Berta Sándor

Ahány motor, annyi hang

A gyártók számára nem csupán az autóik teljesítménye a fontos, hanem a hangja is.

Függetlenül attól, hogy az adott járműben dízel-, benzin-, hibrid vagy elektromos motort alkalmaznak, a hang mindig egy fontos tényező. Egy limuzin motorhangja teljes eltér egy sportkocsiétól és egy V8-as is másként duruzsol, mint egy turbómotor. A Mercedes-Benz álláspontja az, hogy az egyes modellek motorhangja diszkrét és kiegyensúlyozott legyen, s kizárólag terhelés alatt lehessen hallani a megfelelő akusztikai visszajelzéseket. Csak a sportkocsiknál vágynak a sofőrök folyamatos akusztikai visszajelzésre.

A BMW mindegyik járműtípus esetében különleges kipufogórendszert alkalmaz azért, hogy célzott akusztikai hatást érjen el. Ahogy Christian Stempel, a BMW léghangakusztikai, hangtervezési és aeroakusztikai részlegvezetője fogalmazott: a tervezés során a hangnak az alsó fordulatszámon kényelmesnek kell lennie, míg a középső és a felső fordulatszámon erősnek, dinamikusnak és sportosnak.

Michael Pfadenhauer, a Porsche akusztikai vezetője hozzátette, hogy egy jó motorhangot az összes hangforrás - ide kell érteni a szívó- és a kipufogócsonkot, valamint a motormechanikát is - kiegyensúlyozott egyensúlya jellemez. Mindegyik modell esetében a hangmérnökök saját fókuszpontokat határoznak meg, de fontos, hogy a gyártóra jellemző tipikus hangkarakterisztika minden esetben megmaradjon.

A hangok megalkotása - szimulátorok segítségével - már a korai szakaszban elkezdődik, amikor még egyetlen prototípus sem létezik. Napjainkban már az akusztika ugyanolyan fontos szerepet kap, mint a teljesítmény vagy a belső felszereltség. A tervezésben főszerep jut a mikrofonoknak, a hangmérnököknek, a különböző zenei rendszereknek és a számítógépeknek. Az egyes gyártók külön akusztikai laboratóriumokat működtetnek és számos hangpróbát végeznek. A végeredményt jelentő hangok nem a véletlennek köszönhetők, hanem a kidolgozott és összehangolt tervezésnek és a szerelőmunkának.

Pfadenhauer kiemelte, hogy a szimulációknak köszönhetően a szívó- és a kipufogócsonkok hangja kiszámítható és hallhatóvá tehető. Ennek alapján később felépíthetők az első prototípusok hangjai. Fontos az is, hogy el kell kerülni az össze nem illő járműveket és motorhangokat. Egy V8-as motorhanggal rendelkező kisautó meglehetősen mulatságos lehet, miként az is, ha egy sportkocsinak vékony motorhangja van.

A gyártók mellett a rendőrök is figyelnek a motorhangokra. Az illegális motortuning és más műszaki manipulációk kiszűrése egyre komolyabb feladatot jelent a rendőröknek. Erre a célra Németországban már külön kommandót is létrehoztak, amelynek neve Autoposer. A piacon már kaphatók olyan eszközök, amelyek vezérlőegység és további modulok, például különleges hangszórók segítségével lehetővé teszik a kívánt hangok létrehozását és alkalmazását. Ezek a megoldások egyre népszerűbbek, hiszen az emberek egyedi járműveket akarnak és ezért akár a határok átlépésére is hajlandók.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!