Berta Sándor

A részben automatizált vezetés rosszabb lehet, mint a mostani helyzet

Amennyiben az autók teljesen önállóan közlekednek, akkor ez jelentősen csökkentheti a balesetek számát. A részben önálló közlekedés viszont jelenthet kockázatot.

A héten zajlik Németországban az 56. Közlekedési Nap, mely nevével ellentétben egy három napos konferenciasorozat, és a legfőbb téma természetesen az automatizált vezetés. Az országban 2016-ban több mint 2,5 millió közlekedési balesetet történt, a tragikus halálesetek mellett az okozott kár is jelentős, 34 milliárd euró volt. Széles körben hangoztatott nézetek szerint az önállóan közlekedő gépkocsik előnye, hogy a gépek sosem fáradnak el, az emberek gyorsabban reagálhatnak és egyszerre több tárgyat is szemmel tarthatnak. Mindez pedig együttesen növelheti a közlekedésbiztonságot. Azonban Siegfried Brockmann balesetkutató szerint rövid távon nem szabad túl nagy reményeket táplálni a technológia iránt, ugyanis addig, amíg a közúti járművek valóban teljesen automatikusan közlekedhetnek, még sok idő telik majd el. A részben automatizált autók, amelyeket még a sofőröknek kell felügyelniük, előbb fognak megjelenni, ugyanakkor nagyobb kockázatokat is hordoznak majd.

Brockmann további problémákra is rámutatott. Úgy vélte, hogy a sofőrök nem képesek arra, hogy ha szükséges, akár egyetlen másodperc alatt visszavegyék az irányítást a fedélzeti rendszertől. A részben automatizált rendszerek viszont hajlamosak arra, hogy problémás helyzetekben leálljanak vagy összezavarodjanak, például havazás esetén. A jelenlegi szabályozás kimondja, hogy ilyen esetekben a vezetőknek 4 másodpercen belül át kell venniük a teljes irányítást. Az ő tanulmányaik viszont azt mutatták ki, hogy erre legalább 12 másodpercre van szükség. Ez az időkülönbség pedig megnöveli a balesetek kockázatát.

Az ADAC autóklub kiemelte, hogy egyelőre nincs szabályozva az, hogy egy magas fokúan vagy teljesen automatizált gépkocsi esetében mit tehetnek és mit nem a vezetők és az utasok, például használhatják-e a táblagépüket vagy az okostelefonjukat, olvashatnak-e újságot vagy akár aludhatnak is. Markus Schäpe közlekedésjogász kiemelte, hogy az embereknek jogbiztonságra van szükségük.

További gond lehet, hogy az önállóan közlekedő járművek csak akkor csökkenthetik a baleseti kockázatokat, ha hibátlanul működnek. A jelenlegi technikának azonban ehhez még fejlődnie kell. Ameddig az ipar nem képes arra, hogy megfelelően hosszú időt biztosítson az irányítás átvételére, addig ezeket az autókat csak profi tesztsofőrök vezethetik. Szintén téma a konferencián, hogy ki feleljen a balesetekért. Az ADAC számára egyértelmű, hogy a kötelező felelősségbiztosításoknak a jövőben ki kell terjedniük az önállóan közlekedő gépkocsikra is. Amennyiben egy balesetet egy automatikus vezetési funkció okozott, akkor a gyártó biztosítótársaságának kell felelősséget vállalnia.

Mindenesetre az biztos, hogy megfelelő jogi kereteket kell teremteni már most, annak ellenére, hogy az automatizált közlekedés még a jövő zenéje. A Német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetsége szerint a gyártók felelőssége a legnagyobb és csak nekik van befolyásuk a termékeik biztonságára. A Német Biztosítók Szövetségének (GDV) egyik szóvivője viszont közölte, hogy nem látják szükségesnek a komoly beavatkozást és nem az a lényeg, hogy ki okozta a balesetet, a biztosítás szempontjából ugyanis nem az a legfontosabb dolog.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Agyturbinikusz #25
    A valasz az on szemszogebol logikus :)
  • Tetsuo #24
    Ezért kellene neked is valami komolyabb verda, amivel letolhatnád a szüttyögőket, meg visszatarthatnád az okoskodókat. ;-D
  • Agyturbinikusz #23
    Lehet, nezz korbe egy iskola kornyeken reggel, a mamatankos, kamikeze brigad, az egyenesben drag racet nyomo nemet prenium huszarokat, ami velem is megtortent, elozes kozben a masik jarmu addig gyosritott amig csak nem tudtam megelozni, pedig nem kis sebessegkulonbseg volt az elozes megkezdesekor, aztan a zseni a kovetkezo lehajtonal kozel allora fekezte a jarmuvet, es befordult, persze akkor mar akkora kovetesi tavolsagot tartottam, nem tudott meglepni....Ez egy eset, a masik amikor eppen eloztem, bealltam egy masik elozo jarmu moge, es mit csinalt, O mar tul volt az elozendo jarmuvon, de nem ment be hanem fekezett...Szembe persze jottek, igaz messze szerencsemre....Egyszeruen agyrem....Es ez velem tortent 2 ev alatt ugy hogy egy egyszeru berlingoval autoztam, nem kihivoan....Szerinted?
    Utoljára szerkesztette: Agyturbinikusz, 2018.02.07. 01:24:47
  • NEXUS6 #22
    Akár hiszed akár nem de Mo-n is folyamatosan javul évtizedek óta a baleseti statisztika, mi ebben is az Eu középmezőnyében vagyunk. Érdekes, hogy NY-Erurópában két szomszédos országban is vannak komoly különbségek.

    A javulás nem magyarázható önmagában az autók technikai fejlődésével, mert ugye az átlagéletkoruk nálunk 14 év, ha jól emléxem. Szal a többség olyan kocsikkal jár, ami nyugatabbra bontószökevénynek minősül. Nálunk dívik a kényszer-oldtimerezés.

    Az önvezérlő autók jelenlegi teljesítménye viszont kb. összehasonlítható a Sofőrök c. vetélkedősorozatban a játékosok által prezentált mutatványhoz.
    Igen vannak ilyenek is az utakon, de a többség tapasztalatom szerint messze nem ilyen.
    Link, tanulságos, ha eddig nem féltél az utakon, most majd fogsz! :D
  • Agyturbinikusz #21
    Ertem, nem latod a kapcsolatot, szerintem eleg egyertelmu, a jelenlegi helyzetnel szinte csak az lehet rosszabb ha minen elmebeteg T72-es kozlekedik, mert a mamatank mar nem meno, nem elgge megszegyenito a tobbi autos reszere....Ezen kellene gondolkodni
  • Tetsuo #20
  • Agyturbinikusz #19
    Nem kell csillio km egy vezeto ember moge, eleg ha elmegyek 2-3 helyre teljesen szabalyosan kozlekedve kb 5 perc alatt osszetorik az automat ugy hogy NEM en vagyok a hibas. Vagyis en nem csak magamra figyelek, hanem mindenkire....Ehhez jozan esz kell nem az hogy itt nekem akkor is elsobsegem van, vagy nekem akkor is gyorsabb nagyobb jobb autom van. Ezek a gyerekek okozzak a problemat...De hat egyes tarsadalmakban 100 felett kellene valsztojogot es jogositvanyt adni az emberek kezebe...Sajnalom oket is, meg magamt is mert minden nap veszelyeztetek az eletem a fizikailag tulfejlett gyerekek miatt, ahelyett hogy egy logikus kiszamithato rendszerben nyugodtan pihenyjek az utam soran. Es akkor csodalkoztok, hogy MO elenjar a sziv es errendszeri betegsegekben, en nem. Akik meg akarnak koran halni hajra, en mar nem allok az utatokban :) Udv ~10000km-es tavlatbol
    Utoljára szerkesztette: Agyturbinikusz, 2018.02.05. 08:53:27
  • fonak #18
    Ez szerintem hülyeség, az átlag nem ilyen, az átlagember inkább túl óvatos sokszor (legfeljebb nincs tudatában a veszélynek), de van elég, akik igen.
  • NEXUS6 #17
    Nagyjából egyetértek, azonban a "majd" szó kimaradt.
    Úgy értem, hogy majd ha erre a robotok képesek lesznek és majd ha az emberek inkább nekik adják át az életüket, minthogy ők éljék.
  • duke #16
    Az ember erzelmi alapon alkalmatlan a vezetesre. Az elmult 100 evben, tobb szaz orszagban, mar mindent kiprobaltak, hogy rakenyszeritsek az embereket a szabalyos kozlekedesre. Teljes kudarc, tovabbra is evente tobb tiz millio balesetet okoznak az emberek. A nagyreszet szandekosan (gyorshajtas, kovetesi tavolsag).
    Pedig csak nehany alapveto szabalyt kene betartani, de az ember erre keptelen. Hiaba mondod, irod elo, hogy onos esoben, kodben, 5 meter latotavolsag eseten ne menjen 50-nel gyorsabban, mert meg a 40 is veszelyes, az atlag ember akkor is megmutatja, hogy minimum 70-el fog menni. Es nem tudod meggyozni SEMMIVEL sem, hogy tartsa be a sajat es masok eletet vedo szabalyokat, ezert alkalmatlan autovezetesre az ember.
    Ezt csak a robotok tudjak megoldani.