Berta Sándor

Az autók kezelőfelületének egyszerűbbnek kell lennie

A kiállításokon bemutatott koncepciójárművek a jövő autójában állítható és akár többrétegű, holografikus kijelzőket, visszapillantó tükrök helyett kamerákat, a műszerfalba behúzódó kormánykereket tartalmaznak, de az utakon guruló modellekbe ezek a futurista ötletek csak lassan szivárognak át.

A PSA tulajdonában van jelenleg a Peugeot, a Citroën és a DS márka, míg a jövőben az Opel gépkocsikat is a cég fogja gyártani. A társaságnak számos elképzelése van arról, hogy milyenek lehetnek a közeljövőben az önállóan közlekedő járművek. A Genfi Autószalonon először bemutatott C-Aircross nevű modell számos olyan új technológiai koncepciót vonultatott fel, amelyek hamarosan bekerülhetnek a sorozatban gyártott változatokba.

Richard Meyer, a Citroën jövőbeli termékekért és koncepcióautókért felelős részlegének vezetője közölte, hogy ők úgy közelítik meg ezt a kérdést, hogy a technológiának többletértéket kell kínálnia, de emellett megfizethetőnek is kell lennie. Nem minden ügyfélnek lesz szüksége egy teljesen önállóan közlekedő gépkocsira és nem is mindegyikük engedheti majd meg magának egy ilyen jármű megvásárlását. A cég szerint a fejlődés lépésenként fog megvalósulni. Az önállóan közlekedő C4 Picasso tesztjárművük eddig több mint 120 000 kilométert tett meg.


A menedzser kiemelte, hogy az autonóm autók olyan teljesen új belsőtér-koncepciókat vonultatnak majd fel, amelyeket jelenleg a felhasználók még el sem tudnak képzelni. Mindez alapvetően meg fogja változtatni a közlekedés képét és azt, ahogy egy gépkocsit kívül és belül elképzelünk. Meyer hozzátette, hogy ők tudatosan döntöttek úgy korábban, hogy egyszerűbbé teszik a kezelőfelületeket. A gyártók hagyományosan rendkívül sok információt mutatnak meg a járművekben, például az olaj- és vízhőmérséklet mérőknek eddig bérelt helye volt a sofőr előtt, ők viszont csak a legfontosabb dolgok megjelenítésére összpontosítottak. Akkor ez a lépés sokakat meglepett, de az ügyfeleiktől nagyon is pozitív visszajelzéseket kaptak.

A francia konszern emellett azt a filozófiát követi, hogy a belső térben minden utas egyenlő. Ennek köszönhetően például a központi konzolkijelzőt úgy helyezték el, hogy azt a vezető mellett helyet foglaló személy is egyszerűen használhatja. Egy alkalmazás pedig lehetővé teszi az összes utas számára, hogy vezeték nélküli kapcsolaton keresztül zenéket, képeket és videókat streamelhessenek a konzolra.


"Az elmúlt években a technológia egyre összetettebb lett, az autótulajdonosok folyamatosan további funkciókat kaptak. Az összes gyártó számára az jelenti a kihívást, hogy egy olyan rendszert hozzanak létre, amely egyszerre könnyen kezelhető, de ezzel párhuzamosan a biztonságot sem veszélyezteti. Az utóbbi áll ugyanis az első helyen. Az elmúlt két év során elsősorban az volt a fontos, hogy a márkánkat egy világos termék- és dizájnsorozattal erősítsük meg. Az embereknek újra fel kell tudniuk ismerniük 200 méter távolságból egy Citroënt, még akkor is, ha korábban sosem látták azt az adott modellt. Az új C3 megmutatta, hogy hová tart ez az utazás" - szögezte le végül Richard Meyer.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • fonak #7
    Tényleg? Melyek lennének azok?
  • NEXUS6 #6
    De azért remélem, hogy a jövőben is lehet majd rendes autókat is kapni és nem csak hipszter-parti-kisbuszokat méregdrágán.
    XD
  • Sequoyah #5
    A hatrafordithato uleseken kivul ez mar mind most is megvan, sot jelentos reszuk kozepkategorias autokban is.
  • Tikal #4
    Remélem írtál Musk-nak is hogy nem kell a kardántengely alagút, szóljon le a mérnököknek :)
  • Ender Wiggin #3
    Egy sor dolog, amit írsz már most is van egy rakás autóban...
  • Szefmester #2
    Csatlakozom a tippadáshoz. Életveszélyes dolog a kijelzőt taperolni vezetés közben, mikor a direkt gombot csak kbra odanyúlva is vidáman ki lehet tapintani. Innentől kezdve a központi kijelzőt inkább csak fel kéne vetíteni a szélvédőre értelmes átlátszósági beállításokkal, kormányra helyezett gombokkal. Vagy legalábbis ott IS legyen, ha pl az anyós is szeretné csesztetni a rendszert miközben vezetnek, eléggé zavaró lenne. :D
  • kvp #1
    Mondok en is par belsoter mositast amit lehet erdemes lenne megfogadni:
    -modern elektromos autoban nem kell a kardan alagut kozepre, inkabb a szekeknek lenne tobb helye
    -nem szukseges a fix kijelzo, nyugodtan rakhatnak digitalis kijelzot, szabadon osszeallithato analog/digitalis kijelzo komponensekkel (majd a tulaj kivalasztja hogy mit akar latni a muszerfalon)
    -automata autok eseten fel kellene keszulni a hatrafordithato elso szekekre, hogy szemben is ulhessenek az utasok
    -a kis kormanykerek mogotti mini kijelzo helyett az egesz szelvedot is hasznalhatnak
    -a kozepkonzolos kijelzo alapvetoen a sporolasbol fakad, nyugodtan rakhatnak az elso ulesek fejtamlajaba is kijelzoket es az elso utasoldali kesztyutarto tetejebe is, igy a vezetot nem zavarna az, hogy mit neznek eppen az utasok es a vezetonek sem kozepre lefele kellene neznie ha allitani akar valamit vagy a terkepre kivancsi, hanem egyenesen elore a szelvedo aljara