Berta Sándor
Öt éven belül jöhetnek az intelligens gumik
A Continental két prototípust is bemutatott.
Az autóipari beszállító a Consumer Electronics Show (CES) keretében állította ki az intelligens gumik két prototípusát, amelyek képesek alkalmazkodni az útfelülethez, s felismerik a kopásokat és a keletkezett károkat. A ContiSense többet kínál a gumikban elhelyezett nyomásszenzoroknál. A gumi belsejében is van egy érzékelő és a belső részt két egymástól elszigetelt réteggel is ellátták. A szenzor képes felismerni, ha a két réteg között rövidzárlat keletkezik és riadót fúj, még azelőtt, hogy az autó leállhatna. Emellett a külső gumirétegen is vannak passzív elemek, amelyek lassan lekopnak. A kopásról az érzékelő szintén tájékoztatást nyújt a vezetőnek.
A második rendszer a ContiAdapt, amelynek a fő eleme egy a gumiba szerelt kompresszor. További szenzorok felismerik az utak állapotát és azokhoz automatikusan hozzáigazítják a gumikban lévő nyomást. Az utóbbi az autópályákon automatikusan megnő, hogy maximális kanyarodási teljesítményt biztosítson. A nedves vagy havas útszakaszokon, valamint terepen a nyomás fokozatosan csökken, hogy minél nagyobb legyen a tapadási felület. A prototípusokban a kompresszor akkumulátorok segítségével működött, a végleges változatokban a szükséges energiát a gépkocsik fedélzeti rendszere biztosítja majd. Mind a két rendszer várhatóan öt éven belül a piacra kerül.
A Continental már 2016 szeptemberében bemutatta az iTire modelleket és az elmúlt években előkészítette a terepet az intelligens gumik piacra dobásához. A Continental kínálatában lévő 22 legfontosabb gumi már akkor elérhető volt az új verzióban is.
Az autóipari beszállító a Consumer Electronics Show (CES) keretében állította ki az intelligens gumik két prototípusát, amelyek képesek alkalmazkodni az útfelülethez, s felismerik a kopásokat és a keletkezett károkat. A ContiSense többet kínál a gumikban elhelyezett nyomásszenzoroknál. A gumi belsejében is van egy érzékelő és a belső részt két egymástól elszigetelt réteggel is ellátták. A szenzor képes felismerni, ha a két réteg között rövidzárlat keletkezik és riadót fúj, még azelőtt, hogy az autó leállhatna. Emellett a külső gumirétegen is vannak passzív elemek, amelyek lassan lekopnak. A kopásról az érzékelő szintén tájékoztatást nyújt a vezetőnek.
A második rendszer a ContiAdapt, amelynek a fő eleme egy a gumiba szerelt kompresszor. További szenzorok felismerik az utak állapotát és azokhoz automatikusan hozzáigazítják a gumikban lévő nyomást. Az utóbbi az autópályákon automatikusan megnő, hogy maximális kanyarodási teljesítményt biztosítson. A nedves vagy havas útszakaszokon, valamint terepen a nyomás fokozatosan csökken, hogy minél nagyobb legyen a tapadási felület. A prototípusokban a kompresszor akkumulátorok segítségével működött, a végleges változatokban a szükséges energiát a gépkocsik fedélzeti rendszere biztosítja majd. Mind a két rendszer várhatóan öt éven belül a piacra kerül.
A Continental már 2016 szeptemberében bemutatta az iTire modelleket és az elmúlt években előkészítette a terepet az intelligens gumik piacra dobásához. A Continental kínálatában lévő 22 legfontosabb gumi már akkor elérhető volt az új verzióban is.