Gyurkity Péter

Évente félmillió autót gyártana a Tesla

Elon Musk már 2018-ra szeretné elérni az álomhatárt, miközben akkumulátorgyára még épül.

A Tesla nemrég mutatta be a Model 3 típust, amely igencsak kedvező fogadtatásra talált, hiszen alig egy hónap alatt 400 ezerre ugrott az előrendelések száma. Musk saját bejegyzésében a napokban ezt az opciót ajánlotta minden érdeklődőnek, bár ezt megtoldotta azzal, hogy 2020 helyett már két éven belül szeretnék elérni az évi félmilliós álomhatárt.

Az elemzők némileg kétkedve fogadták az agresszív elképzelést, szerintük ugyanis ez nagyon nehéz cél egy olyan vállalat számára, amely tavaly alig 50 ezer példányt tudott leszállítani. A Bloomberg azonban eközben hosszabb írást közölt a nevadai Reno mellett épülő Gigafactory akkumulátorgyárról, amely ezúttal számos képpel egészült ki, így mindenki szemügyre veheti az új létesítményt. Kiemelik, hogy az egymástól elkülönülő szekciókban épülő monstrum mindössze 14 százaléka készült eddig el, a belső tár esetében pedig még 90 százalék áll építés alatt, az 5 milliárd dollárba kerülő üzem azonban kulcsszerepet játszik majd a felgyorsított tervek valóra váltásában, ezért a késedelmet itt mindenképpen szeretnék elkerülni.

A Tesla elsődleges célja az akkumulátorok előállítási költségének 30 százalékkal történő csökkentése, ezért is döntöttek a Gigafactory felépítése mellett. A cellák gyártása legkorábban az év vége előtt indulhat meg, itt pedig minden fázist egyazon létesítményben végeznének el, ami nyilván órási mennyiségű nyersanyagot igényel - nem véletlenül esett a választás a helyszínre, Nevada állam ugyanis jelentős lítiumkészletekkel rendelkezik. Az otthonoknak szánt Powerwall és a még nagyobb, az üzleti szférának szállítandó Powerpack egységek összeszerelése már elindult, ezt követően pedig a Tesla 3 akkumulátorait is itt készítenék el, bár az alkalmazottak száma jelenleg mindössze 350 fő. A teljes terület száznál is több focipályának felel meg, itt azonban egyes épületek négy emeletből állnak majd, így a hasznos tér tovább bővül.

Az elektromos autók piaca még mindig robbanás előtt áll, hiszen az eladott példányok száma a tízezres sávban mozog, az öt számjegyű éves adatokhoz pedig az árak csökkenése, illetve a szükséges infrastruktúra kiépítése is elengedhetetlen lesz - nem beszélve az olajárról, amelynek csökkenése miatt sokan fordultak vissza a hagyományos meghajtású fejlesztésekhez.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Irasidus #12
    Egy kezdő autógyárnál, vagy új osztály bevetésénél természetes az indulástól számított 10-15 éves veszteség az autóiparban, sőt van olyan autógyár aki még 20 év után is veszteséges, a befektetők még is bizakodóak. A Teslanal az az érdekes, hogy induló cégként, nagyon kicsi a vesztesége, sőt ha nem fejlesztene már nyereséget is elért volna, ami rendkívüli ebben a szektorban! Szóval aki a veszteségeket felhozza mint érvet, az kicsit sem ért az autógyártáshoz (még szép), és semmi több mint rosszmájúság.
    Utoljára szerkesztette: Irasidus, 2016.05.21. 11:27:58
  • gaszton421 #11
    Magán az S modellen és a X modellen nem bukik musk, kb 25-30% marzs van rajta, de az összes pénzt amit keres vele (sőt még többet is) visszaforgatja az újabb modellek fejlesztésébe (plusz a gigafactory építése). Az iparági szakértőkbecslése szerint az új modell gyártási előkészítése kb 750 millió és másfél miliárd között van, erre kell most a pénz, amit részben a kifizetettt előlegből, részben kötvény vagy részvénykibocsátásból tervez fedezni. szerintem ez az utolsó igazán kockázatos művelete. Ha a gigafactory beindul és a megfelelő ütemű termelése az modell 3-nak beindul megállíthatatlan lesz a cég.
    Amúgy szerintem is a modell 3 az igazi tömegtermék, ebből lesz az igazi nyereség. ha megmaradtak volna az előző modelleknél akkor ufgyan rövid távon tudtak volna pénzt keresni de csak addig amíg a nagy autókonszernek észbe nem kapnak hogy nemcsak kuriozitás szintjén kell kezelni az elektromos autót.
    Ha bejön a modell 3 akkor már kereshetik a helyet a következő gigafactorynak (amúgy tényleg keresik már, a Nevada-i gyáruk ugyan bővíthető de a keleti parton is folynak tárgyalások lehetséges helyszínekről), mert a tervezett termelés nem lesz elég. Valószínőleg a konkurenciának is ők fognak szállítani.
  • NEXUS6 #10
    Félreértesz. A SW iparban lehet működő dolog az orbaxájba marketingezés (add-ok az agyadba nyomása), ami az autóiparban önmagában anyira nem lehet nyerő, ha nincs mögötte jó termék, itt kevés a félrekattintás azért.

    Namost Tesla eddig fel tud mutatni egy (kettő) egyedi luxuskategóriás járművet. Ami bizonyos paraméterei miatt, gyorsulás, űberszupizöld, stb jó sajtót kap (ergo marketinget más csinálja helyettük). Azonban ez önmagában kevés a dicsőséghez, egyrész saját kategóriájában a fenti paramétereket leszámítva elég fapados a termék, pl egy azonos árú luxus kat Mercivel összehasonlítva. Másrészt kb. mint mindenki ezen a világon ebben a kategóriában a Tesla is bukik minden egyes eladott csúcs S modellen. De amíg a Mercinek ott van a rahedli eladott A class, a Teslának meg csak Musk vagyona, meg a hitelezők jószándéka. Egyelőre. Hosszútávon tehát neki is kell egy népautó, ami a pénzt hozza.

    Ebből a szempontból ráadásul, visszatérve az eredeti felvetéshez, a S modell maga egy nagy marketingkampány, és nem a valódi termék, hiszen mást se szolgál, mint az elektromos kocsi köztudatba beültetését akár hatalmas veszteségek árán is!

    Majd a kiskocsin akar ő is továbbgazdagodni.
  • Fbn Lx #9
    Agresszív marketingje?
    Ha van, aki nem reklámoz agresszívan, akkor az a tesla, marketingre gyakorlatilag aligha költenek. A marketingjük abban merül ki, hogy a neten cikkeznek az Elonnal készült interjúkról és a megtartott előladásairól, hagyományos reklámkampány gyakorlatilag zéró, szóval aligha lehet ez a stratégiájuk.
    Ez az egész pusztán egy ilyen indokolatlan negatív-Nancy hozzáállásnak tűnik számomra, hogy fú ezt nem egyszerű ám megcsinálni, hiszen annyira stagnál a piac, hogy lehetetlen betörni. A tények viszont őt igazolják, én nem látom reális okát annak, hogy miért ne vihetné sikerre.
  • Fbn Lx #8
    mindenképp segít az akkumulátortechnika fejlődése, de az erős túlzás, hogy "kéne" a tesla sikeréhez. A jelenlegivel teljesen korrekten megoldható.
  • Tetsuo #7
    Ráadásul az új akkutechnó is kéne, ahogy az #1-ben utaltál rá.
  • NEXUS6 #6
    Autógyártásban nehéz agresszív marketinggel monopolhelyzetbe kerülni. Ez nem egy új málynkráft játék.

    Iszonyat állótőke mennyiség, rengeteg drágán megfizethető szakember és marhára nem biztos a több éves fejlesztés utáni megtérülés. Ha meg gebasz van, és a júzer hőbörög, akkor nem annyi, hogy törlöm a követő kukit az appból. Csak mert itt lehet, hogy az zavarja őt, hogy már meghalt a mamája egy balesetben.

    Fócvágen ugyan ezt gondolta, a motorvezérlőjéről, pedig ők nem kezdők, aztán most xopik az emissziós botrány miatt.

    Ez nem az a műfaj, hogy geekzsenikémtől üveggyöngyért megveszem a terméket, kicsinosítom, eladom saját néven, aztán kaszálom a milliókat.
  • attes #5
    A fazonban a Steve Jobs-nál is több potenciál van.
    Kiderül, hogy bejön-e neki, vagy csak megelőzi a korát és túlterjeszkedik.
    Sztem előbbi, de nem lesz sima menet.
  • Tetsuo #4
    Akkor hajrá! Vegyél TSLA-t.
    Poénból érdemes venni, mint a Bitcoint egykoron: Hátha bejön, de nem sok esélye van.
  • attes #3
    Az Amazon is sokáig arról volt híres, hogy 90 centért árulta a dollárt.
    Egy új területen monpol helyzetet szerezni nem olcsó, de aztán sokáig nagyot lehet kaszálni.