SG.hu
Globális robotaxi birodalmat akar építeni a WeRide
A WeRide autonóm vezetéssel foglalkozó vállalat idén globálisan szeretne teret nyerni - mondta a vállalat vezérigazgatója, aki szerint a robotaxikra és a kapcsolódó szolgáltatásokra nagy lesz a kereslet az elkövetkező években.
A WeRide - amely már kilenc ország 30 városában üzemeltet vezető nélküli járműveket - Japán, Európa és a Közel-Kelet felé veszi az irányt. Állításuk szerint a világon egyetlen vállalatként birtokolnak négy országban - Kínában, Szingapúrban, az Egyesült Arab Emírségekben és az Egyesült Államokban - autonóm vezetésre jogosító engedélyt. Ez jó előjelnek tűnik a cég azon képességére nézve, hogy a hazai piacon kívül is gyökeret verjen, de mivel a kínai technológiát a nyugati világ egyre nagyobb mértékben vizsgálja nemzetbiztonsági aggályok miatt, meg kell várni, hogy a WeRide meg tudja-e ismételni sikereit egy politikailag feszültebb környezetben. "A globális piacot szeretnénk kiszolgálni” - mondta Tony Han, a kvangdzsui székhelyű vállalat alapítója és vezérigazgatója. "Bárhol, ahol szükség van vezető nélküli taxikra és buszokra - oda akarunk menni”.
A múlt héten az amerikai kereskedelmi minisztérium közölte, hogy megtiltja a kínai hardver és szoftver importját az internetre csatlakoztatott járművekbe az amerikai utakon. Európában a tisztviselők hasonló aggodalmakat fogalmaztak meg, és több uniós és indo-csendes-óceáni szövetséges is hasonló intézkedéseket fogadhat el a gépjárműipari ellátási lánc biztonságának fokozása érdekében a nemzetbiztonsági aggályok közepette - közölte nemrég az Európai Unió kínai kereskedelmi kamarája. "Ha egy ország nem barátságos a vállalatoddal, akkor ezt figyelembe kell venned” - ismerte el Han, hozzátéve, hogy a geopolitikai kapcsolatok fontos tényezőt jelentenek a tengerentúli terjeszkedés során. Hozzátette, hogy az állandóan változó politikákkal való mozgásnak ára van, és a legtöbb esetben jobb reagálni arra, ami a végleges politika lesz. "Egyelőre úgy gondoljuk, hogy a Közel-Kelet és Európa jobban megfelel vállalatunk külföldi terjeszkedésének” - mondta.
Idén eddig a WeRide Svájcban és Japánban is nyert új üzleteket. A kínai cég együttműködik a svájci nemzeti vasúttársasággal egy olyan programban, amelynek keretében a svájci Furttal-völgy útjain a WeRide technológiájával felszerelt autók közlekednek majd. A vállalat emellett megrendeléseket szerzett speciálisan kialakított robotbuszok értékesítésére Japán legnagyobb autonóm buszüzemeltetője számára.
Kínában a WeRide élvezte a bimbózó iparág kormányzati támogatásának hullámát, de az egyre keményebb versennyel is meg kell küzdenie. A csúcstechnológiai iparágaknak mint a gazdasági növekedés következő motorjainak támogatására irányuló hivatalos kezdeményezések hozzájárultak a robottaxik iránti lelkesedés fokozásához, és néhány helyi önkormányzat tavaly enyhített az autonóm vezetésre vonatkozó politikáján. Peking, Sanghaj és Kuangcsou megavárosaiban bizonyos területeken sofőr nélküli taxik szállítják az utasokat. Más városokban automatizált utcaseprő-munkagépek takarítják az utcákat. A helyi önkormányzatok részletes javaslatokat tettek az infrastruktúra kiépítésére és az iparágra vonatkozó szabályozások egyszerűsítésére is.
Kína a nagyszabású robotaxi-kereskedelem küszöbén áll, állítják a Daiwa elemzői egy nemrégiben kiadott jegyzetükben. Várakozásaik szerint a robotaxikhoz kapcsolódó autógyártás és autóalkatrészek piaca 2026-ra eléri a 160 milliárd jüant, ami körülbelül 22 milliárd dollárnak felel meg. Végül a robotaxik valószínűleg teljesen felváltják majd a hagyományos fuvarmegosztó járműveket - írják.
Miközben a technológiai vállalatok a tortából való részesedésért versengenek, a WeRide azzal próbálja megkülönböztetni magát az olyan riválisoktól, mint az amerikai tőzsdén jegyzett Pony AI és a mesterséges intelligenciával foglalkozó Baidu nehézsúlyú Apollo Go egysége, hogy a robotaxikon túlra koncentrál. Han szerint a WeRide versenyelőnye az alaptechnológiájában rejlik, amelyet úgy terveztek, hogy számos termékben bevethető legyen. A vezérigazgató elmondta, hogy a vállalat mérnökei inkább általánosabb kódot írnak, amely könnyen adaptálható különböző termékekhez, például robotautókhoz és buszokhoz.
Ez a stratégia azonban még nem hozta meg a gyümölcsét, a nyereségesség még mindig elérhetetlen célnak tűnik. Mint sok társa, a WeRide is égeti a pénzt. A nettó vesztesége 2024 első három negyedévében 20%-kal, 1,92 milliárd jüanra nőtt az egy évvel korábbi időszakhoz képest, míg az első negyedévben 14%-kal, 220,3 millió jüanra esett vissza. A WeRide tavaly októberben, a New York-i tőzsdei bevezetéskor 440,5 millió dollárt gyűjtött, de részvényei a tőzsdei debütálás óta 20%-ot estek. Han azonban kitart amellett, hogy nem geopolitikai vagy pénzügyi akadályok állnak a robotaxik és más autonóm vezetési termékek tömeges forgalmazásának útjában. A kulcs a politikai támogatásban rejlik, mondta. "Könnyedén vehetünk több autót, és a flottánk méretét több mint 1000 darabra növelhetjük, de ez nem a mennyiségről szól, hanem a keresletről” - mondta Han. "Politikai és törvényi intézkedéseket kell szorgalmaznunk az iparág támogatására, és tovább kell növelnünk a keresletet.”
A WeRide - amely már kilenc ország 30 városában üzemeltet vezető nélküli járműveket - Japán, Európa és a Közel-Kelet felé veszi az irányt. Állításuk szerint a világon egyetlen vállalatként birtokolnak négy országban - Kínában, Szingapúrban, az Egyesült Arab Emírségekben és az Egyesült Államokban - autonóm vezetésre jogosító engedélyt. Ez jó előjelnek tűnik a cég azon képességére nézve, hogy a hazai piacon kívül is gyökeret verjen, de mivel a kínai technológiát a nyugati világ egyre nagyobb mértékben vizsgálja nemzetbiztonsági aggályok miatt, meg kell várni, hogy a WeRide meg tudja-e ismételni sikereit egy politikailag feszültebb környezetben. "A globális piacot szeretnénk kiszolgálni” - mondta Tony Han, a kvangdzsui székhelyű vállalat alapítója és vezérigazgatója. "Bárhol, ahol szükség van vezető nélküli taxikra és buszokra - oda akarunk menni”.
A múlt héten az amerikai kereskedelmi minisztérium közölte, hogy megtiltja a kínai hardver és szoftver importját az internetre csatlakoztatott járművekbe az amerikai utakon. Európában a tisztviselők hasonló aggodalmakat fogalmaztak meg, és több uniós és indo-csendes-óceáni szövetséges is hasonló intézkedéseket fogadhat el a gépjárműipari ellátási lánc biztonságának fokozása érdekében a nemzetbiztonsági aggályok közepette - közölte nemrég az Európai Unió kínai kereskedelmi kamarája. "Ha egy ország nem barátságos a vállalatoddal, akkor ezt figyelembe kell venned” - ismerte el Han, hozzátéve, hogy a geopolitikai kapcsolatok fontos tényezőt jelentenek a tengerentúli terjeszkedés során. Hozzátette, hogy az állandóan változó politikákkal való mozgásnak ára van, és a legtöbb esetben jobb reagálni arra, ami a végleges politika lesz. "Egyelőre úgy gondoljuk, hogy a Közel-Kelet és Európa jobban megfelel vállalatunk külföldi terjeszkedésének” - mondta.
Idén eddig a WeRide Svájcban és Japánban is nyert új üzleteket. A kínai cég együttműködik a svájci nemzeti vasúttársasággal egy olyan programban, amelynek keretében a svájci Furttal-völgy útjain a WeRide technológiájával felszerelt autók közlekednek majd. A vállalat emellett megrendeléseket szerzett speciálisan kialakított robotbuszok értékesítésére Japán legnagyobb autonóm buszüzemeltetője számára.
Kínában a WeRide élvezte a bimbózó iparág kormányzati támogatásának hullámát, de az egyre keményebb versennyel is meg kell küzdenie. A csúcstechnológiai iparágaknak mint a gazdasági növekedés következő motorjainak támogatására irányuló hivatalos kezdeményezések hozzájárultak a robottaxik iránti lelkesedés fokozásához, és néhány helyi önkormányzat tavaly enyhített az autonóm vezetésre vonatkozó politikáján. Peking, Sanghaj és Kuangcsou megavárosaiban bizonyos területeken sofőr nélküli taxik szállítják az utasokat. Más városokban automatizált utcaseprő-munkagépek takarítják az utcákat. A helyi önkormányzatok részletes javaslatokat tettek az infrastruktúra kiépítésére és az iparágra vonatkozó szabályozások egyszerűsítésére is.
Kína a nagyszabású robotaxi-kereskedelem küszöbén áll, állítják a Daiwa elemzői egy nemrégiben kiadott jegyzetükben. Várakozásaik szerint a robotaxikhoz kapcsolódó autógyártás és autóalkatrészek piaca 2026-ra eléri a 160 milliárd jüant, ami körülbelül 22 milliárd dollárnak felel meg. Végül a robotaxik valószínűleg teljesen felváltják majd a hagyományos fuvarmegosztó járműveket - írják.
Miközben a technológiai vállalatok a tortából való részesedésért versengenek, a WeRide azzal próbálja megkülönböztetni magát az olyan riválisoktól, mint az amerikai tőzsdén jegyzett Pony AI és a mesterséges intelligenciával foglalkozó Baidu nehézsúlyú Apollo Go egysége, hogy a robotaxikon túlra koncentrál. Han szerint a WeRide versenyelőnye az alaptechnológiájában rejlik, amelyet úgy terveztek, hogy számos termékben bevethető legyen. A vezérigazgató elmondta, hogy a vállalat mérnökei inkább általánosabb kódot írnak, amely könnyen adaptálható különböző termékekhez, például robotautókhoz és buszokhoz.
Ez a stratégia azonban még nem hozta meg a gyümölcsét, a nyereségesség még mindig elérhetetlen célnak tűnik. Mint sok társa, a WeRide is égeti a pénzt. A nettó vesztesége 2024 első három negyedévében 20%-kal, 1,92 milliárd jüanra nőtt az egy évvel korábbi időszakhoz képest, míg az első negyedévben 14%-kal, 220,3 millió jüanra esett vissza. A WeRide tavaly októberben, a New York-i tőzsdei bevezetéskor 440,5 millió dollárt gyűjtött, de részvényei a tőzsdei debütálás óta 20%-ot estek. Han azonban kitart amellett, hogy nem geopolitikai vagy pénzügyi akadályok állnak a robotaxik és más autonóm vezetési termékek tömeges forgalmazásának útjában. A kulcs a politikai támogatásban rejlik, mondta. "Könnyedén vehetünk több autót, és a flottánk méretét több mint 1000 darabra növelhetjük, de ez nem a mennyiségről szól, hanem a keresletről” - mondta Han. "Politikai és törvényi intézkedéseket kell szorgalmaznunk az iparág támogatására, és tovább kell növelnünk a keresletet.”