Berta Sándor
Az EU megakadályozná az autók manipulációját
Brüsszel 2020-tól véget vetne a gyártók trükközéseinek.
Az Európai Bizottság 2020. január elsejétől kötelezővé tenné a személy- és a könnyű tehergépkocsik esetében a fogyasztást mérő eszközök beépítését, hogy így akadályozza meg a gyártók esetleges manipulációs kísérleteit. Az előírás az újonnan regisztrált járműtípusokra 2020. január elsejétől vonatkozna, míg az összes új modellre pedig 2021. január elsejétől.
Az Európai Unió egyik szakértői testületében már többször szóba került a téma. Számos európai uniós tagállam pozitívan fogadta az elképzelést. A változtatásokra mindenképpen szükség van, mert az International Council on Clean Transportation (ICCT) nevű környezetvédelmi szervezet kimutatta, hogy az új autók átlagosan 42 százalékkal több üzemanyagot fogyasztanak annál, mint amennyit a gyártók megadnak. 2013-ban ez az arány még 25 százalék volt. A Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP) nevű eljárás ugyan javíthat a helyzeten, de a szeptember óta létező módszer sem jelent komoly előrelépést.
Az Európai Bizottság az eszközök felszerelésével azt akarja biztosítani, hogy a valódi fogyasztási értékek ne térjenek el a gyártók által megadott adatoktól. A szervezet egyik munkatársa azt nyilatkozta, hogy a gyártók a múltban megtanulták manipulálni a teszteket, így vigyázni kell arra, hogy mindez ne történhessen meg a WLTP-eljárás esetében is. A beszerelendő eszközöknek ráadásul van egy előnyük: képesek mérni és ellenőrizni a szén-dioxid-kibocsátást is. Az utóbbira egyébként új előírások vonatkoznak, 2025-ig a gyártóknak a teljes flottájuk esetében 15 százalékkal, míg 2030-ig 30 százalékkal kell csökkenteniük a szén-dioxid-kibocsátást.
Az Európai Bizottság azt akarja, hogy az egyes tagállamok a mérőeszközökkel kapcsolatban felmerülő javaslatokról jövő tavasszal szavazzanak. Ezt követően a kérdés az Európai Tanács, majd az Európai Parlament elé kerülne. A végső döntés 2018 vége előtt születhet meg. Az ígéretek alapján a gyártók számára a költségek átláthatók lesznek, egy készülék beszerelése átlagosan gépkocsinként egy euróba kerül majd. Ez a becslés a kaliforniai hivatalok elemzésén alapul. Az amerikai szövetségi államban már 2019-től kötelező lesz a fogyasztást mérő eszközök alkalmazása.
Ugyan már ma is mérik a járművek fogyasztását, de egyrészt az adatokhoz nem férhet hozzá harmadik fél, másrészt az információk minősége sincsen szabványosítva.
2015 szeptemberében derült ki, hogy a Volkswagen egy program segítségével játszotta ki a kibocsátott gázok értékeinek mérését. Így a teszteken sokkal jobb értékeket lehetett kimutatni, mint a mindennapi használat során. Később ismertté vált, hogy az ügyben érintett lehetett a Bosch, az Audi, a Porsche, a Fiat-Chrysler és a Daimler is. Augusztusban jelentették be, hogy a gyártók több mint ötmillió dízelautó szoftverfrissítését végzik el önként annak érdekében, hogy csökkenjen a gépkocsik károsanyag-kibocsátása.
Az Európai Bizottság 2020. január elsejétől kötelezővé tenné a személy- és a könnyű tehergépkocsik esetében a fogyasztást mérő eszközök beépítését, hogy így akadályozza meg a gyártók esetleges manipulációs kísérleteit. Az előírás az újonnan regisztrált járműtípusokra 2020. január elsejétől vonatkozna, míg az összes új modellre pedig 2021. január elsejétől.
Az Európai Unió egyik szakértői testületében már többször szóba került a téma. Számos európai uniós tagállam pozitívan fogadta az elképzelést. A változtatásokra mindenképpen szükség van, mert az International Council on Clean Transportation (ICCT) nevű környezetvédelmi szervezet kimutatta, hogy az új autók átlagosan 42 százalékkal több üzemanyagot fogyasztanak annál, mint amennyit a gyártók megadnak. 2013-ban ez az arány még 25 százalék volt. A Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP) nevű eljárás ugyan javíthat a helyzeten, de a szeptember óta létező módszer sem jelent komoly előrelépést.
Az Európai Bizottság az eszközök felszerelésével azt akarja biztosítani, hogy a valódi fogyasztási értékek ne térjenek el a gyártók által megadott adatoktól. A szervezet egyik munkatársa azt nyilatkozta, hogy a gyártók a múltban megtanulták manipulálni a teszteket, így vigyázni kell arra, hogy mindez ne történhessen meg a WLTP-eljárás esetében is. A beszerelendő eszközöknek ráadásul van egy előnyük: képesek mérni és ellenőrizni a szén-dioxid-kibocsátást is. Az utóbbira egyébként új előírások vonatkoznak, 2025-ig a gyártóknak a teljes flottájuk esetében 15 százalékkal, míg 2030-ig 30 százalékkal kell csökkenteniük a szén-dioxid-kibocsátást.
Az Európai Bizottság azt akarja, hogy az egyes tagállamok a mérőeszközökkel kapcsolatban felmerülő javaslatokról jövő tavasszal szavazzanak. Ezt követően a kérdés az Európai Tanács, majd az Európai Parlament elé kerülne. A végső döntés 2018 vége előtt születhet meg. Az ígéretek alapján a gyártók számára a költségek átláthatók lesznek, egy készülék beszerelése átlagosan gépkocsinként egy euróba kerül majd. Ez a becslés a kaliforniai hivatalok elemzésén alapul. Az amerikai szövetségi államban már 2019-től kötelező lesz a fogyasztást mérő eszközök alkalmazása.
Ugyan már ma is mérik a járművek fogyasztását, de egyrészt az adatokhoz nem férhet hozzá harmadik fél, másrészt az információk minősége sincsen szabványosítva.
2015 szeptemberében derült ki, hogy a Volkswagen egy program segítségével játszotta ki a kibocsátott gázok értékeinek mérését. Így a teszteken sokkal jobb értékeket lehetett kimutatni, mint a mindennapi használat során. Később ismertté vált, hogy az ügyben érintett lehetett a Bosch, az Audi, a Porsche, a Fiat-Chrysler és a Daimler is. Augusztusban jelentették be, hogy a gyártók több mint ötmillió dízelautó szoftverfrissítését végzik el önként annak érdekében, hogy csökkenjen a gépkocsik károsanyag-kibocsátása.