Berta Sándor
Akár ingyenes is lehet a közlekedés
A tömegközlekedési vállalatok egyáltalán nem foglalkoznak az önvezető autók hatásaival, pedig drasztikus hatással lesz az üzletükre. Az ilyen járművek rengeteg egyéb változást hoznak magukkal a városokban, rengeteg parkoló szabadul fel és a személyszállításban is másra lesz igény.
"A közlekedés területén a legnagyobb változást egyértelműen a gépkocsik továbbfejlesztésében figyelhetjük meg. Ez a folyamat azonban más területekre, például a vasúti vagy a légi közlekedésre is hatást fog gyakorolni. Ennek fő oka, hogy az autózás sokkal olcsóbbá vagy akár ingyenessé válik. Ez pedig minden más közlekedési eszközre is hatással lesz, hiszen azok komoly konkurenciát kapnak. Amennyiben kevesebb jármű fog futni az utakon, megszűnhetnek a dugók és kevesebb parkolóhelyre lesz szükség. Napjainkban egy városban a parkolóhelyek teszik ki a felület kereken 30 százalékát. Ebből adódik a következő kérdés, hogy a felszabaduló területet mire használjuk majd."
"Abban az elemzők és a techvállalatok is egyetértenek, hogy az autók megosztása lesz az uralkodó trend. Az a gépkocsi, amelynek egyetlen vezetője van az idő 96 százalékában a garázsban áll. Egy önállóan közlekedő jármű viszont "dolgozni mehetne", akkor miért kellene állnia? Az autók megosztásának költségei rendkívül alacsonyak lesznek és az emberek be fogják látni, hogy nem lesz értelme egy saját gépkocsit fenntartani. De mi abból indulunk ki, hogy néhányan ennek ellenére is ragaszkodnak majd a saját járművet vezetéséhez, ezek az autók újra prémiumtermékek és státuszszimbólumok lesznek" - jelentette ki Sven Gábor Jánszky jövőkutató a Wirednek nyilatkozva.
A 2b AHEAD ThinkTank igazgatója úgy véli, hogy a rögzített pályás tömegközlekedés a következő években fokozatosan eltűnik. Ha a robotgépkocsikkal gombnyomásra bárki el fog jutni egy adott címre felesleges lesz majd megállókba menni. Maximum 12 ülőhelyes buszok fognak közlekedni az utakon, a tömegközlekedés inkább a taxizás egyik formájává alakul majd át. Jelenleg a közösségi közlekedést elsősorban a városok tartják fenn és ezek a rendszerek erős állami és önkormányzati támogatásra szorulnak. A jövő kérdése az lesz, hogy szükség lesz-e gigantikus tömegközlekedési cégekre, ha rendelkezésre fognak állni a magángazdasági alternatívák. Ezt a kérdést alighanem minden város maga rendezi majd.
Tömegközlekedési szereplőként megjelenthetnek a technológiai konszernek (Google, Apple stb.) mellett az olyan nagy társaságok is, amelyek a járműflottáikból akarnak pénzt húzni arra az időre is, amíg nincs rájuk szükség máshol. Emiatt az ajánlatokból túlkínálat fog kialakulni és ez az árak csökkenéséhez vezet majd. Megjelenhet az a modell, hogy a fő termékért - a közlekedésért - az ügyfél semmit sem fog fizetni, de cserébe reklámok lesznek az autókban vagy mint a fapados repülőgépeken, különböző dolgokat vásárolhat majd meg utazás közben. Szerinte túlságosan az autókra koncentrál a közbeszéd, a járulékos hatásokra, például a vonattársaságok jövőjéről ijesztően kevés szó esik, nem látszik, hogy nekik mi a vizíójuk saját szerepükről.
"A technológiai cégek és a gépkocsigyártók folyamatosan tervezik és tesztelik a járműveiket. Néhány éven belül engedélyezni fogják az autonóm autók megjelenését az utakon, majd még néhány esztendő eltelik majd e modellek elterjedéséig. A fordulópont akkor fog elérkezni, amikor már nem lesz szükség vezetőkre, hanem a gépkocsik teljesen önállóan közlekednek majd. Akkor az emberek az út során akár aludhatnak is, játszhatnak a gyermekeikkel vagy bármi mást csinálhatnak. Ez a folyamat sokkal gyorsabban fog lezajlani, mint ahogy azt ma elképzeljük. A konszernek ugyanis nyomást gyakorolnak majd a politikára, hogy az teremtse meg a megfelelő keretfeltételeket."
"A politika gyorsan fog cselekedni, mert azok az országok, amelyeknek erős autóiparuk van, nem engedhetik meg, hogy várjanak. Éppen ezért arra számítunk, hogy a szabályozás területén nem lesznek hatósági akadékoskodások és a téma a következő években egyre dinamikusabban lesz jelen. Van azonban egy probléma: a műszaki kérdéseket emberi látásmód alapján közelítjük meg, holott ha egy robotgépkocsinak balesete van, az a gépet érinti és nem az embert. Egy baleset esetén a gép mondott csődöt és nem az ember. Hosszú távon láthatóvá válnak majd az autonóm járművek előnyei és emiatt a közvélemény is meg fog változni" - szögezte le a jövőkutató.
"A közlekedés területén a legnagyobb változást egyértelműen a gépkocsik továbbfejlesztésében figyelhetjük meg. Ez a folyamat azonban más területekre, például a vasúti vagy a légi közlekedésre is hatást fog gyakorolni. Ennek fő oka, hogy az autózás sokkal olcsóbbá vagy akár ingyenessé válik. Ez pedig minden más közlekedési eszközre is hatással lesz, hiszen azok komoly konkurenciát kapnak. Amennyiben kevesebb jármű fog futni az utakon, megszűnhetnek a dugók és kevesebb parkolóhelyre lesz szükség. Napjainkban egy városban a parkolóhelyek teszik ki a felület kereken 30 százalékát. Ebből adódik a következő kérdés, hogy a felszabaduló területet mire használjuk majd."
"Abban az elemzők és a techvállalatok is egyetértenek, hogy az autók megosztása lesz az uralkodó trend. Az a gépkocsi, amelynek egyetlen vezetője van az idő 96 százalékában a garázsban áll. Egy önállóan közlekedő jármű viszont "dolgozni mehetne", akkor miért kellene állnia? Az autók megosztásának költségei rendkívül alacsonyak lesznek és az emberek be fogják látni, hogy nem lesz értelme egy saját gépkocsit fenntartani. De mi abból indulunk ki, hogy néhányan ennek ellenére is ragaszkodnak majd a saját járművet vezetéséhez, ezek az autók újra prémiumtermékek és státuszszimbólumok lesznek" - jelentette ki Sven Gábor Jánszky jövőkutató a Wirednek nyilatkozva.
A 2b AHEAD ThinkTank igazgatója úgy véli, hogy a rögzített pályás tömegközlekedés a következő években fokozatosan eltűnik. Ha a robotgépkocsikkal gombnyomásra bárki el fog jutni egy adott címre felesleges lesz majd megállókba menni. Maximum 12 ülőhelyes buszok fognak közlekedni az utakon, a tömegközlekedés inkább a taxizás egyik formájává alakul majd át. Jelenleg a közösségi közlekedést elsősorban a városok tartják fenn és ezek a rendszerek erős állami és önkormányzati támogatásra szorulnak. A jövő kérdése az lesz, hogy szükség lesz-e gigantikus tömegközlekedési cégekre, ha rendelkezésre fognak állni a magángazdasági alternatívák. Ezt a kérdést alighanem minden város maga rendezi majd.
Tömegközlekedési szereplőként megjelenthetnek a technológiai konszernek (Google, Apple stb.) mellett az olyan nagy társaságok is, amelyek a járműflottáikból akarnak pénzt húzni arra az időre is, amíg nincs rájuk szükség máshol. Emiatt az ajánlatokból túlkínálat fog kialakulni és ez az árak csökkenéséhez vezet majd. Megjelenhet az a modell, hogy a fő termékért - a közlekedésért - az ügyfél semmit sem fog fizetni, de cserébe reklámok lesznek az autókban vagy mint a fapados repülőgépeken, különböző dolgokat vásárolhat majd meg utazás közben. Szerinte túlságosan az autókra koncentrál a közbeszéd, a járulékos hatásokra, például a vonattársaságok jövőjéről ijesztően kevés szó esik, nem látszik, hogy nekik mi a vizíójuk saját szerepükről.
"A technológiai cégek és a gépkocsigyártók folyamatosan tervezik és tesztelik a járműveiket. Néhány éven belül engedélyezni fogják az autonóm autók megjelenését az utakon, majd még néhány esztendő eltelik majd e modellek elterjedéséig. A fordulópont akkor fog elérkezni, amikor már nem lesz szükség vezetőkre, hanem a gépkocsik teljesen önállóan közlekednek majd. Akkor az emberek az út során akár aludhatnak is, játszhatnak a gyermekeikkel vagy bármi mást csinálhatnak. Ez a folyamat sokkal gyorsabban fog lezajlani, mint ahogy azt ma elképzeljük. A konszernek ugyanis nyomást gyakorolnak majd a politikára, hogy az teremtse meg a megfelelő keretfeltételeket."
"A politika gyorsan fog cselekedni, mert azok az országok, amelyeknek erős autóiparuk van, nem engedhetik meg, hogy várjanak. Éppen ezért arra számítunk, hogy a szabályozás területén nem lesznek hatósági akadékoskodások és a téma a következő években egyre dinamikusabban lesz jelen. Van azonban egy probléma: a műszaki kérdéseket emberi látásmód alapján közelítjük meg, holott ha egy robotgépkocsinak balesete van, az a gépet érinti és nem az embert. Egy baleset esetén a gép mondott csődöt és nem az ember. Hosszú távon láthatóvá válnak majd az autonóm járművek előnyei és emiatt a közvélemény is meg fog változni" - szögezte le a jövőkutató.