Berta Sándor

Teljesen át fog alakulni az autók műszerfala

A pedálokat és a kormányokat egyaránt hiába keressük majd a jövő gépkocsijaiban, de az évtizedeken át megszokott műszereknek is búcsút inthetnek a sofőrök.

A jövő autójában nem lesz robbanómotor, és magát vezeti, így pedál vagy kormány sem. Így szárnyalhat a fantázia a vezető előtt lévő tér felhasználásában. Rudi Hemmert, a Delphi technológiai menedzsere kifejtette, hogy az önállóan közlekedő járművekbe is beépített jövőbeli műszerek elsődleges feladata az lesz, hogy bizalmat ébresszenek a felhasználókban. A kezelőrendszer a legfontosabb követelmény a jövőbeli autonóm autók elfogadásának szempontjából.

Azok, akik egy közlekedő számítógép "kezeibe" helyezik magukat és az életüket, tudni akarják, hogy a robotpilóta mit csinál, s azt akarják, hogy tájékoztassák őket és vészhelyzetben cselekedni tudjanak. A régi műszerek ebből a szempontból nem túl használhatók, hiszen a motor fordulatszáma és a sebesség már nem játszik nagy szerepet. A speciális információk megjelenítésére minden gyártó a digitális műszereket részesíti előnyben. Az Audi, a Volkswagen, a Land Rover és a Peugeot is lecserélte a kormány mögött található mechanikus műszereket szabadon konfigurálható kijelzőkre, amelyek kérésre navigációs adatokat, vezetési információkat vagy az asszisztensrendszerek státuszát jelenítik meg. De ez csak egy köztes szint, a következő lépcsőfokot az jelentheti, hogy a 2D-s képernyőket 3D-kijelzőkkel váltják ki.


A Delphi egy olyan technikát fejlesztett ki, amelyet Hemmert "kvázi-3D-nek" nevezett. A Delphi úgynevezett több rétegű képernyőkre (MLD) épít, melyeken két különálló kijelző biztosítja a mélységérzetet. Az ezeken megjelenített képek nagyon valósághűek. A digitális műszerek úgy jelennek meg rajtuk, mintha szinte ki akarnának ugrani a műszerfalból. A kristálytiszta grafika lenyűgöző és a Delphi szerint a technika nemsokára tömeggyártásra kész. A beszállítócég jelenleg érdeklődőket és gyártókat keres partnernek. Az első járműveket akár 3-4 éven belül is felszerelhetik a Delphi 3D-eszközeivel. Egy hasonló technológiát nemrég a Volkswagen is bemutatott és az várhatóan az Audi A8-ba kerülhet bele.

Hemmert hangsúlyozta, hogy a felhasználói tapasztalatok a jövőben egyre fontosabb szerepet játszhatnak. A jövőben, ha mindegyik autó önállóan fog közlekedni, a belső dizájn és a kijelzőkoncepciók jelentik majd a fontos különbséget az egyes márkák között. Ezért is dolgoznak az ágazat szereplői párhuzamosan számos koncepción. A BMW például az úgynevezett Holoactive Touch nevű rendszert fejleszti és annak segítségével az információk hologramokként jelennek meg. A tükörrendszer által szabadon lebegő virtuális gombok megnyomását ultrahanggal jelzik vissza a vezetőnek. A technikát tovább akarják fejleszteni, hogy a sorozatban gyártott gépkocsikba is bekerülhessen, azonban a működtetéséhez gyors és rendkívül drága processzorok kellenek, így eleinte alighanem csak a luxusmodellekbe integrálhatják.


Az egykor még csak a vadászgépeknél használatos HUD, azaz a szélvédőre vetített információ grafikája még színesebb és élesebb lesz, s idővel megjelenhet, majd elterjedhet a kiterjesztett valóság is, amelynek és a fényszórókba beépített lézervetítőknek köszönhetően az ideális útvonal vagy a veszélyes helyek közvetlenül az úttestre vetítve jelenhetnek meg. Emellett a szélvédő szélesvásznú mozivászonként funkcionálhat és akár a filmeket vagy az e-mailjeiket is megtekinthetik majd rajta az utasok. A technika már az évtized végén, az első sorozatban gyártott járművekben megjelenhet.

Hemmert szerint a trend egyértelműen abba az irányba mutat, hogy a jövő autóit még több kijelző, még nagyobb grafikus teljesítmény és egyre magasabb felbontás jellemzi majd. Ugyanakkor a 3D-kijelzők programozhatók lesznek úgy is, hogy a régi műszereket jelenítsék meg - legalább akkor, amikor a sofőrök akarnak vezetni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • TokraFan #76
    Így van, nem beszélve arról, hogy legtöbb esetben számos technológia párhuzamos fejlődésére van szükség ahhoz, hogy egy adott ötlet jól használható termékké váljon a mindennapokban. Ha már VR, akkor ugye maga az ötlet sem új, és komplett sisak vezérléssel együtt már 1995-ben kapható volt, de akkor még sem a kijelző technológia, sem a 3D gyorsítás, sem a hardver, sem a szoftver nem állt azon a fejlettségi szinten, mely használhatóvá tehette volna. Mobil szintén, a mobilok legfőbb problémája évtizedekig az akku technológia lemaradása volt.
    És ez az a pont, amit senki nem lát előre.
  • NEXUS6 #75
    Én inkább ott látok újdonságot inkább, amit ezek a ma már elterjedt eszközök biztosítanak. Van egy eszközöd, az okosmobil, amin manapság egy csomó olyan dolgot csinálsz, amire régebben több eszközre is szükséged volt. Ez újdonság.

    A startupok is olyan eszközt jelentenek, amikor már meglevő technológia aprópénzre váltásához nem kell a cégekre várnod, van egy ötleted, gyak pill alatt össze tudsz hozni egy terméket, amit gyártásba is adhatsz.

    A VR-ból is egy startupnak köszönhetően csináltak használható piaci terméket.

    Az internet is ma már nem csak egy közösségi média, meg spec adatokat tudsz letölteni, hanem szinte minden info elérhető rajta kis keresgéléssel. Nem kell könyvtár, térkép, akármi. Az, hogy neten rendelsz szinte bárhonnan bármit, az is újdonság.

    A dronok is sok mindent változtathatnak meg alapvetően, ma még csak videokamerázik jóformán mindenki, de pár éven belül forradalmasíthatják a személy és áruszállítást is. Csak pl ma még megy a jogi tökölődés. A hagyományos repüléssel foglalkozó cégek, szevezetek nem tudják felfogni, hogy itt másfajta szabályozásra lesz szükség, mint a hagyományos légijárművek, meg egy sokkal kisebb ember vezette légiforgalom esetében. Itt látok is értelmét a teljes automatizálás megvalósításának. Felszíni közlekedésnél nem feltétlenül.

    Más területeken sokkal kevésbé látszik áttörés jellegű fejlődés. Nincs új hűtőnk, vagy klímánk, az okoslakásról is jobbára csak beszélnek, nincs igazi áttörés az energia termelésben sem, kocsik akksija detto, van már kezdeményezés a civil ember űrhajózására, de még mindig kb ott tartunk mint lassan 20 éve az első űrtúrista fellövésekor!

    Szal kiba gyorsan el tud menni 20 év anélkül, hogy adott perspektivikus technológia még mindig ne tudjon elterjedni, és kiszámíthatatlan, hogy a kis akadályok mennyire is kicsik tulajdonképpen.
  • TokraFan #74
    "Mobiltelefon semmi, számítógép is ritka volt, annak a teljesítményéről ne is beszéljünk."

    Kevered a techológiai fejlődést, a technológiai áttöréssel!
    - Mobil már bőven volt, csak nem smart (bár ez sem igaz, nekem 96-ban pl. ilyenem volt. 1992-ben pedig ilyenem.
    - Számítógépek voltak, csak gyengébbek (de a célnak megfeleltek, irodai munkára már egy 486 is elég volt.)
    - Autók is voltak, csak ma már fejlettebbek
    - Repülők is voltak, csak a maiak fejlettebbek

    Ezek tehát mind egy már meglévő technológia fejlődésének lépcsőfokai! Ami így is tök jó dolog, félre ne érts, csak ebben nincs semmi forradalmi! Bár abban a dolog természeténél fogva igazad van, hogy nem voltak még feltétlen tömegcikkek, mivel az adott pillanatban elérhető csúcstechnológia először mindig csak kisebb rétegek számára érhető el.

    Forradalmi áttörés az volt, amikor:
    - Feltalálták a telefont (később a mobilt)
    - Feltalálták a számítógépet
    - Megalkották az első robbanómotoros autót
    - Megalkották az első működő repülőgépet (Wright fivérek)
    stb.
    Utoljára szerkesztette: TokraFan, 2017.06.05. 22:39:20
  • bdzsana #73
    "20 éve már volt mobilom, napi szinten interneteztem és pont 10 éve volt számítógépem. Kicsit elmérted."

    Örülök hogy volt neked, de attól még ritka volt. Sajnos csak amerikai adatot találtam, de 20 éve az emberek 35%-ának volt mobiltelefonja míg ma több mint 95%. Kétlem, hogy Magyarországon elértük volna annak a számnak akár a kétharmadát is.
    A számítógéppel sincs másképp. Az tök jó, hogy nektek már 20 éve volt, de 20 éve csak minden 6. háztartásban volt egy átlagosan (ez már valós magyar adat). 25 évre viszont nem tudtam visszanézni gondolom mégritkábban. Az ehhez tartozó internet előfizetést meg akkor meg se említsük mennyire ritka volt.

  • NEXUS6 #72
    Detto, 25 éve volt már számítógépem. Ráaadásol az is már normális grafikus OS-sel, akkor viszonylag fejlett grafikával rendelkezett. 3D animációk készítését próbálgattuk, zenét szerkesztettünk, pár évvel később már volt internet is.

    Villany kocsi tekintetében akkor is, a 90-es években volt valami, mint most is, pl a General Motors EV-1 híres/hírhedt próbálkozása, csak aztán a GM ideje korán rájött, hogy még nem piacképes és felfüggesztette a projektet.

    Az önvezérlést is egy evolúciós folyamatnak látom inkább. Folyamatosan kerülnek be a kocsikba fontos fonkciók, aztán majd ez valamikor összeállhat olyanná, amely szinte teljesen tehermentesíti a sofőrt. De inkább a a vezető maximális támogatásának, mint a teljes, jogi oldalról is egyértelmű autonómiának vagyok a híve.

    De csak amit én látok, ez a folyamat ami az autók fejlett elektronizálását jelenti és az ABS, elektromos kényelmi funkciók, tempomat stb-vel kezdődött, már vagy 30 éve tart. És érzésem szerint még 2 évtized is hátra lehet, amig a teljes önvezérlésig eljutunk. Az autó az nem egy nagy méretű játék holdjáró, ami villany meg jól el tud tájékozódni a szobában, max néha elakad a szőnyegben, hanem bonyolult technológiák halmaza, ami ha nem jól működik emberek életét követeli.
  • Cat #71
    20 éve már volt mobilom, napi szinten interneteztem és pont 10 éve volt számítógépem. Kicsit elmérted.
  • bdzsana #70
    2030ig van még 13 év, oké lehet picit keveset mondtam, de szerintem nem sokkal. Épp beszéltük a haverokkal nemrég, hogy még a mi életünkben is mennyi minden változott. Nézz vissza csak 20 évre mi volt még akkor. Mobiltelefon semmi, számítógép is ritka volt, annak a teljesítményéről ne is beszéljünk. Ehhez képest ma hol járunk? Azért technológia fejlettségben ilyen "kevés" idő alatt is nagyon sok minden tud változni.
  • NEXUS6 #69
    Így is mondhatjuk. :D
  • NEXUS6 #68
    Nem hiszem, hogy itt bárki is hülye lenne, csak különböző álláspontok vannak és valszeg mindenki másra gondol a lehetséges jövőt illetően, hogy mikor is lesz ez.

    Az, hogy 2030-ra a rentábilis közösségi villany önvezető kocsi megvalósuljon szerintem 2 áttörés szükséges.
    1. áttörés az akku technológiában.
    2. áttörés a mesterséges intelligencia területén és/vagy teljesen új közúti szabályozás.

    Szerintem egyik sem látható, hogy 1-5 éven belül bekövetkezne, plusz bevezetik a piacra és el is terjed 10 év alatt. Ezért én inkább még +10 évet rádobnék, de az is lehet, hogy +20-at.
  • bdzsana #67
    Hát ő egy cseppet radikálisabb.