Gyurkity Péter

Célba ért a sofőrök nélküli konvoj 

Az európai kezdeményezés sikerrel zárult, jöhet az eredmények kiértékelése.

A hónap első hetében zajlott le a kontinens közútjain a European Truck Platooning Challenge, amelyen hat különböző gyártó teherautói vettek részt. Ezek különböző országokból indulva, a közutakon összefutva alakították ki a sofőrök nélküli konvojt, amely Rotterdam kikötőjében érte el végső célpontját.

A különös versenyen a Scania, a Volvo, a Daimler, a MAN, az IVECO, valamint a DAF fejlesztései nem egymást igyekeztek legyőzni, itt ehelyett az együttműködésen volt a hangsúly. A sofőrök nélkül közlekedő teherautók egymáshoz csatlakoztak, majd pedig a konvoj élén haladó jármű útvonalát és sebességét vették alapul, ezt szorosan követve, együtt érték el a jelentős holland kikötővárost. A cél természetesen a WiFi-kapcsolatra épülő technológia léjogosultságának igazolása volt, hiszen a sofőrök kiiktatásával a jövőben több fontos előrelépést valósíthatunk meg. Ezek között szerepel a kisebb helyigény, a közutakat használók számára meghagyott nagyobb tér, a kevesebb fékezés, illetve a károsanyag-kibocsátás csökkentése.


Az eredményeket az április 14-re meghirdetett tanácskozáson értékelik ki, ekkor kerül majd sor a szükséges módosítások véglegesítésére. Az európai autógyártókat tömörítő szövetség szerint azonban itt még számos akadályt kell elhárítani, ebben nyilván az EU-nak jut majd a főszerep, hiszen a különböző helyi szabályok egységesítésére, a kooperáció kihangsúlyozására lesz itt szükség. A holland vállalatok már tárgyalnak a kormánnyal a jövőbeni alkalmazásról, de erre nemcsak a kontinensen készülnek, a brit kormány ugyanis jövőre szeretne sort keríteni az első próbákra, amelyet a széleskörű alkalmazás követne.

A fenti technológia csak egy azon változások sorában, amelyek jelentős befolyással lesznek mindennapjainkra. A robotizáció, az automatizálás elterjedése révén munkahelyek millió szűnhetnek meg az elkövetkező években, vagyis az előnyök mellett komoly hátrányokkal is kénytelenek leszünk szembesülni. A jövő kérdése, hogy ezt a fejlettnek mondott társadalmak miként vészelik majd át.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • M2 #27
    Nem a Mercedes a leggyengébb, hanem ők járnak legközelebb a megoldáshoz: szériagyártású autókon már csak szoftveres munkálatok folynak. Ez nagyon más dolog ám, mint a Google sok száz millió dollárnyi érzékelőkkel és számítógépekkel megpakolt autói, amikről senki nem tudja még, mikor lehet majd értelmes áron megvenni.

    Érted már a különbséget? Ez nem kísérleti autó, hanem ugyanaz, amit az emberek az autószalonban megkapnak. Érkezik majd nekik a szoftverfrissítés és akkor már megy is az autó magától, önállóan. Autópályán már most, városban pár év múlva.
    Ott a videó, látható, hogy elég jól működik már a városi közlekedés is.
    Utoljára szerkesztette: M2, 2016.04.17. 00:16:02
  • Ender Wiggin #26
    Lényegtelen mérőszám, hogy hány meghibásodás volt? Nem mondod! Bizonyára azért, mert a Merci a legtrébb az összes rendszer közül, ugye? És alig 1600 km-es teszt? Az is komoly! A nevadai dolgot a Daimler mindenhol reklámozza, tehát marketing. De több dolgot nem vettél figyelembe, vagy nem olvastál el. Ez csak közúti tesztelésre vonatkozó jogosítvány, amit a Kia és az Audi (és a Daimler egyik amerikai leányvállalatának, a Freightlinernak a kamionja) már korábban megkapott. Másrészt ez mire is jogosítja a Mercedest? Hogy sofőrrel (aki hivatásos tesztpilóta) és egy utassal autópályán haladjon, úgy, hogy az embernek kell elindulni, kanyarodni, és felhajtani az autópályára. Ebből tényleg világhódmeghódíccsa lesz 5 éven belül! :-)
  • M2 #25
    Totálisan lényegtelen mérőszámon rugózol, csak annyit ábrázol, hogy hol mennyire óvatosak a szoftveresek. Megsúgom amit eddig nem tudtál: Mercedesnél extrém módon fontos a biztonság.

    Nevada állam is a Mercedes marketing gépezet része? Mióta?
  • Ender Wiggin #24
    Te most marketing anyagot linkelsz be a Mercedestől (mely emlékezetes csattanást produkált anno a radaros távtartó elektronika demonstrációjakor is)? A jelenleg legrosszabb technológiával rendelkező cégtől? A Google, a Delphi, a Nissan, VW, a Bosch, a Tesla mind sokkal kevesebb emberi beavatokozást jelentett, mint a Mercedes, és csak Kalifornia ideális útjain. A Merci kérlek alássan 2015 év végéig 2147 km-t tett meg és ezalatt 967-szer kellett a sofőrnek átvennie az irányítást! Tényeg szuper a cucc! Szerintem megalapozatlan az optimizmusod.
    Egyébként az összes jelentés fen van a California Department of Motor Vehicles oldalán. Összehasonlításként a VW pl. két autót tesztelt, összesen 24 ezer km-en és 260-szor volt rendszerhiba, mikor a sofőrre hárult a vezetés. A Google ezekhez képest tényleg óriási előnyben van, már milliós távot tettek meg 350 körüli hibával.
  • M2 #23
    Erről a Mercedesről beszélek:
    https://www.youtube.com/watch?v=NQN6-GbAXkU
    valahogy úgy látom a városban is egész jól elvan az "autó önmagában", pedig még erősen tesztpéldány és nem "kooperált a többi közlekedő járművel".

    Vagy erről is beszélhetnék:
    http://www.digitaltrends.com/cars/mercedes-benz-e-class-gets-nevada-drivers-license/
    Utoljára szerkesztette: M2, 2016.04.15. 13:54:35
  • Tetsuo #22
    LOL
  • Ender Wiggin #21
    Várjál, te most arról a Mercedesről beszélsz, melynek messze a legrosszabb a sofőr nélküli technológiája az összes közül (a teszt kilométerek felében a sofőrnek át kellett vennie az irányítást)? Az autó önmagában nem elég. A környezetnek is meg a többi közlekedő járműnek is kooperálnia kell. Attól meg 100 évre vagyunk...
  • bdzsana #20
    Meg van ennek is az esélye, de szerintem nem sok, ha csak nem lesz még egy világégés.
  • M2 #19
    20 év múlva? Öt év múlva széria Mercedes S Klasse megcsinálja, jó nagyot buknál.
  • M2 #18
    Tehát a következő 20 évben semmit nem fog feklődni semmi? Ha rajtad múlna, akkor ebben biztos is lennék...