59
-
Macropus Rufus #59 https://index.hu/tech/2018/03/19/uber_onvezeto_auto_halalos_baleset/
már varható volt. -
#58 Ja olvastam, kommenteltem, rahedli gyökerekről szóló tapasztalatot beírhatnék, még azon kívül is. Pedig én aztán tényleg nem vezetek túl sokat év 10 000 km, talán, az is nagyrészt pályán.
Kicsit el is szomorítottak a kommentek, mert a kommentelék jelentős részéről simán szólhatna a cikk.
Ennek ellenére is azt mondom, hogy az, hogy vannak gyökerek nem azt jelenti hogy mindenki az, és hogy ne lehetne jelentősen javítani a statisztikát. Nálunk ha jól emléxem 2X annyian halnak meg 10 000 emberre vetítve közúti balesetben, mint pl az Egyesült Királyságban. A Balkánon meg 2X annyian, mint nálunk.
Az önvezérlő kocsi viszont nem tudjuk, hogy valójában mit tud egy vegyes forgalomban, a tiszta robot forgalom nálunk kb 100 év múlva megvalósuló utópia. Én ezzel komolyan nem foglalkoznék bár szeretem a sci-fit.
A robikocsi elterjedésénél vegyük figyelembe, hogy társadalom egyik kicsiny része egyre gazdagabb és egyre nagyobb vagyona van, ez egy általános trend. Na most jelenleg ők vesznek villany, meg önvezérlő kocsit, amit eszük ágában nincs megosztani. Vajon mitől is változna meg minden, és mitől lesz egy luxustermékből egyszercsak a nyugdíjas józsibácsi 20 éves Astrája!? Ami mellesleg ugye marhára nem nevezhető luxus terméknek. Persze ha épp egy 50 ezer Ft-os madarasteszkós bicóval közlekedik az emberfia, akkor minden autó az.
Van még BP-n kb belvárosban 2 autómegosztó cég jelenleg, ami ebben a körzetben akár ki is válthatja a saját/céges kocsit, de az általad jelzett kényelmi szolgáltatásokat ennyiért nem biztosítja. Sőt valszeg nem a házad elött találsz üreset jóeséllyel, ha indulsz, szal 15 perc laza séta, -22 fokban, ami persze jobb mint ülni egy hideg kocsiban. :)
Index cikk
-
#57 Hát ez pont így van!
A kérdés az, hogy vajon melyik a nehezebb: a létező, emberek által elfogadott, a biztonságot általában biztosító (a robotkocsi is így közlekedne) és be is tartható szabályozást hatékonyabban betartatni, vagy egy teljesen új technológiát elfogadtatni?
Illetve, vajon miért hiszik azt egyesek, hogy az egyik kizárja a másikat, de legalább is csökkenti annak érvényesülését?
Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2018.03.02. 12:37:25 -
duke #56 Valodi komoly buntetesekkel talan, ra lehetne venni az embereket a normalis viselkedesre, letoltendo borton, millios buntetes, auto elkobzas. Valoszinubb viszont, hogy parasztlazadas lenne belolle. Barmelyik kormany belebukna ha az autosok elidegenithetetlen alapveto emberi jogat megprobalna korlatozni az autos szorakozashoz, menozeshez, szaguldozashoz, kenyelmeskedeshez.
Szoval nincs tarsadalmi tamogatottsag, ezert vannak ezek a jelkepes "buntetesek". Ezert nem lehet mar 100 eve megoldani, mert sokan az autos szorakozas jogat fontosabbnak tartjak, mint az emberek elethez valo jogat. -
kvp #55 "Es ugyse lehet egyiknek se megmagyarazni, hogy ne menjen 90-el mert legfeljebb a 30 biztonsagos. Na ezert nem alkalmas az ember a vezetesre."
Meg lehetne, ha tenyleg rendesen buntetnek a szabalysertest. Mondjuk a jogositvany es az auto elvetelevel. Utobbi lehetne az anyagi helyzet szerinti penzbuntetes, akinek dragabb autora telik, az tobbet 'fizetne'. Egy ido utan mar az 50-es korzetben is csak 30-al mernenek menni az emberek, meg kis eso eseten is a megengedett felevel, ha egyaltalan mert 'mi van ha eppen ma jar arra egy rendor es veszi el az automat gyorshajtas vagy szabalyatlankodas miatt'?
A vicces az, hogy ezt teljesen demokratikus alapon is meg lehet csinalni, csak megfelelo tarsadalmilag tamogatott torveny kell ra. Ez utobbi az ami jelenleg nem jonne ossze, marmint a szabalyok betartasanak tarsadalmi tamogatasa. -
#54 Ezt olvasd el pls, friss. A kommenteket is feltétlenül!
És ez csak EGYETLEN probléma az emberi sofőrök egy részével, de amint látod mégis nagyon is jelenlevő, égető gond és nincs rá megoldás. Egy önvezető SOHA nem fogja nyomni a gázt, ha éppen előzésbe kezd egy másik jármű, sőt a KRESZ-nek megfelelően SEGÍTI az előzést, vagyis legalább a gázból visszavesz.
"Másrészt az a forgatókönyv, hogy majd egyszerre majd valamikor a jövőben nálunk is minden kocsit lecserélnek irreális."
Az autó alapvetően luxus. Erre kínál majd megoldást egy olyan önvezető flotta, persze havidíjért, mely használatakor egyszerűen nem lesz szükséged saját autóra. Valójában ez a jövő és nem az, hogy minden ember vesz magának egy méregdrága önvezetőt.
Ha most csak a céges autóm költségeit nézem, havi szinten átlag 70-80.000 Ft-al lehet számolni és ez csak az üzemanyag, ebben semmiféle kopás, amortizáció nincs. Már pedig ha ennyiért lenne egy önvezető onnantól nem kérdés, hogy erre váltanánk, hiszen a karbantartásra és amortizációra onnantól nekünk nincs gondunk.
Nem mellesleg rohadtul jó lenne, ha reggel 7:10-re ott állna a fűtött autó, járó motorral indulásra készen. Most az van, hogy 7-kor ki kell mennem beindítani, mert -22 fok volt ma reggel is, abba úgy üljön be az akinek 2 anyja van, de mire indultam volna szokás szerint jégkaparás. És akkor már lehet gondolkodni a nyári gumikon, olajcsere, meg a többi kín... és ez csak a céges. -
duke #53 Egyetertek, ideges tudok lenni, mikor bemondjak, hogy a "hirtelen" jott rossz ido, eso, ho miatt rengeteg balesett tortent. HAZUGSAG !!!
A hirtelen az jelentene, hogy verofenyes szaraz napsutesben, 2 masodperc alatt leesik fel meter ho. Na az varatlan lenne. A valosagban egy hettel a "varatlan" esemeny elott, mar mindenkit figyelmeztetnek. Majd mikor bekovetkezik a "varatlan" esemeny, akkor fel nap alatt leesik 5 centi ho.
Es ezt a brutalis varatlansagot nem tudja a sok feleszu lekezelni.
Igen mert sok idiota, varatlanul nem tud a szaraz utra megengedett sebeseg masfel ketszerese helyett, csupan csak a megengedett sebeseggel, ne adja isten, ami szentsegtores lenne, esetleg meg akar annal lassaban is menni.
Es ugyse lehet egyiknek se megmagyarazni, hogy ne menjen 90-el mert legfeljebb a 30 biztonsagos. Na ezert nem alkalmas az ember a vezetesre.
Utoljára szerkesztette: duke, 2018.02.28. 16:25:39 -
#52 Háj! :)
Na ja, ezért kéne szerintem is kötelező vezetéstechnikai oktatás, minden jogsit szerzettnek. A téli időjárás nem tekinthető extrémnek abban az értelemben hogy azért valahogy pl a svédek, osztrákok elbírnak ezzel is és elég jó statisztikát produkálnak azért. Nem az emberek vezetnek általában rosszul, hanem a rosszul vezető emberekből a körülmények megváltozása még rosszabbat hoz ki. Nem az embert, hanem a rosszul vezető embert kell kiszűrni, és akár egy autómata vezetővel helyettesíteni, ami remélhetőleg előbb utóbb jobban fog nála vezetni. (Jelenleg még nem ez a helyzet, max 3. szintű robotautót lehet kapni egyelőre).
Szerintem.
Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2018.02.28. 16:01:14 -
Agyturbinikusz #51 Hello :)
Hogy miért is nem alkalmas az ember vezetésre, hosszútávon, több dologban is előjön, Pl.: nem tud alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez
A többiben mindkettőkkel egyetértek, mert ahogy latom megvan a közös nevező
Utoljára szerkesztette: Agyturbinikusz, 2018.02.28. 02:32:00 -
#50 Köszönöm én is, hogy a szurkapiszkákat nem reagáltad túl!
Igen, rengeteg ember kap jogsit, akinek nem kéne, pl. idősebbek, akik hivatásosak voltak, emlékezetből vezetnek és elvből ragaszkodnak, ahhoz hogy jogsijuk legyen. Emberileg megértem, de jogilag, erkölcsileg kevésbé. Valóban, az ő szempontjukból is megoldás lehet az önvezérlő kocsi.
Az, hogy más esetében az oktató, vizsgabiztos gecizik, hogy egy kis kenőpénzhez jusson, miközben emberünk teljesen rendben, csak jelzi az egész terület uraló káoszt.
Az, hogy mi zavarja az AI-t és mi nem, ma szerintem még nem tudjuk. Én is azért hoztam a játékos példát, mert ponthogy 10-20 évvel ezelött egy sokkal primitívebb hw-en sokszor jobb botokat, NPC-t írtak. Látok némi hasonlóságot az ott levő kihívások és megoldások között, pl útkeresés programozása.
Szóval ez alapján azt, hogy egy technika bevezetése majd megoldja az egész rendszert átható problémákat én nem remélem, mert még azt sem látjuk, hogy ez a technológia mire képes.
Másrészt az a forgatókönyv, hogy majd egyszerre majd valamikor a jövőben nálunk is minden kocsit lecserélnek irreális. A kocsik átlagélettartama 14 év körüli. Ez azt jelenti, hogy ott van az átlagmagyar használtan vett 20 éves átlagú kocsija, meg az állami, nagyvállalkozó flottások pár évente cserélt új kocsija. A kisember tehát nemhogy önvezérlő kocsihoz, de már egy 10 éves haszmálthoz sem fog jóeséllyel soha hozzájutni. Nem azt mondom, hogy ennek örülni kell, hanem hogy ez a realitás.
A szigorításokat viszont meg lehetne csinálni, a legtöbb szakmai kérdés. Azonban azért a rendőrök helyzete se kifejezetten irígylésre méltó. Amikor az egzisztenciális helyzete komolyan befolyásolja, hogy szakmailag döntsön, akkor valszeg nem is fog.
A jól karbantartott úthálózatot te is említed, ezek önmagukban is javíthatnák a helyzetet, talán általad is tolerálható szintre.
A gazdagok meg majd járnak az önvezérlő kocsijaikon és talán ennek is köszönhetően még kevésbé lesz számukra veszélyes a dolog, amellett hogy a jobb felszereltség, nagyobb átlagtömeg miatt ma is jobb eséllyel éli túl egy gazdagember a balesetet, mint egy szegény. -
#49 Egyrészt köszönöm, hogy nem kezdtél el személyeskedni, anyázni, ezért maximális respect!
Abban egyetértek veled, hogy vannak jó sofőrök és van önkritikám: Nem tartozom ezek közé. Volt balesetem, furcsa is lett volna, ha ennyi idő után nem lett volna, de egyetlen esetben sem azért, mert én akartam lenni az utak királya. Egyik esetben kemény 55-el történt meg a baj, a másik esetben meg padlófékezés és csattanás helyett a kikerülést választottam, de szemből jöttek, így az utolsó pillanatban visszarántottam, neki annak aki nekem nem adott elsőbbséget pár másodperccel korábban.
Viszont azért nem tartom magam jó sofőrnek, mert már rég elvesztettem a türelmem azzal a 10%-al szemben, aki emberszámba se veszi a többi autóst, sőt vannak akik direkt szemétkednek. Párom gyakran mellett ül, ezerszer elmondta már, ha nem látná mi történik nem hinne nekem! Már pedig 10% poklot képes csinálni odakint, de úgy, hogy a yard csak nem bünteti őket meg talán soha, mert egyszerűen nem látja és tojnak a kamerás felvételemre...
"De kérdem a mesterséges sofőrök hány jól működő típusát ismered?"
Akkor félreértesz. Nem azt mondom, hogy most de azonnal mindenki álljon fel a volán mögül, mert ez a gazdaság szempontjából kivitelezhetetlen, de az viszont mondom, hogy minél előbb megtörténik a TELJES csere annál jobb. Mert a vegyes közlekedés, ahol a szabályokat betartó önvezetőnek kell a szabálytalankodóhoz alkalmazkodni, az nagyon nem lesz jó... de hiszem, hogy még az is jobb lesz, mint ami most van.
Minap olvastam egy öreg fószerről, aki a fék helyett a gázra lépve egy tóba hajtott és megölte vele saját magát. A jogsi kiadását iszonyatosan megszigorítanám! Hol van a reakcióteszt? Hol van az IQ és pszichológiai teszt? Vaze olyanoknak adnak jogsit, akik 7x buktak! Olyanoknak adnak jogsit, akinek 5 év után se megy a 2 kocsi közé beállás... olyanoknak adnak jogsit, akik antidepresszánsokat szednek. Gyalázat.
"de nem értem a kizárólagos álláspontodat? Miért is ne vezethetne az aki tud vezetni?"
Még egy kiváló sofőr is hibázik és baj lehet belőle. Elnéz, benéz, elbambul. Egy önvezető soha... előbb állítja le magát nagy vörös villogással, mint, hogy baj legyen belőle. Egy gépet nem zavar meg a menstruáció, az, hogy 5 perce dobott ki a nőd a lakásból, az, hogy buktál egy üzleten pár millát, az, hogy a középső ujját mutogatja neked az előtted levő és az sem zavarja, hogy csak 2 órát aludtál az éjjel, pedig jó sofőr vagy...
"nem tudnak csak a játékokban normális botokat, vagy stratégia játékban kicsit is tanuló, nem csaláson alapuló módon kihívást jelentó AI-t csinálni, pedig sokkal sokkal több pénzt ráköltöttek erre a műfajra, mint a most divatos autópilóta fejlesztésekre?"
Na várj... egy számítógépes játékban levő A.I.-nak nincs is olyan egyszerű dolga. Ahány játékos, annyi stílus, de KRESZ csak egy van! De nem ez a fő probléma, hanem a fejlesztési idő és a beletolt pénz. Egy önvezetőbe brutál mennyiségű pénzt és fejlesztési időt tolnak és tolhatnak is, mert nincs olyan határidő, mint egy játék esetében. Sokszor egyszerűen nincs elég idő normális A.I. beletolni egy játékba. Nézd meg az ősöreg Half Life 1-et... ott relatív volt rá idő, volt rá tőke... k. jó A.I. volt benne. No meg manapság már nem is nagyon ez a fő cél, hogy szívassuk a játékost. A casual réteg az uralkodó, azok meg nem szeretnek veszíteni, nekik nagy zöld nyil kell, meg 5 csapásra boruló boss és ezzel sikerélmény és fun factor. Ez már nem az Ultima-féle generáció.
Egy önvezető kötött pályán mozoghat, rendkívül kötött és szigorú szabályok között, melyek azért annyira nem is bonyolultak, elég egyértelműek. Az autóvezetés pontosan egy olyan elvégzendő feladat ahol egy gép nagyon is optimálisan képes működni, persze ehhez jól karbantartott úthálózat és útjelzők is szükségesek.
"AI még nem tart ott, ami egy jól vezető sofőr szintje."
A jelenlegi A.I. ott tart, hogy ha a többi autó is betartja a KRESZ-t akkor nincs gond... de nem itt tartunk, ezért annyira nehéz az A.I.-t tanítgatni mert az emberi tényező ezt is szétbarmolja.
"Az agresszívkodást, az agyatlanságot zéró toleranciával és maximális bizonyossággal kéne szerintem is megtorolni."
Erre nincs mód, nem érdekli a yardot a kamerás felvételem...
"De az, hogy ennyi vezetett km van mögötted és még élsz szerintem azt is jelenti, hogy a többség elvárható minimális szinten vezet."
Ahogy korábban írtam, én már élből minden embert, minden közlekedőt úgy nézek, mintha részeg lenne és nem látna. Ezért kerültem el rengeteg balesetet, mert mindig a legrosszabbat tételezem fel róluk és ha heti 1x bejön, már pedig bejön, akkor ez a helyes nézőpont a közlekedőkkel szemben. Erre a sznob autósok azt mondják: defenzív vezetés.
Számos baleset résztvevője voltam:
1. Anyám vezetett, nem észlelte időben a lekanyrodó járművet, fékezés nélkül belerongyolt. A baleset oka: Emberi figyelmetlenség.
2. Apám szerint a téli gumit a gumigyártó kartell találta ki, így régen nyárival kellett közlekedni télen is. Ennek egyértelmű velejárója volt télen a vízelvezetőkkel történő gyakori ismerkedés. A baleset oka: Emberi ostobaság.
3. Középsuliban a tanárok kényszerítettek minket arra, hogy egy IFA-t felpakoljunk, majd üljünk a platóra és a célállomáson pakoljunk le. Soha nem értünk oda, de ütközéskor éreztük a zero G-t egy fél másodpercig. A beleset oka: Felelőtlenség és emberi ostobaság kombinálva a sofőr figyelmetlenségével.
4. Mikor már melóztam a volt főnököm a kerekeken is durván spórolt, nem csak a fizetésen. Tükör radiál gumival járogattam ki, mert ha nem, hát mehettem amerre látok. (2 napig a fékem se csináltatták meg, abból nem lett baleset, de egy élmény volt.) Na a lényeg az, hogy egy biciklis kijött elém, én meg padlófékezve is nekicsúsztam, pedig full absztinensként nagyon jó reakcióidőm volt mindig is. A baleset oka: Emberi mulasztás, elégtelen műszaki állapot.
5. Egy másik céges roncs. 80km/h. Kánikula. Kirohanó szarvas. Fékezés. Kár. A baleset oka: Emberi tényező, ugyanis a napfénytől későn vettem észre a rohanó állatot, egy gép bőven megállt volna.
6. STOP tábla. Lakott területen kívül. Kijön elém. Csattanás lett volna, ha satuzok, de így is az lett, csak így oldalról, mert a szembejövőnek nem akartam nekimenni, így kénytelen voltam az utolsó pillanatban ráhúzni. A baleset oka: Emberi balfaszság, ignorancia, a STOP tábla leszarása. Slusszpoén, hogy engem is megbüntettek 30k-ra, mert a yard szerint inkább mentem volna bele a másikba, a kikerülés/előzés hülyeség volt, így megzavartam a közlekedés rendjét. Én. Megzavartam. A. Közlekedés. Rendjét. Lol.
Azok a halott ismerőseim, hozzátartozóim akik autóbalesetben hunytak el, mind élne, ha önvezetőben ültek volna.
Utoljára szerkesztette: Tinman, 2018.02.27. 10:24:11 -
#48 Én a vezetést segítő kiegészítőkben hiszek, és emellett opcionálisan az automata vezetésben. Bizonyos extra szigorításoknak, vagy csak 1 a jelenlegi szabályozók vas szigorú következetes betartatásának és 2 az automata kocsik által is megkövetelt jobb minőségű forgalom szervezésnek, utaknak és felfestéseknek önmagukban is javuló statisztikák lehetnek az eredményei.
Az automata kocsik ezeken a fos utakon ugyan úgy elvéreznek, mint az emberek. -
fonak #47 Az emberek autózni akarnak, senki sem akarja, hogy vezetésre alkalmatlannak nyilvánítsák és ezután maradna neki a taxi és a tömegközlekedés. Főleg, ha megszokta már, hogy kocsija van. A fiatalabb generációból több van, akinek már nem fontos az autó birtoklása, bár bérelni szívesen bérel, ha megengedheti magának. Szóval egy durva szigorításra nincs esély, amíg ezzel jelentős számú szavazóval lenne kicseszve, rontaná az életminőségét. Persze ha lesz kiforrott és elérhető árú önvezető autó (jellemzően bérautóként, mint a mol limo, csak önvezető, és házhoz jön), akkor ez változhat. -
#46 Nézd, maxigáz elismerem a vezetési tapasztalatodat. Azt is felfogom, hogy találkoztál a humán sofőrök minden fajtájával én is már jó néhány típussal. De kérdem a mesterséges sofőrök hány jól működő típusát ismered?
Én is szeretném, ha lenne jól működő mesterséges sofőr, akár minden kocsiban, de nem értem a kizárólagos álláspontodat? Miért is ne vezethetne az aki tud vezetni?
Ha a mesterséges intelligencia olyan könnyen megoldható dolog lenne, akkor (más példa) hogy a francban nem tudnak csak a játékokban normális botokat, vagy stratégia játékban kicsit is tanuló, nem csaláson alapuló módon kihívást jelentó AI-t csinálni, pedig sokkal sokkal több pénzt ráköltöttek erre a műfajra, mint a most divatos autópilóta fejlesztésekre?
Nem az embereket fényezem, csak azt mondom, hogy vannak vezetni tudó emberek és sajnos az AI még nem tart ott, ami egy jól vezető sofőr szintje. Ez szerintem jelenleg a valóság. Igen egyetértek, jó lenne ha nem így lenne.
Az agresszívkodást, az agyatlanságot zéró toleranciával és maximális bizonyossággal kéne szerintem is megtorolni. De az, hogy ennyi vezetett km van mögötted és még élsz szerintem azt is jelenti, hogy a többség elvárható minimális szinten vezet. -
#45 Senki nem mondta, hogy nem voltak autóversenyek... sőt írtam, hogy voltak, de NEM azért lettek az autók megalkotva, hogy azzal versenyezzenek! Eleinte meg nyilván a közutakon tolták, mert nem volt versenypálya sem, aztán az is lett.
Miben verhetetlen az ember? Te vezettél már odakint egyáltalán? Egyszerűen nem tudom eldönteni, hogy az emberismereted, vagy a vezetési tapasztalatod a gyengébb. Ebben segíthetnél, hogy melyik, mert komoly dilemma...
"De az az emberellenesség amit itt lenyomsz, az számomra ellenszenves, sőt elfogadhatatlan. Ráadásul alaptalan."
Nem. Nem emberellenes vagyok, hanem azt szeretném, hogy minél előbb vegye ki az elektronika a kezükből a kormányt, de úgy, hogy a vele szembejövő is önvezető, sőt egymással tudnak kommunikálni. Tehát ha a 22. kilométerkőnél az arra közlekedő önvezető bal kerekén enyhe kipörgést regisztrál a rendszer, akkor az 5 mp-en belül kerüljön be az összes arra közlekedő önvezető rendszerébe. Ez ma már simán megoldható lenne, a technika megvan hozzá, meg kell valósítani.
"érdemes lenne kicsit utána olvasni a dolgoknak, vezetgetni autókat, finomhangolni a szélsőséges álláspontodat."
Nagyon egyetértek, tégy így, mert teljesen laikus vagy a témában. Nálam 1 millió levezetett kilométer, 2 évtizedes jogosítvány, cirka 30+ féle vezetett jármű. Kevesen tudjátok ezt itt überelni... Nekem nem igazán van olyan nap az életemben, amikor nem vezetek egyáltalán. Tudom mi van odakint, ismerem a sofőröket, az összes fajtát.
RENGETEG balesetet kerültem el pusztán azzal, hogy MINDIG úgy vezetek, hogy a lehető legrosszabbat tételezem fel a másikról: Úgyis kijön, úgyis sávot vált index nélkül, úgyse áll meg a táblánál, úgyis átmegy a piroson, úgyse ad elsőbbséget, úgyse vesz észre, úgyis gázt fog adni, ha előzni próbálom... -
#44 Én azért nem vagyok ennyire borúlátó, valóban a jogosítvánnyal rendelkező emberek egy része, amely azonban szerintem a kisebbség nem alkalmas a vezetésre, vagy abszolút vagy időszakosan.
Volt olyan ismerősöm, aki rendszeresen vezett ittasan, ezen kívül idegből direkt okozott balesetet, rahedlit, ezekből 2-ben én is ott voltam. Az ismerőseim többsége azonban nem ilyen. Elenyésző részük volt egyáltalán bármilyen baleset szenvedő alanya, olyan ismerősön a fenti spec eseten túl, aki felelős lett volna balesetért asszem egyáltalán nincs. Nem akarok túlzottan általánosítani ebből a kis mintából (kb. 100 ismerősöm autóvezetői múltjáról van valami ismeretem), de hiszem, remélem, hogy nem egyedi, az átlagtól jelentősen eltérő az esetem.
Szóval igen, kell-e szigorítani a vezetésre alkalmasnak nyilvánítás feltételeit? Abszolút egyetértek! A magam részéről javasolnám, hogy egy 20 másodperces gyors tesztet futtasson le indításkor a kocsi, műszerfalon jelek lefutnak, azokra kell, indexelni, féket, gázt nyomni, akármi. Rendszer méri a reakcióidőt/hibát (lásd PÁV teszt) és ha kilóg még kétszer próbálkozhat, a harmadikra pedig mondjuk 1 órára letilt, mert a reakcióképessége miatt nem alkalmas a vezetésre. Most hogy ez fáradtság, részegség, érzelmi állapot, vagy csak mert béna a vezetéshez emiatt történik, az részletkérdés.
Egy jó önvezérlő kocsi egy óvatos kezdő szintjén van jelenleg, ha mindenki úgy vezetne valszeg az is önmagában javítaná a baleseti statisztikát, de hogy az önvezérlő autó mikor jut el a jól vezető sofőrök szintjére, ha eljut egyáltalán az szerintem kérdéses.
Semmi nem indokolja a humán sofőrökről hangoztatott végletes következtetésed pl. családapák között is van, amelyik részeges, agresszív, másnak direkt kárt okoz, most akkor a családapákat is robotokkal kéne szerinted helyettesíteni??? -
#43 Na, hát ez így pont nem igaz. Az 1800-as évek végétől voltak autóversenyek értelemszerűen közutakon. Az első népautó, ami talán nem hobbi eszköz volt már az viszont csak 1908-ban jelent meg és ez a Ford T-modell volt, értelemszerűen azt se mindenki engedhette meg magának. Szal itt is igencsak megelőzte a hobbizás a praktikus használatot, mint ahogy ez most a villanykocsik reneszánsza esetén is van.
Én arról beszélek, hogy egy modern technikával erősen megtámogatott vezetés már nem okoz akkora kihívást egy átlagos sofőrnek, mint egy 40 évvel ezelötti autózás. Viszont a számítógépnek továbbra is kihívás az, amiben az ember egyelőre verhetetlen. Nem azt mondom, hogy mindenki mindíg vezessen, üdvözlöm én is az önvezérlő, vagy magasan támogatott rendszereket. De az az emberellenesség amit itt lenyomsz, az számomra ellenszenves, sőt elfogadhatatlan. Ráadásul alaptalan.
Szerintem, mint a versenyes példád is mutatja érdemes lenne kicsit utána olvasni a dolgoknak, vezetgetni autókat, finomhangolni a szélsőséges álláspontodat. -
duke #42 "Szerintem a vezetés az egyik legnagyobb figyelemkoncentrációt igénylő tevékenység és amit az emberek jelentős része elsajátít készség szintre fejleszt és naponta használja. Ilyenkor nem igazán jön szóba az érzelem,"
Pont errol van szo, hogy az emberek 99 % keptelen folyamatosan koncentralni, meg AKKOR SE ha egyebbkent a legjobb szandekkal erre torekszik. Az ember genetikailag nem ugy van felepitve, hogy kepes legyen, egy nagysebesegu gepet hibatlanul iranyitani hosszutavon.
Es ehhez adodik, hogy az emberek nagyresze, egyaltalan nem is akar a vezetesre koncentralni, mert az autozas az buli, szorakozas, kikapcsolodas, menozes, es a legkevesbe sem akar feszulten figyelni minden szazad masodpercben, pedig ugy kene. Az emberek azert okoznak balesetet, mert a JOZANESZT tokeletesen felulirjak az ERZELMEIK.
Mindenki tudja, hogy onos esoben, kodben, lefagyott utakon, a megengedett sebeseg harmada lenne biztonsagos, megis az emberek jelentos resze, meg ilyenkor is a megengedett sebesseg felett szaguldozik, mert az erzelmeik a vezetesi elmeny, menozes, az aggreszio, kivagyisag, nagykepuseg, kisebbrendusegi komplexusok boven felulirjak racionalitast.
ES EZERT NEM ALKALMAS AZ EMBEREK NAGYTOBBSEGE A VEZETESRE. Ez sosem fog megvaltozni, ez nem tanulas es gyakorlat kerdese, az ember egy erzelem vezerelt allat es az is marad. -
#41 Az autózás mint olyan Day1 sem azért lett kitalálva, hogy élvezzük, hanem azért, hogy A-ból B-be kényelmesen és gyorsan eljussunk. Eztán jött a motorsport vonal, aminek SOHA, SEMMI keresnivalója nincs a közúton. Akik szeretnék kiélvezni a száguldás örömeit, annak már most is megvan rá a lehetősége zárt keretek között, biztosítva.
Én értem, hogy te arról beszélsz, hogy "jaj de jó levezetni a Balcsira", de valójában nem jó... valójában egy gyötrelem szar és 1 ember hibája, vagy erőszakossága miatt, aztán szív ott kapásból 10.000 ember a 40 fokban, ami nonszensz. Nesze neked örömautózás. Te egy olyan ideát képzelsz el magad előtt, mint amit az 1970-es években készült francia filmekben láttál, hogy a nyári napsütésben a lágy szellő borzolja a hajad, miközben egy Porsche coupe-val a szerpentinen szeled a kanyarokat és jó, ha 10 percenként elhúz veled szembe egy autó. Ilyen már rég nincs. Ez a világ már elmúlt, vége.
Ha "örömautózni" akarsz közúton, akkor keresned kell egy néptelenebb szakaszt és talán akkor örömödet lelheted benne... mert mihelyst átlagos forgalom van az úton 1 óra sem kell és találkozni fogsz olyanokkal, akik vagy erőszakos állatok, vagy vasárnapi vezetők. Komoly gond, hogy 10-ből elég egyetlen ilyen elmeroggyant és máris sikeresen elrontja az autózásod. Aztán minél tovább és minél többet vezetsz, értelemszerűen annál több ilyennel találkozol és ha ez rendszeresen történik, akkor gyűlölni fogod az autózás minden pillanatát. Részemről én már nagyon rég itt tartok és bár a saját autóm abs. alkalmas örömautózásra, mégse sikerül azzal sem, mert ott meg attól rettegsz, hogy kárt tesznek benne.
A másik gond az autóban rendszeresen eltöltött holtidő. Aki többet autózik, annak ezek tetemes számok az életéből, de már az is bőven sok, ha melóba minden nap 30 percet autózol oda-vissza. Ez 1 évben meg cirka 10 nap beleöntve a semmibe! És ez még csak a melóba járás... hol a többi?
Igen, még annak is több értelme lenne, ha az SG-re kommentelnél az autós hírek szekcióba minden nap fél órát, mint annak, hogy az úton küzdesz az életedért a hülyék áradatában. Ez az egyik ok, a haszontalan holtidő amiért szükség van az önvezetőkre, a másik meg a balesetek számának visszaszorítása, mert az mocsok sok és nem csak a gyorshajtás miatt. Egy full önvezetőt, aminek kormánya sincs, nem tudod majd rávenni arra, hogy 80-al menjen a faluba, mert neked sürgős, ahogy arra se, hogy 200-al villogtasson le mindenkit az M7-en, mert neki tárgyalása lesz 10 perc múlva.
Elmondhatatlanul várom az önvezetők teljes uralmát, még akkor is, ha szinte biztos, hogy eleinte lesznek balesetek, de majd beletanulnak a gyártók, meg kell nekik adni az időt ugyan úgy erre is, mint ahogy megkapták arra is, hogy ma már röhejes a 8 litert zabáló autó.
Utoljára szerkesztette: Tinman, 2018.02.24. 20:29:26 -
#40 Akkor most ugye nincs is jogsid valójában!?
Mert amikor általában másról beszélsz, nekem úgy tűnik, hogy valójában magadról beszélsz. Nem az emberek nem tudnak általában vezetni, hanem konkrétan te nem tudsz.
Szerintem a vezetés az egyik legnagyobb figyelemkoncentrációt igénylő tevékenység és amit az emberek jelentős része elsajátít készség szintre fejleszt és naponta használja. Ilyenkor nem igazán jön szóba az érzelem, mint ahogy a futószalag mellett dolgozó gyári melós se elsősorban erről ismerszik meg. Ismerőseim közül 1-2 viszont bevallja, hogy vagy nem akarja ilyen szinten elsajátítani a dolgot, mert ennyi energiát neki nem ér meg, vagy bevallja, hogy nem is képes rá, ezért jogsi megszerzése után egyszerűen nem vezet.
Az ember tehát valóban szarra sem képest, mert mindenhol kivágja a hisztit ugye? Ehhez képet ugye csak eljutottak az amcsik is a Holdra akkora számtek támogatással, ami egy féldolláros kínai számológépben van manapság!
Akkor most hogy van ez? ;) -
duke #39 " Van egy képessége, amit a robot sohasem tud majd - önállóan értelmezni a szituációt és alkalmazkodni hozzá."
A vezeteshez az esetek 99 .9 %-ban nincs szukseg semmifele kulonos kepesegre inteligenciara. Fel kell ismerni az utat, es betartani a szabalyokat. Az emberek pont a szabalyok betartasara keptelenek. Pedig nehany alapveto dolog eleg lenne a baleseteket 95 %-nak elkerulesehez.
(gyorshajtas, RELATIVGYORSHAJTAS, kovetesi tavolsag, zarovonal, szabalyos elozes, piros lampa, gyalogatkelo szabalyos megkozelites, folyamatos figyelem baszakodas nelkul)
Ezekhez kurvara nem kell semmifele inteligencia, az emberek megis keptelenek ezeket megoldani.
Es bar meg jo par ev, amig robotjarmuvek elkeszulnek, de ha keszen lesznek (sacc per kb 5-8 ev), akkor egyertelmu, hogy jobban fognak vezetni, mert donto tobbsegben, eleg lenne csak, a mar regen meglevo szabalyok betartasa. -
duke #38 "Az emberek fejében mondjuk nagyobb számtek kapacitás van, mint amit az egész önvezérlős autóipar most és a köv 10 évben fel tud vonultatni. De igazad van, szarjuk le de legalább becsméreljük természet ősanyánk eme kis csodáját.
Jól elcsíptem a gondolatmeneted?;) "
SZART SE ER az emberek agyi kapacitasa !
Az emberek erzelmi alapon keptelenek normalisan vezetni, ezt 100 ev 100 millio balesete tamasztaja ala. Mindenki pontosan tudja, hogy az emberek tobbsege az auto iranyitasa kozben legtobbszor kurvara nem a vezetesre, a forgalomra figyel. Mert almos, mert alkoholista, mert aggresziv onbizalom hianyos kreten, aki meg akarja mutatni milyen kemenyen tudja nyomni a gazpedalt, mert telefonal, mert kutyat simogat, gyereket nevel, mert gyengelmeju. Es sokan egyszeruen csak baszakodnak az utakon unalombol, mert olcso a benzin.
Es meg aki esetleg 100-bol 1, kepes lenne normalisan, a szabalyokat betartva vezetni, az sem kepes folyamatosan figyelni, es csak ido kerdese, hogy balesetet okoz a figyelmetlensege.
Szoval ismerjuk az emberek kepsegeit, LOFASZT sem szamit hany hany agysejtje van egy embernek, tudjuk latjuk mindennap, hogy alkalmatlanok egy veszelyes uzem uzemeltetesere.
Az egesz egy nagy elmebetegseg, hogy emberek 100 millioit arra kenyszeritik,
hogy veszelyes uzemben folyamatosan reszt vegyenek, mikozben kurvara alkalmatlanok ra.
En nem engedtem volna az embereket addig autozni, amig elnem keszul az onvezeto auto, legfeljebb a taxizast, dupla sofforrel, mint a repuloknel. -
paragic #37 Ez az első spiritualizmus, ami a tudományon alapul, és egy komoly előrelépés ahhoz képest, hogy egyesek szerint minden, amit tudni érdemes a világról, le van írva egy könyvben, amit jeruzsálemi papok írtak parasztok számára valamikor az időszámításunk előtt. -
paragic #36 "Van egy képessége, amit a robot sohasem tud majd"
Ez egy elég öntelt kijelentés, ami feltételezi, hogy van bennünk valami isteni eredetű összetevő, amit soha nem leszünk képesek megérteni és meghaladni.
Ha elvetjük az isteni eredet elvét, akkor viszont ezt a képességet a természet "programozta" le, méghozzá random mutációk révén, mindenféle tudatos tervezés nélkül. Ez egy nem túl hatékony és lassú módszer szemben az emberek célorientált, tudatos fejlesztési törekvéseivel. -
#35 De a spirituális transzhumanizmust is sokan nyomják!
Értsd: technikai, más háttér ismeretek nélküli érzésből nyomott hurráoptimizmus. ;) -
#34 Én nem védeném őket, mert ott ahol adott az útszerkezet, pl. régi városrészben T alakú keresztesződésben simán jobbkézszabályos kereszteződést létesít, amikor az egyenes út gyak a főút, a betorkolló, meg egy szálloda parkolójába visz, ráadásul a járdán levő parkoló kocsik miatt nem belátható, hogy ki jön ki. Köztudott, hogy az emberek nagy részének gondjai vannak a jobbkezével, de lexarja.
Telezöldes lámpás hely detto, amikor pedig lenne hely még egy sávot bevarázsolni oda, akkor is eröltetik.
Vidéken a belvárost a széles sugárutakkal gyak kiürítik, 1 sávra szűkítik, a sávok helyére bicó sávokat raknak, utcákat zárnak le, kinevezik sétálóutcának (kutya nem megy arra), a lakótelepen meg kissrác nem mer átmenni az utca túloldalán levő sulijába, mert annyira megnő a forgalom az előbbi miatt is.
Nekem az a meglátásom, hogy van egy irányzat, amit valszeg valakitől a suliban kapnak, mert a régi élhetőbb, biztonságra törekvő forgalomszervezést sok helyen felváltotta egy didaktikusabb, trendibb, amikor az "akkor is így csináld te hülye ha beledöglesz is!" elv érvvényesül. -
#33 Nincs mindenhol bringasáv...
Ahol van rendszeresen ráparkolnak...
Ha nem parkolnak, akkor csak vészvillógóval várakoznak és kicsapják az ajtót elém.
Két szét erős fényű lápám van.
Másegyéb? -
Kurfürst #32 Ez pontosan így van, sajnos kétkerekű cyborgként egy-két tonnás vasak között csalinkázással potenciális öngyilkossági kísérlet. Ugyanaz mint besétálni a vonuló bölénycsorda közepébe bízva abban, hogy majd mindegyik észrevesz. Egyszerűen nem lenne szabad összeereszteni a kettőt, de van ahol ez a helyhiányból és a településszerkezet miatti élethelyzet. Az emberi faktort és magyar közlekedési morált most hagyjuk.
Az egységsugarú, tapasztalataim szerint valóban elméleti közlekedési modellek bűvöletében élő kockák védelmében azért legyen elmondva az is, hogy köti őket a már kialakult úthálózat, épületek, műtárgyak elhelyezkedése, ugyanakkor meg a közlekedési útvonalakat valahogy ki kell alakítani. Feltételezem ezért van annyi elbaszott, lekövethetetlen rendszerű vagy csak simán túlbonyolított kereszteződés, ide oda cikázó útsáv. A jenkiknél ez a része azért jóval könnyebb, nagyrészt tervezett városszerkezetek és eleve nagyobb kapacitásra méretezett úthálózattal dolgozhatnak. -
lammaer #31 Technofóbia
Elég sok kommentelőre illik :D
Utoljára szerkesztette: lammaer, 2018.02.23. 11:18:07 -
#30 Magyarországon abba, ahogy a bicikisek és autósok forgalmát összehozzák, még a bicó utak létesítését is beleértve gyakorlatilag kódolva van, hogy valaki meg fog halni. Értelem szerűen ez nem az autós lesz, hanem a puhatestű bicós.
Én látok egy olyan beteges irányzatot a forgalomszervezésben, hogy nem élő emberek pszichológiájára, és maximális biztonságra írják, hanem ahogy azt mérnökagyú egység sugarú szakember elképzeli, ahogy azt a soktest modollben lefuttattya és csodálxik, hogy a zemberek hülyék, meg egymást gyilkolják, ahelyett, hogy épeszű logikával közlekednének.
Az emberek 99.999% marhára nem akar balesetet okozni és mindent megtesz, hogy elkerülje és még is vannak pl halálkereszteződések, olyan szakaszok, amire az emberek szisztematikusan úgy reagálnak ahogy. Ezt nem figyelembe venni az a gondatlanságból elkövetett emberölés! -
Kurfürst #29 Senki nem mondta, hogy tökéletes. A probléma, hogy te úgy festetted le, hogy az önvezető autó nem tud semmit csinálni, ha nincs felfestett sáv. Ami más szerint nem igaz. Erről szólt a komment.
Lárifári.
"Az önvezető járművek gyakorlatilag képtelen balesetet okozni, mert többféle szenzort is használnak a 360 fokos látásra."
"Az önvezető autó mindent lát, nemcsak szimpla kamerák vannak rajta, hanem radar, lézeres szenzor stb. Azt is látja, ha valami 150 méterre megmozdul a bokorban, meg azt is, ha a mellette/előtte/mögötte haladó akárcsak fél mm távolságra is megközelítette."
"Pont, hogy az ilyen [hóeséses, sávok nem látszanak, lecsökkent látótávolság ] helyzetekben mutatkozna meg igazán az önvezető autók előnye."
A "jó kis szenzorok" ellenére napi szinten van az, hogy csak azért nem csap el autó, mert én figyelek és sofőr meg nem...
Tessék szépen a biciklisávban közlekedni és/vagy rendesen kivilágítva.
Az USA-ban a 100k-ra eső éves halálozási arány picivel 10 fő felett van. Tehát, ha mondjuk egy átlagos NFL meccsre kimész, akkor arra kivetítva azt jelenti, hogy jövőre abból 6-8 ember átlagot véve már nem fog élni... Nem rák vagy bármi más miatt, hanem közúti baleset miatt.
Szomorú. -
Laceee #28 A "GPS nem látja/érzékeli melyik sávban vagy... -
#27 Senki nem mondta, hogy tökéletes. A probléma, hogy te úgy festetted le, hogy az önvezető autó nem tud semmit csinálni, ha nincs felfestett sáv. Ami más szerint nem igaz. Erről szólt a komment.
A "jó kis szenzorok" ellenére napi szinten van az, hogy csak azért nem csap el autó, mert én figyelek és sofőr meg nem...
Az USA-ban a 100k-ra eső éves halálozási arány picivel 10 fő felett van. Tehát, ha mondjuk egy átlagos NFL meccsre kimész, akkor arra kivetítva azt jelenti, hogy jövőre abból 6-8 ember átlagot véve már nem fog élni... Nem rák vagy bármi más miatt, hanem közúti baleset miatt.
Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2018.02.23. 10:41:36 -
Kurfürst #26 Mármint a Tökéletes Szenzorok alapján Minden Helyzetben Tökéletesen Reagáló Önvezető Autó fikción kívül? Ez eddig egy informatikus Hiszekegy.
Én más konkrétumot nem látok, a működési elvet írta le (azzal pedig szerintem mindenki tisztában van, aki ide klikkel), és feltételezi hogy az minden körülmények között lényeges jobban, ne adj Isten, tökéletes működik.
Mint már mások is utaltak rá, az ilyen hozzászólásokból érződik, hogy az illetőnek nincsen valós napi tapasztalata a vezetési/közlekedési szituációkról, merőben elméleti síkon képzeli el, hogy néz ki a szitu a gyakorlatban, mit és hogyan észlel a vezető, hogyan reagál a kocsi.
Az embernek ugyanis nagyon jó kis szenzorai (szeme, füle és: segge) vannak aminek egyetlen hátránya, hogy 360 fokban nem lát, de többnyire nem is kell neki, mert a közlekedési szabályok ennek megfelelően vannak kialakítva. Van egy képessége, amit a robot sohasem tud majd - önállóan értelmezni a szituációt és alkalmazkodni hozzá. A robotpilóta csak egy előre megírt, többnyire egyszerű forgatókönyvet tud alkalmazni, ha a kapot input alapján jól ismeri fel a szitut, viszont mindent leprogramozni nem lehet (btw emberek, sőt, informatikusok által) ahogy a szenzorok által adott adatok sem lesznek mindig tökéletesek. Ez egy merő fikció. -
#25 Hát én is most néztem, de erről az jut eszembe, hogy azért mert vannak ilyen gyökerek és van olyan cég is aki ezekből a gyökerekből él, akkor valóban az a megoldás, amit írsz, hogy más gyártó pedig minden átlagos kisember által is megvásárolható kocsit is elélményteleníteni?
Persze, marha jó beülni egy személyes kabinba, ami gyorsabban, kényelmesebben elvisz akárhova, mint pl az átok MÁV és közben tovább FB-zhetek. Meg néha jó szolídan kocsikázni is. Vajon megtaláljuk-e a kettő közötti egyensúlyt, vagy az emberi élet védelmének zászlaját lobogtatva kiirtunk minden értéket az autózásból? -
#24 Te valami fejlesztőmérnök lehetsz, vagy mi.
A robot pont azt veszi figyelembe, amit beleprogramoztak, aztán persze a szituációkból tanulhat és akár olyan senki által soha nem tapasztalt következtetésekre is juthat, hogy ha meglát a pályán két BMW-t versenyezni, akkor abból baj lesz és az eseményekre való jobb rálátás érdekében jobb nagyobb távolságot tartani a gyökerektől.
Az emberek fejében mondjuk nagyobb számtek kapacitás van, mint amit az egész önvezérlős autóipar most és a köv 10 évben fel tud vonultatni. De igazad van, szarjuk le de legalább becsméreljük természet ősanyánk eme kis csodáját. És eszünkbe se jusson támogatni, segíteni, kihasználni, hiszen úgy is hibás az összes, az lenne jobb ha mindenki öngyi lenne!
Jól elcsíptem a gondolatmeneted?
;) -
#23 A komolyabb vasakban már most sem tudod kikapcsolni az olyan alapvető funkciókat, mint pl. a ráfutás elleni védelem, ahogy borítékolhatod azt is, hogy a frontális karambolt megelőző védelmet sem fogod tudni kikapcsolni.
A sofőr kezében egyre kevésbé lesz ott a döntés joga, és ez iszonyúan így van jól.
(Közben a TC-on a hülye gyerek azon aggódik, hogy a !közúton! használt Bemvéje' 655 ló, 250 körül leszabályoz és hát tudna az többet is... ménem' tuggya'?) -
duke #22 "Félreértelmezik a közlekedési táblákat a robotautók"
Akkor ebben maris sokkal jobbak a robotok, mert az emberek az esetek nagy reszeben eszre sem veszik a tablakat, illetve leszarjak. A robot legalabb latja es figyel ra. -
#21 Ebben semmi lózung nem volt... -
tom_pika #20 Mikor lesz már minden autó önvezető végre?
Hát ez az! Hogy mindnek annak kéne lenni. És az soká lesz. Nem utolsó sorban anyagi okok miatt.