Berta Sándor

Öt éven belül jöhetnek az intelligens gumik

A Continental két prototípust is bemutatott.

Az autóipari beszállító a Consumer Electronics Show (CES) keretében állította ki az intelligens gumik két prototípusát, amelyek képesek alkalmazkodni az útfelülethez, s felismerik a kopásokat és a keletkezett károkat. A ContiSense többet kínál a gumikban elhelyezett nyomásszenzoroknál. A gumi belsejében is van egy érzékelő és a belső részt két egymástól elszigetelt réteggel is ellátták. A szenzor képes felismerni, ha a két réteg között rövidzárlat keletkezik és riadót fúj, még azelőtt, hogy az autó leállhatna. Emellett a külső gumirétegen is vannak passzív elemek, amelyek lassan lekopnak. A kopásról az érzékelő szintén tájékoztatást nyújt a vezetőnek.


A második rendszer a ContiAdapt, amelynek a fő eleme egy a gumiba szerelt kompresszor. További szenzorok felismerik az utak állapotát és azokhoz automatikusan hozzáigazítják a gumikban lévő nyomást. Az utóbbi az autópályákon automatikusan megnő, hogy maximális kanyarodási teljesítményt biztosítson. A nedves vagy havas útszakaszokon, valamint terepen a nyomás fokozatosan csökken, hogy minél nagyobb legyen a tapadási felület. A prototípusokban a kompresszor akkumulátorok segítségével működött, a végleges változatokban a szükséges energiát a gépkocsik fedélzeti rendszere biztosítja majd. Mind a két rendszer várhatóan öt éven belül a piacra kerül.


A Continental már 2016 szeptemberében bemutatta az iTire modelleket és az elmúlt években előkészítette a terepet az intelligens gumik piacra dobásához. A Continental kínálatában lévő 22 legfontosabb gumi már akkor elérhető volt az új verzióban is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • superxepi #14
    Akkor lesz intelligens óvszer is ??? :) :) :)
  • varganorbert222 #12
    Találtam egy hasonló cikket. +1 Esetleg akit érdekel több infót olvashat.
    https://bhpgumi.hu/blog/hamarosan-erkeznek-az-intelligens-gumik/
  • Agyturbinikusz #11
    " Az utóbbi az autópályákon automatikusan megnő, hogy maximális kanyarodási teljesítményt biztosítson"

    Hat aki tanult fizikat az tudja, hogy ez nem igy van, a megnovelt nyomas csokkenti a gordulesi ellenallast igy a kanyarodasi teljesitmenyt is. Vagyis uzemanyag takarekosabb autopalyan, hiszen nem kell olyan dolgokra szamitani hogy eles kanyar, hirtelen iranyvaltoztatas, de NEM biztonsagosabb a megemelt nyomas mivel nem nonek tole a tapado feluleteket, egy kivetelt latok ezalol, ha a kocsi eleg leszorito erot general, akkor nagyobb sebessegen, nagyobb nyomas szuksegeltetik az idealis tapadofelulet eleresehez, de a leszorito ero fuggvenyeben ennek szinte elhanyagolhato a hatasa.
    Ki lehet probalni, jobban felfujt abronccsal mennyivel korabban csuszik meg az auto ugyan azon korulmenyek kozott. Es akkor nem beszeltunk az utfelulet eppeni allapotarol, ami ugye ha nedves a megemelt nyomassal karoltve, egy oldalszel lokes hatasara, sokkalta konnyebben elveszti a jarmu a tapadasat.
  • NEXUS6 #10
    Az intelligens gumi nem igazán érdekel, az intelligens guminő annál inkább!
    XD
  • Tetsuo #9
    Jóval afelett.
  • zola2000 #8
    Pont a világ átlagon vagyunk.
  • Tetsuo #7
    +1
  • _svd_ #6
    A modernebb autók már kompenzálják a vezetéstechnikai hibákat.
    Tudom, hogy nem macho dolog, de én örülök, ha az autó korrigál.
    De ehhez az is kell, hogy a gumik jó vagy nagyon jó minőségűek legyenek.
    (Nincs olyan elektronika, amelyik a fizikai törvények határát át tudná lépni.)
  • Omega #5
    Vezetéstechnikai hibák miatt ugyan, de megcsúsznak autópályán, sőt meg is halnak emberek. Nem tudom mennyivel lehet így javítani a tapadási együtthatót, de ha egy baleset elkerüléséhez ez már elegendő, akkor nem olyan rossz ötlet ez.
  • Neocortex #4
    Mikor hirtelen kellett egy teljes szett és csak új minőségit találtam én is szívtam a fogam de végül nem bántam meg. Előtte a 90%-os használt szarok max 1 évig bírták, pedig keveset autózom. Ezentúl csak új, márkásat veszek