetlen kivetel a megosztott szenzoradatok lennenek, de ahhoz jelenleg nincs eleg savszelesseg, hogy minden auto a teljes voxel map-jet megossza, meg differencialisan sem, pedig az lehetove tenne, hogy az onvezeto autok a holttereket egymas adatinak vagy fixen az utcan elhelyezett szenzorok segitsegevel csokkentsek. (holtter = ahova nem lat be az auto, tehat worst case alapon feltetelezi, hogy 'szandekosan eleugrani keszulo kisgyerek varakozik ott') Ez a megkozelites lehetove tenne azt, hogy minden auto pont akkora maximalis sebesseggel menjen, hogy barmi ele kerulo objektum elott meg tudjon allni, azaz soha ne legyen utkozes csak ha direkt belemegy valaki az egyebkent addigra mar allora fekezett jarmube.