Berta Sándor
Valós időben egymással kommunikáló autók jöhetnek
A Bosch, a Vodafone és a Huawei azt szeretné elérni, hogy a közúti járművek gyakorlatilag mindennel kommunikálni tudjanak.
A három társaság tavaly február óta teszteli a Cellular-V2X nevű technológiát Európában, a bajorországi A9-es autópályán. A gyártók a tesztekhez kísérleti 5G-modulokat használnak fel. A Cellular-V2X-ből az olyan vezetőt segítő funkciók is profitálnak, mint az adaptív követés és sebességszabályozás (ACC), valamint az adatátviteli megoldások. Az ACC nem csupán figyelmezteti a sofőrt a megfelelő követési távolságok betartására vagy a lehetséges veszélyes helyzetekre, hanem akár automatikusan gyorsítja és le is fékezi a gépkocsit.
A következő lépcsőfokot az jelenti, hogy a járművek megtanulnak a környezetükkel, így egymással is kommunikálni és adatokat cserélni. A közvetlen kommunikáció további információkat szállíthat arról, hogy mi történik a rosszul vagy egyáltalán be nem látható kereszteződésekben, vagy az autó mögött és mellett.
A Cellular-V2X lehetővé teszi a hálózatba kötött gépkocsiknak a pozíciójuk és a sebességük megosztását több mint 300 méteres körzetben, ráadásul mindez kerülők és időveszteség nélkül valósulhat meg. Ezáltal egy jármű pontosan érzékelheti, hogy a mellette, előtte és mögötte haladók hogyan közlekednek. Amennyiben például valaki hirtelen manőverbe kezd, akkor az ACC ezt azonnal észleli, még akár a vezető vagy a felszerelt radar, illetve szenzor előtt is. Ezután a jármű automatikusan az új helyzethez igazítja a sebességét. Amennyiben a forgalom normalizálódik, akkor a rendszer újra gyorsít és beállítja a kívánt tempót.
Mindez még kényelmesebbé teszi a vezetést és az autósnak immár a hirtelen manőverekkel sem kell foglalkoznia. Ezáltal a forgalom folyamatosabbá és hatékonyabbá válhat.
A három társaság tavaly február óta teszteli a Cellular-V2X nevű technológiát Európában, a bajorországi A9-es autópályán. A gyártók a tesztekhez kísérleti 5G-modulokat használnak fel. A Cellular-V2X-ből az olyan vezetőt segítő funkciók is profitálnak, mint az adaptív követés és sebességszabályozás (ACC), valamint az adatátviteli megoldások. Az ACC nem csupán figyelmezteti a sofőrt a megfelelő követési távolságok betartására vagy a lehetséges veszélyes helyzetekre, hanem akár automatikusan gyorsítja és le is fékezi a gépkocsit.
A következő lépcsőfokot az jelenti, hogy a járművek megtanulnak a környezetükkel, így egymással is kommunikálni és adatokat cserélni. A közvetlen kommunikáció további információkat szállíthat arról, hogy mi történik a rosszul vagy egyáltalán be nem látható kereszteződésekben, vagy az autó mögött és mellett.
A Cellular-V2X lehetővé teszi a hálózatba kötött gépkocsiknak a pozíciójuk és a sebességük megosztását több mint 300 méteres körzetben, ráadásul mindez kerülők és időveszteség nélkül valósulhat meg. Ezáltal egy jármű pontosan érzékelheti, hogy a mellette, előtte és mögötte haladók hogyan közlekednek. Amennyiben például valaki hirtelen manőverbe kezd, akkor az ACC ezt azonnal észleli, még akár a vezető vagy a felszerelt radar, illetve szenzor előtt is. Ezután a jármű automatikusan az új helyzethez igazítja a sebességét. Amennyiben a forgalom normalizálódik, akkor a rendszer újra gyorsít és beállítja a kívánt tempót.
Mindez még kényelmesebbé teszi a vezetést és az autósnak immár a hirtelen manőverekkel sem kell foglalkoznia. Ezáltal a forgalom folyamatosabbá és hatékonyabbá válhat.