Nagy remények övezik a Tesla elektromos autót

A vártnál sikeresebb volt a Tesla villanyautó-gyártó tőzsdei kibocsátása.

A tisztán elektromos meghajtású sportautókat gyártó amerikai Tesla Motors Inc., amely 2003-as megalapítása óta még egyetlen negyedévben sem ért el profitot, és a következő években várhatóan továbbra sem lesz nyereséges, a várnál nagyobb összeget gyűjtött be első tőzsdei kibocsátásán (IPO). A cég 13,3 millió részvényt dobott piacra 14-16 dolláros áron, ám 17-et kapott értük. Összesen 226 millió dollár gyűlt össze a cég szütyőjében, amit üzemek vásárlására és esetleg akvizíciókra fordítanak.

A Tesla IPO-ja ötven éve az első ilyen akció volt az amerikai autóiparban - legutóbb 1956-ban a Ford ment a tőzsdére. A cég vezérigazgatója Elon Musk, aki 300 millió dollárt keresett az internetes fizetési rendszert üzemeltető PayPal Inc. eladásán az eBaynak, 70 milliót fektetett az autógyártóba személyes vagyonából. Ő a cég legnagyobb részvényese. Az elektromos autó az amerikai jövő egyik ikonja az USA-ban. Barack Obama, az USA elnöke ebben a technológiában látja az egyik lehetőségét az ország olajfüggőségének csökkentésére, ennek megfelelően az energiaügyi minisztérium 465 millió dolláros hitellel segíti a Tesla termékfejlesztését.


A 109 ezer dollárba kerülő Tesla roadsterek boldog tulajdonosai között olyan sztárok találhatók, mint Brad Pitt és George Cloony. A vállalat befektetői között van Larry Page és Sergey Brin, a Google Inc. alapítói, az Abu Dzabi állami alap és a Daimler AG. A japán Toyota, a világ legnagyobb autógyártója együttműködésre készül a Teslával, bár ennek részleteiről még nem döntöttek. A következő éveket a Model S névű, 57-58 ezer dollárba kerülő tisztán elektromos szedán kifejlesztésére fordítja a Tesla. A 2012-re elkészülő autó a tervek szerint 160 mérföldet (257 kilométer) lesz képes megtenni egyetlen feltöltéssel. A cég ebből a járgányból évi 20 ezret akar eladni.

A Teslák képviselik az elektromos autók extraprémium kategóriáját, míg az év második felében az amerikai piacra kerülő Nissan Leaf és Chevrolet Volt 30 ezer dollár körüli árukkal ehhez képest a szélesebb vásárlóközönségnek is "megfizethető" autót akarják megtestesíteni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)