Berta Sándor

Az Ubert választották új parkolóhelyek építése helyett

New Jersey szövetségi állam egyik települése egyszerűen oldotta meg a parkolási problémát.

Summit New York egyik elővárosának számít, ezért nem meglepő, hogy a lakosok jelentős része a közeli metropoliszban dolgozik és a többségük oda vonattal utazik. A vasútállomásig az emberek általában a saját autójukkal jutnak el, de nincs elegendő parkoló. A város vezetői ezért arra gondoltak, hogy a lakosok használhatnák a közösségi utazásmegosztó szolgáltatást is. Ezáltal ugyanis elkerülhető lenne a vasútállomás mellett egy új parkoló építése, s az emberek is kényelmesebben és könnyebben juthatnának el a céljukig, hiszen rendkívül sok időt visz el a szabad parkolóhelyek keresése. Az elképzelés és annak megvalósítása követendő példa lehet más települések számára is.

Az Uber vezetőivel kötött megállapodásnak köszönhetően Summit lakói minden olyan útért, amelynek kiindulási vagy célpontja a vasútállomás egységesen 2 dolláros átalánydíjat fizetnek. Amennyiben az út 2 dollárnál többe kerülne, akkor a település átvállalja a különbözetet. Az üzlettel mindegyik fél jól jár. Az ingázók megtakarítják az átlagosan 15-20 perces parkolóhely-keresést; a város is örülhet, mert megszűnnek a dugók és nem kell új parkolóhelyeket építeni; míg az Uber komoly forgalomnövekedést könyvelhet el és állandó bevételhez juthat. Becslések alapján az Uber helyi útmegrendelései akár 300 százalékkal is nőhetnek.

A költségkalkulációk alapján egy új parkoló építése 10 millió dollárt emésztett volna fel, míg a város csak maximum 167 000 dollárt fizet majd évente az Ubernek. Az utóbbinak az együttműködés kiváló lehetőség arra, hogy kiépítse a vidéki üzleteit. Jelenleg ugyanis általában elsősorban a városokban veszik igénybe a szolgáltatásait, míg vidéken alig.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Jawarider #17
    Végre egy hely ahol rájöttek, hogy erőforrás megosztással kell a problémákat orvosolni....
    Utoljára szerkesztette: Jawarider, 2016.11.11. 08:39:04
  • stoppos #16
    Kisbuszt indítani tömegközelekdésként az snassz?
  • Tikal #14
    Néhány buszvonal? Szerintem nem vagy tisztában a távolságokkal ami az amerikai nagyvárosokat illeti...nem véletlenül taxizik mindenki
  • Sequoyah #13
    Ez bevallottan egy kiserleti megoldas, uttorokent vagtak bele. Szoval majd meglatjuk, hogy mukodik-e, illetve mennyire.
    A befektetesigenye viszont nagyon kicsi, semmi vesztenivalojuk nincs vele. Ha csak nehanyan hasznaljak, es nehany parkolohely felszabadul, mar elertek vele valamit.
  • TokraFan #12
    Van logika a mondandódban, ugyanakkor azt ne felejtsd el, hogy az emberek jelenleg is közlekednek ezeken a szakaszokon, csak saját autóval és a zsúfoltságból eredő problémák mellett. Nem kell a teljes ingázó réteget kiszedni az autójából, mivel bizonyos számú kocsit képes felszívni a környék jelenlegi parkolási infrastruktúrája. A cél csak az, hogy a számukat csökkentsék! Erre pedig kiválóan alkalmas az Uber. Ha netán nem talál valaki szabad sofőrt, az szépen beszáll a saját autójába és megy azzal, ahogy eddig is. Viszont így már lesz parkolója, mert az ingázók felét Uberesek vitték el, tehát annyival kevesebb autó parkol a problémás területeken.

    Másrészt nem a teljesen analfabéta legalja rétegekre céloztam korábban, hanem a munkanélküli középosztályra, vagy a középosztály alsóbb szegmenseire. Ott nem luxus egy autó megléte a családban -ahol történetesen van kereső családtag is, csak abból önmagában nem fognak meggazdagodni-, különösen amerikában. Ráadásul ha megy az üzlet mert van kereslet a szolgáltatásra, akkor vehet hitelre is kocsit, mert fizetni tudja majd a részleteket. Ezt én nem érzem problémának.
    Utoljára szerkesztette: TokraFan, 2016.10.07. 09:02:05
  • nkmedve #11
    Maga az Über működik egyféle képpen a gyakorlatban: nagyvárosi középosztály tagjai embereket szállitanak egy kis plusz bevételért amikor ők akarnak. Ez igy szép és jó, semmi gond nincs vele.
    Most viszont egy nagyon specifikus új dologra akarják használni a szolgáltatást (megadott időben, megadott számú embert szállitanak vele egy kisvárosban), és ezt arra akarja használni az Über, hogy ilyen kissebb településeken is elterjedjen (értsd, jelenleg nincs is jelen az ilyen városokban, kell sofőröket toborozzon, stb.) Ilyen körülmények között vannak kétségeim afelől hogy ez működne.

    Az elméleti dolog pedig leginkább arra vonatkozott, hogy a legalacsonyabb keresetűek/munkanélküliek fognak igy munkalehetőséget kapni és felemelkedni, aminek szerintem sok valóságalapja nincs.
  • Sequoyah #10
    Ezt ugy mondod, mintha az uber egy jovobeni terv lenne, es nem egy mar gyakorlatban is nagyon jol bizonyitott szolgaltatas. Miert mondod hogy "elmeletben", mikor itt mar eppenhogy a gyakorlati alkalmazasokrol van szo.
  • Sequoyah #9
    Mert a taxi sokkal dragabb. TaxiPool nincs, de UberPool az viszont van. Ez pedig mivel a vegallomas azonos, eleg magas kihasznaltsaggal tudna mukodni.
    Plusz a taxis foallasu ember, mig ezt egy olyan ember is vegezheti, aki egyebkent is megy be NewYorkba dolgozni, neki csak par plusz embert kell folvennie az odautra.
  • nkmedve #8
    Én most nem akarok a maffiózó vs innováció vitába belemenni (ie, taxi vs Über, egyikkel se nagyon utazom és nem is dolgozom velük), csak arra vagyok kiváncsi, hogy pusztán Über sofőrökből hogy tudják ezt megoldani úgy, hogy megmaradjon a jelenlegi "innovativ" módszere az Übernek (anélkül hogy egy taxitársaság váljon belőle stabil munkaerővel).

    Nálunk Kolozsváron amikor az Über elindult nemrég, söfőröket/autókat kellett hozni Bukarestből (kb. egy napos út oda-vissza), mert itt egyszerűen nem volt elég jelentkező. Gondolom az Über lenyelte a költségeket, csak hogy ne legyen égés nekik ez a start, de hosszabb távon ez nem megoldás (és az Über innovativ üzleti modellje nem is igy kéne működjön).

    "Ehhez a munkához ráadásul diploma sem kell, legalább lesz végre munkája a képzetlenebb rétegnek is amiből megélhet. Így talán még a bűnügyi statisztikáknak is jót fog tenni ez a megoldés."

    Elméletben jól hangzik, de gyakorlatban nem tudom... Ennek a rétegnek alapból nincs autója (vagy valami régi roncsa van ami nem biztos hogy megfelel a célnak). Ki fog nekik jó autót adni (amibe esetleg a kliens be is akar szállni), az Über vagy a városvezetés?

    Még mindig azt gondolom, hogy néhány buszvonal kiépitése jobb lenne mindenkinek. Mindenképp jó lenne majd olvasni hogy mennyire jött ez az ötlet be nekik :)
  • TokraFan #7
    Emiatt ne aggódj, kiválóan működik a piacgazdaság (bár tudom, ez itt nálunk uram-bátyámisztánban nem mindenki számára hihető). Amire igény van, arra szolgáltató is lesz mindig! A piac szábályozza önmagát, itt nem önjelölt kiskirályok döntik el, hogy egy innovatív szolgáltató helyett egy maffiózó csürhét kényszerít rá az emberekre. Ehhez a munkához ráadásul diploma sem kell, legalább lesz végre munkája a képzetlenebb rétegnek is amiből megélhet. Így talán még a bűnügyi statisztikáknak is jót fog tenni ez a megoldés. Bőven elég kocsi lesz, ebben biztos vagyok.