Berta Sándor
Problémát jelent a Tesla S nagy érintőképernyője
A Tesla cég autóiba a legkorszerűbb technikát építik be, azonban ennek nem mindenki örül. A zürichi rendőrségnek és ügyészségnek fejfájást okoz, hogy engedélyezhető-e a megoldások használata.
A Tesla S műszerfala a legegyszerűbb és egyben a legbonyolultabb az autópiacon. A fő elem a 17 hüvelykes érintőkijelző, ami lehetővé teszi a beállítások elvégzését, a navigációt és a világhálón való szörfölést. A segítségével vezérelhető a beépített zenei rendszer, elérhető rajta az online rádió és a saját kedvenc dalok is lejátszhatók az okostelefonon vagy a táblagépen. A hatóságok számára a problémát az jelenti, hogy a képernyőt nem lehet kikapcsolni, ezáltal állandóan magára vonja a vezető figyelmét. Marco Cortesi, a zürichi rendőrség médiaszolgálatának vezetője úgy vélte: túl sok figyelmet von el a vezetéstől. Mindezt a saját tapasztalatai is alátámasztották.
Cortesi szerint a hatalmas kijelző annyira eltereli a figyelmet a vezetéstől, ami már nem tolerálható. Meggyőződése, hogy olyan mértékű zavarásról van szó, ami miatt jelentős mértékben növekedhet a balesetek száma, hiszen már a ködlámpák bekapcsolása is több lépcsős folyamat. A rendőrség a svájci közúti közlekedési törvényre hivatkozik, mondván: az ilyen jellegű kommunikációs és információs rendszerek kezelése vezetés közben veszélyes. Az autós büntethetővé válik, ha hagyja elvonni a figyelmét. Cortesi megállapította, hogy a 17 hüvelykes képernyő akkora, hogy nem lehet figyelmen kívül hagyni.
A rendőrség szerint rendkívül fontos az a kérdés, hogy lehet-e értékesíteni olyan járműveket, amelyek lehetővé teszik a vezetés közbeni internetezést. A Mercedes S-osztályánál is vannak beépített kijelzők, de a navigációs készüléket kizárólag akkor lehet használni, ha a jármű áll. Ugyanez a helyzet a BMW-nél, amely 10,8 hüvelykes képernyőket épít be a modelljeibe, de ezeken sem lehet vezetés közben internetezni. Vannak viszont olyan funkciók, amelyek lehetővé teszik például az e-mailek felolvasását.
Zürich kantonban tisztázni akarják a kérdést. Jürg Boll államügyész vizsgálatot kezdeményezett az ügyben a helyi közúti közlekedési hivatalnál. Boll rendkívül problémásnak tartja a helyzetet. A Tesla egyelőre nem akarta kommentálni a megjelent hírt.
A Tesla S műszerfala a legegyszerűbb és egyben a legbonyolultabb az autópiacon. A fő elem a 17 hüvelykes érintőkijelző, ami lehetővé teszi a beállítások elvégzését, a navigációt és a világhálón való szörfölést. A segítségével vezérelhető a beépített zenei rendszer, elérhető rajta az online rádió és a saját kedvenc dalok is lejátszhatók az okostelefonon vagy a táblagépen. A hatóságok számára a problémát az jelenti, hogy a képernyőt nem lehet kikapcsolni, ezáltal állandóan magára vonja a vezető figyelmét. Marco Cortesi, a zürichi rendőrség médiaszolgálatának vezetője úgy vélte: túl sok figyelmet von el a vezetéstől. Mindezt a saját tapasztalatai is alátámasztották.
Cortesi szerint a hatalmas kijelző annyira eltereli a figyelmet a vezetéstől, ami már nem tolerálható. Meggyőződése, hogy olyan mértékű zavarásról van szó, ami miatt jelentős mértékben növekedhet a balesetek száma, hiszen már a ködlámpák bekapcsolása is több lépcsős folyamat. A rendőrség a svájci közúti közlekedési törvényre hivatkozik, mondván: az ilyen jellegű kommunikációs és információs rendszerek kezelése vezetés közben veszélyes. Az autós büntethetővé válik, ha hagyja elvonni a figyelmét. Cortesi megállapította, hogy a 17 hüvelykes képernyő akkora, hogy nem lehet figyelmen kívül hagyni.
A rendőrség szerint rendkívül fontos az a kérdés, hogy lehet-e értékesíteni olyan járműveket, amelyek lehetővé teszik a vezetés közbeni internetezést. A Mercedes S-osztályánál is vannak beépített kijelzők, de a navigációs készüléket kizárólag akkor lehet használni, ha a jármű áll. Ugyanez a helyzet a BMW-nél, amely 10,8 hüvelykes képernyőket épít be a modelljeibe, de ezeken sem lehet vezetés közben internetezni. Vannak viszont olyan funkciók, amelyek lehetővé teszik például az e-mailek felolvasását.
Zürich kantonban tisztázni akarják a kérdést. Jürg Boll államügyész vizsgálatot kezdeményezett az ügyben a helyi közúti közlekedési hivatalnál. Boll rendkívül problémásnak tartja a helyzetet. A Tesla egyelőre nem akarta kommentálni a megjelent hírt.