Berta Sándor

Az autózás teljes modelljét átalakíthatják az önállóan közlekedő járművek

Autóink a nap nagyrészében egy parkolóban állnak, kihasználatlanul. Önállóan közlekedve viszont addig más használhatná azokat. A Google azt szeretné, ha a robotautói internetkapcsolat nélkül is biztonságosan közlekednének.

Az önállóan közlekedő autók jövőjét könnyű úgy elképzelni, hogy a munkába menő út alatt még szundíthatunk egyet, és a járműveket még szervizbe sem kell nekünk vinnünk. John Krafcik, a konszern önállóan közlekedő gépkocsikért felelős projektvezetője szerint az azonban csak álom, hogy a közlekedéshez semmilyen emberi beavatkozás nem kell majd. A NADA Automotive Forumon mondott beszédében elmondta, hogy a legnagyobb változás az állásidő eltűnése lesz. Jelenleg egy átlagos amerikai autó ugyanis az ideje zömét parkolva tölti, de ez közel sem lesz így.

A vezető biztos abban, hogy a robotjárműveket sokkal intenzívebben használják majd az emberek és azok drágábbak is lesznek a mostani modelleknél. Az egyik megoldást az jelentheti majd, ha az autók munkaidőben vagy éjszaka - amikor a tulajdonos dolgozik, illetve alszik - olyan szolgáltatásokhoz fognak csatlakozni, mint az Uber. Ezáltal az évente megtett átlagos távolságot 160 000-240 000 kilométerre lehet majd növelni, azaz az átlagos kihasználtság a jelenlegi 8-12-szeresére nőhet. Ez a szám jelenleg az Amerikai Egyesült Államokban egyébként kereken 20 000 kilométer évente.

Az intenzívebb használat új problémákat is felvet majd, például az új modellek megjelenése pozitívan fog hatni a kereskedőkre és a szervizeknek sem kell a jövőjük miatt aggódniuk. Colin Langan, a UBS bank autóipari szakértője azt emelte ki, hogy a megosztás negatívan fog hatni a gyártók bevételére, mert minden egyes ilyen jármű tucatnyi másikat tesz szükségtelenné. Másik oldalról viszont a mai járműparkok átlagéletkora bizonyosan csökkenni fog, a jövőben gyakorlatilag kizárt, hogy lesznek használatban évtizednél idősebb robotjárművek is.


John Krafcik kijelentette, hogy a Google a járművek biztonságát nem akarja egy hálózatalapú infrastruktúrától függővé tenni. Az autók közötti (V2V) vagy a gépkocsik és az infrastruktúrák közötti (V2X) szolgáltatások nagyon hasznosak, de nem támaszkodhatnak kizárólag azokra, egy jármű ugyanis nem lehet valóban önálló, ha közben V2V- vagy V2X-hálózatoktól függ.

A V2V- és a V2X-szolgáltatások kétségkívül hasznos segítséget jelenthetnek, hiszen a segítségükkel az autók tudomást szerezhetnek a veszélyes környezeti körülményekről vagy a dugókról, de ahhoz, hogy ezek a megoldások igazán működhessenek, olyan kommunikációs rendszerek is kellenek, amelyek vagy gyors WLAN-kapcsolaton vagy 5G-hálózaton alapulnak. Ezek telepítése azonban nem alapvető dolog, elterjedésük még időbe telik, a Google pedig addig nem szeretne várni. Krafcik hangsúlyozta, hogy ráadásul azt sem lehet majd száz százalékosan garantálni, hogy ezek a kommunikációs rendszerek mindig működőképesek lesznek. A gépkocsiknak az esetleg üzemzavarok esetén is biztonságosan kell haladniuk, s ebben segíthetnek a szenzoradatok és a tárolt térképek.

Egyéb beszédekből kiderült, hogy az iparág finoman szólva is forrong, mindenki első akar lenni, és a hagyományos szereplők semmiképpen nem akarják átengedni a helyüket az IT-cégeknek. Rengeteg tanulnivalója van mindkét szférának egymástól, és még közel sem derült ki mi lesz például a Google szerepe. "A Boeing és az Airbus gyártanak repülőket, nem a légitársaságok. De még senki nem tudja, hogy az autóknál milyen lesz majd a leosztás." - mondta Krafcik. Mindazonáltal az önállóan közlekedő járművek megjelenése nem a programsoroktól vagy a tesztektől függ, hanem elsősorban a szabályozó hatóságoktól, és természetesen a nagyközönség fogadtatásától.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • molnibalage83 #52
    Az fel sem merül benne, hogy kinek a felelőssége volt, hogy ilyen embereknek adtak hitelt...? Hm...? Kettőn állt a vásár, jó reggelt...
  • molnibalage83 #51
    Tényleg megáll az ész Tinmanon...
  • kvp #50
    Varhatoan elso korben ketfajta automata auto lesz:
    -a robottaxik es kamionok, taxi eseten csak utas ulesekkel
    -az automata moddal is rendelkezo hagyomanyos maganautok

    Az utobbi kategorianal eloszor csak opcio lesz az automatikus vezetes, aztan ha mar eleg megbizhatoak, akkor a jogositvannyal nem rendelkezo emberek is aktivalhatjak az automata modot, pontosabban ok csak azt. Kesobb ha latszik, hogy hatekonyabb a rendszer, akkor a varosokban es az autopalyakon kotelezove tehetik az automata modot, autopalyan valoszinuleg hamarabb, az egyszerubb. Vegul kezivezerlessel mar csak a szantofoldeken (maganteruleten) es a versenypalyakon lehet majd hasznalni az autokat. Veszhelyzetek kezelesere pedig lesz egy nagy piros gomb, amit megnyomva az auto biztonsagosan megall es felhivja a megfelelo segelyhivo szamot.

    Az auto megosztas pedig elso sorban nem maganautokra epul, bar uber modellben lehet az is, de elsosorban a robottaxi modell lenne a lenyeges, tehat pl. egy varoskozpontba csak robottaxikat engednenek be a tomegkozlekedes mellett, mivel igy nem lenne szukseg parkolohelyekre. Persze a gazdagok miatt valamilyen szinten engedni kell a maganautokat is, mert ha teljesen kitiltjak oket, akkor ezek az ember elkoltoznek, de ha eleg magasra emelik a behajtasi dijakat, akkor a varosi lakosok kozzul csak a tenyleg gazdagok engedhetik meg maguknak a 100%-ban sajat auto hasznalatat, mint ahogy ma a sajat versenylovat.
  • M2 #49
    "De ezeket leszámítva is még ott van az a probléma, hogy mi van akkor, ha maga a vezetés élménye miatt használok gépjárművet?"

    Mivel ez egy óriási üzlet, kétlem hogy megszűnne a lehetőség. Nagyjából az lesz, ahogy a Mercedes elképzeli: városban kötelező robot mód, de mondjuk egy jó kis szerpentinen átadja a vezetés lehetőségét (ha arra alkalmas ember ül a kormánynál), persze az utóbbi esetben is figyel és adott esetben átveszi az irányítást.
  • M2 #48
    "Ki fizeti a szervízt? Az autó a tiéd, a többiek csak használták. Most akkor ki is állja a szervíz, ne adj, a javítás költségeit?"

    Gyanítom az autó nem karitativ tevékenységet végezne, hanem pénzért szállítana utasokat. Mint az Uber, csak nem kellene ott ülnöd. De lényegtelen is, mert baromság. A saját autó az saját autó lesz, a közösségi meg globális cégeké.
    Utoljára szerkesztette: M2, 2016.03.31. 10:06:46
  • hawkie22 #47
    Igaz, nem vezettem még 1M km-t, de akkor is jó soförnek érzem magam, 16 éve vezetek baleset nélkül, még csak koccanás se volt. A másik, a egészségügyben dolgozom, amilyen embereket ott látok/kezelek, hát ne tudd meg. Ápolatlanok, büdösek, mosdatlanok és még sorolhatnám. Ha belegondolok, hogy ilyen emberek használnák az autómat, akkor azt mondom, kösz, de inkább nem. Inább álljon a parkolóban órákig kihasználatlanul.
    Mint írtad Szefmester, hogy minek kell emlegetni a kórokozókat. Igenis fontos, nekem ne üljön be egy tök ismeretlen az autómba, egyszerüen azért, mert nem azért vettem az autót, hanem azért, hogy én és a családom használjam. És nem, nem kesztyüben fogom meg a pénzt, mert félek a baciktól, hanem ha lehet és tehetem, akkor mindenhol kártyával fizetek, hogy még lehetöségem se legyen pénzhez nyúlni. Ez nem paranoia, hanem egyszerüen túl sok elrettentö dologgal találkozom a munkám során, ahol egy egyszerü kézmosás vagy fertötlenítés megoldaná a dolgot.

    A másik, mostanság egy autó elmegy nagyobb szervíz nélkül 100-200K km-t. Ha állandóan használva lenne, megtenné ezt egy év alatt. Ki fizeti a szervízt? Az autó a tiéd, a többiek csak használták. Most akkor ki is állja a szervíz, ne adj, a javítás költségeit? Olyan dolgokért én nem akarnék fizetni, amit nem én csináltam. Az autót az idö 90%-ban nem én használnám, mégis nekem kéne fizetni, mert papíron az enyém. Kösz, de nem. Az autó presztízsfunkciója már rég nem aktuális. Már majdnem mindenki megteheti, hogy autója legyen. Ja, hogy nem mindeki BMW, Audi, Jaguár vagy Bentley-tulajdonos, az már más kérdés, viszont a Trabant is autó vagy a Suzuki. Az elvárásokat a lehetöségekhez kell passzintani és mindjárt jobb a leányzó fekvése. Nekem se azért van drágább autóm, mert villogni akarok, hanem azért mert 1. családi autó és arra funkcióra, amire nekem kell tökéletes, 2. mert megtehetem, hogy ilyen autót vegyek a keményen megdolgozott pénzemért. Ennyire egyszerü. (Most hogy ki mennyit keres a munkájáért, abba ne menjünk bele).
  • Mutans Zombi #46
    Nekem vannak fenntartásaim az önállóan közlekedő járművek rendszerével kapcsolatban.

    Motorozásos éveim alatt, eddig már azért láttam ezt azt, pl. mi van akkor, ha a közlekedési//vasúti átjáró fényjelző készüléke nem a forgalmi szituációnak megfelelő jelzést ad?

    Az egyszerűbbik verzió, ha pl. tiltó jelzést mutat annak ellenére, hogy mozdony/vonat/szerelvény (pl. belátható szakaszon) km hosszú távon nem látszik. Vársz mondjuk 30 percet és továbbra sem jön. Akkor ott a szuper, mindenkit felülbíráló rendszer: ugyan manuálisra veszed a vezetést, de mégis letilt az átjárón való áthajtást illetően. Akkor ott fog a sofőr megőszülni, míg ki nem jön valaki megjavítani a hibás fényjelző készüléket?
    Vagy az automata szól a központba (már ha nem romlott el az is)?

    A rosszabbik verzió természetesen az, amikor az ellentéte van az előbbinek.
    A készülék szabad jelzést mutat, noha jön a vonat, s itt egy egyszerű szétnézéssel megelőzhető a baj.
    No persze ha már mozdonyvezetésből is ki van iktatva az emberi tényező, és minden vasúti átjáróhoz közelítő szerelvény felveszi a kapcsolatot a hozzá legközelebb eső átjáróban lévő járművekkel, amik irányuk vizsgálatával megállapítja, hogy az átkelőhöz közelednek vagy onnan távolodnak, s ennek függvényében blokkolják az áthajtást, hát végül is úgy megelőzhető és az előző probléma is kivédhető...

    Na meg mi van, ha mégis elromlik a gépjárműben valami. Akkor azért jó ha tud vezetni a "sofőr(?)" vagy a 100%-ig a robotra bízott kötetlen pályás közlekedésben szimpla utas is ülhet a volánnál (már ha lesz benne egyáltalán kormány ugye, nem pedig 4 kerekű minigarzonok suhannak az utakon)?

    De ezeket leszámítva is még ott van az a probléma, hogy mi van akkor, ha maga a vezetés élménye miatt használok gépjárművet?
    (A szuperzöldeknek: az év 12 hónapján kerékpárral közlekedem, de a ~nyár 3 hónapjában szeretem elővenni a motorom is, és a puszta motorozási élményért, menni vele, olykor céltalanul. Nem, nem bőgetem a motort, nem száguldozom vele sehol stb. Sőt, ha lehet olyankor megyek, amikor szinte mindenki más alszik: hajnal 3-tól reggel 7-8-ig, és nem a városban motorozom).
    Majd erre lesz szimulátor mi?
    Vannak olyan élmények, amiket nem lehet kiváltani robotokkal/szimulátorral.
    Aki szerint igenis kiváltható, meg ott a szimulátor, az vegyen magának guminőt/műbránert, meg játssza azt is szimulátoron: valódi nővel/férfival csak akkor lépjen szexuális kapcsolatba, ha szaporodási céljai vannak, minden más esetben ott a szimulátor, guminő/műbráner, jobb/bal keze, de ezt csak is a kockázati tényezők végett, persze szigorúan az ő és embertársai biztonsága és lelki nyugalmának érdekében.

    És akkor még arról nem is beszéltünk, hogy a szuper-szemfüles rejtett munkaképességűek, a mindenképp megálló autó elé lépnek, hogy az utasokat kifoszthassák, ahogy tanulták...
    Persze-persze az majd beszól a központba és pikk-pakk meglesznek a bűnelkövetők, csak ez a megkéselt utasoknak vajmi kevés vigaszt fog biztosítani.

    Tinman [URL=https://sg.hu/forum/uzenet/1459318573/35]#35[/URL]

    "Ez a baj a magyarokkal..."

    Szerintem ne általánosítsunk, hogy minden magyar ilyen.
    Félő, hogy ez a jelenség nem csak Magyarországon lelhető fel. Inkább: Ez a baj sok emberrel...
  • gforce9 #45
    "elvállalja helyetted más fele annyiért aki helybeli."
    Ja mondod ezt szakemberhiánytól és normális munkaerőtől szűkölködő országban ::)

    "2 melós összefog és egyszer az egyik másikszor a másik autójával mennek?"
    Hogyne lett volna szó?
    Nem tökmindegy, hogy 4 vagy 2 ember jár egy db autóval vagy 1-1-1-1 ember 1-1-1-1 autó? A cégnek tökmindegy. A melósoknak jobb anyagilag. Ha emiatt a cég kirúgja a melóst, akkor a cégnek csak gratulálni tudok, hogy az amúgy is hiányban szenvedő munkaerőpiacon (legalábbis sírnak, hogy jajj kevés a jó szakember, kevés a normális melós) szóval egy ilyen munkaerőpiacon öngólt rúgnak.


    "Látod nem érted. Nem okosban kell megoldani, hanem oda kell állni a főnök elé és kérni: "Főnök! 4-en vagyunk, egy helyről járunk be, tudjuk, hogy 4 felé nem jár az útiköltség támogatás ilyen esetben, hiszen 1 autóval jövünk 4-en, de a 9 Ft/km semmire sem elég és az autó
    rohamosan amortizálódik. Van-e rá mód, hogy ezen változtassunk?"

    Nem, ez full értelmetlen. Vagy a cég ad km/ft benzinpénzt vagy nem ad. Ha ad, akkor ugyanannyit mindenkinek. Aztán majd megoldják a többit a melósok. Ha külön járnak külön járnak, ha együtt járnak együtt. A céget ez nem érinti, nem befolyásolja egyáltalán. Nem a cég dolga a munkahelyre jutás módját meghatározni.

    "még mindig megteheti ilyenkor a vállalkozó, hogy egyszerűen felvesz 4 helybeli melóst..."
    Ha neki megfelel bárki és fontosabb a melós "minőségénél" a kilóméterpénz, akkor hajrá. Vegye.

    A bónuszra: Ilyen emberek mindig voltak és mindig lesznek. Ki kellene rúgni. De enm azért mert a plusz juttatásokat hogyan használja fel, mert az az ő dolga. Hanem azért mert lop. Marhaegyszerű.
    Utoljára szerkesztette: gforce9, 2016.03.30. 22:10:28
  • Tinman #44
    "nem tudom honnan veszel ilyet"

    A példádról beszélünk, ahol 4 ember nyúlta a munkáltatót, innen veszem.

    "Ó be ne szarjak :) A nagylelkűség, ja persze. Kevesebb a bérköltség ennyi a titka."

    Cirka 7 milliárd ember van a Földön. Ha te nem vállalod el bejárósként 30km-el, majd elvállalja helyetted más fele annyiért aki helybeli. Értékelni kellene, hogy van egyáltalán hová bemenni dolgozni, mert sokan több 100km-re kénytelenek eljárni melózni, vagy még kevésbé szerencsések és évek óta közmunka programban tengődnek, vagy még szerencsétlenebbek és munkanélküliek...
    Csak az követeljen, aki le is tesz valamit az asztalra, azzal lehet miről beszélgetni.

    "2 melós összefog és egyszer az egyik másikszor a másik autójával mennek?"

    Eddig nem erről volt szó ;-)

    "Na az ilyen cégeknek jutnak az olyan melósok akik ahol tudnak lopnak és szarnak a melóra. Mert a jó szakembereket a cégek megbecsülik egyre több helyen és nem szarrágóskodnak ilyeneken."

    Látod nem érted. Nem okosban kell megoldani, hanem oda kell állni a főnök elé és kérni: "Főnök! 4-en vagyunk, egy helyről járunk be, tudjuk, hogy 4 felé nem jár az útiköltség támogatás ilyen esetben, hiszen 1 autóval jövünk 4-en, de a 9 Ft/km semmire sem elég és az autó rohamosan amortizálódik. Van-e rá mód, hogy ezen változtassunk?

    Ha ezt a választ kapod, érdemes maradni, ha elutasítót érdemes távozni a cégtől: "Van és köszönöm, hogy az egyenes, gerinces utat választották. Az autó tulaja magasabb jóval magasabb útiköltségtérítést fog kapni, belekalkulálva az amortizációt és azt is, hogy a 3 kollégának, így nem szükséges útiköltségtérítést adnunk."

    Nem elfelejteni, hogy még mindig megteheti ilyenkor a vállalkozó, hogy egyszerűen felvesz 4 helybeli melóst...

    Bonus:
    SPOILER! Kattints ide a szöveg elolvasásához!
    Ismerek olyan melóst is, aki kap derék költségtérítést, kap olyan béren kívülit melyet benzinre is fordíthat, kap évente prémiumot és mégis nyúlja a céges naftát.
  • Tinman #43
    "És ŐK vannak többen."

    Amikor tömegek vesznek itthon hitelből 150-200 ezres mobiltelefonokat, amikor 60 nettóra + személyire elhozták a 0km-es 3 millás Swiftet, amikor 2x80 nettóra felvették a hitelt 15-20 millás házakra, akkor én csak arra jövök rá rendre, hogy az emberek gyakran nem tudják hol a helyek és k. szarul mérik fel a lehetőségeiket. Hogy nálunk az egészségügy lassan az EU szégyene, az nem is kérdés, legalja putri szint.

    "Tömegközlekedésnek hívják."
    Nagyon nem.

    1. A tömegközlekedés nem megy el a házadig, hanem neked kell elmenned a tömegközlekedés egyik fő pontjára, amit aztán átvisz egy másik pontra, de soha nem pontosan oda, ahová szeretnéd.

    2. A tömegközlekedés, mint azt a neve is jól mutatja tömegek közlekedése egyszerre. Ez érthető okokból sok embernek nem szimpatikus, mert ezeken a járműveken idehaza a higiéniát hírből sem...

    3. A tömegközlekedés idehaza a nem robotizált.

    "Ledolgozom a napot, szállnék a parkolóban álló autómba, ami egész nap mászkált, és takaríthatom ki a kőmüves után a sittport, a betépett hülyegyerek után az injekciós tűt, és a hányást? Hát kösz. NEM!"

    Bocsi, de ezt miért neked írod??? Egy szóval nem mondtam, hogy támogatom bármilyen szinten is az autód kölcsönadását. ^^

    "Majd felnősz, és megtanulod"

    Szerinted hová a rossebbe kéne még felnőnöm 36 évesen? Ezt az életkor kártyát sürgősen tüntesd el, mert qrvára kínos ám -.-

    "hogy az emberek idióták. Mindenki! Te is, és én sem vagyok kivétel.""

    Erről beszéltem...

    "idegesíted magad rajta, addig Te vagy az úton az idióta, nem a többiek, már elnézésed kérem."

    Már bocs, de ha az én életem kerül éppen veszélybe, mert előzés közben rám húzza a baromja az autóját, mert nem ismeri a tükröt, akkor azért egy "bassza meg" engedtessen már meg.

    "Belegondoltál abba, mekkora katasztrófát lehet okozni hálózatba kötött járművekkel? És még csak terrorista sem kell hozzá. Elég egy unatkozó 12 éves hülyegyerek."

    Bele. Ezért írtam, hogy a tenoristák és a gonosz haxorok az egy másik kérdés, de amit le akarunk titkosítani azt le is tudjuk. Eleve nem szükséges semmiféle távoli elérés a géphez, elegendő pár biztonsági protokoll, lásd a robotika törvényei alapján.

    Hogy lesz majd meghekkelt autó? Persze, de ezeket hamar kiszűrik majd a hatóságok, mert ez lesz a dolguk, elvégre nem lesz már szükség se sebességmérésre, se baleseti helyszínelésre, se szondázásra, etc.

    Ez sem lesz tökéletes, de felfoghatatlanul szebb, boldogabb, nyugodtabb, élhetőbb, tisztább világot eredményez majd. Nem lesznek pl. dugók sem és a 0 emissziós önjáró járművek jóval kevésbé fogják majd szennyezni a nagyvárosok levegőjét, mint most ez a sok dízel és benzines ócskavas.

    "De engem ne kényszerítsenek, hogy ilyet vegyek."

    Nem leszel rákényszerítve, mert lesz egy nagyon hosszú átállási időszak, sok-sok évtizeddel, mely arra lesz jó, hogy a maradi gondolkodású emberek szépen kikopjanak, vagy belássák, hogy mennyire jó dolog lesz majd elmenni majd végbélműtétre egy olyan autóval, melyhez hozzá sem kell érniük, és miközben műtik, az autó bevásárol (leparkol a drive-in Tesco-ba, leolvassák az igényelt árucikkek listáját, bepakolják, megterhelik a kártyát és viszlát) ;-)

    "Mert inkább járok egy 30 éves audival, vagy welorexel, mint egy ilyen szörnyszülöttel. "

    Én meg majd megfulladok utánad a szmogtól, ahogy most is. Semmi pánik, elfogtok tűnni :-)