Berta Sándor
Sörszállítás robotkamionnal
A sikeres kísérletben több cég vett részt.
Coloradóban egy robot tehergépkocsi közel 200 kilométert tett meg, miközben a vezető hátul, a pihenőfülkében volt. A jármű az Anheuser-Busch InBev 50 000 doboz sörét szállította a célállomásra. Az út két órán át tartott, a kiindulási hely Fort Collins volt, míg a célpont Colorado Springs. A sörgyártó óriás szerint az önállóan közlekedő teherautók alkalmazásával évente 50 millió dollárt tudna megtakarítani csak az Amerikai Egyesült Államokban és ez még akkor is igaz lenne, ha a sofőrnek végig a járműben kellene tartózkodnia, hogy vészhelyzetben be tudjon avatkozni. A megtakarítást a kisebb üzemanyag-fogyasztás és a megbízhatóbb szállítási terv biztosítaná.
A teherautót az Otto nevű startup technológiájával szerelték fel. Lior Ron, az Otto társalapítója elmondta, hogy az útnak azt kellett bemutatnia, hogy a technológia már készen áll a mindennapi használatra. A munkatársaik részletesen feltérképezték az utat, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy a kamion képes lesz teljesíteni a távot. Csak ezek az előkészületek két héten át tartottak. A tehergépkocsi rendőri kíséretet is kapott és a városokban, illetve az autópályák le- és felhajtóinál mindig a sofőr vette át az irányítást.
Az Uber a nyáron vásárolta fel a startupot. Ron közölte, hogy az Uber nem akar robotkamionokat készíteni, inkább együttműködne a gyártókkal, mint, ahogy a személygépkocsik piacán a Volvóval teszi. A tárgyalási folyamatnak azonban még csak az elején tartanak. Anthony Levandowski és Lior Ron, az Otto társalapítói blogbejegyzésükben azt írták, hogy egy olyan szenzorokból, szoftverből és a teherautók képességeit feljavító megoldásokból álló csomagot fejlesztenek ki, amely kombinált termékként gyorsan integrálható lesz a már meglévő modellekbe. A cél az, hogy a technika a fáradt vezetőket az autópályákon tehermentesítse.
Ron egy interjúban azt emelte ki, hogy az autópályákon a sofőrök alkalmazásáról le lehetne mondani és nyugodtan pihenhetnének vagy aludhatnának. Ezáltal lehetővé válna, hogy a napi 11 órás engedélyezett vezetési idejük jobban elosztható legyen, ráadásul így a balesetek száma is csökkenthető lenne.
Coloradóban egy robot tehergépkocsi közel 200 kilométert tett meg, miközben a vezető hátul, a pihenőfülkében volt. A jármű az Anheuser-Busch InBev 50 000 doboz sörét szállította a célállomásra. Az út két órán át tartott, a kiindulási hely Fort Collins volt, míg a célpont Colorado Springs. A sörgyártó óriás szerint az önállóan közlekedő teherautók alkalmazásával évente 50 millió dollárt tudna megtakarítani csak az Amerikai Egyesült Államokban és ez még akkor is igaz lenne, ha a sofőrnek végig a járműben kellene tartózkodnia, hogy vészhelyzetben be tudjon avatkozni. A megtakarítást a kisebb üzemanyag-fogyasztás és a megbízhatóbb szállítási terv biztosítaná.
A teherautót az Otto nevű startup technológiájával szerelték fel. Lior Ron, az Otto társalapítója elmondta, hogy az útnak azt kellett bemutatnia, hogy a technológia már készen áll a mindennapi használatra. A munkatársaik részletesen feltérképezték az utat, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy a kamion képes lesz teljesíteni a távot. Csak ezek az előkészületek két héten át tartottak. A tehergépkocsi rendőri kíséretet is kapott és a városokban, illetve az autópályák le- és felhajtóinál mindig a sofőr vette át az irányítást.
Az Uber a nyáron vásárolta fel a startupot. Ron közölte, hogy az Uber nem akar robotkamionokat készíteni, inkább együttműködne a gyártókkal, mint, ahogy a személygépkocsik piacán a Volvóval teszi. A tárgyalási folyamatnak azonban még csak az elején tartanak. Anthony Levandowski és Lior Ron, az Otto társalapítói blogbejegyzésükben azt írták, hogy egy olyan szenzorokból, szoftverből és a teherautók képességeit feljavító megoldásokból álló csomagot fejlesztenek ki, amely kombinált termékként gyorsan integrálható lesz a már meglévő modellekbe. A cél az, hogy a technika a fáradt vezetőket az autópályákon tehermentesítse.
Ron egy interjúban azt emelte ki, hogy az autópályákon a sofőrök alkalmazásáról le lehetne mondani és nyugodtan pihenhetnének vagy aludhatnának. Ezáltal lehetővé válna, hogy a napi 11 órás engedélyezett vezetési idejük jobban elosztható legyen, ráadásul így a balesetek száma is csökkenthető lenne.