Balázs Richárd
Nyílt forrásúak a Tesla szabadalmai
Nem a versenytársak az ellenfelek, hanem a benzinkutak, hirdeti Elon Musk, aminek fényében talán nem is olyan őrültség az elektromos autókat gyártó Tesla Motors szabadalmainak felnyitása, mint hangzik.
Musk ritka lépésre szánta el magát a múlt héten, amikor a nyílt forrás szellemiségében megnyitotta cége szabadalmait az elektromos járműtechnológia fejlődése érdekében. Az elgondolás - mint Musk ötleteinek többsége - elsőre őrültnek tűnhet, a végeredmény azonban ismét nagy horderejű lehet.
A Teslát az elektromos autók főáramba történő bevezetésének céljával hozták létre, magyarázta Musk, a cég alapítója és vezérigazgatója, aki kezdetekben ugyanúgy szabadalmaztatta vívmányait, mint bármelyik másik cég, mivel féltek, hogy a nagyobb gyártók egyszerűen lemásolják a technológiájukat. Ehelyett néhány kivétellel, az autógyárak továbbra is mellőzték a benzin és gázolaj üzemű motorok alternatíváit, Musk pedig úgy gondolta, hogy ez így még rosszabb. Ezért intellektuális tulajdonának védelme helyett a Tesla megígérte, "nem kezdeményez pert senki ellen, aki jó szándékúan akarja felhasználni technológiájukat".
A Tesla jelenleg is több autógyártó elektromos autó projektjében segédkezik, többek közt a Mercedes-Benzében is, azonban úgy gondolták, megoldásaik megosztása a világgal gyorsabban vinné előre a területet, mint néhány kétoldalú együttműködés. A héten adták hírül, hogy a Teslát meglátogatták a BMW szakemberei, eszmecserét folytatva a Supercharger névre keresztelt akkutöltési technológiájukról.
Ez meggondolatlan lépésnek tűnhet egy olyan cég részéről, aminek még mindig jelentős akadályokkal kell szembenéznie a hosszú távú, átfogó siker felé vezető úton, tette hozzá a Slate magazin műszaki szakírója, Will Oremus, mondván, hogy ez szöges ellentétben áll a hasonló műszaki cégek, például az Apple felfogásával, ami világszerte pereskedik akárcsak egy lekerekített alakzat miatt is. Musk ezzel a lépésével jelenleg megosztja az embereket, sokan hősként tekintenek rá, mások naiv idealistaként, amikor arról beszél, hogy a végső célja a globális éghajlatváltozás elleni küzdelem. "Musk azonban nem naiv, a Tesla pedig nem egy jótékonysági alap. Musk tudja, hogy a Teslának nem a többi gyártóval kell megvívnia az igazi csatát az elektromos autók feltörekvő piacának vezetői szerepéért. Sokkal ádázabb küzdelem dúl az elektromos- és a benzinüzemű autók között" - magyarázta Oremus.
Ebben a megvilágításban a Tesla sikereinek gátja nem a Nissan Leaf vagy a BMW i3, hanem a technológiai korlátok, a költség és a vevők részéről történő elfogadás. Minél több pénzt pumpálnak az elektromos akkumulátorokba, annál olcsóbbak és nagyobb teljesítményűek lesznek. Minél több elektromos autó fut az utakon, annál nagyobb lesz az igény a területi és nemzeti elektromos töltőállomás hálózatok iránt. És vajon melyik cég kamatoztathat leginkább ebből?
Ami pedig a legfontosabb, ha Musk húzása bejön, az kikövezheti az utat más területek előretekintő vezérigazgatóinak hasonló lépésekre történő elszánása felé.
Musk ritka lépésre szánta el magát a múlt héten, amikor a nyílt forrás szellemiségében megnyitotta cége szabadalmait az elektromos járműtechnológia fejlődése érdekében. Az elgondolás - mint Musk ötleteinek többsége - elsőre őrültnek tűnhet, a végeredmény azonban ismét nagy horderejű lehet.
A Teslát az elektromos autók főáramba történő bevezetésének céljával hozták létre, magyarázta Musk, a cég alapítója és vezérigazgatója, aki kezdetekben ugyanúgy szabadalmaztatta vívmányait, mint bármelyik másik cég, mivel féltek, hogy a nagyobb gyártók egyszerűen lemásolják a technológiájukat. Ehelyett néhány kivétellel, az autógyárak továbbra is mellőzték a benzin és gázolaj üzemű motorok alternatíváit, Musk pedig úgy gondolta, hogy ez így még rosszabb. Ezért intellektuális tulajdonának védelme helyett a Tesla megígérte, "nem kezdeményez pert senki ellen, aki jó szándékúan akarja felhasználni technológiájukat".
A Tesla jelenleg is több autógyártó elektromos autó projektjében segédkezik, többek közt a Mercedes-Benzében is, azonban úgy gondolták, megoldásaik megosztása a világgal gyorsabban vinné előre a területet, mint néhány kétoldalú együttműködés. A héten adták hírül, hogy a Teslát meglátogatták a BMW szakemberei, eszmecserét folytatva a Supercharger névre keresztelt akkutöltési technológiájukról.
Ez meggondolatlan lépésnek tűnhet egy olyan cég részéről, aminek még mindig jelentős akadályokkal kell szembenéznie a hosszú távú, átfogó siker felé vezető úton, tette hozzá a Slate magazin műszaki szakírója, Will Oremus, mondván, hogy ez szöges ellentétben áll a hasonló műszaki cégek, például az Apple felfogásával, ami világszerte pereskedik akárcsak egy lekerekített alakzat miatt is. Musk ezzel a lépésével jelenleg megosztja az embereket, sokan hősként tekintenek rá, mások naiv idealistaként, amikor arról beszél, hogy a végső célja a globális éghajlatváltozás elleni küzdelem. "Musk azonban nem naiv, a Tesla pedig nem egy jótékonysági alap. Musk tudja, hogy a Teslának nem a többi gyártóval kell megvívnia az igazi csatát az elektromos autók feltörekvő piacának vezetői szerepéért. Sokkal ádázabb küzdelem dúl az elektromos- és a benzinüzemű autók között" - magyarázta Oremus.
Ebben a megvilágításban a Tesla sikereinek gátja nem a Nissan Leaf vagy a BMW i3, hanem a technológiai korlátok, a költség és a vevők részéről történő elfogadás. Minél több pénzt pumpálnak az elektromos akkumulátorokba, annál olcsóbbak és nagyobb teljesítményűek lesznek. Minél több elektromos autó fut az utakon, annál nagyobb lesz az igény a területi és nemzeti elektromos töltőállomás hálózatok iránt. És vajon melyik cég kamatoztathat leginkább ebből?
Ami pedig a legfontosabb, ha Musk húzása bejön, az kikövezheti az utat más területek előretekintő vezérigazgatóinak hasonló lépésekre történő elszánása felé.