Berta Sándor
Az autók kezelőfelületének egyszerűbbnek kell lennie
A kiállításokon bemutatott koncepciójárművek a jövő autójában állítható és akár többrétegű, holografikus kijelzőket, visszapillantó tükrök helyett kamerákat, a műszerfalba behúzódó kormánykereket tartalmaznak, de az utakon guruló modellekbe ezek a futurista ötletek csak lassan szivárognak át.
A PSA tulajdonában van jelenleg a Peugeot, a Citroën és a DS márka, míg a jövőben az Opel gépkocsikat is a cég fogja gyártani. A társaságnak számos elképzelése van arról, hogy milyenek lehetnek a közeljövőben az önállóan közlekedő járművek. A Genfi Autószalonon először bemutatott C-Aircross nevű modell számos olyan új technológiai koncepciót vonultatott fel, amelyek hamarosan bekerülhetnek a sorozatban gyártott változatokba.
Richard Meyer, a Citroën jövőbeli termékekért és koncepcióautókért felelős részlegének vezetője közölte, hogy ők úgy közelítik meg ezt a kérdést, hogy a technológiának többletértéket kell kínálnia, de emellett megfizethetőnek is kell lennie. Nem minden ügyfélnek lesz szüksége egy teljesen önállóan közlekedő gépkocsira és nem is mindegyikük engedheti majd meg magának egy ilyen jármű megvásárlását. A cég szerint a fejlődés lépésenként fog megvalósulni. Az önállóan közlekedő C4 Picasso tesztjárművük eddig több mint 120 000 kilométert tett meg.
A menedzser kiemelte, hogy az autonóm autók olyan teljesen új belsőtér-koncepciókat vonultatnak majd fel, amelyeket jelenleg a felhasználók még el sem tudnak képzelni. Mindez alapvetően meg fogja változtatni a közlekedés képét és azt, ahogy egy gépkocsit kívül és belül elképzelünk. Meyer hozzátette, hogy ők tudatosan döntöttek úgy korábban, hogy egyszerűbbé teszik a kezelőfelületeket. A gyártók hagyományosan rendkívül sok információt mutatnak meg a járművekben, például az olaj- és vízhőmérséklet mérőknek eddig bérelt helye volt a sofőr előtt, ők viszont csak a legfontosabb dolgok megjelenítésére összpontosítottak. Akkor ez a lépés sokakat meglepett, de az ügyfeleiktől nagyon is pozitív visszajelzéseket kaptak.
A francia konszern emellett azt a filozófiát követi, hogy a belső térben minden utas egyenlő. Ennek köszönhetően például a központi konzolkijelzőt úgy helyezték el, hogy azt a vezető mellett helyet foglaló személy is egyszerűen használhatja. Egy alkalmazás pedig lehetővé teszi az összes utas számára, hogy vezeték nélküli kapcsolaton keresztül zenéket, képeket és videókat streamelhessenek a konzolra.
"Az elmúlt években a technológia egyre összetettebb lett, az autótulajdonosok folyamatosan további funkciókat kaptak. Az összes gyártó számára az jelenti a kihívást, hogy egy olyan rendszert hozzanak létre, amely egyszerre könnyen kezelhető, de ezzel párhuzamosan a biztonságot sem veszélyezteti. Az utóbbi áll ugyanis az első helyen. Az elmúlt két év során elsősorban az volt a fontos, hogy a márkánkat egy világos termék- és dizájnsorozattal erősítsük meg. Az embereknek újra fel kell tudniuk ismerniük 200 méter távolságból egy Citroënt, még akkor is, ha korábban sosem látták azt az adott modellt. Az új C3 megmutatta, hogy hová tart ez az utazás" - szögezte le végül Richard Meyer.
A PSA tulajdonában van jelenleg a Peugeot, a Citroën és a DS márka, míg a jövőben az Opel gépkocsikat is a cég fogja gyártani. A társaságnak számos elképzelése van arról, hogy milyenek lehetnek a közeljövőben az önállóan közlekedő járművek. A Genfi Autószalonon először bemutatott C-Aircross nevű modell számos olyan új technológiai koncepciót vonultatott fel, amelyek hamarosan bekerülhetnek a sorozatban gyártott változatokba.
Richard Meyer, a Citroën jövőbeli termékekért és koncepcióautókért felelős részlegének vezetője közölte, hogy ők úgy közelítik meg ezt a kérdést, hogy a technológiának többletértéket kell kínálnia, de emellett megfizethetőnek is kell lennie. Nem minden ügyfélnek lesz szüksége egy teljesen önállóan közlekedő gépkocsira és nem is mindegyikük engedheti majd meg magának egy ilyen jármű megvásárlását. A cég szerint a fejlődés lépésenként fog megvalósulni. Az önállóan közlekedő C4 Picasso tesztjárművük eddig több mint 120 000 kilométert tett meg.
A menedzser kiemelte, hogy az autonóm autók olyan teljesen új belsőtér-koncepciókat vonultatnak majd fel, amelyeket jelenleg a felhasználók még el sem tudnak képzelni. Mindez alapvetően meg fogja változtatni a közlekedés képét és azt, ahogy egy gépkocsit kívül és belül elképzelünk. Meyer hozzátette, hogy ők tudatosan döntöttek úgy korábban, hogy egyszerűbbé teszik a kezelőfelületeket. A gyártók hagyományosan rendkívül sok információt mutatnak meg a járművekben, például az olaj- és vízhőmérséklet mérőknek eddig bérelt helye volt a sofőr előtt, ők viszont csak a legfontosabb dolgok megjelenítésére összpontosítottak. Akkor ez a lépés sokakat meglepett, de az ügyfeleiktől nagyon is pozitív visszajelzéseket kaptak.
A francia konszern emellett azt a filozófiát követi, hogy a belső térben minden utas egyenlő. Ennek köszönhetően például a központi konzolkijelzőt úgy helyezték el, hogy azt a vezető mellett helyet foglaló személy is egyszerűen használhatja. Egy alkalmazás pedig lehetővé teszi az összes utas számára, hogy vezeték nélküli kapcsolaton keresztül zenéket, képeket és videókat streamelhessenek a konzolra.
"Az elmúlt években a technológia egyre összetettebb lett, az autótulajdonosok folyamatosan további funkciókat kaptak. Az összes gyártó számára az jelenti a kihívást, hogy egy olyan rendszert hozzanak létre, amely egyszerre könnyen kezelhető, de ezzel párhuzamosan a biztonságot sem veszélyezteti. Az utóbbi áll ugyanis az első helyen. Az elmúlt két év során elsősorban az volt a fontos, hogy a márkánkat egy világos termék- és dizájnsorozattal erősítsük meg. Az embereknek újra fel kell tudniuk ismerniük 200 méter távolságból egy Citroënt, még akkor is, ha korábban sosem látták azt az adott modellt. Az új C3 megmutatta, hogy hová tart ez az utazás" - szögezte le végül Richard Meyer.