Berta Sándor
Eddig nem meggyőzőek a robotautók
A különböző gyártók gépkocsijai több ezer kilométert tettek meg, de ez még bőven nem elegendő ahhoz, hogy biztonságosnak számítsanak.
A RAND Corporation kutatói szerint tehát az autógyártók nem tudnak eleget tesztelni ahhoz, hogy egyértelműen kijelenthető legyen: az önállóan közlekedő járművek biztonságosak. Úgy vélik, statisztikai szempontból az eddigi közúti tesztek nem jelentenek semmit az önállóan közlekedő járművek biztonsága vagy megbízhatósága szempontjából. A megtett kilométerek nagyon nem elegendőek, a szakemberek szerint az utcai teszteknek akár több tucat vagy több száz éven át kellene tartaniuk, azaz kiegészítő tesztelési módszerekre van szükség.
Az Egyesült Államok közlekedési hatósága szerint az autóbalesetek több, mint 90 százalékát emberi hiba okozza, mint a gyorshajtás, a figyelem elterelődése, a fáradtság vagy az alkoholos befolyásoltság. Az autonóm járműveket utóbbiak nem érintik, azaz számos balesetet akadályozhatnak meg. De hiába a sok emberek által okozott baleset, mindez alig összemérhető az emberek által levezetett kilométerek számával. Az amerikaiak közel három trillió mérföldet vezetnek évente, azaz a 2013-mas 2,3 millió sérüléssel járó esetszám 100 millió mérföldenként mindössze 77 balesetet jelent. Halálos áldozatból ugyanekkor 32 719-et regisztráltak, azaz 100 millió mérföldenként egyet.
A RAND munkatársainak tanulmánya leszögezi, hogy az utcai tesztek ugyan ésszerűek, de a technológiafejlesztők és a külső tesztelők csak tesztvezetésekkel nem tehetnek szert biztonságra. A tapasztalatok és az emberi sofőrök statisztikái alapján ehhez ugyanis több százmillió vagy százmilliárd kilométer megtételére lenne szükség. Alternatív módszerekre lenne szükség, köztük virtuális tesztelésekre, szimulációkra, matematikai modellezésre, adott helyzetek tesztelésére és egyéb kiegészítő projektekre.
Susan M. Paddock, a RAND statisztikusa arra hívta fel a figyelmet, hogy egy robotautó-tesztelő körülbelül 1,3 millió megtett mérföldet mutathat fel és ennek összegyűjtéséhez is több év kellett. De még fejenkénti 10 millió megtett mérföld sem lenne elég az önállóan közlekedő gépkocsik biztonságával és megbízhatóságával kapcsolatos korrekt statisztikai következtetések levonásához, ráadásul az adatok elemzése is éveken át tartana. "Eredményeink szerint a fejlesztők és a külső tesztelők csupán vezetéssel nem érhetnek célt" - jelentette ki Nidhi Kalra, a RAND egyik tudósa.
A RAND Corporation kutatói szerint tehát az autógyártók nem tudnak eleget tesztelni ahhoz, hogy egyértelműen kijelenthető legyen: az önállóan közlekedő járművek biztonságosak. Úgy vélik, statisztikai szempontból az eddigi közúti tesztek nem jelentenek semmit az önállóan közlekedő járművek biztonsága vagy megbízhatósága szempontjából. A megtett kilométerek nagyon nem elegendőek, a szakemberek szerint az utcai teszteknek akár több tucat vagy több száz éven át kellene tartaniuk, azaz kiegészítő tesztelési módszerekre van szükség.
Az Egyesült Államok közlekedési hatósága szerint az autóbalesetek több, mint 90 százalékát emberi hiba okozza, mint a gyorshajtás, a figyelem elterelődése, a fáradtság vagy az alkoholos befolyásoltság. Az autonóm járműveket utóbbiak nem érintik, azaz számos balesetet akadályozhatnak meg. De hiába a sok emberek által okozott baleset, mindez alig összemérhető az emberek által levezetett kilométerek számával. Az amerikaiak közel három trillió mérföldet vezetnek évente, azaz a 2013-mas 2,3 millió sérüléssel járó esetszám 100 millió mérföldenként mindössze 77 balesetet jelent. Halálos áldozatból ugyanekkor 32 719-et regisztráltak, azaz 100 millió mérföldenként egyet.
A RAND munkatársainak tanulmánya leszögezi, hogy az utcai tesztek ugyan ésszerűek, de a technológiafejlesztők és a külső tesztelők csak tesztvezetésekkel nem tehetnek szert biztonságra. A tapasztalatok és az emberi sofőrök statisztikái alapján ehhez ugyanis több százmillió vagy százmilliárd kilométer megtételére lenne szükség. Alternatív módszerekre lenne szükség, köztük virtuális tesztelésekre, szimulációkra, matematikai modellezésre, adott helyzetek tesztelésére és egyéb kiegészítő projektekre.
Susan M. Paddock, a RAND statisztikusa arra hívta fel a figyelmet, hogy egy robotautó-tesztelő körülbelül 1,3 millió megtett mérföldet mutathat fel és ennek összegyűjtéséhez is több év kellett. De még fejenkénti 10 millió megtett mérföld sem lenne elég az önállóan közlekedő gépkocsik biztonságával és megbízhatóságával kapcsolatos korrekt statisztikai következtetések levonásához, ráadásul az adatok elemzése is éveken át tartana. "Eredményeink szerint a fejlesztők és a külső tesztelők csupán vezetéssel nem érhetnek célt" - jelentette ki Nidhi Kalra, a RAND egyik tudósa.